Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-03@22:15:43 GMT

فرسودگی شغلی دقیقا با ما چه می کند؟

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۰۴۰۲۹

فرسودگی شغلی دقیقا با ما چه می کند؟

به گزارش sciencefocus، فرسودگی شغلی یکی از مشکلات اساسی بسیاری از کارمندان محسوب می شود و لی رغم اینکه اغلب در مورد آن صحبت می شود اما ممکن است برای بسیاری از افراد تعجب آور باشد که فرسودگی شغلی در واقع به عنوان یک بیماری پزشکی یا وضعیت بالینی در نظر گرفته نمی شود. سازمان بهداشت جهانی فرسودگی شغلی را به عنوان یک پدیده شغلی طبقه بندی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سیناپرس، فرسودگی شغلی در طبقه ‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها گنجانده شده است و متن رسمی تولید شده توسط سازمان بهداشت جهانی که فهرستی از تمام مشکلات بهداشتی رسمی شناخته شده در پزشکی را فهرست می ‌کند، به این پدیده پرداخته است.
باید در نظر داشت فرسودگی شغلی در عوامل مؤثر بر وضعیت سلامت یا تماس با خدمات بهداشتی فهرست شده و بر مواردی تمرکز دارد که می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود، اما به خودی خود جز مشکلات پزشکی نیست. زیرا هیچ ویروس، باکتری یا عامل بیماری زای جسمی یا اختلال روانی در پس آن نبوده و ریشه های این مشکل در جای دیگری است.

فرسودگی شغلی با ما چه می کند؟

سازمان جهانی بهداشت فرسودگی شغلی را دارای سه بعد مشخص می داند:
* احساس تخلیه یا فرسودگی انرژی (از این رو بسیاری از کسانی که فرسودگی شغلی را تجربه می کنند از کمبود شدید انگیزه و انرژی شکایت دارند).
* افزایش فاصله ذهنی از شغل خود، یا احساس منفی گرایی یا بدبینی مرتبط با شغل خود. معمولا کسانی که فرسودگی شغلی را تجربه می کنند احساس می کنند که کمتر به شغل و نتایج کار خود اهمیت داده یا حتی نسبت به مسائل کاری خود زود رنج شده و واکنش نشان می دهد.
* کاهش کارآیی حرفه ای (تجربه فرسودگی شغلی به این معنی است که فرد دارای این مشکل، کمتر قادر به انجام وظایف خود به طور دقیق و مناسب هستند).

 از نظر تخصصی تنها یک شکل شناخته شده فرسودگی شغلی وجود دارد اما علل و تظاهرات آن به طور قابل توجهی متفاوت است. سازمان بهداشت جهانی فرسودگی شغلی را به عنوان سندرمی که ناشی از استرس مزمن محل کار است که با موفقیت مدیریت نشده ، تعریف می کند. به عبارت ساده تر، فرسودگی شغلی زمانی اتفاق می افتد که شغل شما در یک دوره طولانی مدت بیش از حد استرس زا شود.

اما از آنجایی که استرس، پدیده ای بسیار ذهنی است و هر شغلی پتانسیل ایجاد استرس طولانی مدت و غیرقابل حل را برای کارکنان دارد، فرسودگی شغلی می تواند در هر نیروی کاری به دلایل زیادی رخ دهد و به همین دلیل است که می تواند بسیار متغیر به نظر برسد.

منبع: سیناپرس این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: شغل رضایت شغلی زندگی کارمندی فرسودگی شغلی کرونا کادر درمان فرسودگی شغلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۴۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد چهار هزار شغل جدید در غرب استان سمنان

ناظریه  با بیان اینکه ۳۰ دستگاه اجرایی و ستادی در راستای ایجاد اشتغال در سامانه رصد تعهد دارند، گفت: سال ۱۴۰۲ مجموع تعهدات دولت برای اشتغالزایی در گرمسار ایجاد ۲ هزار و ۵۸۴ شغل و در آرادان ۶۱۱ فرصت شغلی جدید بود که قریب به چهار هزار شغل در غرب استان ایجاد شد.

وی افزود: از این آمار سهم گرمسار ایجاد سه هزار و ۵۸ فرصت شغلی با تحقق ۱۱۸ درصد و سهم آرادان با ایجاد ۸۹۶ فرصت شغلی جدید با تحقق ۱۴۶ درصد بود.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد صنایع سمنان در غرب استان مستقر است، خاطرنشان کرد: با توجه به شاخص رشد صنایع نسبت به رشد جمعیتی در غرب استان، این منطقه طی سال‌های آینده با کمبود نیروی کار مواجه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • علل شایع پیری زودرس پوست صورت
  • چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟
  • کشف شگفت انگیز سرنخ‌های ژنتیکی افسردگی
  • ایجاد چهار هزار شغل جدید در غرب استان سمنان
  • قول استاندار کرمان برای رفع مشکلات کارگران
  • نقش جامعه کارگری در دوران دفاع مقدس بسیار پررنگ بوده است
  • عزم جدی برای فعال شدن واحدهای تعطیل/لزوم تامین امنیت شغلی کارگران
  • پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده
  • فرسودگی ۳۰ درصد مدارس گناباد
  • فرسودگی فضای آموزشی در کوهدشت/ ۱۴ مدرسه تخریبی است