Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - حماسه واژه حجاب تمامی ندارد و انگار حجاب آمده تا در قلمرو غیرت، نور بتاباند و جواهر شود؛ اینجا سرزمین زنان آفتاب است که میراث عظیمی را از دامان ملائکه به ارث برده اند و زیبایی حجاب را بر تن خود جلا داده اند.

چادر ارثیه اعظم حضرت مادر(س) است که از میان روزگاران زیادی گذشته و سرگذشت های زیادی را دیده تا دست به دست امروز به دستان ما رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز میلاد حضرت زهرا(س) روز تجلی زیبایی ها است

سیده زینب غفوریان گفت: روز میلاد حضرت حضرت زهرا(س) روزی است که به بزرگداشت مقام زن در تقویم ها از آن یاد می‌شود؛ زنانی که نیمی از جهان را تشکیل داده اند و نیمی دیگر را نیز در دامان خود پرورش می دهند.

مسئول فرهنگی و مدرس حوزه علمیه نرجس(س) می گوید: زن عنصر مهمی است که خداوند در شاکله وجودی او صفات، توانمندی ها و قدرت های مختلفی را قرار داده و برای حفظ و جلوگیری از به انحراف کشیده شدن او، از باید ها و نباید هایی برایش سخن به میان آورده که بعضی اوقات ناآگاهی از این اصول ضربات جبران ناپذیری به زنان و جامعه ای که در آن حضور دارند وارد می کند.

بیشتر بخوانید

رقابت مدهای مانتو در بازارهای مشهد همچنان ادامه دارد

غفوریان گفت: البته در مقابل بر اثر دقت، توجه و پایبندی به این اصول اثرات مثبت آن به جامعه تزریق شده و زنان در جامعه اثرگذاری های فراوانی داشته اند به عنوان مثال ما می توانیم به زنان مقتدر زمان انقلاب اشاره کنیم.

دشمن هرگز در برابر این عنصر هستی بخش، سکوت نمی‌کند!

مسئول فرهنگی و مدرس حوزه علمیه نرجس(س) گفت: پس خیلی مهم است که این عنصر هستی بخش به چه صورتی حیات خود را ادامه دهد تا پژمرده و بی هویت نشود؛ دشمن روز به روز با تکیه بر همین اصول و قواعد حیاتی برای یک زن، نفوذ بیشتری پیدا کرده و زنان جوامع اسلامی را تحت هدف خود قرار داده است.

او گفت: تنها هدف او به فراموشی سپردن هویت زنان مسلمان است، هویتی که از یک الگو سرچشمه می‌گیرد و آن هم کسی نیست جز وجود مطهر حضرت زهرا(س) که دشمن بسیار در تلاش است تا زنان ما را از  الگوی اصلی خود که خانم حضرت زهرا(س) و شیوه زندگی ایشان است دور کند.

غفوریان معتقد است، زمانی که یک الگو با ما فاصله داشته باشد یا در کل از زندگی ما دور شود، شرایط برای رسیدن به آن الگو نیز برای ما سخت تر و راه رسیدن به آن تاریک تر می شود و دشمن این نکته را خوب فهمیده و برای آن برنامه های زیادی را کنار گذاشته است.

زنان مدیر خانه هستند

مسئول فرهنگی و مدرس حوزه علمیه نرجس(س) گفت: به خصوص در زنان که یک عنصر تربیت کننده هستند؛ آنان مدیر خانه اند و وجودشان به تک تک عناصر دیگر هستی  می بخشد تا جایی که در بسیاری از سرگذشت ها دیده ایم که می گویند از دامن زن مرد به معراج می رود حالا شما تصور کنید چنین وجودی، درگیر آلودگی و ناپاکی ها شود .

غفوریان می‌گوید: حالا این درگیر شدن می خواهد ارادی باشد و یا غیر ارادی، بالاخره وجود پاک زن درگیر این ناپاکی ها شده و آیا در این شرایط زنان ما می توانند بازهم به دنبال هدف خلقت خود بروند و به اهدافی که خداوند برای خلقت آنان در نظر گرفته است، برسند؟ 

او گفت: پس مشکل فقدان هویت در زنان و فراموشی الگوی اصلی آنان زیان های بسیار فاجعه آمیزی به دنبال خواهد داشت که نه تنها کانون خانواده بلکه کل جامعه را درگیر خواهد کرد و ترکش های این آلودگی ها کم کم وارد بطن زندگی همه افراد خواهد شد. 

مسئول فرهنگی و مدرس حوزه علمیه نرجس(س) می‌گوید: برای مثال ما امروزه چند مادر را می بینیم که در جایگاه صحیح مادری خود قرار دارند؟ چند نفر از زنان در زندگی همسران اخلاق مدار و واقعی هستند؟ آمار فسادها در جامعه و خانواده ها به چه صورت است؟ آیا زن از اینکه بازیچه دست تجارت های کلان باشد لذت می برد؟

دشمنان اهداف خود را زیبا جلوه می‌دهند 

به گفته غفوریان، دشمن به سادگی به پاسخ تمام این سوالات رسیده و به اهداف خود رنگ و زیبایی های فانی بخشیده که در جوامع اسلامی به خصوص در کشور ما اولویت های زنان ما را به کلی دگرگون کرده و اهداف زنان ما را به نفع اهداف خود تغییر داده؛ به گونه ای که زنان ما آگاهند که در این مسیر بودن خوب نیست اما جذابیت موضوع هم از طرفی آنان را وادار به ماندن در این مسیر می کند.

او معقتد است، این نکته را هم نباید دور از ذهن در نظر گرفت که اگر بانوان ما به این فکر کنند که من چقدر شبیه حضرت زهرا(س) هستم، چقدر توانستم رضایت ایشان را در زندگی جلب کنم و یا چقدر همسرداری و فرزندپروری من نزدیک به همسرداری و فرزند پروری حضرت زهرا(س) است، قطعا این موضوعات برای او به صورت شفاف و روشن تبدیل خواهد شد. 

غفوریان گفت: ما می دانیم که ائمه اطهار نماد و الگوی کاملی از عاقبت بخیری هستند و شیوه زندگی آنان همان شیوه ای است که منجر به عاقبت بخیری می شود، پس چه بهتر که زنان ما از حضرت زهرا(س) و مردان ما از حضرت علی (ع) دوباره الگوبرداری کنند و این الگوهای ناب و مطهر را به زندگی های خود برگردانند.

حجاب ملکوت زمین است

حجاب زیباست و زیبایی اش می‌تواند ملکوت زمین باشد جایی‌که فرشتگان در آن حضور دارند؛ در واقع حجاب و عفاف آن چیزی نیست که دشمن برای ما ترسیم کرده است.  

ارثیه حضرت زهرا(س) اولین قدم برای رسیدن به عاقبت بخیری است همانطور که خداوند در آیه ۵۹ سوره احزاب می فرماید،« ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مومنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند و خداوند بخشنده مهربان است».

حجاب تاریخچه بزرگی دارد!

فاطمه اسدی یکی از دختران محجبه که در حوزه حجاب و عفاف کار فرهنگی هم انجام می‌دهد گفت: ما باید در ابتدا حجاب را به درستی بشناسیم و بعد دست به ترویج آن بزنیم، حجاب در لغت به معنی پوشش و پرده است که خود اقسام متفاوتی را نیز به دنبال دارد.

او می‌گوید: ما اگر اهداف و نگاه حجاب را عمیقا درک کنیم و بدانیم حجاب نیامده است تا مارا محدود به چیزی کند، قطعا نگاه بهتری به آن خواهیم داشت؛ همانطور که گفتم حجاب به معنای پوشش است و اگر بخواهیم نگاه تاریخی به این بحث داشته باشیم می‌بینیم که زنان و دختران از خیلی قبل‌تر از آمدن اسلام به صورت غریضی خود را می‌پوشاندند و این موضوع گاهی همگانی و گاهی فقط برای زنان و دختران دربار بوده است.

این بانوی محجبه و فعال فرهنگی گفت: حتی این پوشش تنها مختص ایرانیان نبوده و در خیلی از ملت های دیگر نیز دیده شده است، حال نیز در برخی از کشورها که شاید اصلا مسلمان نباشند حجاب به معنای پوشیدگی، عرف است و بانوان نه به صورت کامل اما تاجایی که بدنشان زیاد در مقابل دید نباشد خود را می‌پوشانند؛ پس حجاب چیز جدیدی نیست و مباحث بسیار گسترده تری دارد .

اسدی گفت: اما اسلام آمد و این حجاب و پوشش را معنادارتر و آن را برای زنان و دختران به زیبایی توصیف  کرد؛ حجاب نقطه عطف بالندگی و زیبایی است که اسلام آن را کامل کرد و به ما عرضه داشت.

من مسئول نگاه ها و زندگی ها هستم! 

به گفته این فعال فرهنگی، گاهی که در خیابان مشغول کار فرهنگی و ترویج حجاب هستم، دختران به من می‌گویند چگونه چادر را در گرمای تابستان تحمل می کنی؟ چگونه می توانی با چادرت بین مردم باشی و نگاه های سنگین بعضی از آنان را نادیده بگیری؟ یا می‌گویند چگونه می توانی سختی آن را بپذیری فقط برای اینکه روزی شاید عاقبت بخیر شوی.

او می‌گوید: من در جواب به آنها می‌گویم من مسئول هستم در برابر تمام مردان عالم که همسر هستند، من به عنوان یک دختر دربرابر تمام نگاه های مردان مسئول هستم زیرا به من امر شده تا خودم را از نگاه ها بپوشانم؛ همانطوری که الگوی من حضرت زهرا(س) در مقابل یک نابینا خود را پوشاند.

او می‌گوید: حالا این نگاه ها می‌خواهد عمدی باشد یا غیرعمدی نگاه نامحرم است و آنچه به من تکلیف شده، پوشاندن تمام زیبایی های خودم از چشم آنان است؛ تا دلی خدای ناکرده برای یک لحظه غفلت من نلرزد و بنیان خانواده ای فدای آزادی من نشود که حقا گرمای آتش دوزخ بسیار سوزنده تر از گرمای تابستان و سختی دوزخ بسیار بدتر از نگاه های سنگین مردم است.

هر دختری روی مادرش غیرت دارد

به گفته این فعال فرهنگی در زمینه حجاب، من معتقدم دختران روی مادران خویش بسیار حساسند و هرگز نمی‌توانند تحمل کنند که مادرشان در بستر بیماری باشد؛ من هم دخترم؛ دختر مادر پهلوشکسته ای که در بستر بیماری زمانی که فرشته مرگ به سراغش آمده بود، برای من و همه دخترانش عاقبت بخیری را دعا کرد.

اسدی گفت: من هم دخترم و تحمل ندارم درد پهلوی مادر پهلوشکسته ام را ببینم و کاری نکنم؛ مادر من فاطمه زهرا(س) به من یک وصیت کرده است آن هم حفظ حجاب و عفاف است  و فکر می کنم عمل به وصیت ایشان کم ترین کاری باشد که از دست من بربیاید برای آنکه تسکینی بر درد های مادرم باشد.

بیشتر بخوانید

جشنواره شبیه یاس به کار خود پایان داد واردات یکی از موانع اصلی تولید پارچه چادر مشکی برگزاری معبر فرهنگی و پاتوق عفاف در مشهد

او گفت: برای بسته های فرهنگی و معرفتی که آماده می‌کنیم زمان زیادی را می‌گذاریم و سعی می‌کنیم همه چیز به بهترین حالت ممکن خود اجرا شود؛ چرا که این کار اول برای حضرت زهرا(س) انجام شده و بعد هم ثواب آن نذر ظهور فرزندشان مهدی موعود(عج) می‌شود، بسته های فرهنگی ما شامل انواع کتاب ها با موضوعیت حجاب و عفاف، تسبیح های دست‌ساز خود بچه ها،  روسری و یک گیره روسری است.

اسدی معتقد است، دختران و زنان ما بسیار قلب های پاک و سرشار از عشقی دارند و من در این مسیر بسیار این را حس کرده و فهمیده ام که چقدر آنها باصفا هستند وقتی که بسته هارا به آنها هدیه می‌کنیم، آنها واقعا خوشحال می‌شوند.

او می‌گوید: جنس مونث لطیف و سرشار از احساس است و این احساس پاک نیازمند احترام و توجه است؛ زمانی که دشمن تا این اندازه به زنان و دختران ما نزدیک شده و می‌خواهد آنان را از درون ناپاک کند و حرمت آنان را به راحتی زیر پا بگذارد، ما برخود وظیفه دانستیم تا این راه را شروع کنیم و تا آخر هم ادامه دهیم زیرا دوست دارم قبل از آنکه دشمن پیروز این میدان باشد، ما پیروز شویم.

خانواده مهم است یا آزادی های موقتی؟!

این بانوی محجبه گفت: چادر من برگرفته از ایمان و اعتقاد من به بنیاد خانواده است؛ بنیادی که اگر با نگاه های ناپاک آلوده شود دیگر چیزی از آن باقی نخواهد ماند؛ چادر و حجاب نه مرا محدود کرده و نه خانه نشین، بلکه کلید ورود من به اجتماع است زمانی که می دانم حتی یک نگاه ناپاک مرا اذیت نخواهد کرد.

او گفت: زمانی که می دانم حتی یک خانواده از پوشش من متزلزل نخواهد شد؛ زمانی که می دانم گرمای تابستان و سختی های چادر به یک لحظه لبخند مادرم می‌ارزد؛ درست آنجا که در قلب تصویر محشر وقتی از من بپرسند برای امام زمانت(عج) چه کردی؟ با افتخار سربلند کنم و بگویم سنگر حجاب را تا ظهورشان نگه داشتم و نگذاشتم چادر ارثیه مادرم حضرت زهرا(س) به دست دشمنان فرزندش، زمین بیفتد و خاکی شود.

حجاب باید کامل باشد

اسدی گفت: اما همیشه این نکته را هم باید متذکر شد که هر باحجابی صرفا باحجاب نیست و باید بدانیم که حجاب فقط حفظ پوشش ظاهری نیست بلکه باید در تمامی موارد حجاب را رعایت کنیم؛ حجاب برای چشم ها،گوش ها، زبان و حتی حجاب برای اعمال و افکارمان؛ حجاب باید کامل باشد و زمانی به هدف اصلی خود خواهد رسید که به صورت جامع به آن عمل شود.

این فعال فرهنگی در زمینه حجاب می‌گوید: این بی فایده است که کسی حجابش را رعایت کند اما دیگران از دست زبان و رفتار او امنیت نداشته باشند یا اهل نماز و روزه باشد اما دل بشکند و خم به ابرو نیاورد؛ حضرت زهرا(س) که یک الگوی عملی برای ما هستند هرگز نه دلی آزردند و نه زبان و عملشان خاطر کسی را مکدر کرد بلکه حتی ما ایشان را به خیرخواهی و کمک ورزی هم می‌شناسیم.

آری طبق گفته های خانم اسدی، این روزها حتی گاهی دل هایمان نیز حجاب می‌خواهند تا به قدم های هرکسی آلوده نشوند و طعمه هر دستی نباشند و این چنین است که حجاب زیباترین میراث اعظم حضرت زهرا(س) است.

سخن آخر این است که زنان باحجاب، در جامعه حضور دارند؛ نقش دارند؛ اثربخش هستند؛ می‌توانند سرچشمه یک جریان و انقلاب بزرگ باشند؛ مادر و همسر هستند؛ قدرتمند مثل زنان دیگر جامعه هستند؛ گاهی یک جامعه بزرگ را رهبری می‌کنند؛ گاهی نخبه و صاحب مقام می‌شوند.

پس حجاب هیچ محدودیتی را برای بانوان به دنبال ندارد بلکه حتی به بانوان امکان حضور سالم در اجتماع را هم می‌دهد؛ تاجایی که حتی اگر حجاب خودش به تنهایی یک جامعه باشد، امنیت یکی از عناصر اصلی و واقعی اش خواهد بود.

گزارش از: صالحه بذری 

انتهای پیام//ص.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حجاب و عفاف حضرت زهرا چادر مشکی زنان و دختران فعال فرهنگی عاقبت بخیری حجاب و عفاف حضرت زهرا س او می گوید نگاه ها زنان ما او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۴۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت

هادی محمودنژاد گفت: در ایام دهه کرامت به همت خادمان حضرت معصومه سلام‌الله‌علی‌ها اتفاقاتی در حوزه‌های هنری و مهندسی این آستان مقدس از جمله افتتاح برخی پروژه‌ها و رونمایی از برخی دستاورد‌هایی که در طول سال گذشته در این آستان مقدس انجام شده رقم خواهد خورد.

 معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت افزود: از جمله پروژه‌هایی که رونمایی خواهد شد تکمیل ضریح مطهر رأس الحسین (ع) برای کشور سوریه که به همت خادمان حرم مطهر بانوی کرامت انجام شده و در سالروز میلاد حضرت معصومه (س) رونمایی می‌شود و آماده ارسال به آن مکان مقدس است.

 معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به درب طلایی که برای حرم حضرت رضا (ع) در کارگاه هنری آستان مقدس بانوی کرامت ساخته شده است گفت: این درب طلای فاخر با بهره‌گیری از هنرمندان قم و اصفهان و تیم فنی و هنری آستان قدس رضوی ساخته شده و در دهه کرامت ضمن رونمایی برای نصب به حرم امام رضا (ع) ارسال می‌شود.

محمودنژاد با بیان اینکه این دو پروژه از منابع خیرینی که با آستان مقدس همکاری می‌کنند تأمین منابع شده است، افزود: همچنین در موکب حرم مطهر حضرت معصومه (س) در عمود ۱۰۸۰ مسیر نجف به کربلا ساخت یک زائرسرا به زیربنای ۳ هزار مترمربع شروع شده که برای ارائه خدمت به زائران اربعین و همچنین در طول سال ساخته شده و تلاش می‌شود که تا پایان دهه کرامت به بهره‌برداری برسد.

معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: ما در حرم مطهر حضرت معصومه (س) هم پروژه‌های هنری و عمرانی از جمله کاشی‌کاری، نقاشی و مقرنس‌کاری داریم که برخی در فاز اول و برخی در فاز تکمیلی قرار دارد و در دهه کرامت رونمایی می‌شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • انسیه خزعلی توضیح داد؛ طرح زیست عفیفانه در حوزه حجاب و عفاف چیست؟
  • به اسم آزادی به کام برهنگی!
  • دشمن چگونه سعی در عرفی‌سازی بی‌حجابی در جامعه‌ دارد؟
  • معرفی نفرات برتر جشنواره کیش بهشت خانواده
  • افزایش تعداد مددسراها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • اجرای طرح کنترل پوکی استخوان برای زنان بالای ۵۰ سال در زاهدان
  • رفتار شرم آور پلیس آمریکا با یک زن مسلمان | ویدئو
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • شهرداری به دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی در بهشت زهرا
  • افزایش تعداد مددسرا‌ها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت