Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@22:26:45 GMT

جهاد امدادرسانی نیروهای مسلح در سیل کرمان/ همه پای کار آمده‌اند

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۰۶۰۲۴

جهاد امدادرسانی نیروهای مسلح در سیل کرمان/ همه پای کار آمده‌اند

‍‍‍‍‍‍

هر چند بارندگی های دیماه هدیه الهی برای سرزمین کویری و خشک استان کرمان بود و سبب خوشحالی مردم دیار کریمان شد اما در مناطق جنوبی و شرق این استان سبب ساز سیلاب و خسارت های سنگین مادی به اهالی این خطه از کشورمان نیز بود و زندگی عادی مردم را مختل کرد.

البته داستان جاری شدن سیل در جنوب کرمان در سال‌های گذشته به صورت مکرر اتفاق افتاده و مردم زحمتکش و صبور منطقه را با مشکلات طاقت فرسایی مواجه می کند که نیاز به برنامه ریزی بنیادین و اساسی برای مقابله با این پدیده مخرب طبیعی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عمده ساکنان مناطق درگیر سیل در استان کرمان در بخش های کشاورزی و دامداری مشغول هستند و سیل تقریبا تمامی سرمایه و مال آنان را با خسارت جدی روبه رو کرده است.

با تمهیدات پیش‌بینی شده و آمادگی نهادها و سازمان های دولتی و امدادی سعی شده خسارات به حداقل برسد و امدادرسانی و تلاش برای جبران خسارت ها نیز جریان دارد اما گستردگی  منطقه و ضعف زیرساخت ها، مهار سیل را مشکل کرده به طوری که استاندار کرمان روز سه شنبه هفته گذشته مجبور به درخواست اعلان کمک در سطوح ملی شد.

وضعیت مناطق سیل زده در کرمان به اندازه ای بحرانی و خرابی ها وسیع بود که احمد وحیدی وزیر کشور را طی کمتر از ۲ هفته ۲ مرتبه برای رسیدگی به مناطق درگیر سیل به این استان کشاند.

وزیر کشور که از نزدیک در جریان عمق خرابی ها و خسارت ها قرار گرفت اعلام کرد: ماشین‌آلات مهندسی از سپاه، ارتش و وزارت راه و شهرسازی برای بازسازی مناطق سیل زده جنوب کرمان به این استان آمده اند.

با اعلام وضعیت اضطراری از سوی مدیریت عالی دولت در استان کرمان، نهادهای نظامی و انتظامی بسرعت با دستور مقامات ارشد پای کار آمدند و با بسیج امکانات به مناطق سیلزده به یاری دولت و مردم شتافتند.

 استاندار کرمان صبح چهارشنبه در تماس تلفنی وزیر کشور و فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به آبگرفتگی افزون بر پنج هزار خانه در مناطق سیل‌زده و گستردگی مناطق تحت تاثیر سیلاب و میزان خسارت‌ها درخواست کرده بود دستگاه‌ها و نیروهای نظامی تجهیزات لازم را آنی به جنوب این استان ارسال کنند.

سپاه پا به رکاب خدمت رسانی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ابتدای وقوع سیل در کرمان با حداکثر قوا در کنار سایر دستگاه ها و نیروهای امدادی به کمک مردم آسیب دیده از سیل آمد که هنوز هم ادامه دارد.

با بارش های سیل آسا سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز ۱۲ دی از دستور فرمانده کل سپاه مبنی بر بسیج نیروها، امکانات و تجهیزات سپاه و بسیج برای امدادرسانی و رفع مشکلات و تامین نیازهای مردم شهرها و روستاهای سیل‌زده استان‌های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان خبر داد.

در پی نزولات آسمانی و  فراگیری بارش‌ها در مناطق جنوبی کشور و وقوع سیلاب شدید و آبگرفتگی در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و کرمان و بروز شرایط بحرانی برای مردم این مناطق، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه از دستور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهان نیروها، سپاه های استانی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)  و همچنین رییس سازمان بسیج مستضعفین مبنی بر بسیج نیروها، امکانات و تجهیزات برای امدادرسانی، اسکان و رفع مشکلات و تامین نیازهای مردم شهرها و روستاهای سیل زده این استان ها خبرداد.

مسئول روابط عمومی کل سپاه با قدردانی از یگان‌ها و نیروهای سپاه و بسیج که از ساعات اولیه مشغول امدادرسانی به سیل‌زدگان هستند، گفت: امکانات و ماشین آلات مهندسی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و رده‌های مستقر در منطقه، در هماهنگی و هم‌افزایی با سایر دستگاه‌ها و نهادهای امدادی برای رفع مشکلات و موانع و بازکردن مسیرهای مواصلاتی و راهها و جاده‌های روستایی فعال هستند.

سردار شریف تصریح کرد:  بالگردهای نیروی زمینی و نیروی هوافضای سپاه نیز آمادگی دارند تا در صورت نیاز به منطقه اعزام و امدادرسانی را انجام دهند.

با فروکش کردن موج اول بارندگی ها کار امداد رسانی و ساماندهی مناطق سیلزدا جنوب کرمان در حال انجام بود که موج دوم سامانه بارشی با شدتی بیشتر در هفته گذشته وارد استان شد و نقاط جنوب کرمان بویژه شهرستان های رودبارجنوب، منوجان، قلعه گنج را درگیر سیلاب شدید کرد؛ اوج بحران در بخش زهکلوت شهرستان رودبارجنوب بود.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان نیز در جریان بازدید از مناطق سیلزده جنوبی کرمان در همان روزهای درگیر سیل گفت: فرمانده کل سپاه پاسداران مراتب امداد و کمک‌رسانی را ابلاغ کرده و تمامی مجموعه سپاه اعم از قرارگاه قدس، نیروی هوایی و دریایی و قرارگاه خاتم الانبیا سپاه ثارالله، دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز را از جمله ۲ فروند بالگرد به استان اعزام می‌کنند.

سردار حسین معروفی بابیان اینکه حجم آب و سیلاب غیرقابل پیش‌بینی بود اظهارداشت: آب بسرعت وارد منطقه می شود، به خانه ها، مزارع و دام های مردم آسیب می زند اما خوشبختانه ماندگاری آن کم است.

وی با بیان اینکه اولویت اول خدمات رسانی و مراقبت از جان و نجات مردم است تصریح کرد: در قرارگاه‌های پشتیبانی جنوب و شرق، نیروهای سپاه مشغول فعالیت هستند و در جنوب و شرق استان خدمات رسانی می کنند.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان اظهارداشت: پس از فروکش کردن سطح آب نخستین موضوع لایروبی خانه های مردم و شست و شوی اسباب و اثاثیه سیل‌زدگان خواهد بود.

سردار معروفی ادامه داد: سیل بندهایی که دچار آسیب شده اند باید موقتا اصلاح شوند تا در بارش های بعدی از بروز مشکلات جلوگیری به عمل آید.

وی با بیان اینکه توزیع غذای گرم بین مردم کلید خورده گفت: مسئولیت طبخ و توزیع غذا را برای سیل‌زدگان برعهده گرفته ایم و در این زمینه با تمامی ظرفیت در خدمت سیل زدگان هستیم.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان تاکید کرد: نیروهای جهادی هم در منطقه حضور دارند و تا پایان  بحران و سیل و تا زمانی که مردم نیاز به کمک داشته باشند، منطقه را ترک نمی کنیم.

فرمانده سپاه ثارالله کرمان همچنین روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نیز با همراهی وزیر کشور در مناطق سیلزده حضور یافت و از نزدیک به مدیریت و نظارت  عملیات امداد رسانی پرداخت.

تشریح اقدامات از زبان مسئول بسیج سازندگی

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان کرمان نیز با تشریح اقدامات سپاه در مراحل اولیه جاری شدن سیل جنوب کرمان گفت: کاری که در حال حاضر می توان انجام داد، استفاده از ظرفیت گروه های جهادی است که در کنار سایر نیروهای امدادی در حال خدمت رسانی به مردم سیل زده هستند.

سرهنگ جواد جلالی به خبرنگار ایرنا افزود: در فضای مجازی پویشی با عنوان سیل مهربانی باهدف جمع آوری کمک های نقدی راه اندازی کردیم تا خیران بتوانند با کمک های نقدی خود در یاری رساندن به سیل زدگان سهیم باشند.

وی تصریح کرد: همچنین با راه اندازی برخی موکب های مردمی و استفاده از ظرفیت گروه های جهادی و پایگاه های بسیج برای جمع آوری کمک های غیر نقدی شامل خشکبار، کنسروجات، چادرهای گروهی، چراغ والور و موتور پمپ های کف کش اقداماتی صورت گرفته است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه ثارالله کرمان ادامه داد: یکی از ملزوماتی که در حال حاضر برای این مناطق ضرورت دارد، کف کش است تا بتوانیم معابر و منازلی که دچار آبگرفتگی شده اند را از آب تخلیه کنیم؛ همچنین در حال حاضر بحث تخلیه آب و لایروبی در معابر عمومی و منازل روستایی و شست و شوی لوازم و اثاثیه مردم از اولویت های گروه های جهادی است.

وی بیان کرد: روز گذشته سومین محموله بسته های مواد غذایی و تجهیزات گروه های جهادی شامل بیل، کلنگ و چکمه به منطقه اعزام شده تا گروه های جهادی بهتر به مردم خدمات ارائه دهند.
سرهنگ‌جلالی گفت: ارسال مواد غذایی برای راه اندازی آشپزخانه برای طبخ غذای گرم همچنان ادامه داد و روزانه چهار هزار پرس غذای گرم در هر یک از شهرستان های سیل زده طبخ می شود؛ همچنین ارسال آرد از شهرستان جیرفت برای پشتیبانی سیل زدگان در دستور کار قرار گرفته است تا بتوانیم طبخ نان گرم و توزیع در مناطق روستایی عشایری را داشته باشند.

وی تصریح کرد: خسارت های سیل بیشتر به زیرساخت های این مناطق بویژه راه اصلی و روستایی و در بخش کشاورزی و محصولات کشاورزی و دام روستاییان و عشایری است که با یاری و مساعدت تمامی دست اندرکاران، مسئولان و گروه های جهادی بتوانیم بخش عمده مشکلات را حل کنیم.

سرهنگ‌ جلالی افزود: یکی از اقدامات راهبردی و اساسی ما احداث هرچه سریع تر سیل بند خرم به طول ۷۴ کیلومتر از بالا دست شهرستان جیرفت تا شهرستان رودبار است که این اقدام تأثیر بسیار زیادی در کاهش آسیب های بارندگی دارد تا دیگر شاهد اینگونه خسارت ها در این مناطق نباشیم.

راه اندازی بیمارستان صحرایی سپاه

همزمان با امدادرسانی نیروهای سپاهی و تامین تغذیه و نیز کمک به رفع آبگرفتگی ها، از دیگر اقدامات سپاه راه اندازی بیمارستان صحرایی در منطقه سردشت زهکلوت در شهرستان رودبارجنوب بوده که بیشترین میزان خسارت در آنجا رخ داده است.

به گزارش ایرنا با حضور فرمانده قرارگاه مدینه سپاه، رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، فرماندار و جمعی از مسئولان محلی بیمارستان سیار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در منطقه سیلزده سردشت زهکلوت رودبارجنوب روز گذشته راه اندازی شد.

فرمانده قرارگاه مدینه در مراسم افتتاح این بیمارستان صحرایی گفت: بیمارستان سیار سپهبد حاج قاسم سلیمانی با ظرفیت ۶۴ تخت راه اندازی شد که تا ۱۲۸ تخت قابلیت ارتقا دارد.

سردار محمد مارانی با بیان اینکه ۱۲۰ نفر در این بیمارستان صحرایی به مردم مناطق سیل زده زهکلوت رودبارجنوب خدمت رسانی می کنند، افزود: از این تعداد ۳۰ نفر پزشک متخصص در بخش های مختلف هستند.

وی ادامه داد: این پزشکان به صورت داوطلبانه در منطقه سیل زده حاضر و آماده خدمت رسانی هستند.

سردار مارانی اظهارداشت: بیمارستان سیار سپهبد حاج قاسم سلیمانی با دستور فرمانده نیروی زمینی سپاه در کمتر از ۲۴ ساعت راه اندازی شد.

وی افزود: این بیمارستان تا زمانی که مردم به خدمات نیاز داشته باشند، دایر است.

فرماندار رودبارجنوب نیز در این آیین از خدمات سبزپوشان سپاه پاسداران تشکر کرد و گفت: حضرت امام خمینی(ره) فرمودند اگر سپاه نبود کشور هم نبود لذا این نشان از اهمیت جایگاه سپاه است.

حضور حداکثری ارتش در جنوب کرمان

از نخستین روز وقوع سیل، یگان‌های نیروهای مختلف ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز اعم از یگان‌های پروازی و زمینی، در استان‌های مختلف مشغول کمک رسانی بوده‌اند و این کمک‌ها همچنان ادامه داشته که با دستور ویژه فرمانده کل ارتش به فرمانده نیروی زمینی کمک‌رسانی‌ها در مناطق سیل‌زده استان کرمان تقویت و تسریع شده است.

سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش روز ۲۶ دی به امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی دستور داد این نیرو با امکانات مهندسی و بالگردی و با به کارگیری حداکثری تجهیزات و نیروی انسانی، خدمت رسانی به مردم را براساس نیازهای ستاد مقابله به بحران تسریع و تقویت کند.

ارسال ۳۰ تن اقلام و تجهیزات امدادی ارتش به کرمان

 فرمانده پایگاه شهید لشکری مهرآباد نیز از ارسال محموله کمک‌های جمعیت هلال احمر برای کمک به سیل زدگان استان کرمان با هواپیمای ۷۴۷ خبر داد و تاکید کرد: سربازان سرافراز ولایت در ارتش تا پایان عملیات امدادرسانی و مردمیاری در کنار مردم غیور استان کرمان حضور خواهند داشت.

 امیر سرتیپ دوم خلبان «بهمن بهمرد» روز پنجشنبه در حاشیه بارگیری و ارسال این محموله امدادی از پایگاه به استان کرمان افزود: این محموله امروز توسط یک فروند هواپیمای پهن پیکر ۷۴۷  شامل ۳۰ تن اقلام و تجهیزات مورد نیاز برای سیل زدگان ارسال شد.

وی توضیح داد: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور کمک رسانی بهنگام و شرکت در طرح مردم‌یاری نیروهای مسلح یک پل هوایی میان تهران و پایگاه مقدم هوایی شهید کاربر کرمان برای انتقال مایحتاج مورد نیاز سیل زدگان استان کرمان برقرار کرده است و پیش از این نیز یک محموله ۶۰ تنی به مقصد کنارک با هواپیمای نیروی هوایی ارتش ارسال شده است.

امیر سرتیپ دوم بهمرد با بیان اینکه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد تا در کمترین زمان ممکن محموله کمک های امدادی و هدایای مردمی را از جای جای کشور برای سیل زدگان استان کرمان به این استان ارسال کند افزود: سربازان سرافراز ولایت در ارتش تا پایان عملیات امدادرسانی و مردمیاری در کنار مردم غیور استان کرمان حضور خواهند داشت تا مشکلات و آلام آنان التیام یابد و به زندگی عادی خود برگردند.  

ارسال تجهیزات سنگین با هدف بازگشایی مسیرهای ارتباطی توسط نیروهای نظامی سپاه و ارتش در سیل کرمان نیز از جمله ظرفیت های بسیار مهم و تاثیرگذار بوده است.

نیروهای انتظامی هم تاکنون زمین ننشستند

این درحالی است که نیروهای انتظامی نیز پابه پای سایر عوامل امدادرسان هلال احمر، گروه های نظامی، سپاه و ارتش در هر ۲ سیل کرمان همراه و همپای دیگران ضمن تامین امنیت، در کار کمک رسانی نیز فعالیت های زیادی داشته است.

فرمانده انتظامی استان کرمان درباره عملکرد نیروی انتظامی در سیلاب جنوب کرمان گفت: در پی بارش‌های اخیر و جریان سیلاب در برخی مناطق جنوب استان، کارکنان و تیم های انتظامی با حضور در مناطق سیل زده به کمک مردم این مناطق شتافتند.

 سردار عبدالرضا ناظری بااشاره به بازدید هفته گذشته خود به همراه وزیر کشور از مناطق سیل‌زده جنوب استان افزود: همزمان با وقوع بارش های اخیر در سطح استان که در مناطق شمالی بیشتر به صورت برف و یخبندان و در مناطق جنوب و شرق استان با بارندگی های نسبتا طولانی مدت و راه افتادن سیلاب همراه بود در ابتدا مراتب آمادگی برای مواجهه با سیلاب های فصلی به تمامی رده های انتظامی اعلام شد.

وی اظهارداشت: در ادامه نیز در پی جاری شدن سیلاب در برخی مناطق جنوب استان، بلافاصله تیم های انتظامی و پلیس های راه و راهور از مرکز و دیگر نقاط استان راهی این مناطق شدند و در اولین و مهمترین اقدام با استقرار شبانه روزی در نقاطی از معابر و جاده هایی که در اثر عبور جریان های آب تخریب شده بودند ضمن همکاری با عوامل راهداری و دیگر رده های امدادی تلاش کردیم از وقوع سوانح و حوادث رانندگی پیشگیری شود.

سردار ناظری با اشاره به پایش هوایی مناطق کوهستانی و صعب العبور و همچنین انتقال حجمی از بسته های کمکی از طریق یک فروند بالگرد انتظامی، اضافه کرد: در گام بعدی، ماموران انتظامی کمر به یاری مردم مناطق سیل‌زده بستند و در اقداماتی همچون حضور در مناطق روستایی دورافتاده و گزارش رخدادهای ناشی از سیل و آبگرفتگی های این مناطق به هلال احمر و دیگر رده های امدادی، هدایت مردم به نقاط امن، کمک به انتقال اثاثیه شهروندان، باز کردن مسیر برای تردد خودروهای امدادی و حفظ امنیت منازل مردم همت کردند.

به گفته وی در ادامه نیز بنا به نیازهای مردم سیل زده تعدادی پوشاک و برخی مواد مصرفی مانند آرد و گوشت تهیه و توسط خودروهای انتظامی بین مردم مناطق دوردست توزیع شد.

فرمانده انتظامی استان کرمان با اشاره به بازدید معاون اول رییس‌جمهور، وزیر کشور و برخی دیگر مسئولان کشوری و استانی از مناطق سیل زده جنوب استان گفت: در این زمینه نیز تیم های انتظامی و ماموران یگان های تکاوری بنا به شناخت و اشرافیتی که نسبت به محورهای روستایی و مناطق دوردست شهرستان های منوجان، قلعه گنج و رودبارجنوب داشتند این مسئولان را در تمامی برنامه های بازدید از مناطق سیل‌زده همراهی کردند.

وی افزود: اکنون نیز این آمادگی در نیروهای مجموعه انتظامی هست که تا هر زمان نیاز به خدمات امدادی و کمک رسانی وجود دارد در کنار انجام وظایف و ماموریت های خود در این زمینه ها در خدمت مردم باشند.

به گزارش ایرنا اگرچه با قطع بارش ها و کم شدن سیلاب از وضعیت بحرانی مناطق درگیر سیلاب در کرمان کم کم درحال کاسته شدن است اما حجم خسارات قابل توجه و زیاد برآورد می شود که دستگاه های امدادرسان مانند نیروهای مسلح همچنان باید به حضور و فعالیت خود تا ثبات و سامان رسیدن شرایط ادامه دهند.

برچسب‌ها کرمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارتش جمهوری اسلامی ایران فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران سیل پروندهٔ خبری سفررییس جمهور و دولتمردان به مناطق سیل‌زده کرمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارتش جمهوری اسلامی ایران کرمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارتش جمهوری اسلامی ایران فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران سیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارتش جمهوری اسلامی ایران فرمانده سپاه ثارالله فرمانده نیروی زمینی بیمارستان صحرایی گروه های جهادی مناطق سیل زده مناطق سیل مناطق سیل استان کرمان نیروی هوایی دستگاه ها جنوب استان مناطق جنوب جنوب کرمان خدمت رسانی فرمانده کل راه اندازی کمک رسانی درگیر سیل سیل زدگان وزیر کشور زده جنوب استان ها خسارت ها بارش ها کل سپاه شدن سیل یگان ها کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۶۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق سیل زده استان ایلام

دریافت 133 MB

فیلم: مجتبی کاور

کد خبر 6096020

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق سیل زده استان ایلام
  • وضعیت برق مناطق اهواز به حالت عادی در آمده است
  • تمجید گروه‌های مقاومت فلسطین از مردم و نیروهای مسلح یمن
  • آغاز مرحله چهارم عملیات‌ ارتش یمن علیه اسرائیل
  • انهدام توپخانه‌های مرکز مهمات میدانی نیروهای مسلح اوکراین
  • مردم غزه مقاومت را از ایرانی ها آموخته‌اند
  • مردم غزه مقاومت را از مردم ایران آموخته‌اند
  • بازدید محسنی اژه‌ای از دستاوردهای نیروی دریایی سپاه
  • برداشت کلزا از مناطق گرمسیری برای اولین بار
  • راه مبارزه با ناامیدی جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است