Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: با این قیمت‌های بالا، کیفیت بسیار کم و بی‌کرامتی که باید در صف‌های بلندمدت ایستاد باید یک برنامه و استراتژی جدید برای خودرو داشته باشیم، هیچ تردیدی نیست که با این ترتیب در مورد خودرو، بازار عراق هم از دست می‌رود.

یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با ایلنا در مورد سفر اخیر هیئت تجاری ایران به عراق اظهار کرد: با توجه به شرایطی که در عراق با انتخابات مجلس و ریاست جمهوری به وجود آمد، به نظر می‌رسد روابط اقتصادی ایران با عراق در این وضعیت جدید شکل جدیدی به خود بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین لازم بود که مطلع شویم وضعیت آتی ما به چه شکل خواهد بود. در همین راستا دو هیات تجاری یکی به جنوب عراق و دیگری به اقلیم کردستان اعزام شد. هیئتی که به جنوب عراق رفت شامل رییس اتاق بازرگانی عراق، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، تعدادی از نمایندگان مجلس، روسای اتاق‌های مرزی ایران و عراق و من به عنوان رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به اضافه تعداد زیادی از فعالان اقتصادی بود.

وی افزود:‌ در این هیئت جلساتی را با وزیر بازرگانی عراق، هیئت سرمایه گذاری عراق، صنایع و فعالین اقتصادی این کشور در بغداد به صورت ملی و در استان‌های کربلا و نجف با روسای اتاق‌های بازرگانی جلسات متعددی داشتیم. نتیجه‌ای که نهایتا به دست آمد این بود که در گام اول یک موافقتنامه بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور در مورد دعاوی اقتصادی منعقد شد که یک هیئت داوری مشترک قبل از رفتن به دادگاه بتواند این دعاوی را حل و فصل کند. خاصیت هیئت داوری این است که ضمن آنکه از قوه‌های قضاییه دو کشور تاییدیه دارد اما نیاز به دادگاه و مراحل شکایت ندارد بلکه به صورت داوری توسط هیئتی متشکل از اتاق ایران و اتاق عراق حکم صادر می‌شود که معمولا هم در مسائل اقتصادی این داوری‌ها کاراتر از دادگاه است. در همه جای دنیا هم به همین شکل است.

آل اسحاق تصریح کرد: در مورد روابط آتی، آنچه مسجل است اینکه تصمیم‌گیران عراقی به دنبال این هستند که بخش صنعت عراق را رونق دهند و به جای آنکه تنها کالا وارد کنند، واحدهای صنعتی خود را توسعه دهند که می‌تواند به صورت سرمایه‌گذاری در عراق، سرمایه‌گذاری مشترک ایران و عراق در این کشور یا ایران و همچنین در شهرک‌های صنعتی مرزی باشد. به هرحال علاقه‌مند هستند که به جای واردکننده، تولیدکننده شوند یا حتی بتوانند تولید مشترک داشته باشیم و آنها صادر کنند. ما هم به این هدف علاقه‌مند هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت دوجانبه شدن واردات و صادرات میان ایران و عراق، ادامه داد: ما صادراتی معادل 8 تا 12 میلیارد دلاری به عراق داشته‌ایم ولی واردات ایران از این کشور در حد چند میلیون دلار است. اختلاف صادرات و واردات تا حدی پایداری را متزلزل می‌کند. ما هم علاقه‌مند هستیم که در عراق سرمایه‌گذاری کنیم. آنها به صنعت و خطوط تولید ایران علاقه‌مند هستند، بنابراین جهت‌گیری به این سو است که ضمن ادامه تجارت بتوانیم سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه صنعت را نیز در این کشور داشته باشیم. در همین راستا واحدهای بخش خصوصی نیز مذاکراتی ب یکدیگر داشتند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق همچنین در مورد نتیج سفر هیئت تجاری به اقلیم کردستان بیان کرد: حدود 60 نفر از فعالین اقتصادی با حضور مسئول کردستان و همچنین دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به اقلیم کردستان سفر داشتند که جلسات مختلفی با وزرا و مسئولین آنجا داشتند. مذاکراتی در مورد توسعه صادرات، همکاری در حوزه‌هایی مانند فروشگاه های زنجیره‌ای، حضور فعالین اقتصادی در سیستم توزیع این منطقه و همچنین حوزه‌ فنی و مهندسی و پروژه‌های اقلیم شده است.

وی اضافه کرد: مذاکراتی در مورد صادرات خودرو به این کشور صورت نگرفت. یک شرکت مشترک بین ایران و عراق بود که قطعه به این کشور برده، تولید می‌کردند و صادرات هم داشتیم. البته ظرفیت زیادی برای صادرات حتی در مواردی مانند تاکسی وجود دارد. امکان توسعه روابط در این زمینه امکانپذیر است اما باید یک تولید مشترک در عراق یا در مرز وجود داشته باشد چراکه آنها می‌خواهند به تدریج در کارهای تولیدی حضور داشته باشند.

آل اسحاق متذکر شد: به هر میزان که عراق امن‌تر می‌شود، رقبای بیشتری در این کشور حضور پیدا می‌کنند. لذا من به تولیدکنندگان به خصوص تولیدکنندگان ماشین‌آلات صنعتی و سرمایه‌گذاری صنعتی پیشنهاد می‌کنم که از این بازار استفاده کنند. زمینه در حال آماده شدن است و ما نیز مذاکراتی در مورد مقدمات نظام بیمه‌ای و تضمین خواهیم داشت تا فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف از تضمین بهتری برخوردار باشند. در مورد مسائل مربوط به گمرک، استاندارد، نقل و انتقالات پول، روادید و ... نیز مذاکراتی انجام شده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات چندی پیش مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس، مبنی بر نارضایتی عراقی‌ها از خودروهای ایرانی خاطرنشان ساخت: نارضایتی از خودروهای تولید ایران در خود ایران هم وجود دارد و نیازی به عراق ندارد. تصادف بهبهان خود نشانگر همین موضوع است که خودروهای ما از نظر کیفیت وضعیت خوبی ندارند. وزیر صمت هم که حامی خودروسازان بود، اعلام کرد که از نظر قیمت و کیفیت بدترین شرایط در خودروسازی حاکم است. نه تنها در ایربگ بلکه در بخش‌های مختلف تمهیدات لازم در نظر گرفته نشده است و خطرات بسیار زیادی در این مورد وجود دارد.

وی در پایان اضافه کرد:‌ در بازار عراق یا هرجای دیگری مردم برای خرید به خصوص در مورد کالاهای زمان‌دار نیاز به کیفیت، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش دارند. اگر خودروسازان ما تغییر و تحول ندهند، چه در داخل و چه در خارج کشور مردم تا حدی  تحمل می‌کنند. با این قیمت‌های بالا، کیفیت بسیار کم و بی‌کرامتی که باید در صف‌های بلندمدت ایستاد، باید یک برنامه و استراتژی جدید برای خودرو داشته باشیم، هیچ تردیدی نیستک ه با این ترتیب در مورد خودرو، بازار عراق هم از دست می‌

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق سرمایه گذاری داشته باشیم بازار عراق علاقه مند رییس اتاق آل اسحاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۶۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان

جام جم آنلاین اصفهان؛ امیر کشانی در نشست خبری دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا یکی از مواردی که در دوره‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است،اظهار کرد:روابط بین‌المللی و ارتباط‌گیری اتاق با شهرهای آسیایی بود که یکی از اهداف برگزاری اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا(ACD) ارتباط با سایر کشورهای آسیا و ایجاد رشد اتاق بازرگانی اصفهان است. 
وی گفت: در این اجلاس اعضای مجمع گفتگوی آسیایی به اصفهان آمده و فضای تجاری، اقتصادی و بین‌المللی رونق خواهد گرفت.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان به تشکیل پنج کمیته؛کشاورزی و امنیت غذایی، فناوری و دانش‌بنیان،گردشگری، توسعه پایدار و بین‌المللی اشاره کرد و اظهار داشت: در این اجلاس حوزه‌های سرمایه‌گذاری ایران و اصفهان به عنوان یک کشور آسیایی به سایر کشورها معرفی و در سایت این اجلاس بارگذاری خواهد شد. 
وی با اشاره با اینکه پیشنهاد اولیه برگزاری این اجلاس در شهریور ماه گذشته مطرح و سپس به تایید وزارت امور خارجه رسید، بیان داشت: این اجلاس فرصتی برای مذاکره حضوری نمایندگان اتاق‌های بازرگانی آسیا است زیرا نخستین اجلاس به میزبانی ترکیه به صورت غیرحضوری برگزار شد. 
وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۳ کشور آسیایی برای این اجلاس دعوت شده‌اند، افزود: اعلام حضور بیش از ۳۰ نماینده اتاق در یک اجلاسیه یک رکود محسوب می‌شود. 
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به سه وظیفه اصلی اتاق بازرگانی تصریح کرد: اتاق‌های بازرگانی سه وظیفه آموزش (ارتباط اتاق بازرگانی با دانشگاه‌ها)، امور تجاری و فعالیت اقتصادی و چانه‌زنی با دولت و مجلس را بر عهده دارند. 
وی ادامه داد: در کنار نهاد حاکمیتی و حمایت از بخش‌های داخلی، اتاق بازرگانی در این دوره ارتباطات تجاری و بازرگانی در خارج کشور را مورد توجه قرار داده که یکی از تجربه‌های مفید آن برگزاری اجلاس نمایندگان (Icc )تجارت جهانی بود. 
کشانی با اشاره به اینکه اتفاقات اخیر در حوزه سیاسی کشور ‌امکان تعلیق این اجلاس را نیز رقم زد، افزود: اصفهان از هفته گذشته تاکنون جزو مهمترین اخبار در صدر دنیا قرار گرفته که با پیگیری وزارت خارجه با سفرای کشورهای آسیایی این اجلاس تحت شعاع قرار نگرفت و به قوت خود باقی ماند. 
وی با تاکید به این نکته که برخی نیز قصد بر هم زدن و تحت شعاع قراردادن این اجلاس را داشتند، گفت: همزمان با برگزاری این اجلاس در اصفهان نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ در تهران برگزار می‌شود و بسیاری از فعالان اقتصادی با توجه به برگزاری این دو برنامه به ایران سفر می‌کنند. 
کشانی با تاکید با اینکه این اجلاس با همکاری اتاق ایران برگزار می‌شود، گفت: مدعوین این اجلاس روسای اتاق، نایب رییس، عضو هیات رئیسه و یا نماینده کشورهای دعوت شده هستند‌. اصفهان پیشرو و در سه سال آینده چهره جدیدی از اصفهان جهانی را معرفی خواهد کرد. 
وی با تاکید به اینکه این اجلاس یک فرصت جهانی برای ایران و اصفهان است، بیان کرد: فرصت ویژه جذب توریست به اصفهان و جهانی شدن آن یک موقعیت بی نظیر است و تمامی تمهیدات لازم از جمله مباحث ترافیکی و امنیتی لازم برقرار و هماهنگی‌ها انجام شده که از این فرصت جاری بودن زاینده‌رود و رونق گردشگری نیز استفاده مفید شود. 
کشانی خاطرنشان کرد: طی چند روز گذشته نیز اتاق بازرگانی اصفهان میزبان هیات‌هایی از کشور روسیه و ازبکستان بوده و در این راستا پیشنهاد میز مشترک در اصفهان و کشورهای مقابل مطرح شده است. 
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه صحبت‌های خود به نقش رسانه‌ها در ایجاد گفتمان جدید اشاره و بیان داشت: البته همه مشکلات تجاری با برگزاری این اجلاس حل نخواهد شد اما زمینه همکاری‌های دوجانبه‌ فراهم خواهد کرد و در این راستا اتاق بازرگانی اصفهان برپایی نمایشگاه جنبی نیز برای تعاملات تجاری بیشتر در نظر گرفته است که اعضای اتاق بازرگانی نیز در آن مشارکت دارند. 

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

دیگر خبرها

  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از ‌هیات‌های تجاری کشورهای خارجی در روز اول نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ 
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • اجرای طرح‌های اقتصادی باید از مسیر دانشگاه بگذرد
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • ورود هیات تجاری و اقتصادی استان هرمزگان به کشور چین