Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@11:26:04 GMT

اصول مهم صفحه آرایی کتاب کدام‌ها هستند

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۰۷۴۲۵

صفحه آرایی یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی کتاب و مجلات است. در صفحه آرایی، با طراحی زیبا و به‌کارگیری عناصر بصری معقول و متناسب با موضوع کتاب، می‌توان انگیزه خواننده را برای خواندن محتوا افزایش داد.

صفحه آرایی نقش موثری در جذابیت بصری و افزایش فروش کتاب‌ها و مجله‌ها دارد. با توجه به اهمیت این موضوع، تصمیم گرفتیم در مقاله پیش رو به بررسی نقش صفحه آرایی در طراحی کتاب‌ها و مرور اصول مهم این کار بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر طراحی هستید که به‌زودی باید یک پروژه طراحی کتاب را تحویل دهید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

صفحه آرایی و طراحی کتاب

صفحه‌آرایی یا Page Layout هنر چیدمان محتوای متناسب با موضوع و مخاطب در ساختار کتاب، برای خوانش بهتر مطالب است. از صفحه آرایی کتاب، به‌عنوان اساسی‌ترین مرحله تولید یک کتاب یاد می‌شود. صفحه آرایی براساس شبکه بندی انجام می‌گیرد. برای یک شبکه بندی استاندارد و مناسب، باید صفحه دارای تناسبی موزون و چشم نواز باشد. صفحه آرایی، متون، تصاویر و در نظر گرفتن سلیقه مخاطب، را طوری در کنار هم می‌چیند که خواننده را به خواندن و پیگیری مجله یا کتاب ترغیب کند.



هدف از صفحه آرایی کتاب چیست؟

هدف از صفحه آرایی کتاب‌ها، افزایش سرعت انتقال مفهوم به خواننده است. در صفحه آرایی با ایجاد تناسب بصری بین عناصر نوشتاری، تصویری و فضاهای خالی، ارتباط بین مفاهیم و مخاطب برقرار می‌شود.

برای صفحه آرایی کتاب، ابتدا باید قطع کتاب را با توجه به موضوع کتاب انتخاب کرد. بعد از این مرحله، باید با در نظر گرفتن نوع کتاب، چیدمان اصولی اجزای کتاب را انجام داد. سپس با توجه به‌اندازه و نوع فونت مناسب، متن و تیترهای کتاب نوشته شود. بعد از این مرحله، طراحی قالب کلی کتاب و تعیین گرید انجام می‌شود و براساس مشخص شدن تمامی این موارد، صفحه آرایی کتاب نهایی می‌شود.

نکات طلائی در صفحه آرایی مجله و کتاب‌ها

اگر یک طراح هستید، برای صفحه آرایی مجله و کتاب‌ها باید به چند نکته مهم دقت کنید که رعایت آنها می‌تواند نقش مهمی در بهبود نتیجه کار شما داشته باشد. این نکات طلائی عبارتند از:

انتخاب قطع کتاب و مجلات

انتخاب قطع مناسب براساس موضوع کتاب و بر مبنای استانداردهای چاپ، اولین و مهمترین قدم در صفحه آرایی کتاب و مجلات است. در صورت انتخاب نادرست قطع کتاب، طراحی نمی تواند اصول صفحه آرایی را به‌طور کامل روی صفحات هدف پیاده سازی کند. یکی از عوامل تعیین قطع مناسب، تعداد صفحات کتاب است. اگر تعداد صفحات بالایی دارید، نباید قطع کوچک را انتخاب کنید.

گرید بندی صفحات داخلی

گرید بندی مهمترین بخش در صفحه بندی کتاب است. گرید ساختار کلی قرارگیری محتوا را در صفحات مشخص می‌کند. گرید بندی حاشیه صفحه، محل و نوع قرار گیری متن، ابعاد و تعداد ستون‌های متن و دیگر تقسیم بندی‌ها را تعیین می‌کند.

یک کتاب دارای سه حاشیه است و هر حاشیه نقش خود را دارد. حاشیه بیرونی محلی برای انگشت خواننده است که هنگام مطالعه از آن استفاده می‌کند. در حاشیه بالا خواننده اطلاعات مربوط به نام فصل، نام کتاب و شماره صفحه را می‌تواند ببیند. حاشیه داخلی کتاب هم این اطمینان را می‌دهد که چسب کاری کتاب باعث ازبین‌رفتن محتوی کتاب نشود.



اشتباهات رایج در صفحه آرایی

هرچقدر هم تلاش کنید که صفحه آرایی را بدون عیب و نقص انجام دهید، باز مواردی وجود دارد که باعث خطا و اشتباه در کار می‌شود. این موارد را حتماً بخوانید.

باقی نگذاشتن فضای کافی خالی در اطراف صفحات؛ چنین اتفاقی تجربه خواندن کتاب را برای خواننده سخت و دشوار می‌کند. سعی کنید پاراگراف‌ها را با یک تو رفتگی آغاز کنید و اصول نگارشی را رعایت کنید. سعی کنید از آوردن کلمات دو بخشی، در انتهای سطرها پرهیز کنید. حتماً در چیدمان پاراگراف‌ها، به نظم و ترتیب آنها، پرهیز از پاراگراف‌های تک خطی و بندهای طولانی دقت کنید.

استفاده از فونت در صفحه آرایی

فونت کتاب یکی دیگر از عناصر مهم در صفحه آرایی است. فونت کتاب بر اساس محتوای کتاب مشخص می‌شود. نکات مهمی که در فونت کتاب باید به آن توجه کرد، شامل موارد زیر می‌شود:

به کار بردن حالت‌های بولد و ایتالیک در تایپ استفاده از حالت‌های بزرگی یا کوچکی حروف کلمات در تایپ کلمات انگلیسی انتخاب سایز فونت مناسب؛ مثلاً در ایران از سایز فونت‌های ۱۲ و ۱۴ بیشتر استفاده می‌شود رعایت کردن فاصله بین خطوط در هنگام تایپ رعایت فونت مناسب برای هدینگ‌های متن



اهمیت تصاویر و اشکال در صفحه آرایی

اگر کتاب شما دارای عکس، نمودار، اشکال یا تصاویر است، صفحه آرایی باید سازگار و متناسب با این اشکال باشد. این کار باعث می‌شود که خواننده با محتوا ارتباط مؤثری برقرار کند. محل قرار گیری محتوی و تصاویر در کتاب با توجه به موضوع کتاب تعیین می‌شود. اگر موضوع کتاب کودک است، عکس‌ها و اشکال باید بزرگ باشند و متن باید در بالای اشکال قرار گیرند. اگر موضوع کتاب آشپزی است، تصویر در سمت راست و دستورالعمل پخت در قسمت چپ قرار می‌گیرد. دقت کنید، عکس‌ها باید با کیفیت باشند و معرفی صاحب عکس در بالا و متن توضیحات در پایین عکس قرار گیرد. از انتخاب عکس‌های جذاب هم غافل نشوید.

رعایت جزئیات مهم در صفحه آرایی

یکی از جزئیات مهم در صفحه آرایی، سر صفحه‌ها هستند. سر صفحه یا رانینگ خط کوتاهی است که اطلاعاتی مانند نام نویسنده، نام کتاب، نام فصل و شماره صفحه را در اختیار خواننده قرار می‌دهد. البته در بعضی موارد شماره صفحه در قسمت پایین صفحه آورده می‌شود. عناوین داخل سرصفحه، باید کوتاه و شفاف باشند و مزاحمتی برای خواننده ایجاد نکنند.

در بعضی از کتاب‌ها لازم است برخی اصطلاحات و واژگان، معادل انگلیسی شان یا شرح بیشتری از آنها در صفحه آورده شود، که این کار در پانویس انجام می‌شود. به همین دلیل، دو بخش هدر و فوتر جز قسمت‌های مهم و استراتژیک صفحه محسوب می‌شوند.



سخن پایانی

در این مطلب به موضوع صفحه آرایی کتاب و مجلات پرداختیم. امیدواریم توضیحاتی که در اختیارتان قرار داده شد، بتواند در مسیر صفحه آرایی اصولی به شما کمک کند. البته فراموش نکنید که در کنار صفحه آرایی مناسب، انتخاب یک مجموعه معتبر و قابل اعتماد برای چاپ یا اجرای صفحه آرایی هم نباید دست کم گرفته شود. در این مورد پیشنهاد ما تیم طراحی افرا گرافیک است. در این مجموعه خدمات رایگان مشاوره تخصصی صفحه آرایی توسط کارشناسان حرفه‌ای به شما ارائه می‌شود.

منبع: الف

کلیدواژه: صفحه آرایی کتاب صفحه آرایی کتاب و مجلات طراحی کتاب موضوع کتاب کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۷۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاره رئال امضای هم‌تیمی‌هایش را جعل می‌کند!

به گزارش "ورزش سه"، فده والورده بیش از یک بار ثابت کرده که در زمین یک فوتبالیست همه کاره است. به عنوان یک هافبک، این بازیکن اروگوئه‌ای نقش‌های متفاوتی را در ترکیب کارلو آنچلوتی، در حال حاضر، و زین الدین زیدان، زمانی که هنوز مربی رئال مادرید بود، ایفا کرده است.

به این ترتیب او توانسته خود را در اکثریت قریب به اتفاق در ترکیب اصلی حفظ کند‌. به خصوص او حتی یک بازی این فصل را هم از دست نداده است. او یکی از بهترین بازیکنان رئال مادرید است و هواداران همیشه به دنبال امضا گرفتن از او هستند.

فده والورده امضای هم تیمی‌هایش را جعل می‌کند!

رافا کوتلو، روزنامه‌نگار اروگوئه‌ای، ویدئویی با هافبک رئال مادرید در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرده است. او در این ویدیو از فده والورده درخواست کرد تا یک پیراهن رئال را برای برادرزاده‌اش امضا کند.

با این حال، این روزنامه نگار یکی از عجیب‌ترین درخواست‌ها را از این هافبک انجام داد. کوتلو به والورده توضیح داد که برادرزاده‌اش وینیسیوس جونیور را دوست دارد و پرسید که آیا می‌تواند امضای او را روی این پیراهن حک کند یا خیر.

بعد از اینکه او امضای وینیسیوس را روی پیراهن کشید، این روزنامه نگار سوال که آیا می‌تواند امضای لوکا مودریچ را هم امتحان کند؟ والورده این امضا را هم به راحتی انجام داد.

با این حال، عجیب‌ترین درخواست هنوز در راه نرسیده بود. رافا کوتلو اعلام کرد که همسر برادرش یکی از طرفداران تیلور سوئیفت است.  اگرچه در ابتدا او به خوبی نمی‌دانست که چطور این امضای را طراحی کند، فده والورده به روش خود یک حرف لاتین "T" و سپس یک حرف "S" را کنار هم گذاشت و امضای این خواننده آمریکایی را هم جعل کرد!

این روزنامه نگار به عنوان آخرین درخواست از فده والورده گفت: "برادرزاده‌ام از از رِجا (خواننده اهل قاره آمریکای جنوبی) هم خوشش می‌آید." به این ترتیب، والورده امضای خود، امضای وینیسیوس، مودریچ، تیلور سویفت و در نهایت رجا، خواننده آمریکایی جنوبی را خیلی دقیق و بی نقص جعل کرد.

دیگر خبرها

  • خواننده خانم قبل از انقلاب، سریال پایتخت را توقیف کرد!
  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • علی دایی و مهدی مهدوی‌کیا خواننده شدند!
  • عکس| تصاویری از کنسرت خواننده عصر جدید در کشورهای عربی/خوانندگی احسان یاسین در تونس
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟
  • مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟ (اینفوگرافی)
  • (عکس‌) علی دایی و مهدی مهدوی‌کیا خواننده شدند!
  • (تصویر) وقتی علی دایی خواننده شد!
  • ستاره رئال امضای هم‌تیمی‌هایش را جعل می‌کند!