Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@23:38:57 GMT

بنیان اصلی یک جامعه سالم زنان هستند

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۰۸۶۳۱

بنیان اصلی یک جامعه سالم زنان هستند

ایسنا/خراسان جنوبی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: الگوی جامع یک انسان کامل وجود مقدس حضرت زهرا (س) است و بنیان اصلی یک جامعه سالم زنان آن جامعه هستند.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی، امروز یکشنبه 3 بهمن در دیدار هیات اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان خراسان جنوبی به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، سالروز تولد امام خمینی (ره) و روز زن اظهار کرد: ما به تمدن اسلامی وقتی خواهیم رسید که هم بازنگری و هم بازگشت به اساس خانواده که زن است، داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی افزود: قرآن رابط بین زمین و آسمان است، خط، ورق، خواندن، نگاه، حفظ و تفسیر قرآن ثواب دارد اما نزول قرآن به این دلایل نیست بلکه اینها مقدمه است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: اصولا زن و مرد در تعبیر در بسیاری از جاها طرفداری‌های صفیحانه و گاهی با منشاء‌های غربی تفرقه‌افکنانه و ضد ارزش به عنوان زن استفاده می‌شود اما وقتی ما می‌گوییم روز زن دلایل دیگری دارد.

وی افزود: هرچه مربوط به تکوین و عالم آفرینش است در جای خودخوب و زیبا است اما مربوط به خداست نه مربوط به بشر و استعداد است نه فعلیت، آنچه ما می‌گوییم روز زن و الگویش را هم حضرت زهرا (س) قرار می دهیم نه فقط از نظر جنسیتی یا حیوانی از نظر مونثی یا مذکر است بلکه به عنوان سمبلیک انسان در جهت خودساختگی برابر استعدادهای فطری و عقلانی و انواع استعدادهای انسانی خود را ساخته باشد و غیر از آن است که غرب می‌گوید.

عبادی تصریح کرد: استعدادهایی که خدای متعال در وجود هر موجودی آفریده و در انسان به عنوان اشرف مخلوقات بیشتر است، استعدادهایی که در وجود زن از نظر سیر و تکامل و وصول به مقام عبودیت و بندگی که همه زیبایی‌ها را در خود جمع کرده و اساس آن هم تقوا است، اگر به تمدن اسلامی بخواهیم برسیم همه راه‌های آن به‌صورت دانش‌بنیان که مطابق با عقل و فطرت و براساس الگوهایی که در طول تاریخ بودند، زن مادر جامعه است.

وی گفت:  بنیان اصلی یک جامعه سالم به زن بر می‌گردد که مدیریت تشکیلات خانواده و پرورش انسان می‌کند، این مردهای بزرگی که در هر نوعی که بزرگی‌شان قابل قبول است، از علم، تقوا و مقام‌های مختلف‌شان همه فرزندان زن‌های بزرگ هستند و کمالاتی خدا در وجود زن با استعداد گذاشته که باید به فعلیت برسد.

امام جمعه بیرجند گفت:  وجود مقدس حضرت زهرا (س) یک انسان کامل است و از زبان معصوم (ع) است که ما حجت بر مردم هستیم و حضرت زهرا حجت بر ما است که این در متون قرآن قابل جست و جو است و این طور نیست که یک تعداد بگویند می‌پذیریم تعدادی بگویند نمی‌پذیریم بلکه برای همه اتفاق نظر است.

وی افزود: آنچه در آیه مباهله به عنوان مورد اتفاق شعیه و سنی و موقعیت حضرت زهرا (س) در این جریان اگرچه نقل حدیث شریف کساء برابر کتاب منتخب، تابع میزان اعتبار و سند است اما اصل داستان متواتر است و فرق می‌کند با هم، در نقل حدیث نیز ملاحظه می‌کنید که زهرا (س) محور این مجموعه است.

عبادی گفت: وقتی به حضرت زهرا، متناوب ام‌ابیها گفته می‌شود در آن مطالبی خوابیده است و اینکه منحصر در قرآن نیز نیست، اسناد و کتب عتیق از نقلی که از قبیل کتاب ادریس از دوران خلقت حضرت آدم (ع) و متن او، کتابی که الان است و انوار مقدسه خمسه طیبه به‌صورت اشباح اولین چیزی که حضرت آدم می‌بیند در عرش وجود این بزرگواران است.

وی بیان کرد: وقتی حضرت آدم از خداوند می‌پرسد که این انوار چیست، خدا می‌فرماید اینها از فرزندان تو خواهند بود و تو را به خاطر اینها آفریدم، حتی مشاهداتی که به‌صورت علمی در کاوش‌های باستانی این انوار مقدسه که نام‌هایشان در لوح کشتی نوح، حافظ این کشتی بوده در زمانی که شوروی کمونیسم متصدی ارتفاعات آرارات بود و این موضوعات کشف شد اصلا با دین میانه نداشت اما از نظر علمی ثابت شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: جایگاه حضرت زهرا (س) این است و آیه ایثار، آیه تطهیر همین طور لذا کسی نمی‌تواند اینها را انکار کنند، قرآن نیز می‌فرماید فرعونیان حضرت موسی (ع) را انکار می‌کنند اما در عین حال که انکار می‌کردند قبول داشتند.

وی افزود: براساس اسناد شیعه و سنی که قرآن معجزه الهی است و وجوه معجزه بودنش در کتب مربوطه بیان شده، چه تفسیر چه بحث‌های کلامی، یکی از آنها که علمای اهل سنت نیز به آن تصریح کرده‌اند که قرآن معجزه است سوره مبارکه کوثر است، ضمن اینکه وجود حضرت زهرا را خداوند به عنوان منتی بر پیامبرش می‌گذارد و حضرت زهرا (س) را به عنوان خیر کثیر نام می‌برد.

عبادی اظهار کرد: لذا باید خیر و شر را بشناسیم، خیر کثیر و قلیل را بشناسیم و یکی از وجه‌های خیر کثیر که علمای اهل سنت به آیه پایان سوره کوثر اشاره می‌کنند وعده تکثیر نسل پیامبر از نسل حضرت زهرا باشد، آن کاری که خدا کرده و این که فرزندان زهرا (س) در کنار انواع خیر کثیری وجود دارد، کثرت نسل حضرت زهرا است، آن هم نه در شرایط عادی، در شرایطی که فرزندان آن حضرت قتل عام می‌شدند و امنیت نداشتد، به‌صورت آواره و ناشناخته زندگی می‌کردند.

وی با بیان اینکه خداوند وعده خیر کثیر چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت داده است گفت: از نظر کمیت به گونه‌ای است آنهایی که شناخته شده هستند، آیت الله مرعشی نجفی متخصص در فن نسب‌شناسی بود و جمعیت میلیون‌ها سادات حتی آنهایی که در هند و چین زندگی می‌کنند درآورده بود، این وعده قرآن است که از نظر کمیت حاصل شده اما ناشناخته‌های بسیاری وجود دارد که از سمت مادر فرزند حضرت زهرا (س) هستند که شناخته شده نیست.

امام جمعه بیرجند ادامه داد: از نظر کیفیت نیز فرزندان حضرت زهرا که امام حسن (ع) و امام حسین (ع) یا حضرت زینب (س) تا برسد به ائمه و حضرت مهدی( عج) که وعده همه پیامبران است و تمام امت‌ها منتظر آن هستند، به دست فرزند حضرت زهرا (س) هستند.

وی گفت: کیفیتی بالاتر از این نیست و در دوران غیبت نیز از گذشته تا کنون همه از برکات کیفیت فرزندان حضرت زهرا است، غالبا در مراجع با توجه به اینکه جمعیت سادات نسبت به همه کمتر است اما مراجع بزرگ از فرزندان آن حضرت هستند.

عبادی اظهار کرد: این زمینه‌سازی و آماده‌سازی جهان با این تحولات که متاسفانه بی‌توجه هستیم، آن ابرقدرت‌هایی که زمانی اگر فقط می‌گفتند ناو آمریکایی حرکت کرده است همه گوش به فرمان آمریکا می‌شدند، امروز دیگر از بلوک شرق خبری نیست و تبدیل به کشوری ضداستکبار شده است که شهید سلیمانی گفت «من بهترین نمازم را در کاخ کرملین خواندم» امروز نیز رئیس جمهور دولت مردمی نمازش را آنجا خواند.

امام جمعه بیرجند بیان کرد: آن آمریکای پرآوازه امروز سرش را نمی‌تواند بالا بگیرد اما بمباران‌های تبلیغاتی و صفاحت یک عده در داخل این را به عنوان یک مساله ناباور دارند که دیر یا زود این مساله باور همه خواهد شد و خوش به حال کسانی که زودتر توبه کنند و به جبهه فرزندان حضرت زهرا (س) برگردند.

وی افزود: آن سلطه انگلیس بر شبهه قاره هند، ایران و کشورهای دیگر و رضاخان پلیدی که تا توانست مردم را کشت و اموال مردم را دزدید و اربابش انگلیس نیز همه چیز را از قبیل دین، فرهنگ و اخلاق مردم را ربود و ارتش تا دندان مسلح برای کشتن مردم بسیار پرقدرت بود اما هنگامی که متفقین کشور را گرفتند یک تیر هم شلیک نکرد و فرار کرد.

عبادی گفت: در دوران این پلید عده‌ای از تجار تهران به محضر مرجع زمان حضرت آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی رسیدند و گفتند مردم از گرسنگی می‌میرند و شاه مشغول دزدی و خیانت است، حداقل یک نامه بنویسید بلکه درست شود، ایشان گفتند من نامه می‌نویسم اما ترتیب اثر نخواهد داد و علاج او را روح الله خواهد کرد.پ

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زنان منطقه خراسان جنوبی امام جمعه بیرجند حضرت زهرا خیر کثیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۸۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، مراسم جشن بزرگداشت روز روانشناس و مشاور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد برگزار شد.

این مراسم به همت کانون روانشناسان جوان دانشگاه، انجمن علمی دانشجویی روانشناسی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، باحضور هیئت رئیسه، اساتید و دانشجویان این حرفه، با سخنرانی اساتید روانشناس، اجرای برنامه‌های شاد، مسابقه، استندآپ کمدی و تقدیر از اساتید برتر گروه روانشناسی، در تالار امام خمینی(ره) دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد برگزارشد.

محمد قاسمی پیربلوطی مدیرگروه رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در این مراسم گفت: روز بزرگداشت روانشناس و مشاور، مصادف با سالروز ابلاغ قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران از سوی مجلس شورای اسلامی است که در پی آن جامعه روانشناسی، هویت یافت و باعث ارتقاء اعتبار این جامعه و نهایتاً موجب ارائه خدمات به جامعه شد.

وی با اشاره به اینکه رشته روانشناسی، یکی از رشته‌هایی است که در حوزه سلامت، فعالیت‌کند، افزود: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت، حالت رفاه جسمانی، روانشناختی، اجتماعی و معنوی، قلمداد می‌شود؛ که در حوزه معنوی، روانشناسان، نقش برجسته‌ای دارند.

افرادی که روان سالم دارند در زندگی موفق‌تر هستند

محمد قاسمی پیربلوطی با تأکید بر ارتباط دوطرفه ابعاد روانی و جسمانی افراد، یادآور شد: زمانی‌که انسان‌ها، از لحاظ روانی، سالم باشند، جسم آن‌ها نیز سالم می‌شود و روابط اجتماعی بهتری را دارا و در زندگی، موفق‌تر هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد اضافه کرد: از لحاظ روانشناختی، فرد سالم، باعث شکل‌گیری خانواده سالم و خانواده سالم باعث ایجاد جامعه سالم می‌شود و همین موضوع، نشان از اهمیت وجود جامعه روانشناسی دارد.

وی اظهار کرد: براساس تحقیقات انجام‌شده، حدود 20 درصد مردم، دچار انواع مشکلات و اختلالات روانشناختی از جمله اضطراب، افسردگی، وسواس و ناسازگاری هستند و نزدیک به 400 نوع بیماری روانشناختی وجود دارد و این تعداد بیماری، به نوعی، افراد را در زندگی روزمره، فلج می‌کند و اجازه انجام امورات به فرد را نمی‌دهد؛ بنابراین نیاز دنیا و نیز کشور ما به متخصصین حوزه روان، یک نیاز جدی و مهم است و افرادی که در حوزه روانشناسی و مشاوره، تحصیل و به فعالیت می‌پردازند، نقش بسیار کلیدی در سلامت افراد و سلامت اجتماعی ایفا می‌کنند.

در کشور ایران حدود 20 هزار نفر دارای پروانه فعالیت از سازمان نظام روانشناسی هستند

مدیرگروه رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با اشاره به اینکه در حال حاضر، افرادی که عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره هستند و پروانه فعالیت از این مجموعه دارند را تعداد 20 هزار نفر ذکر کرد و گفت: با توجه به آمارها، جامعه به 80 هزار نفر دیگر از متخصصین روانشناسی، نیاز دارد تا بتواند، بطور کامل، سلامت روان جامعه را پوشش دهد و به ارتقاء سلامت روان در اجتماع، کمک کند.

قاسمی پیربلوطی با بیان اینکه بین روانشناس کتابی و روانشناس واقعی تفاوت‌هایی وجود دارد، تصریح کرد: توصیه بنده به دانشجویان رشته روانشناسی و مشاوره این است که علاوه بر یادگیری آموزه‌های علمی این رشته در کتاب‌ها، روانشناس واقعی باشید و ویژگی‌های یک روانشناس خوب را کسب و در وجود خویش نهادینه کنید.

وی، قابل اعتمادی، صبر، اخلاق نیکو و حرفه‌ای، سازگاری با خود و دیگران را از ویژگی‌های یک روانشناس خوب برشمرد.

وجود اختلالات روانشناختی باعث بروز بیماری جسمانی در افراد می‌شود

همچنین در ادامه این مراسم، طیبه شریفی عضو هیئت علمی گروه روانشناسی و مسئول امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استان در رابطه با اهمیت مسائل روحی و روانی گفت: مسائل جسمی و روانشناختی تأثیر و ارتباط متقابل با یکدیگر دارد؛ اختلالات روانی از جمله، استرس، افسردگی، اضطراب و... باعث بروز بیماری‌های جسمی از جمله بیماری‌های قلبی‌عروقی، فشار خون، دیابت، زخم معده و... می‌گردد. همچنین باعث بروز اختلال در روابط میان‌فردی(اجتماعی و خانوادگی)می‌شود و نیز آرامش و بهزیستی روانشناختی فرد و جامعه را با اختلال جدی، مواجه می‌سازد.

وی افزود: مشکلات روحی و روانی، هیجانات و عواطف، حالت سرایتی دارند؛ در حقیقت، انسان‌ها، قربانی‌شده قربانی‌شده‌ها هستند؛ به معنای بهتر، شخصی که احساس مطلوب، چهره بشاش و پرانرژی دارد، آن را به دیگران، منتقل می‌کند و هم‌چنین شخصی که سرشار از ناامیدی و یأس است، دیگران را بی‌رمق و بی‌انرژی می‌کند.

طیبه شریفی با اشاره به نقش درمانگران در قطع این حلقه معیوب بروز نابهنجاری‌ها و اختلالات درون‌فردی و میان‌فردی اظهار کرد: درمانگران باید بتوانند سلامتی و بهزیستی را به فرد و جامعه هدیه، کنند؛ آنان باید، زخم‌ها را مرحم نهاده، عفونت‌های ناشی از زخم‌های کهنه و غده‌های ناشی از این زخم‌ها را جراحی روانی کرده و این حال مطلوب جامعه، بدرقه راه درمانگران دلسوز و امین است؛ که با درک هم‌دلانه با مراجعان، اتاق درمان را به محیطی امن برای وی تبدیل کرده تا بتواند، آلام و دردهای خویش را فارغ از هرگونه، قضاوت و ناامنی، برون‌ریزی و نسبت به مشکل خود بینش پیدا کرده، درست اندیشیدن را آموخته، کج فهمی‌ها را به دور ریخته، دردها را جای‌گذاشته و آرامش و بارقه‌های امید و نیک اندیشی را با خود به ارمغان ببرد.

خبرنگار: محمود اسماعیل‌پور اشکفتکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1228875 برچسب‌ها روان شناسی نظام روانشناسی مهارت‌های روان‌شناختی

دیگر خبرها

  • پایان همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر در گرگان
  • بزرگترین حامی حقوق زن اسلام است
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • ۲۳۳ پایان‌نامه مرتبط با کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای در حال تدوین است
  • آیت‌الله نوری همدانی: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود
  • عقیده سالم در افراد، جامعه سالم به دنبال دارد
  • اجرای طرح کنترل پوکی استخوان برای زنان بالای ۵۰ سال در زاهدان
  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند