Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، در استان پهناور سیستان و بلوچستان ۵۲ درصد جمعیت روستایی و ۴۸ درصد شهری هستند اما استاندارد اتصال روستاهای این استان به شبکه ملی اطلاعات، کمتر از متوسط کشوری است.

این روزها که فصل آزمون‌هاست در سیستان و بلوچستان به ویژه نقاط روستایی در هر قسمتی از کوه و دشت دسته‌های چند نفره و گاها یکی دونفره دانش آموزان و دانشجویان را شاهد هستیم که در اطراف نشسته یا ایستاده دستها رو به آسمان اما در حال دعا کردن نیستند، برای آنتن دهی موبایل تمنا می کنند تا بتوانند از عهده امتحان فائق آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دی ماه سال گذشته بود که محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت دوازدهم با هدف بهبود وضعیت اینترنت و ارتباطات وارد سیستان و بلوچستان شد و 10 روز در این استان ماند تا زیرساخت های لازم را برای شرایط بهتر بررسی کند.

اینکه سفر وی چه دستاوردی برای این استان داشته، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سیستان و بلوچستان می گوید: تعداد روستاهای متصل شده به شبکه ملی اطلاعات 653 روستا و با هزینه ای بالغ بر695 میلیارد تومان است.


وی بیان کرد: اعتبار اختصاص داده شده جهت توسعه فیبر سیستان و بلوچستان، 220 میلیارد تومان  و برای اجرای 1200 کیلومتر فیبر در طی 12 مسیر است که 50 میلیارد  تومان تاکنون پرداخت شده است.

نیک‌محمد بلوچ‌زهی افزود: در حال حاضر 3 هزار و 422 روستای بالای 20 خانوار در سیستان و بلوچستان روستاها دارای اینترنت هستند و برای 30 درصد باقی مانده که حدود 1033 روستا است، نیازسنجی و طراحی انجام شده و تا پایان دولت سیزدهم تمامی روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سیستان و بلوچستان اقدامات فوق را از جمله مصوبات سفر وزیر دولت دوازدهم عنوان کرد.

بیشترین مشکل اینترنت عمدتا در شهرستان راسک، سرباز، فنوج، نیکشهر، سراوان، میرجاوه بخش لادیز و قصرقند است که به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه، پراکندگی جمعیت و روستاها، ایجاد زیرساختهای مخابراتی با مشکل مواجه است.

 

کوهستانی بودن مناطق ایجاد زیرساختهای مخابراتی با مشکل مواجه است

وی بیان کرد: بیشترین مشکل اینترنت عمدتا در شهرستان راسک، سرباز، فنوج، نیکشهر، سراوان، میرجاوه بخش لادیز و قصرقند است که به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه، پراکندگی جمعیت و روستاها، ایجاد زیرساختهای مخابراتی با مشکل مواجه است.

با تمام اقدامات انجام شده در حوزه زیرساخت ارتباطات اما مردم همچنان گلایه دارند و در جنوب سیستان و بلوچستان نه تنها آموزش بلکه تجارت، بهداشت، بانکداری و خدمات الکترنیک دولت نیز به دلیل مشکلات ارتباطات و اینترنت با اختلال مواجه است.

در حوزه انتخابیه ایرانشهر ۳۹۰ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد دسترسی شبکه ملی اطلاعات هستند

نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طی دو سال ۴۹۴ روستا از بیش از 800 روستا به شبکه ملی اطلاعات وصل شدند و مابقی در حال انجام و همچنین به دلیل قطع مکرر فیبر نوری ۷۲۷کیلومتر  فیبر خاکی در حال اجرا است.

عبدالناصر درخشان افزود: در حوزه انتخابیه ایرانشهر حدود ۵۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار دسترسی به اینترنت دارند، ۳۹۰ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد دسترسی هستند.

 

شرکت مخابرات برخلاف پیگیری های مکرر به تعهداتش عمل نمی کند 

فرماندار شهرستان فنوج نیز می‌گوید: شهرستان فنوج  با ۷۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارای ۱۳۸ نقطه جمعیتی است که از این تعداد ۹۰ نقطه جمعیتی در حوزه مخابرات مشکل دارند یا اینترنت و آنتن دهی ضعیف است و یا کلا دسترسی ندارند.

مشتاق احمدریگی افزود: مشکل اساسی ما انتقال هوایی فیبر نوری در دهه ۸۰ به شهرستان است که الان فرسوده شده و با کوچکترین باد و بارانی فیبر قطع و جمعیتی بالغ بر ۵۶ هزار نفر بطور کامل ارتباط مخابراتی خود را از دست می دهند.

وی ادامه داد: شرکت مخابرات سیستان وبلوچستان برخلاف پیگیری های مکرر به تعهداتش عمل نمی کند که همین عدم تعهد باعث نارضایتی عمومی مردم شده است.

وی اضافه کرد: بارها در مواقع بحرانی به دلیل نبود ارتباط مخابراتی خدمت رسانی به حادثه دیدگان با تأخیر انجام می شود.

این مسؤول افزود: زیان های مادی کسبه و مردم و همچنین قطع دسترسی فرمانداری و بخشداری ها و دستگاه های اجرایی این شهرستان مشکلات عدیده ای را متوجه مردم می کند.

وی بیان کرد: آنچه که در حوزه دولت است انجام شده اما اگر شرکت مخابرات به تعهداتش به ویژه اجرای زمینی فیبر نوری اهتمام بیشتری می کرد الان شاهد این حجم عظیم نارضایتی نبودیم.

کلافگی اهالی بخش کتیچ فنوج از قطعی خطوط تلفن همراه

قطع هفتگی تلفن های همراه و اینترنت اختلالاتی در کسب و کار و زندگی شهروندان ایجاد کرده و حتی باعث شده تا دانشجویان این منطقه در ایام امتحانات نیز با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کنند.

در حالی که از روستاهای سایر نقاط استان خبرهای تغییر نسل‌ها و بهره‌مندی از اینترنت پرسرعت به گوش می‌رسد اما در بخش کتیچ هنوز برای برقراری یک ارتباط تلفنی باید منتظر هفته ها شد تا شاید ارتباطی برقرار شود.

بخشدار کتیچ فنوج در این زمینه می گوید: 95 درصد قطعی خطوط ارتباطی عمدی است و فقط پنج درصد به دلیل مسائل فنی است.

عبدالصمد رئیسی تصریح کرد: این قطعی به صورت ۲۴ ساعته نبوده است، همین که خطوط وصل می کردند شب ها دوباره افراد مجهول الحال اقدام به قطع آن می کردند و این داستان همچنان ادامه دارد.

 

وی افزود: پیگیری هایی برای زمینی کردن فیبرنوری توسط فرمانداری و بخشداری کتیچ صورت گرفته است و امیدوارم به زودی بخشی از کار زمینی کردن فیبور نوری در بخش کتیچ صورت بگیرد.

بخش جلگه چاه هاشم دلگان نیز با اختلل اینترنت و تلفن همراه مواجه است

همچنین دلگان نیز با مشکلات فراوان در حوزه ارتباطات و اینترنت مواجه و شهروندان منطقه بابت به وجود آمدن اختلال در حوزه های ارتباطی از قطعی های مکرر مخابراتی در بخش جلگه چاه هاشم گلایه مند هستند.

بخش جلگه چاه هاشم دلگان با کوچکترین قطعی فیبر هوایی در شهرستان های همجوار، به دلیل عدم وجود تیم فنی متخصص عیب یابی مخابراتی در شهرستان می بایست حداقل ۴۸ ساعت از هر نوع ارتباط مخابراتی محروم باشد و علی رغم تذکرات متعدد فرماندار و مسؤولان و مکاتبات و پیگیری های فراوان، هنوز شرکت مخابرات راه حل مشخص و راهبرد هدفمندی برای رفع این مشکل ارائه نداده است.

انتظار می رود مسوولان مخابراتی، هر چه زودتر با رفع موانع، ارائه راه حل و با تفکر جهادی راهبرد و سخن را به عمل تبدیل کنند و ضمن استقرار دائمی یک اکیپ تعمیراتی در شهرستان از یک سو و از طرف دیگر تکمیل باقیمانده تبدیل فیبر هوایی به فیبر زمینی، به فکر پایدار نمودن شبکه مخابراتی باشند.

گلایه مردم از اختلال اینترنت در خاش

نماینده مردم خاش، میرجاوه و تفتان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خاش اظهار داشت: وجود اختلال ارتباطی و نبود پوشش شبکه اینترنت در برخی از نقاط حوزه انتخابیه شهرستان خاش سبب گلایمندی مردم شده است.

اسماعیل حسین زهی افزود: با حضور وزیر سابق ارتباطات در استان توافق نامه ای تنظیم شد تا به تعهدات خود عمل کند که یکی از آن تعهدات نصب دکل های مخابراتی بود.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص دکل های مخابراتی تناقض های فراوانی وجود دارد در برخی از مناطق به دلیل عدم تعهدات راه شهرسازی راه دسترسی مناسب جهت حضور و نصب دکل توسط پیمانکار تامین نشده است.

حسین زهی افزود: در برخی دیگر از موارد دکل ها نصب شده اما مخابرات از حیث تأمین زیرساخت ها و همچنین اداره برق از جهت تأمین برق مورد نیاز به این دکل ها در عمل به تعهدات خود پایبند نبوده اند.

عضو مجمع نمایندگان استان تصریح کرد: در خصوص فیبر نوری تعهد شده بود در تمامی مناطق حوزه انتخابیه شهرستان خاش از هوایی به زمینی تبدیل شود ، اجرای فیبر نوری در بخش های لادیز میرجاوه و گوهرکوه تفتان تا کنون انجام نشده است.

اسماعیل حسین زهی با اشاره به قول مساعد وزیر ارتباطات در خصوص حل مشکلات ارتباطی مناطق خاش و توابع گفت: تحریم ها تجهیز و راه اندازی دکل های مخابراتی را برای وزرات ارتباطات سخت کرده و این مهم به تعویق افتاده است.

نماینده مردم خاش، میرجاوه و تفتان با تاکید بر اینکه استانداری پیگیر عملی شدن تعهدات خود و دستگاه های اجرایی باشد گفت: دلیل عدم پوشش اینترنت در این مناطق عملی نشدن تعهدات از سوی دستگاه های اجرایی استان است.

 

نماینده مردم خاش، میرجاوه و تفتان با تاکید بر اینکه استانداری پیگیر عملی شدن تعهدات خود و دستگاه های اجرایی باشد گفت: دلیل عدم پوشش اینترنت در این مناطق عملی نشدن تعهدات از سوی دستگاه های اجرایی استان است.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس نسبت به همراهی و همکاری دولت جهت رفع مشکلات اظهار امیدواری کرد و بیان داشت: پیگیر حل مشکلات ارتباطی و پوشش حداکثری اینترنت از طریق وزارت ارتباطات هستیم تا در مناطق حوزه انتخابیه شهرستان های خاش، میرجاوه و تفتان و بخش های کورین و نصرت آباد مشکلات موجود برطرف شود.

نبود اینترنت و اختلال شدید ارتباطی برخی دانشجویان و خانواده ها را به دشت و بیابان کشانده و مجبور هستند در هر گوشه ای که آنتن دهی بهتر باشد پارک کنند، در این عکس هم که دانشجویان ارسال کرده‌اند، درون خودروهای پارک شده اغلب دانشجویانی هستند که امتحان دارند و از شدت سرمای هوا در خودرو نشسته اند.

 

گلایه فرماندار گلشن از قطع ارتباطات مخابراتی در این شهرستان

فرماندار گلشن گفت: کندی سرعت اینترنت در این منطقه همیشگی است و برخلاف مکاتبات زیادی که با شرکت مخابرات انجام شده اما تاکنون اقدام عاجلی صورت نگرفته  است.
 
مهران محمودی افزود: اهالی این منطقه در برقراری یک تماس تلفنی با مشکل مواجه هستند تا جایی که برای انجام تماس به بالای کوه و ارتفاعات مراجعه می کنند.
 
وی افزود: ضعیف بودن سرعت اینترنت در گلشن موجب شده دانشجویان و دانش آموزان به دلیل قطعی اینترنت از امتحان باز بمانند که طبق مکاتباتی که با دانشگاه ها شده صورت گرفته گوشه ای از مشکلات مرتفع شد، اما انتظار می رود  برای رفع معضل اینترنت در منطقه تدابیر لازم اتخاذ شود.

 

 

انتظار می رود با توجه به اینکه بیشتر جمعیت سیستان و بلوچستان در روستاها ساکن هستند، امکانات و زیرساخت های مناسب در این مناطق نیز فراهم شود تا دانش آموزان و دانشجویان مجبور نباشند برای ادامه تحصیل به شهرها مراجعه و یا به سبب نبود امکانات لازم ترک تحصیل کنند.

انتهای پیام/3139

 

منبع: فارس

کلیدواژه: اختلال اینترنت قطعی تلفن همراه نماینده مجلس مشکلات اینترنت قطعی اینترنت در روستاها شبکه شاد شبکه ملی اطلاعات سیستان و بلوچستان دستگاه های اجرایی میرجاوه و تفتان حوزه انتخابیه مشکل مواجه شرکت مخابرات روستای بالای دانش آموزان تعهدات خود انجام شده فیبر نوری دلیل عدم دکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۹۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تصحیح برگه‌های امتحانات کشوری پایه ششم و نهم

دانش‌آموزان پایه ششم دبستان باید در دو امتحانات هماهنگ کشوری و دانش‌آموزان پایه نهم در سه امتحان هماهنگ کشوری شرکت کنند اما نحوه تصحیح اوراق امتحانات به چه صورت است؟ - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دانش‌آموزان پایه ششم برای دروس ریاضی و علوم باید در امتحانات هماهنگ کشوری شرکت کنند و امتحانات سایر دروس نیز به صورت هماهنگ منطقه‌ای برگزار خواهد شد.

امتحانات کشوری درس علوم روز یکشنبه 30 اردیبهشت و امتحانات کشوری درس ریاضی پایه ششم روز  سه شنبه 8 خرداد 1403 برگزار می‌شود.

در امتحانات کشوری، سوالات در سطح کشوری طراحی شده و برای تمام دانش‌آموزان پایه ششم کشور مشابه است اما تصحیح اوراق توسط معلمان خود دانش‌آموزان انجام می‌شود.

برنامه امتحانات دانش‌آموزان پایه ششم و نهم اعلام شد

در امتحانات هماهنگ منطقه‌ای نیز سوالات دروس توسط منطقه آموزش و پرورش مربوطه طراحی می‌شود و برای دانش‌آموزان پایه ششم همان منطقه یکسان است اما تصحیح اوراق باز هم توسط معلمان خود دانش‌آموزان انجام می‌شود.

در پایه نهم نیز برای دروس ریاضی، علوم و فارسی سؤالات به صورت کشوری طراحی می‌شود و برای سایر دروس سؤالات به صورت استانی است.

تصحیح برگه‌های امتحانات کشوری و استانی پایه نهم توسط معلمان خود دانش‌آموزان انجام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طراحی سؤالات امتحانات نهایی فقط از کتب درسی است
  • دولت تا سال ۱۴۰۸ از حق‌السهم فیبر نوری چشم‌پوشی می‌کند
  • اختلال‌های ارتباط مخابراتی در کهگیلویه و بویراحمد برطرف شد
  • تداوم پایداری ارتباطات مخابراتی خوزستان
  • پایداری ارتباطات مخابراتی خوزستان با وجود بارندگی‌های اخیر
  • اجرای فیبر نوری در سطح شهرستان زابل
  • آغاز ساخت ایستگاه مخابراتی احمد آباد-جوزار بویین میاندشت
  • سوالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان چطور طراحی می‌شود؟
  • سوالات امتحانات نهایی چگونه طراحی می‌شود؟
  • جزئیات تصحیح برگه‌های امتحانات کشوری پایه ششم و نهم