Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شانا»
2024-04-26@10:13:25 GMT

نفت ایران گزینه‌ای قابل چشم‌پوشی نیست

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۰۹۵۵۰

نفت ایران گزینه‌ای قابل چشم‌پوشی نیست

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر نقش انرژی ایران در بازار انرژی گفت: باید با تعامل، تعارض‌های موجود با دیگر کشورها را همسو با منافع طرف‌ها پیش ببریم.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه مشعل، عبدالعلی رحیمی‌مظفری، دستیابی به قطب انرژی را در گرو افزایش سطح تعاملات منطقه‌ای اعلام کرد و گفت: برخلاف تصور عده‌ای از کارشناسان، بیشترین همکاری‌ها در حوزه انرژی با کشورهایی است که خود تولیدکننده و عرضه‌کننده حامل‌های انرژی در دنیا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بنابراین اگر بخواهیم بازار جهانی انرژی را مدیریت و کنترل کنیم و نقش مؤثری در معادلات منطقه‌ای داشته‌ باشیم، همکاری و گسترش سطح روابط با همسایگان در این زمینه راهگشاست.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به حضور ایران در پیمان شانگهای اشاره کرد و گفت: آثار و نتایج پربار این پیمان در آینده نمایان می‌شود.

رحیمی‌مظفری افزود: ۸۵ درصد ذخایر تولیدات انرژی دنیا در اختیار کشورهای عضو شانگهای است؛ بنابراین به‌ جای رقابت منفی می‌توانیم در مقابل ابرقدرت‌های جهانی که به‌طور صرف دنبال سوءاستفاده از منابع انرژی دیگر کشورها هستند، قد علم کرده و قدرت‌نمایی کنیم.

وی استفاده از تعارض‌ها را برای تعاملات مهم برشمرد و گفت: حتی اگر در زمینه‌ای با بعضی از کشورهای منطقه تعارض منافع داشته باشیم، این تعارض با همکاری می‌تواند معادله را به نفع دوطرف تغییر دهد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره تعاملات جهانی ایران نیز تصریح کرد: نگاه ما تنها به کشور چین و روسیه نیست و هیچ‌گاه نیز نبوده است، همواره تأکید ما بر این است که تصمیم‌گیری به‌گونه‌ای باشد تا تصور اینکه آمریکا و کشورهای غربی عامل نجات دنیا هستند، از میان برداشته شود.

رحیمی‌مظفری افزود: چین به‌دنبال قراردادهای بلندمدت است، روسیه هم تاکنون به این منوال عمل کرده است و تجربه نشان داده که قراردادهای بلندمدت نتیجه‌بخش‌تر است؛ بنابراین ایران نیز عزم خود را برای انعقاد قراردادهای بلندمدت به‌کار بسته است.

وی یادآور شد: ایران سرشار از انواع و اقسام انرژی‌هایی است که در دنیا استفاده می‌شود، از جمله انرژی هسته‌ای، انرژی ناشی از سوخت‌های فسیلی، انرژی خورشیدی و...، بنابراین ایران گزینه‌ای غیرقابل‌چشم‌پوشی است؛ باید همه تلاش‌ها بر ارتقای جایگاه در سطح منطقه استوار باشد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت جایگاه جغرافیایی ایران گفت: به‌لحاظ جغرافیایی، ایران در محدوده‌ای راهبردی قرار دارد و نقطه به اصطلاح ترانزیت محسوب می‌شود، چه ترانزیت کالا و مواد و چه ترانزیت انرژی که این امکان، دستیابی ما را برای رسیدن به قطب منطقه تسهیل می‌کند، بی‌شک امضای تفاهم‌نامه‌ها با چین، روسیه و ترکمنستان هر گره کوری را می‌گشاید.

منبع: شانا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی تعامل با ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۹۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، مدرسه خیرساز حاج غلامرضا زیرک در ۱۸ کلاس و ۳ هزار و ۲۰۰ متر مربع ساختمان اصلی و ۷۰۰ متر مربع فضای ورزشی طراحی و احداث شده است.

برای ساخت این مدرسه در منطقه پردیسان ۳۰ میلیارد تومان به همت خیر هزینه شده و طرح سالن ورزشی نیز در قالب دولتی و با مشارکت خیر به بهره برداری رسیده است.

از ویژگی‌های منحصر به فرد این مدرسه استقرار سه سامانه سلول‌های خورشیدی با ظرفیت ۶۰ کیلووات است که علاوه بر بهره‌گیری از انرژی خورشیدی برای تامین پایدار شبکه توزیع برق به تأمین هزینه مدرسه‌های نیز کمک می‌کند.

محمود کمانی، معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق با اشاره به تفاهم‌نامه مشترک این وزارتخانه با آموزش و پرورش و نوسازی مدارس برای تجهیز مدارس خیرساز به نیروگاه‌های برق خورشیدی، گفت: استان قم با ۱۱ مدرسه مجهز به سلول‌های خورشیدی در این زمینه پیشتاز است.

وی افزود: سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) برق تولیدی این مراکز را به قیمت مناسب خریداری می‌کند که علاوه بر فرهنگ‌سازی برای نسل آینده در تامین هزینه‌های جاری و نگهداری مدارس نیز موثر است.

سیدمحمد آقامیری، استاندار قم هم با تجلیل از خدمات و اقدامات خیرین مدرسه ساز گفت: استان قم  یک هزار و ۷۰۰ کلاس درس نیاز دارد که باید به سرعت این نیاز مرتفع شود.

حمیدرضا خان محمدی، معاون عمرانی وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هم با بیان اینکه دو هزار و ۵۰۰ طرح برای اجرای نیروگاه‌های خورشیدی هدف‌گذاری شده است، گفت: در یک برنامه کوتاه مدت با همکاری دستگاه‌های متولی ۲۰ هزار مدرسه به سلول‌های خورشیدی مجهز می‌شوند.

در حال حاضر ۸ هزار و ۳۰۰ پروژه در سطح کشور در دست احداث است که ۵۰ درصد آن‌را خیرین برعهده دارند.

سال گذشته ۲۴۰ کلاس درس در قالب ۲۷ پروژه به همت خیرین مدرسه ساز در قم احداث شد که پیش بینی می‌شود امسال نیز همین تعداد در سطح استان به بهره برداری برسد.

دیگر خبرها

  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم
  • افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم
  • چشم‌پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی تبعه ایرانی حمله کننده به بخش کنسولی
  • چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی عامل حمله کننده به سفارت
  • چشم‌پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله‌کننده به بخش کنسولی
  • چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
  • تأکید ایران و پاکستان بر اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله خط لوله گازی آی‌پی
  • دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس
  • اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم
  • تمرکز ایران برای تبدیل شدن به بازیگر اصلی گازی منطقه/ از تمدید قرارداد گاز عراق تا تکمیل ساخت خط لوله صلح