Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان از تدوین طرحی برای حمایت از نهاد خانواده در شورای شهر خبر داد.

فرزانه کلاهدوزان در نطق پیش از دستور بیست و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان که امروز (یکشنبه، ۳ بهمن‌ماه) برگزار شد، با گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر، اظهار کرد: ابعاد شخصیت والای حضرت زهرا(س) بسیار گسترده و وسیع است و محققان و اندیشمندان زیادی در طول تاریخ به تفسیر و تبیین آن پرداخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان مبین و مفسر آیات قرآن و وجود او سندی زنده به‌عنوان پشتوانه عملی برای تائید مفاهیم آن کتاب آسمانی است.

روایت زن در عصر امروز

عضو هیئت رئیسه شورای شهر اصفهان با اشاره به روایت زن در عصر امروز، تصریح کرد: روایتِ زنِ شرقی (زن سنتی و بدون نقش در تاریخ‌سازی) و روایتِ زنِ غربی (زن متجدد و ابزاری در دست مردان)، باعث ایجاد دو رویکرد سنتی و غربی می‌شود، به‌گونه‌ای که رویکرد سنتی نقش اجتماعی زنان را حذف، و رویکرد غربی نقش خانوادگی را کم‌رنگ یا حذف می‌کند.

کلاهدوزان با بیان اینکه این‌ها دو روی سکه‌ انفعال و منفی‌نگری و هر دو آسیب‌زا هستند، گفت: تغییر نوع نگاه، راه‌حل‌های متفاوت ایجاد کرد. نگاه و روایتی که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نسبت به مسئله زنان داشتند، باعث ایجاد گفتمانی دیگر و روایت سومی شده در تقابل و رقیب دو روایت یاد شده که آن عبارت است از زن مسلمان ایرانی که نه زن شرقی است و نه زن غربی.

وی اضافه کرد: در جریان زن شرقی و زن غربی، شروع بحث از نگاه منفی به تعدد نقش‌ها و تضادهای نقشی است و در روایت سوم، شروع بحث از وحدت نقش‌هاست.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر اصفهان ادامه داد: با پذیرش روایت سوم، به دو کلان روایت از حضور اجتماعی زن می‌رسیم. روایت زنان پیرو که زنان را پشتیبان می‌داند و از نماد جنگ و دفاع مقدس در ادبیات خود استفاده می‌کند و روایت زنان پیشرو که زنان را دوشادوش مردان و رهبران نهضت می‌داند و از استعاره انقلاب اسلامی استفاده می‌کند. این استعاره متناسب شرایط کنونی جامعه ما است.

وی با بیان اینکه چهار الگوی تاریخی زنان پیشرو مربوط به انقلاب اسلامی، نهضت خرداد ۴۲، نهضت مشروطه و نهضت تنباکو است، گفت: عموماً رویکرد ما در روایت انقلاب آسیب‌شناسانه است، درحالی‌که نگاه جمهوری اسلامی فرصت‌شناسانه است.

زنان پرچم‌دار تغییر نگاه شوند

کلاهدوزان تصریح کرد: نگاه‌های آسیب‌شناسانه ما را به راهبردهای مقطعی رسانده و ظرفیت‌ها را به کار نمی‌گیرد. در مسئله زن نیز زنان باید پرچم‌دار تغییر نگاه شوند. در هر میدانی که بانوان مسئولانه وارد شوند پیشرفت در آن میدان چند برابر است.

وی ادامه داد: مسئله امروز زنان جامعه ما مسئله روایت و گفتمان غرب از زن که زن را آزاد، رها و شاد توصیف کرده و زن ایرانی را زن شرقی و بی نقش در جامعه، معرفی می‌کند و در مقایسه با زن غربی، زن ما خودش را بدبخت می‌داند یا بدبختِ مکلف تصور می‌کند که  این ناشی از ضعف ما در روایت است.

این عضو شورای شهر اصفهان ادامه داد: بانوان می‌توانند با هویت‌یابی و آینده‌پژوهی در تربیت خود و دوایر مرتبط با خود، از خانواده گرفته تا جامعه، در گسترش روایت زن تراز مسلمان ایرانی، برای تحقق نگاه امیدآفرین به سمت تمدن اسلامی تأثیرگذار باشند.

تهدیدی به نام تحقیر و عدم شناخت توانمندی‌ها

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان، وی افزود: در این راستا باید از ظرفیت‌های خدادادی بانوان همچون مهر وسیع، قدرت مقاومت و تحمل بالا و چندجانبه بودن و جامعیت شخصیتی بهره‌مند شد و نیز مراقب تهدیدهای بیرونی همچون تحقیر توسط خود و جامعه و عدم شناخت توانمندی‌ها بود.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر اصفهان افزود: الگوهای متنوع دینی ما نشان می‌دهد که معناداری زندگی زن، وابستگی به نقش‌ها ندارد و در شرایطی ممکن است نقشی کم‌رنگ یا حذف شود. به عبارتی جنسیت مأموریت را عوض نمی‌کند، بلکه در شیوه‌ پیشبرد مأموریت اثر می‌گذارد.

کلاهدوزان با بیان اینکه زنان به خاطر ساختار وجودی خود قادر به ایفای نقش‌ها و وظایف متعدد بدون تزاحم در این نقش‌ها هستند، گفت: مدیریت خانواده مثالی از این توانایی است که بدون درهم فرو رفتن نقش‌ها، وحدت و یکپارچگی در نقش‌ها را ایفا می‌کنند. مثالی دیگر اینکه مادران در این دو سال در شرایط سخت محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا نقش معلمی را نیز در کنار آموزگاران بازی کردند. در این میان بانوان کارمند و شاغل در بخش‌های مختلف و شهرداری شرایط ویژه‌تری را داشته که نگاه و توجهی ویژه توسط شورای محترم و مدیریت شهری را طلب می‌کند.

وی ادامه داد: در این راستا با توجه به جلساتی که با نمایندگان بانوان و بررسی مشکلات کارمندان شاغل در شهرداری داشتیم طرحی را برای حمایت از نهاد خانواده تقدیم خواهیم کرد که امید است با در شورا تصویب و در شهرداری اجرا شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شوراي شهر شورای شهر اصفهان مديريت شهري زنان خانواده عضو هیئت رئیسه شورای شورای شهر اصفهان روایت زن نقش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۹۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص بیش از ۴۸ میلیارد تومان اعتبار برای تأمین لوازم ضروری زندگی نیازمندان هرمزگانی

ایسنا/هرمزگان معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد هرمزگان از اختصاص مبلغ ۴۸ میلیارد و ۷۰۶ میلیون تومان اعتبار برای تأمین لوازم ضروری زندگی خانواده‌های تحت حمایت این نهاد در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در هرمزگان امروز (دهم اردیبهشت ماه)؛ احمد سالاری جائینی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان هرمزگان در این خصوص اظهار داشت: بر اساس وظایف ذاتی کمیته امداد، یکی از برنامه‌های حمایتی این نهاد، پرداخت کمک‌ هزینه خرید لوازم ضروری زندگی به خانواده‌های تحت حمایت است و در همین راستا کمیته امداد استان هرمزگان در سال ۱۴۰۲، ضمن انجام شناسایی اولیه و اجرای برنامه نیازسنجی از خانواده‌های تحت حمایت و واجد شرایط ، اقدام به تخصیص و پرداخت کمک‌ هزینه به خانواده‌های ایتام و نیازمندان تحت حمایت این نهاد به منظور تأمین و خرید تعداد ۳ هزار و ۷۱۷ دستگاه لوازم ضروری زندگی برای این عزیزان کرده است.

سالاری جائینی گفت: اعتبار اختصاص‌ یافته جهت تأمین لوازم ضروری نیازمندان در سال ۱۴۰۲ ، در مجموع ۴۸ میلیارد و  ۷۰۶ میلیون تومان بوده که از این میزان اعتبار مبلغ ۴۳ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان از محل منابع دولتی کمیته امداد و مبلغ ۵ میلیارد و ۲۸۶ میلیون تومان آن نیز از محل کمک‌های مردمی و مساعدت‌های خیرین سخاوتمند و معزز تأمین شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: این اعتبارات به منظور خرید لوازم ضروری همچون یخچال، کولر، اجاق‌گاز، تلویزیون، بخاری، آبگرمکن و سایر لوازم خانگی برای خانواده‌های تحت حمایت این نهاد هزینه شده است.‌

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان هرمزگان با بیان اینکه در حال حاضر ۹۱ هزار و ۹۸۱ خانوار تحت حمایت کمیته امداد استان هرمزگان قرار دارند؛ افزود: با نیازسنجی دقیق و صحیح در کنار هم افزایی منابع دولتی و کمک‌های خیرین می‌توانیم در عرصه‌های مختلف، با خدمت رسانی هدفمند و زماندار به نیازمندان و محرومین، گام‌های مؤثرتری در راستای حل مسائل و مشکلات اساسی و توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت این نهاد برداریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • منشور مشاوره خانواده تدوین و نهایی شد
  • تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد
  • اختصاص بیش از ۴۸ میلیارد تومان اعتبار برای تأمین لوازم ضروری زندگی نیازمندان هرمزگانی
  • بودجه مربوط به زنان و خانواده کافی نیست
  • بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب
  • شوراها از جمله مظاهر مشارکت مردم در حکمرانی است
  • کارنامه سه ساله به روایت اعضای شورای شهر اصفهان
  • تشکیل شوراها اسباب تحکیم پایه‌های نظام را فراهم کرده است
  • درخواست رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر
  • پرداخت بیش از ۱۸ میلیارد کمک هزینه درمانی به بیماران هرمزگانی