چرا عربستان دوباره به کارت سوخته «کشتار غیرنظامیان» در یمن متوسل شد؟/ یادداشت اختصاصی سفیر یمن در سوریه
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۰۹۹۹۸
تشدید تجاوزات وحشیانه ائتلاف سعودی-آمریکایی-اماراتی علیه غیرنظامیان یمنی بیانگر شکست مفتضحانه این ائتلاف در جبهههای مختلف جنگ یمن است. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، دوشنبه هفته گذشته انصارالله یمن با حملات تلافیجویانه موشکی و پهپادی عمق امارات و تاسیسات حیاتی این کشور را هدف گرفت که شکست بزرگی برای ائتلاف متجاوز به شمار میآید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به دنبال حمله ائتلاف سعودی به زندانی در صعده که تا این لحظه بیش از 80 کشته و بیش از 260 زخمی بر جای گذاشته است، نیروهای مسلح یمن بار دیگر امارات را تهدید کردند و هشدار دادند که موشکهای انصارالله در راه دبی و ابوظبی هستند و شرکتهای خارجی هرچه سریعتر امارات را ترک کنند. «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن با صدور بیانیهای تاکید کرد: «پس از فجایعی که نیروی هوایی ائتلاف سعودی-آمریکایی-اماراتی در حق ملت عزیزمان مرتکب شد، ما به شرکتهای خارجی در کشور کوچک امارات توصیه میکنیم که این کشور را ترک کنند.» در ادامه این بیانیه آمده است: «تا زمانی که حکام امارات به تجاوز علیه ما ادامه میدهند، این یعنی شرکتهای خارجی در کشور کوچک ناامنی سرمایهگذاری کردهاند.»
در همین زمینه «عبدالله علی صبری» سفیر دولت نجات ملی یمن در سوریه طی یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری تسنیم نوشت: جنایتهای وحشیانه و هولناک ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی علیه یمن را نمیتوان پاسخی تلافیجویانه به حملات اخیر انصارالله که مواضع و تأسیسات حیاتی امارات را هدف قرار داد، تلقی کرد؛ زیرا حمله به غیرنظامیان و به ویژه زنان و کودکان یک روش سیستماتیک و دائمی است که این ائتلاف جنایتکار آن را از زمان آغاز تجاوز خود موسوم به «طوفان قاطعیت» از سال 2015 میلادی تاکنون ادامه میدهد.
این مسئول یمنی ادامه داد: این تروریسم و وحشیگری جدا از دکترین ائتلاف متجاوز دشمن نیست.کشورهای عضو این ائتلاف بر پایه تروریسم و تجاوز و اشغالگری بنا شدهاند و همه میدانیم که چگونه دولت سعودی در وسط شبه جزیره عربستان تاسیس شد و همچنین میدانیم که کشور امارات چگونه پدید آمد.هر دو کشور بر اساس گسترش ایدئولوژی وهابیت افراطی و با حمایت انگلیس و سپس آمریکا پایهگذاری شدهاند و امروز دایره عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی که شامل امارات و سایر کشورهای عربی میشود به این معنی است که کشورهای عضو ائتلاف متجاوز علیه یمن، در جنایتهایی که رژیم اشغالگر صهیونیستی از دهههای گذشته علیه ملت فلسطین مرتکب میشود، با این رژیم همسو هستند. اما زمانی که بدانیم آمریکا حامی رسمی جنگ یمن است ادامه این تجاوزات علیه ملت مقاوم و ثابت قدم ما تعجبی ندارد.
جنایت زندان صعده یمن؛ چرا ائتلاف سعودی در روز روشن دروغ میگوید؟آمار خسارت ائتلاف عربستان سعودی-امارات به زیرساختهای ارتباطی یمناقتصاد دولت امارات کاملاً شکننده است/ مصاحبه با «حزام الاسد» عضو انصارالله یمندر ادامه این یادداشت آمده است: با این حال کمپین آشکار کشتار غیر نظامیان یمنی طی چند روز گذشته که با حمله اخیر به یکی از زندانهای صعده به اوج خود رسید بیانگر انحطاط اخلاقی و شکست مفتضحانه ائتلاف متجاوز است که هر زمان در جبهههای جنگ شکست میخورد برمیگردد تا بر اساس یک پوشش بین المللی (سازمان ملل) که چشم خود را به روی جنایتهای فرزندان سعود و فرزندان زاید در یمن بسته است، از کودکان انتقام بگیرد.
سفیر یمن در سوریه در ادامه یادداشت خود تصریح کرد: جنایتهای ائتلاف متجاوز در مورد هدف قرار دادن مراکز ارتباطی و اینترنتی یمن کمتر از ریختن خون بیگناهان نیست ؛ زیرا این حملات با هدف کتمان حقیقت و محو آثار جنایت ائتلاف سعودی انجام میشود. البته این روش متجاوزان، جدید نیست؛ به طوری که ائتلاف متجاوز در طول سالهای جنگ قصد داشت با ادامه محاصره رسانههای یمن و به راه انداختن کمپینهای گمراه کنندهای که توسط رسانههای بزرگ صهیونیستی (حتی اگر به زبان عربی صحبت میکنند) مدیریت میشود، جنایات خود را به دست فراموشی بسپارد.
وی ادامه داد: شاید آنها در این توهم هستند که چنین جنایاتی موجب ایجاد ترس و وحشت در میان مردم یمن شده و قدرت بادارندگی نیروهای قهرمانی که در همه جبههها خسارات سنگینی به دشمن وارد کرده و با موشکها و پهپادهای خود به صدها موضع در عمق عربستان و امارات رسیدند، را تحت تاثیر قرار میدهد. اما هرگز شکست و تسلیم در قاموس یمنیها جایی ندارد. بلکه این خونهای پاک و به ناحق ریخته شده همانند هیزمی است که آتش خشم یمنیها را شعله ور میکند و تا زمانی که عمق دشمن را نسوزاند متوقف نخواهد شد.
این مقام یمنی تاکید کرد: تفاوت بسیار بزرگ و مهمی در رابطه با ارزشها و رویکرد اخلاقی ارتش و ملت یمن (با متجاوزان) وجود دارد. همه حملات و ضربههای ما نظامیان و متجاوزان و مواضع مربوط به حمایت نظامی و مالی از جنگ یمن را هدف قرار میدهد و تاکنون هیچ موردی از حمله یا محاصره ما علیه غیرنظامیان ثبت نشده است. این رفتار اخلاقی یمنیها شامل اسرا و زخمیها نیز میشود. اما درباره شورای امنیت باید بگوییم که این شورا از زمان صدور قطعنامه 2216 در سال 2015 به جنگ و محاصره علیه کشور ما مشروعیت بخشیده و همه اظهارات شورای امنیت بعد از آن به نفع جلادان بوده است. مشخص است که قطعنامههای شورای امنیت درباره یمن همگی بیانگر موضع آمریکاست. میدانیم که این جنگ از ابتدا یک جنگ آمریکایی و در خدمت پروژه صهیونیستی -آمریکایی بود که متاسفانه با پوشش و ظاهر عربی انجام شد. بنابراین ما روی شورای امنیت خیلی حساب نمیکنیم.
در پایان این یادداشت آمده است: حتی سازمان ملل متحد با هیئتها و موسسات مختلف آن دست کم با همدستی و سکوت خود شریک تجاوز علیه یمن به حساب میآید و بدتر از آن بسیاری از سازمانهای بین المللی در غارت ملت یمن دست داشتند و به بهای خونه یمنیها و فاجعه انسانی در یمن که خودِ سازمان ملل آن را بزرگترین فاجعه جهانی میداند، معاملات سیاسی و مالی متعددی انجام دادهاند.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: اخبار عربستان سعودی انصارالله یمن اخبار عربستان سعودی انصارالله یمن ائتلاف متجاوز ائتلاف سعودی شورای امنیت نظامیان یمن هدف قرار یمنی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۹۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فرش، سفیر فرهنگی ایرانیان در دنیا/ هنرمندانی که رج به رج عشق میبافند
فرش ایرانی، یه عنوان یک سفیر فرهنگی در دنیاست و در بسیاری از نقاط جهان، وقتی از فرش ایرانی صحبت میشود، در ادامه نام فرش اصفهان است که همچون ستاره میدرخشد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، گره به گره فرش ایرانی با طرح و نقشهای اصیل، ارزشمند است زیرا زنان و دختران ایرانی، با ذوق و ظرافت هنری خود آن را بافتهاند؛ درواقع پشت هر گره از آن، دنیایی از امیدواری و ناامیدی، غم و شادی و به طور کلی، داستان یک زندگی است که با زبان هنر عجین شده است.
وقتی ساعتها و روزها پشت چارچوب قالی مینشینی و بعد کامل شدنش را میبینی، درست مثل یک نقاشی با رنگهای زیبا و طرح بی نظیر، تمام خستگی از تنت در میآورد و وقتی متوجه ذوق جهانیان برای داشتن این اثر میشوی، بیش از پیش انگیزه میگیری تا دوباره ساعتها و روزهایت را بگذاری و فرشی ببافی که جایش زیر پا یا روی دیوار است اما در اصل، روی چشمان هنردوستان، جا دارد.
بر همین اساس فتحعلی قشقاییفر عضو هیئت علمی دانشگاه فرش کاشان با تاکید بر اینکه فرش، در هنرهای سنتی ما بهعنوان سفیر فرهنگی در دنیا مطرح بوده و بهعنوان یکی از نمادهای با ارزش ایران، همیشه زیباییها و ارزشمندی فرهنگمان را به دنیا معرفی کرده است، اظهار میکند: این اثر، یک روزه به وجود نیامده بلکه در طول تاریخ به آن افزوده و به این اثر ماندگار در دنیا تبدیل شدهاست؛ دوره طلایی فرش ایران، در دوران صفویه، مخصوصاً دوره شاه عباس اول با پایتختی اصفهان رقم میخورد و این دوره، حاصل دورههای قبل خود مانند سلجوقی و قبل آن است که در دوره صفوی بیشترین ابداعات و نوآوریها در فرش ایران شکل میگیرد.
وی میافزاید: اصفهان با وجود ظرفیتهای هنری که داشته، خیلی خوب با تعالی هنر و صنعت، همسو شده و تبدیل به بخشی از شاخصهای مطرح دوره خود میشود، به گونهای که حاکمان بهعنوان هدیهای فاخر، آن را به ممالک دیگر هدیه و شکوه ساختگی خود را معرفی میکردند؛ امروز هم با همه محصولات متنوع هنری و غیرهنری، فرش ایرانی و فرش اصفهان بهعنوان یک هدیه ارزشمند مطرح میشود؛ فرش اصفهان در یک دوره کوتاه، ضعیف میشود اما از اواسط دوره قاجار با وجود هنرمندان مطرح در حوزه تولید فرش دستباف و نقاشان ماهر، دوباره این هنر احیا میشود و در بالاترین سطح خود در دنیا دیده میشود.
فرش اصفهان، تجلی از دوران گذشتهعضو هیئت علمی دانشگاه فرش کاشان بیان میکند: در هنر ایرانی، مکتب اصفهان یکی از مطرحترین مکاتب هنری مخصوصاً در حوزه نقاشی است و ویژگی فرش اصفهان این است که توانسته از آن مکتب، خارج نشود و تمام تلاشش به همافزایی سنت گذشته و خلاقیت و نوآوری در دوران معاصر است؛ در واقع فرش اصفهان، تجلی دوران گذشته با نگاهی کاملاً خلاقانه و هنرمندانه است.
قشقاییفر با بیان اینکه در حوزه زیباییشناسی فرش اصفهان، کاملاً میتوان یک نماد ایرانی به آن اطلاق کرد، میگوید: در زمینه مواد اولیه تولید، فرش اصفهان، فاخرترین مواد مورد مصرف از ابریشم تا پشم بسیار ظریفی که آن را کرک میشناسند دارد و با استفاده از رنگرزی طبیعی، ترکیب فوقالعادهای را به وجود میآورد؛ وقتی فرش اصفهان را در خانهها پهن میکنند، حس و حال طبیعت و نگاه فاخر به طرح و نقش دوره گذشته و امروز در آن دیده میشود؛ در واقع میتوان گفت هنرمند اصفهانی تلاش کرده تا بهشت را به منازل کسانی که فرش دوست دارند هدیه کند.
وی با اشاره به اینکه فرش دستباف، دو بعد هنر و صنعت را با هم دارد، خاطر نشان میکند: در واقع هنرمند هم بعد مصرفی بودن و نیاز روزمره و هم زیباییهایی که یک اثر هنری میتواند داشته باشد را به علاقهمند خود میدهد به نوعی میتوان گفت که فرش دستباف، هدیهای برای افرادی است که دوست دارند شادتر و با انرژیتر زندگی کنند زیرا فرش دستباف، خانواده را دعوت به شادی میکند و کسی که امید به زندگی بیشتر دارد به سمت آن میرود.
عضو هیئت علمی دانشگاه فرش کاشان خاطرنشان میکند: اصفهان یکی از مراکز مهم فرشبافی دنیاست که سبکهای متنوعی از جمله فرشهای عشایری و روستایی دارد؛ جدای از سبک شهر اصفهان، شهرهایی مثل نجفآباد، کاشان، نائین، شهرضا که برای خود سبک متفاوتی در این حوزه دارند؛ با این حال ظریفترین فرش استان، در شهر اصفهان است که ترکیبی از چله ابریشم و نخ ابریشمی است که علاوه بر ظرافت برای علاقهمندان، میتواند به نوعی سرمایهگذاری از برندهایی که طی چند نسل توانستهاند از نظر کیفیت خود را ثابت کنند، تبدیل شود.
قشقاییفر با بیان اینکه افراد زیادی در اصفهان با تلاش خود فرش را در سطح جهانی حفظ کردند، اظهار میکند: یکی از مهمترین نمادهای این شهر در حوزه هنر، فرش دستباف اصفهان است که در اکثر مناطق جهان، سبکهای متفاوت فرش اصفهان را به خوبی میشناسد و تلاش میکنند نمونهای از آن را داشته باشد.
وی ادامه میدهد: حتی اگر فرش دستباف، زیر پا قرار گیرد مانند یک تابلوی نقاشی است و ذات آن از ابتدا طوری طراحی شده که مثل هنر موزائیک، روی زمین کار شود؛ یک ویژگیاش این است که یک تابلوی پویا است که اعضای خانواده، هر روز داستان جدیدی را در آن رقم میزنند؛ آنچه گفتیم به لحاظ نمادین بود اما از لحاظ کارکردی، محصولی است که چه روی زمین و چه روی دیوار، قابلیت استفاده دارد و از گذشته هم همینطور بوده است؛ امروزه با توجه به تغییر زندگیها، شاید جنبه تزئینی فرش، بیشتر شده باشد؛ در هر حال چقدر خوب است که قطعه کوچکی از فرش اصفهان را بهعنوان نماد فرهنگی در خانه داشته باشیم.
قالیبافی اصفهان، جلوهای از کاشیکاری قدیم استفاطمه شیرسپهر، استاد دانشگاه در رشته فرش نیز در این باره اظهار میکند: بعد از دوران صفویه، حدود ۲۰۰ سال رکود فرش رخ داد تا در دوره ظلالسلطان و به شکل عجیبی، احیای مجدد مکتب فرش دستباف اصفهان را داشتیم چرا که وی، اخبار دارالخلافه پایتخت را دنبال میکرد و با توجه به اینکه حمایت در دربار ناصرالدین شاه از هنر شروع شده بود، او نیز چنین کرد.
وی میافزاید: بسیاری از شگردها و فنون و تکنیکهای دوره صفوی، فراموش شده بود و این مکتب فرش با آزمون و خطا کار خود را شروع کرد که گاهی به موفقیت و شکست منجر میشد تا اینکه در دوره پهلوی اول، مکتب فرش اصفهان، اسلوب خود را طوری که امروز، مکتب فرش اصفهان خوانده میشود، پیدا کرد و ادامه هنر صفوی شد؛ البته نه ادامه فرش آن بلکه ادامه کاشیکاری آن دوره شد زیرا برای بافت فرش با سبک صفوی، دیگر فرشهای دستباف آن زمان در دسترس نبود و تقریباً همه آنها دوره قاجار از ایران، خارج و به موزههای بزرگ خارج از کشور منتقل شده بود؛ بهطور کلی میتوان گفت مکتب نوین فرش اصفهان، ادامه کاشیکاری صفوی است که خیلی از فرش صفوی دور نیست.
فرق میان فرش دستباف و ماشینی، فاصلهای میان نقاشی تا پوستر استاستاد دانشگاه رشته فرش ادامه میدهد: همیشه، روح هنری که متأثر از زمانه است در هنر جاری است؛ رمز و راز آنکه از دل فرهنگ ایرانی و این منطقه بهعنوان مرکز ایران وجود دارد، همیشه در دل آثار بزرگ هنری جای دارد و این، روح است که فرش دستباف را از ماشینی تمایز میدهد.
شیرسپهر با بیان اینکه در این رشته هر هفته و هر روز با مسائلی که گاه ضربه زننده و منفی است روبهرو هستیم، خاطر نشان میکند: هرچند گاهی هم اتفاقات خوب میافتد، مثل حراجیهای بزرگ دنیا که گاهی فرش اصفهان از دوره صفوی، رکوردشکنی قیمت کرده و همه را خوشحال میکند اما مشکلاتی هم وجود دارد که با تحریم و مشکلات اولیه وجود دارد؛ سالی نیست که شاهد تعطیلی کارگاههای فرش دستباف نباشیم که دلایل به هم پیوسته مانند تغییر فرهنگ زندگی در کل دنیا دارد؛ مردم، دیگر فرش دستباف داشتن را جزو نیازهای خود دیگر نمیدانند، همچنین مشکلات تحریم، جابهجایی ارز، داد و ستد در مسائل تجارت بینالملل و مشکلاتی که بدنه سنتی بازار در خود دارد مثلاً مطلع نبودن از تجارت جدید و بینالملل، از جمله مشکلات این حوزه است، البته در بین جوانان، انرژیها و استعدادهای زیادی وجود دارد که در حال کار هستند، با این حال، بدنه اصلی آن، قشر میان سال به بالا و سنتی هستند.
وی ادامه میدهد: حتی در نمایشگاههایی بینالملل در خارج از کشور هم کسانی که فرش ایرانی را به خوبی میشناسند، از قشر قدیمیاند که با فرهنگ قبلی زندگی میکنند و ای کاش میدانستیم که چقدر فرش دستباف با ماشینی فرق دارد؛ در واقع مثل تفاوت پوستر از اصل یک نقاشی است، هرچند کاربرد یکسانی دارند
استاد دانشگاه رشته فرش با بیان اینکه مهمترین کاری که مردم میتوان انجام دهند، آشنا کردن فرزندانشان با شکوه فرش ایرانی است، میگوید: شاید میتوان گفت که دومین پرچم ملی ما، فرش دستباف است؛ به طور کلی باید علاوه بر آموزش به فرزندانمان، با آنها درباره تفاوت آثار دستی و ماشینی صحبت کنیم، بعضی خانوادهها، توان مالی خرید فرش دستباف را دارند اما به استفاده آثار هنری اصل، آنچه مادران و خواهران ما طی ساعات طولانی و با عشق میبافند، توجهی ندارند؛ امیدوارم شاهد بازگشت شکوه فرش دستباف ایرانی که در بدنه جامعه ایرانی رخنه کرده باشیم، ایرانیان ملتی صبور و قالیباف هستند و نمیتوان تعبیر بهتری از آنها داشت.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، شکوه فرش دستباف ایرانی، قرنهاست که پیش چشم جهانیان است و حیف است که چنین سرمایهای که جزئی از هویت ماست، در خانهها وجود نداشته باشد؛ امید که با تدابیر اندیشیده شده، این هنر بی مثال، دوباره به خانه تکتک ما بازگردد.
کد خبر 748968