Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، تایید و انتقال چک‌های جدید همه بانک‌ها از طریق خودپردازهای بانک «رفاه کارگران» و «سامان» برای مشتریان آن بانک‌ها، امکان‌پذیر است. علاوه بر این دارندگان دسته‌ چک‌های صادر شده از سوی بانک‌های مذکور، می‌توانند نسبت به دریافت خدمت ثبت چک از طریق خودپردازهای این بانک اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این، دسترسی به سامانه صیاد و دریافت خدمات ثبت صدور، تایید و انتقال چک از طریق اینترنت بانک، موبایل بانک، برنامک‌های موبایلی و شعب بانک‌های عامل امکان‌پذیر بود و پس از پیاده‌سازی زیرساخت‌های مرتبط با اتصال خودپردازهای همه شبکه بانکی به سامانه صیاد توسط بانک مرکزی، به‌تدریج خودپردازهای بانک‌ها به خدمات سامانه صیاد مجهز شده و خدمات مرتبط با چک‌های جدید را به هموطنان ارائه می‌کنند.

علاوه بر دستگاه‌های خودپرداز بانک‌های رفاه کارگران و سامان، خودپردازهای بانک‌ «ملت» نیز پیشتر به سامانه صیاد متصل شده است و بر این اساس، تعداد بانک‌هایی که افراد می‌توانند از طریق خودپردازهای آنها نسبت به ثبت صدور، تایید دریافت، انتقال و استعلام چک‌های جدید اقدام کنند به سه بانک رسیده است. در کنار آن امکان «تایید دریافت» چک‌های جدید صیادی از طریق خودپردازهای بانک «صادرات» نیز فراهم شده است.

همچنین با توجه به تنوع‌بخشی به امکانات ثبت و تایید و انتقال چک‌های جدید و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، روند استفاده از چک‌های جدید شتاب گرفته است، به طوری که وصولی چک‌های جدید از حدود یک‌هزار فقره در فروردین ماه سال جاری به بیش از سه میلیون فقره در دی ماه رسیده است. این در حالی است که وصولی چک‌های قدیمی از بیش از ۶ میلیون فقره در فروردین ماه سال جاری به سه میلیون فقره در دی ماه کاهش یافته است.

براساس این گزارش طبق «قانون اصلاح قانون صدور چک» نحوه صدور، دریافت و انتقال چک تغییراتی داشته و افرادی که مبادلات خود را با چک انجام می‌دهند تکالیفی برعهده دارند؛ صادرکننده چک موظف به ثبت سیستمی مندرجات چک شامل «تاریخ سررسید»، «مبلغ» و «اطلاعات هویتی ذی‌نفع» در سامانه صیاد است و ذی‌نفع چک نیز هنگام دریافت برگ چک از ثبت سیستمی چک به نفع خود اطمینان حاصل کرده و مندرجات چک را با اقلام اطلاعاتی ثبت شده در سامانه صیاد، مطابقت داده و در صورت تایید و صحت اطلاعات نسبت به تائید چک در سامانه صیاد اقدام می‌کند. خاطرنشان می‌شود در صورت عدم ثبت سیستمی چک در سامانه صیاد و تایید آن توسط ذی‌نفع، بانک امکان پرداخت وجه چک به ذی‌نفع را نخواهد داشت.

فرآیند ثبت سیستمی چک فقط برای چک‌های جدید صیادی که ظاهر متفاوت از چک‌های قدیمی دارند و حاوی عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است.» می‌باشد و چک‌های قدیمی به روال سابق و بدون نیاز به ثبت سیستمی کارسازی می‌شوند.

براساس تازه‌ترین آمار اعلامی بانک مرکزی از وضعیت مبادلات چک در آخرین ماه پاییز سال ۱۴۰۰، در این دوره در مجموع ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار فقره چک به ارزش ۲ هزار و ۵۸۳ هزار میلیارد ریال چک مبادله شد. میزان چک‌های مبادله‌ای در آذرماه نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۷.۵ درصد و از نظر مبلغ ۳.۱ درصد رشد یافته است.

برچسب‌ها قانون چک سامانه صیاد بانک مرکزی سامان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قانون چک سامانه صیاد بانک مرکزی قانون چک سامانه صیاد بانک مرکزی سامان طریق خودپردازهای خودپردازهای بانک سامانه صیاد سامانه صیاد انتقال چک چک های جدید ثبت سیستمی بانک ها ذی نفع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۰۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین که قرار است کمک‌هایی هنگفت از ایالات متحده آمریکا دریافت کند، خواستار دریافت تسلیحات بیشتر شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، زلنسکی امروز یکشنبه دوباره از جامعه جهانی خواست تا سلاح‌های دفاع هوایی بیشتری را در اختیار این کشور قرار دهند درحالیکه به تازگی یک کمک 61 میلیارد دلاری در آمریکا برای اوکراین در نظر گرفته شده است.

زلنسکی همچنین درخواست کرد که مذاکرات رسمی برای ورود اوکراین به اتحادیه اروپا و دعوت از کی‌یف برای پیوستن به ناتو آغاز شود.

رئیس‌جمهور اوکراین گفت که کی‌یف در حال مذاکره با واشنگتن درباره حجم حمایت‌های نظامی، مالی و سایر موارد برای ده سال آینده است.

وضعیت برای نیروهای اوکراینی در شرق رو به وخامت گذاشته است و آنها منتظر دریافت تسلیحات آمریکایی هستند. زلنسکی بارها درخواست سامانه‌های دفاع هوایی به ویژه سامانه‌های پاتریوت کرده است.

اظهارات زلنسکی در مورد ورود به اتحادیه اروپا نیز در حالی است که کی‌یف نامزد پیوستن به این بلوک 27 کشوری است اما روند الحاق سال‌ها طول می‌کشد.

همچنین آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در مورد ورود اوکراین به ناتو گفته است که این کشور در نهایت به ائتلاف نظامی خواهد پیوست. زلنسکی در اینباره بیان کرد که هر کشوری که ارزش‌های مشترک دارد و آماده دفاع از آنها است شایسته دعوت شدن به ناتو است. 

ناتو: برنامه‌ای برای گسترش استقرار تسلیحات هسته‌ای نداریم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کانال های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • ارز حج مغایرتی با ارز مسافرتی ندارد
  • هشدار به رانندگان در پی ورود سامانه بارشی به ایلام
  • ورود سامانه بارشی از سمت غرب کشور
  • بانک‌ها برنامه‌های خود برای تحقق شعار سال را ارائه کنند
  • تسریع روند راه‌اندازی سامانه راهبردی ناوگان آتش‌نشانی تبریز
  • آغاز مجدد ثبت‌نام دریافت تسهیلات بازسازی ناوگان اتوبوسی
  • مهلت ۲ روزه برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲
  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • شرایط دریافت وام ازدواج در سال ۱۴۰۳