Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: طی چند سال اخیر مطالعات مولکولی انجام شده روی خزندگان ایران در آزمایشگاه جانورشناسی دانشگاه حکیم سبزواری منجر به معرفی چند گونه جدید سوسمار ایران شده است.

دکتر اسکندر رستگار پویانی افزود: این مطالعات در قالب طرح بزرگ "بازنگری تاکسونومیکی خزندگان ایران با استفاده از شیوه و دیدگاه رمز نگاری  DNA " با حمایت مالی صندوق حمایت از پژوهشگران و سازمان حفاظت محیط زیست منجر به شناسایی گونه های جدیدی از مارها و سوسمارهای ایران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: این گونه های جدید در یک سری از مقالات پژوهشی در حال توصیف و معرفی به جامعه خزنده شناسی کشور و دنیاست.

استاد گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: تا کنون از این گونه های جدید ۶ گونه توصیف شده که مقالات مربوط به چهار گونه چاپ شده و مقاله ۲ گونه دیگر در دست چاپ است.

رستگار افزود: عمده این خزندگان جدید مربوط به نواحی جنوبی، جنوب شرق، مرکز و شرق کشور هستند که اغلب به نام مناطق جغرافیایی که در آن یافت شده اند نام گذاری شده اند.

وی با بیان این که کار توصیف و معرفی بقیه این گونه های جدید در دست انجام است اظهار کرد: تمام گونه های شناسایی و توصیف شده برای نگهداری تحویل موزه ملی تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور می شود.

دانشگاه حکیم سبزواری جزء ۲۲ دانشگاه محور در کشور است که با حدود ۹ هزار دانشجو دارای ۳۳ گروه آموزشی، ۱۳۹ کد رشته‌ تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا دکتری و ۱۰ دانشکده است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست محققان ایرانی سبزوار فصلنامه زیست شناسی جانوری ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست محققان ایرانی سبزوار سازمان حفاظت محیط زیست محققان ایرانی سبزوار ایران دانشگاه حکیم سبزواری گونه های جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۰۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان از ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی(مرال) در لنز دوربین تله‌ای حافظان طبیعت در ارتفاعات جنگلی شهرستان رودبار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان حمزه عشوری امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ اظهار کرد: تصاویر زیبا و ارزشمندی از یک رأس گوزن قرمز (مرال) نر در ارتفاعات جنگلی شهرستان رودبار توسط یک کارگروه زبده از تشکلهای مردمی حافظان هیرکانی و همراهی یکی از محیط‌بانان حفاظت محیط زیست گیلان به ثبت رسیده است.

وی افزود: جنگل‌های هیرکانی گیلان از عرصه‌های طبیعی و بی نظیری است که هنوز می‌توان غرش پلنگ ایرانی و بانگ گوزن قرمز (مرال) را در آن شنید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: آموزش جوامع محلی، برخورد قاطع با شکارچیان غیرمجاز و تعامل با جوامع بومی و محلی و تلاش شبانه روزی محیط‌بانان سبب شده تا امنیت در زیستگاه برای این گونه‌های حیات وحش تأمین شود.

عشوری تصریح کرد: مشاهده گونه‌های ارزشمند همچون مرال، پلنگ و خرس قهوه‌ای در این استان گیلان نشان از این دارد که زیستگاه‌ها برای این حیوانات امن است.

به گزارش ایمنا، مرال یا گوزن قرمز که به آن «گاوکوهی» نیز گفته می‌شود از گونه‌های باشکوه جنگل‌های پهن برگ هیرکانی شمال ایران است و یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده در زیستگاه‌های استان گیلان است.

کد خبر 748829

دیگر خبرها

  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های سبزوار و سرخس