Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-01@11:18:42 GMT

تعداد جهش‎های منحصر‎به‌فرد اومیکرون

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۱۱۱۵۸

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سویه اومیکرون کرونا دارای تعداد زیادی جهش منحصربه‌‎فرد است.

خبرگزاری میزان - تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ۴۶ جهش یافت شده در سویه اومیکرون ویروس کرونا، آنتی‌بادی‌ها را بی‌ اثر کرده‌اند، که علت تعداد بالای ابتلا‌های مجدد است.

تحقیقات جدید انجام شده توسط دانشگاه مینه‌ سوتا نشان می‌دهد که سویه بسیار مسری کووید-۱۹، یعنی اومیکرون، دارای تعداد زیادی جهش منحصربه‌ فرد است که به آن امکان می‌دهد از آنتی‌ بادی‌های از قبل موجود در بدن انسان دوری کند، که این موضوع به نرخ بالاتر ابتلا به ویروس کرونا منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مطالعه برای اولین بار در مجله Autoimmunity منتشر شد و توسط کاملندرا سینگ، استاد کالج دامپزشکی دانشگاه میسوری و دستیار مدیر مرکز تعاملات مولکولی انجام شده است.

این تیم تحقیقاتی به جمع‌آوری داده‌ها در مورد جهش‌های موجود در پروتئین اسپایک (پروتئین S) سویه اومیکرون پرداختند.

پروتئین اس به ساختار بزرگی اطلاق می‌شود که از سطح خارجی‌ترین لایه ویروس بیرون می‌زند و معمولاً با تمام انواع سلول‌های ویروس کرونا مرتبط هستند.

تیم تحقیقاتی تعداد بی سابقه‌ای از جهش‌ها را در پروتئین اس اومیکرون پیدا کردند؛ آن‌ها توالی‌های موجود ویروس را به همراه داده‌های ساختاری روی پروتئین سنبله تجزیه و تحلیل کردند تا تأثیر احتمالی تعداد بالای جهش‌ها بر اتصال آنتی بادی‌ها به ویروس را درک کنند.

آنتی بادی‌ها به بدن انسان اجازه می‌دهند با ویروس‌هایی که وارد سیستم می‌شوند مبارزه کند و از ورود آن‌ها به سیستم ایمنی جلوگیری کند.

در حالی که قبلاً تصور می‌شد که آلوده شدن به کووید-۱۹ یا واکسینه شدن در برابر آن، آنتی بادی‌های کافی برای جلوگیری از ابتلای مجدد را فراهم می‌کند، اما سویه اومیکرون خلاف آن را ثابت کرده است، زیرا تعداد زیادی از افراد دوباره به این ویروس آلوده می‌شوند و یا با وجود واکسینه شدن کامل به آن آلوده می‌شوند.

تیم تحقیقاتی با استفاده از توالی‌های کامل سویه اومیکرون، در مجموع ۴۶ جهش را در این گونه شناسایی کردند که ۲۳ مورد از آن‌ها کاملا منحصر به فرد بودند و در هیچ یک از سویه‌های قبلی ویروس شناسایی نشده بودند.

دو عدد از جهش‌ها ابتدا در سویه دلتا یا دلتا پلاس که چندین ماه قبل از اومیکرون شناسایی شده بود، ثبت شد.

بیشتر بخوانید: روزهای سیاه کرونایی در آمریکا ثبت رکوردهای جدید کرونایی در فرانسه و انگلیس

از ۴۶ جهش یافت شده، ۳۰ جهش در پروتئین اس شناسایی شد در حالی که بقیه در جای دیگری در سلول ویروس قرار داشتند.

پس از شناسایی جهش‌های منحصربه‌فرد موجود در سویه اومیکرون، گروه به تحقیق در مورد اینکه آیا آن‌ها مسئول عدم پاسخ آنتی‌بادی علیه این نوع هستند یا خیر، روی آوردند.

با استفاده از یک ساختار پروتئین اس موجود که از بانک داده پروتئین گرفته شده بود، ساختاری که از نظر تئوری از اتصال آنتی بادی‌ها به ویروس جلوگیری می‌کرد، محققان سعی کردند تا ارزیابی کنند که آیا جهش‌های اومیکرون به طور مشابه بر پروتئین اس تأثیر می‌گذارد یا خیر.

از طریق این روش، گروه تحقیقاتی کشف کردند که جهش‌های خاص باعث ایجاد تداخل در سطح ویروس می‌شوند و از اتصال آنتی‌بادی‌ها به آن جلوگیری می‌کنند، در حالی که برخی دیگر به از بین رفتن کامل تعامل بین آنتی‌بادی‌ها و ویروس منجر می‌شوند و در نتیجه آنتی‌بادی‌ها را در برابر نوع جهش یافته ویروس بسیار بی‌اثر می‌کنند.

این مطالعه ارزیابی کرد که ایمن‌سازی از قبل (از واکسیناسیون و یا ابتلای قبلی) ممکن است دیگر نتواند محافظت مطلوبی در برابر سویه اومیکرون ایجاد کند و به آن اجازه می‌دهد آنتی‌بادی‌ها را دور بزند و وارد سیستم ایمنی شود.

یک کارشناس می‎گوید «هدف آنتی بادی‌ها شناسایی ویروس و توقف اتصال است که این موضوع از ابتلا جلوگیری می‌کند؛ با این حال، ما دریافتیم که بسیاری از جهش‌ها در سویه اومیکرون درست در جایی قرار دارند که قرار است آنتی‌بادی‌ها متصل شوند، بنابراین مطالعات نشان می‌دهد که چگونه ویروس به تکامل خود ادامه می‌دهد به گونه‌ای که می‌تواند به طور بالقوه از آنتی‌بادی‌های موجود فرار کند یا در برابر آن مقاومت کند و بنابراین برای آلوده کردن افراد زیادی از این شیوه استفاده می‌کند.»

انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا اومیکرون

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کرونا کرونا اومیکرون آنتی بادی ها سویه اومیکرون نشان می دهد پروتئین اس جهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۱۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید

متخصصان تغذیه میزان مصرف پروتئین روزانه را به ازای هرکیلو وزن بدن، هشت دهم گرم  می‌دانند، اما بسیاری از افراد مقداری کمتر یا بیشتر از این میزان مصرف می‌کنند.

به گزارش سرگرمی روز، بسیاری از افراد به ویژه بانوان که رژیم‌های غذایی سخت و سنگین دارند از مصرف کربوهیدرات و پروتئین خودداری می‌کنند، غافل از این‌که کمبود دریافت این مواد زمینه ساز بروز انواع عارضه‌های سلامت می‌شود.

موارد زیر از جمله نشانه‌های کمبود دریافت پروتئین است:

به خوردن خوراک‌های شیرین یا شور تمایل دارید

میزان کافی پروتئین دربدن سبب سوزانده شدن قند ناشی از مواد خوراکی و تنظیم آن می‌شود، از این رو رژیم خوراکی کم پروتئین سبب آزاد سازی بیشتر قند خون درون رگ‌ها و درنتیجه تمایل فرد به مصرف بیشتر خوراکی‌های شیرین یا شور می‌شود.

عضله‌های بدن ضعیف و آسیب پذیر می‌شوند

زمانی که به میزان کافی پروتئین دربدن وجود نداشته باشد بدن ذخیره کافی برای فعالیت‌های فیزیکی ندارد، عضله‌ها ضعیف شده و فرد توانایی کافی برای انجام فعالیت به ویژه ورزش ندارد.

کمبود دریافت پروتئین سبب می‌شود تا آسیب‌های ناشی از جراحی به زودی ترمیم نشده و فرد دچار درد‌های مفصلی و عضلانی شود.

ریزش موی سر پاسخ بدن به کمبود دریافت پروتئین

مصرف کم پروتئین می‌تواند سبب ریزش موی سر، شکنندگی ناخن ها، زرد شدن پوست صورت و احساس ضعف و ناتوانی شود. تک خوردن لب‌ها و پوسته پوسته شدن ناخن‌ها همگی از اثر‌های کمبود مواد پروتئینی دربدن است.

ضعف سیستم ایمنی بدن

سوء تغذیه و کمبود مصرف مواد مغذی به ویژه پروتئین‌ها سبب ضعف سیستم ایمنی بدن و ابتلای فرد به انواع بیماری‌ها می‌شود.

دراین حالت بدن ذخیره پروتئینی کافی برای مبارزه با عامل‌های بیماری زا نداشته و در زمان ابتلا به بیماری به سختی به درمان‌ها پاسخ می‌دهد.

ضعف خلق و خو و احساس عصبانیت

انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین همگی از پروتئین تشکیل شده‌اند و کمبود پروتئین سبب افت خلق و خو، ضعف اعصاب، کاهش میزان هوشیاری، عصبانیت و پرخاشگری در افراد می‌شود.

کم خوابی

کمبود پروتئین سبب کم خوابی، بی خوابی و دیدن کابوس می‌شود. تریپتوفان اسید آمینه‌ای ضروری برای سلامت بدن است که سبب احساس خواب آلودگی می‌شود. این اسید آمینه درخوراکی‌هایی، چون دانه‌های آجیل، گوشت بوقلمون، ماهی، برخی انواع پنیر، لوبیا، عدس و تخم مرغ موجود است. کمبود دریافت پروتئین می‌تواند سبب بدخوابی، بی خوابی و برهم خوردن تعادل هورمون‌های بدن شود.

درچه بازه های زمانی از روز پروتئین مصرف کنیم

بیشتر افراد بیشترین میزان پروتئین دریافتی خود را درطول وعده شام به دست می‌آورند، که دراین حالت به دلیل نزدیک بودن به زمان خواب، بیشتر پروتئین به صورت قند جذب بدن می‌شود، کارشناسان توصیه می‌کنند افراد در طول روز و در وعده‌های صبحانه و نهار نیز به میزان کافی پروتئین دریافت کنند تا بدن آن‌ها بیشتربه عضله سازی بپردازد و از ایجاد قند و چربی جلوگیری شود.

خوردن مواد پروتئینی یک ساعت قبل یا پس از انجام تمرین‌های ورزشی می‌تواند سبب عضله سازی، ترمیم بافت‌های عضلانی آسیب دیده دراثر ورزش و افزایش استقامت بدنی برای انجام تمرین‌های ورزشی و قهرمانی شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • پروانه با الگوی منحصر به فرد را پیدا کنید (معمای تصویری)
  • زیبایی خیره کننده جزایر ناهموار و منحصر به فرد لوفوتن در نروژ (فیلم)
  • هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید
  • افعی تهران، راسکولنیکُف و احساس منحصر به فرد بودن در جهان
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • این ۵ ماده غذایی را که هرگز نباید دوباره گرم کرد
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟