Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-04@07:45:45 GMT

وام سهام عدالت؛ وعده‌ای که محقق نشد

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۱۱۷۱۵

وام سهام عدالت؛ وعده‌ای که محقق نشد

به گزارش اقتصادآنلاین، موضوع استفاده از یارانه، سیم‌کارت و سهام عدالت به عنوان وثیقه، در دولت قبل مطرح شد. اما این طرح به صورت کامل اجرایی نشد و یکی از دلایل آن، نظر بانک‌ها مبنی بر کم بودن اعتبار این وثیقه‌ها برای استفاده به عنوان پشتوانه وام بود.

لازم به ذکر است که ارزش سهام عدالت، همچنان رو به کاهش است و ارائه ۵۰درصد از ارزش آن در قالب تسهیلات، مبلغی ناچیز برای سهامداران خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین شرایطی، ضمانتی که از قدرت نقدشوندگی بسیار پایینی برخوردار است، نگرانی‌هایی را برای بانک‌ها نیز ایجاد خواهد کرد.

با این حال، به گفته علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی، در حال فراهم‌‌سازی زیرساختی هستیم که مردم بتوانند با سیم‌کارت، سهام عدالت یا کارت یارانه خود، وام خرد به ویژه وام ازدواج بگیرند.

پیش از این موضوع و بنابر اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی در اسفندماه سال گذشته، سهامداران می‌توانند از طریق دو بانک ملی و تجارت اقدام به دریافت کارت اعتباری سهام عدالت کنند. قرار بر پیوستن بانک‌های دیگر به فرآیند صدور کارت اعتباری و اعطای تسهیلات به مشمولان نیز بود، اما تاکنون تنها بانک‌های ملی و تجارت اقدام به صدور کارت کرده‌اند و خبری از اعلام آمادگی دیگر بانک‌ها نیست. این در حالی است که معمارنژاد، معاون سابق معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد، از مشارکت سایر بانک‌ها در طرح کارت اعتباری سهام عدالت تا اردیبهشت ماه سال‌ جاری خبر داده بود. لازم به ذکر است که  ۱۸ فروردین ماه نیز، خبر اعطای کارت اعتباری با پشتوانه سهام عدالت یا یارانه، از سوی هیات دولت اعلام شد. همچنین بسیاری از سهامداران، موانعی را برای دریافت تسهیلات از بانک‌های ملی و تجارت را اعلام کرده بودند و با وجود ورود طرح اعطای وام سهام عدالت به فاز نهایی، ایرادات طرح همچنان پابرجاست و تدابیری برای دسترسی مناسب مردم به آن در نظر گرفته نشده است. براساس آخرین آمارهای اعلام‌شده، بیش از ۶هزار درخواست برای دریافت وام به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارسال شده است که با توجه به ایرادات مطرح‌شده، به نظر می‌رسد همچنان محل بحث هستند.

شرایط دریافت وام سهام عدالت چیست؟

همه اشخاص حقیقی، از جمله دارندگان سهام عدالت که تاکنون هیچ میزان از سهام خود را نفروخته‌اند و همه سرپرستان خانوار که حداقل یکی از یارانه‌های نقدی یا معیشتی را دریافت می‌کنند، می‌توانند تا سقف هفت میلیون تومان کارت رفاهی دریافت کنند.

سهامداران باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده، مراحل احراز هویت را طی و سپس در بانک ثبت‌نام کنند.

متقاضیان دریافت کارت اعتباری سهام عدالت پس از ثبت‌نام در سجام، باید اقدام به بازگشایی حساب در دو بانک ملی و تجارت کرده و از طریق اپلیکیشن‌های دو بانک (ایوا و زمرد) اقدام به ثبت‌نام کنند.

مبلغ وام، ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت افراد است.

همچنین سهامدارانی که متقاضی دریافت کارت اعتباری سهام عدالت هستند، باید پیش از ورود به سامانه بانک حتما تغییر کارگزاری ناظر را در پرتفوی سهام عدالت خود فعال کنند.

شرایط بازپرداخت وام سهام عدالت چیست؟

با توقیف سهام و فروش حتی یک سهم از پرتفوی سهام عدالت توسط اشخاصی که مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، افراد دیگر قادر به دریافت کارت اعتباری نیستند.

اگر سهامداران عدالت بتوانند تا یک ماه مبلغ را به بانک بازگردانند، این مبلغ قرض‌الحسنه خواهد بود. اما اگر از یک ماه عبور کرد و قادر به بازپرداخت وام نبودند، این اعتبار به تسهیلات سه ساله تبدیل خواهد شد.

نرخ سودی که برای کارت‌های اعتباری سهام عدالت در نظر گرفته شده ۱۸درصد است، اما اگر مشمولان تا پایان ماه اول مبلغ کارت را تسویه کنند، هیچ سودی از آنها دریافت نمی‌شود.

چنانچه سهامداران نتوانند به تعهدات خود در قبال بازپرداخت مبالغ کارت‌های اعتباری عمل کنند، سهام عدالت آنها توسط بانک به فروش می‌رسد.

این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بانک مرکزی سهام سهام عدالت بازار سهام دریافت وام وام سهام عدالت کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کارت اعتباری وام سهام عدالت ملی و تجارت ثبت نام بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۱۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت ها بر شرکت های بورسی برای واریز به موقع سود سهام عدالت چگونه است؟

به گزارش قدس آنلاین، با وجود خبرهای مختلف مبنی بر عدم واریز سود سهام عدالت توسط شرکت‌های بورسی، این سود قبل از نوروز برای مردم واریز شد، حال سئوال اینجاست که نظارت‌ها بر این شرکت های بورسی چگونه است تا سود سهام عدالت به موقع واریز شود؟

ولی الله جعفری، رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص گفت: ۳۶ شرکت بورسی و ۲ شرکت غیربورسی سود خود را باید واریز کنند تا واریز سود سهام عدالت به موقع انجام شود.

وی ادامه داد: قبل از نوروز برخی از این شرکت‌ها برای تامین بودجه و سود حاصل از سهام عدالت با مشکلات مالی رو به رو بودند که با توجه به رفع بخشی از این مشکلات، قرار است خرداد ماه امسال بخش دیگری از سود سهام عدالت برای مردم واریز شود.

جعفری اضافه کرد: همکاران ما در اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی سازمان بورس و اوراق بهادار با ۳۶ شرکت بورسی به صورت مستمر ارتباط دارند و پیرو سپرده گذاری شرکت‌ها مدام پیگیر هستند تا سود این شرکت ها برای اداره واریز شود. 

رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا مخابرات هم جزو شرکت هایی بود که با وجود بزرگ بودن شرکت مشکلات مالی داشت و نتوانست سود سهام خود را برای سهام عدالت قبل از نوروز واریز کند؟، گفت: مشکلات مالی به بزرگ و کوچک بودن شرکت‌ها ارتباطی ندارد، مخابرات هم ممکن است مشکلات خاصی داشته باشد، در واقع مشکل اصلی شرکت‌ها در ارتباطی است که با مشتریان خود دارند و مطالبات را نمی‌توانند دریافت کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • جریان کارت اعتباری مخفی باشگاه‌های بزرگ دنیای فوتبال چیست؟ (زیرنویس فارسی)
  • امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان + جزئیات
  • امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان به وزارت رفاه
  • جاماندگان سهام عدالت حتما بخوانند/ اگر شرایط دریافت سهام عدالت را دارید، این کار را انجام دهید؟
  • خبر تازه و مهم درباره دریافت سهام عدالت | به نظر می‌رسد قطار سهام عدالت با این گام به ایستگاه پایانی می رسد
  • جاماندگان سهام عدالت حتما بخوانند؛ اگر شرایط دریافت سهام عدالت را دارید، این کار را انجام دهید؟
  • امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان
  • اعلام تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت
  • تاریخ جدید واریز سود سهام عدالت اعلام شد
  • نظارت ها بر شرکت های بورسی برای واریز به موقع سود سهام عدالت چگونه است؟