Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@07:35:58 GMT

خانواده نقش بی‌بدیلی در ارتقای فرهنگ جامعه دارد

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۱۲۳۳۰

خانواده نقش بی‌بدیلی در ارتقای فرهنگ جامعه دارد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کاشان بنیادی‌ترین واحد تشکیل دهنده جامعه را خانواده دانست که نقش بی‌بدیلی در تولید، حفظ و ارتقای فرهنگ جامعه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عفت پدرام فر در نطق قبل از دستور امروز شورای اسلامی شهر کاشان، اظهار کرد: خانواده مهم‌ترین خاستگاه بیانیه گام دوم انقلاب است که برای تشکیل تمدن اسلامی باید از حوزه خانواده شروع کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اندکی تأمل بر واقعیت‌های اجتماعی نشان می‌دهد که هر چقدر آسیب‌های خانوادگی افزایش یابد، آسیب‌های اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت.

پدرام فر در بیان اهمیت آسیب شناسی خانواده گفت: باید متذکر شد که ریشه اکثر ناهنجاری‌های رفتاری، عاطفی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی، و تربیتی افراد یک جامعه، از عدم توجه و تمرکز به آسیب‌های فرا روی خانواده‌ها نشأت می‌گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کاشان تصریح کرد: به طور خلاصه می‌توان آسیب‌های وارده بر خانواده را به دو قسم بیرونی و درونی تعریف کرد؛ آسیب‌های بیرونی مشکلاتی است که از سوی جامعه به خانواده وارد می‌شود مثل؛ جهانی شدن رسانه‌های جمعی، مدرنیزاسیون و تصادم فرهنگ سنتی و مدرن، تورّم گسترده و بحران‌زای جهانی، مشکلات شغلی، بیکاری و فقر؛ نهضت دفاع از حقوق زنان و موج فمنیستی است.

وی آسیب‌های درونی را شامل طلاق عاطفی، نداشتن سواد رسانه، افسردگی، بیکاری، ناباروری، اعتیاد، خودکشی، و نداشتن مهارت‌های لازم برای زندگی از جمله ندانستن تکنیک‌های همسر داری و فرزندپروری دانست.

پدرام فر تاکید کرد: اگر در کودکی و نوجوانی به تربیت از سوی جامعه شهری و خانواده‌ها اهتمام ویژه ای شود جامعه با معضلات اجتماعی- فرهنگی کمتری مواجه خواهد شد و هزینه‌های هنگفتی برای جامعه ایجاد نخواهد کرد، بسیاری از جامعه شناسان و نیز روان کاوان عقیده دارند: ریشه بسیاری از انحرافات شخصیت را باید در پرورش نخستین خانوادگی جست جو کرد، زیرا اگر منشأ اغلب کج رفتاری‌ها و بیماری‌های روانی بررسی شود، نقش پرورش خانواده در کیفیت رشد شخصیت آشکار می‌گردد.

وی افزود: هرچند برخی از نقش‌های خانواده مانند «آموزش» به نهادهای دیگری مانند آموزش و پرورش داده شده، اما با این وصف، هنوز هیچ نهاد اجتماعی نتوانسته است در امر تربیت و پرورش انسان‌ها جایگزین خانه و خانواده شود.

پدرام فر گفت: فرزندان در محیط خانه با هنجارها آشنا می‌شوند و ارزش‌های دینی و اخلاقی را در عمق شخصیت خود نهادینه می‌کنند و هنگامی که وارد مدرسه و دانشگاه و محیط کار می‌شوند، همان سرمایه تربیت و جامعه پذیری خانوادگی را با خود به چنین محیط‌هایی می‌آورند.

وی خاطر نشان کرد: شهر کاشان با وجود بناهای تاریخی متعدد خصوصاً خانه‌های بسیار زیبای تاریخی، خبر از این می‌دهد که برای مردمان این دیار، نهاد مقدس خانواده جایگاهی بس بزرگ و متعالی دارد، اگر چه که در حال حاضر ۵ فرهنگسرا و… خانه فرهنگ به همت شورای اسلامی و شهرداری احداث شده و هر کدام با ظرفیت‌هایی که دارند برنامه‌های خوبی در حوزه خانواده داشته‌اند ولی کافی نیست و پیشنهاد می‌شود جهت شکل گیری، تحکیم و تعالی خانواده، فرهنگسرای «خانواده و کودک» افتتاح شود تا با برنامه‌ها و اهداف کاملاً مشخص و تخصصی به موضوع کودک و خانواده بپردازد.

کد خبر 550788

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خانواده پارلمان شهری شوراي شهر شهرداری مشاوره شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شورای اسلامی شهر کاشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۲۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توجه به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم در جامعه

ایسنا/اردبیل مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل به ضرورت توجه به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم در جامعه تاکید کرد.

کلام‌الله صفری ۱۶ اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم تاکید کرد و گفت: ضروری است جایگاه معلم در جامعه تقویت شود و نگرش مردم به معلم، باید نگرش نسبت به انبیا باشد.

وی به ایجاد انگیزه در معلمان برای ارائه خدمات مطلوب به دانش‌آموزان تاکید کرد و افزود: ۱۸ هزار و ۵۰۰ معلم در استان داریم و برای انتخاب معلم نمونه، ۶ هزار و ۱۹۸ مشارکت کردند و با ارزیابی انجام گرفته ۸۰۵ نفر به مرحله منطقه‌ای و در ادامه نفر۵۹ به مرحله استانی راه یافتند و نهایتا ۴ نفر انتخاب و به مرحله کشوری راه یافتند.

صفری همچنین از میان مدیران و معاونان و مربیان بهداشت نیز نهایتا ۵ نفر به مرحله کشوری راه یافتند، افزود: تولید محتوای آموزشی، نحوه تدریس، شیوه استفاده از فناوری، ارائه طرح درس، مقبولیت، سابقه بالای ۱۰ سال، اظهارنظر شورای مدرسه، اجرای برنامه‌های فرهنگی و تفریحی برای دانش‌آموزان و غیره از معیارهای انتخاب معلم نمونه است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به تحقق منویات مقام معظم رهبری و نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل در حوزه آموزش و پرورش طی یک سال گذشته، ادامه داد: پخش زنده برنامه سلام معلم توسط صدا و سیمای مرکز اردبیل از اقدامات برجسته این حوزه است.

وی به راه‌اندازی پویش‌های مختلف در ایام هفته بزرگداشت مقام معلم در سطح استان، تصریح کرد: در سطح استان ۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه فعال است که در هفته معلم امسال زنگ سپاس در همه مدارس استان با حضور مقامات استانی به صدا درآمد.

صفری تجدید پیمان با شهدای دانش‌آموز، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی، دیدار با معلمان پیشکسوت، حضور مسئولان در شورای دبیران، راه‌اندازی قرارگاه جهادی فرهنگیان در خیابان معلم اردبیل، ایجاد یادمان شهدای فرهنگیان و دانش‌آموزان، شناسایی معلمان شاخص، کارآمد و سرآمد استان برای حضور دورهمی در صدا و سیما، ایجاد نمایشگاه از دستاوردهای آموزش و پرورش، برگزاری جشن پیوند مسجد و مدرسه، دومین جشنواره معلم خلاق ایل عشایر، شب شعر و غیره از جمله اقدامات و فعالیت‌های اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم هوشیارسازی اجتماعی نسبت به آسیب‌های پیری جمعیت
  • معلمان در کنترل آسیب‌های اجتماعی جامعه نقش کلیدی دارند
  • جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن
  • دستگاه‌ها به مسئولیت‌ در قبال آموزش و پرورش عمل نمی‌کنند
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • مد خوب، مد بد!
  • ضرورت توجه به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم در جامعه
  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور از موفقیت‌های مجلس یازدهم
  • یک درصد آسیب های اجتماعی رفتارهای «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز
  • یک درصد آسیب‌های اجتماعی رفتار‌های «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز