Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،  اکبر فتحی در نشست تشکل های بخش کشاورزی با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی  اظهار کرد: حدود یک میلیون و ۳۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد که ۷۰ درصد از این مقدار به صورت دیم  کشت شده و ۱۰۶ هزار هکتار آن باغ بوده و مابقی اراضی به صورت کشت آبی می باشد که البته نمی توان کشت آبی مطلق به آن اطلاق نمود زیرا بیشتر به صورت نیمه آبی کشت می گردد در واقع می توان گفت استان آذربایجان شرقی از اراضی آبی محض زیادی برخوردار نیست جمعیت دامی استان حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار راس می باشد و مجموع تولیدات بخش کشاورزی بسته به شرایط اقلیمی و غیره حدود ۵ میلیون تن بوده و ارزش این تولیدات در حدود  ۲۸ هزار میلیارد تومان می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بیش از ۹۹ درصد بخش کشاورزی متعلق به بخش خصوصی می باشد،که نمایندگی آن را اتحادیه های مختلفی از جمله اتحادیه دامداران، مرغداران، صنایع تبدیلی، نظام های صنفی و مهندسی کشاورزی، کارخانجات خوراک و آرد، خانه کشاورز و ... به عهده داشته و راهبری موضوعات مرتبط با این بخش ها توسط این نمایندگان صورت پذیرفته و سازمان جهاد کشاورزی به اجرای سیاستهای دولتی مرتبط با این بخش ها می پردازد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: در برنامه ریزی رشد ۸ درصدی بخش کشاورزی، ۳.۲ درصد از محل افزایش بهره وری و مابقی آن از محل توسعه سرمایه گذاری اتفاق  خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه برنامه های بخش کشاورزی آماده شده و به معاونان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ارائه گردیده است افزود: این برنامه ها در دو بخش تنظیم شده است که بخش اول کشاورزی موجودی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم را شامل شده و ظرفیتهای ذکر شده را در بر می گیرد. در این بخش عمده برنامه مدنظر ارتقای تکنولوژی و بهره وری در واحدهای موجود و تولیدی کشاورزی می باشد توجه به اینکه تولیدات دیمزارها به کشت دیم متکی است، طرح جهش تولید در دیمزارها پیش برده می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: ارتقای بهره وری در واحدهای زراعی و باغات و دامداری نیز طی این نامه مورد توجه واقع می گردد همینطور برخی سرمایه گذاریهای جدید که به توسعه بخش کشاورزی منجر گردد مدنظر می باشد که عمدتاً معطوف به توسعه گلخانه ها، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی، کشت گیاهان دارویی و پرورش زنبورعسل در آینده می باشد که پروژه ها و طرح ها و حتی زیر پروژه های مرتبط با آن تعریف شده و ان شاءالله از سال جدید با اجرایی شدن این برنامه خلاء های موجود بخش کشاورزی برطرف شده و رشد ۸ درصدی محقق گردد.

فتحی ضمن اشاره به مشکلات موجود در حوزه دام و طیور ابراز داشت: از سال ۹۶ به بعد همزمان با نوسانات نرخ ارز همواره این حوزه درگیر مشکلات زیادی بوده و با توجه به اتکای صنعت دام و طیور به نهاده های دامی که عمدتاً از خارج از کشور وارد می گردید، این حوزه به شدت متاثر از نوسانات ارزی بوده و واحدهای تولیدی استان که بیشتر واحدهای تولیدی کوچک می باشند نیز تحت تاثیر این نوسانات و عدم تامین به موقع نهاده های مورد نیاز دچار مشکلات عدیده ای شده اند علیرغم وجود این مشکلات استان آذربایجان شرقی جزو استان های پیشرو بوده و با ورود صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی به حوزه واردات نهاده های دامی توانست بخشی از نیاز استان را از کشور روسیه تامین نماید این امر علاوه بر تامین بخشی از نیاز استان به تقویت خودباوری نیز منجر گردید که لازم به ذکر است که استان آمادگی واردات نهاده های مورد نیاز از کشور همسایه ترکیه را نیز دارا می باشد.

وی افزود: در حوزه تنظیم بازار از ظرفیت تشکلهای مختلف هم در حیطه بازرسی و نظارت، و هم تامین به موقع کالا استفاده خواهد شد زیرا بازار باید در عرصه عرضه و تقاضا به کنترل برسد تا نیازی به برخوردهای  قهرآمیز با تولیدکنندگان و اصناف و واحدهای صنفی نباشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ضمن تبریک و آرزوی توفیق برای دکتر فرشکاران و اعلام آمادگی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی جهت اجرای برنامه های مربوط به سازمان برنامه وبودجه گفت: سهم بخش کشاورزی از اعتبارات تملک و دارایی استان درحدود ۵ تا ۶ درصد خلاصه می شود در حالی که که اجرایی کردن برنامه های فوق الذکر نیاز به افزایش این سهم می باشد اگرچه یافتن سرمایه گذار در بخش کشاورزی قابل درک است اما در بخش دامداری و واحدهای تولیدی کوچک و غیراقتصادی اگر به دنبال ارتقاء بهره وری و ایجاد زیرساختهای مورد نیاز باشیم ناگزیر باید از اعتبارات دولتی استفاده کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز برنامه ریزی رشد ۸ درصدی بخش کشاورزی فارس تبریز رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی بخش اقتصادی رشد اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان استان آذربایجان شرقی بخش کشاورزی رئیس سازمان برنامه ها بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۲۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید گوشت مرغ در چهارمحال و بختیاری ۳۰ درصد رشد کرد

عباس میراحمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که در حوزه صنعت طیور و مرغداری صورت گرفت و همچنین با همراهی اتحادیه مرغداران و مرغداری‌ها از مجموع حدود ۲۱۴ واحد پرورش مرغ گوشتی که در استان وجود دارد، به جز چند مورد محدود، مابقی فعال هستند.

وی افزود: تولید گوشت مرغ در استان چهارمحال و بختیاری نسبت به سال قبل حدوداً ۲۸ تا ۳۰ درصد افزایش تولید داشته است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: جوجه‌ریزی در ماه فروردین امسال نسبت به سال قبل حدود ۲۳ درصد افزایش داشت و در مجموع صنعت طیور به حالت عادی خود بازگشته است، این اطمینان وجود دارد که تا دو ماه آینده در حوزه مرغ چالشی نخواهیم داشت.

میراحمدی عنوان کرد: برنامه‌ریزی شده تا بخشی از تولید گوشت مرغ توسط پشتیبانی امور دام در چهارمحال و بختیاری ذخیره‌سازی شود، به طور متوسط هر شب که کشتار مرغ در کشتارگاه‌های استان انجام می‌شود بین ۷ تا ۱۰ تن گوشت مرغ منجمد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مجوز صادرات گوشت مرغ به خارج از کشور اخذ شده و روند این کار توسط اتحادیه مرغداران چهارمحال و بختیاری در حال بررسی است تا بازار هدف مشخص و تامین شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته حدود ۷۰ تن صادرات در حوزه طیور از استان خواهیم داشت.

میراحمدی درخصوص صنعت دامپروری چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: با توجه به تغییرات نرخ ارزی، همچنین افزایش ۶ برابری قیمت نهاده‌ها و کاهش شدید قیمت گوشت در بازار دچار مشکلاتی شدیم، اما خوشبختانه در سال گذشته با حمایت‌هایی که صورت گرفت و تسهیلات بانکی که پرداخت شد، بخشی از دامپروری‌های چهارمحال و بختیاری احیا شدند.

وی با بیان اینکه حدود ۴۵ واحد دامپروری در چهارمحال و بختیاری احیا شد تاکید کرد: برنامه‌هایی که برای آینده در دستور کار داریم در حوزه مگافارم‌ها است، در همین راستا عملیات اجرایی دامداری ۳ هزار راسی در دشت زرین طی روزهای آینده آغاز خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همچنین برنامه‌ریزی شده است تا طرح پرورش گوسفند ۵۰ هزار راسی در شهرستان بروجن اجرا شود.

میراحمدی افزود: راه‌اندازی یک واحد گاوداری در سودجان در مرحله برنامه‌ریزی و جذب سرمایه‌گذار است، این پروژه قرار است در ۳۰ هکتار زمین اجرا شود، همچنین رایزنی با سرمایه‌گذار در حال انجام است که در صورتی که تمایل دارد دام سبک یا سنگین پرورش دهد، اعلام کند.

وی ادامه داد: از طرفی با توجه به دستوری که مبنی بر خروج دام از شهرها صادر شده بود و محدودیت‌هایی که برای نگه‌داری دام در مناطق شهری وجود داشت، پیش‌بینی شد که با مشکلاتی مواجه شویم لذا کمیته مکان‌یاب با حضور معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری تشکیل و ۴۳ مکان خارج از شهر شناسایی شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: چالشی که در بحث عرضه محصولات دامی و طیور در سطح استان وجود داشت، نبود میدان عرضه دام بود، بنابراین حدود ۷.۴ هکتار زمین در محل نانواخانه شناسایی شد که ظرف ماه آینده بعد از اخذ مجوزهای آن کلنگ‌زنی می‌شود.

کد خبر 6093728

دیگر خبرها

  • سازمان ملل هزینه بازسازی غزه را حدود ۵۰ میلیارد دلار برآورد کرد
  • ثبت بالاترین رکورد جوجه‌ریزی در سال ۱۴۰۲ / کاهش ۴۱ درصدی کانون بیماری در واحدهای پرورشی
  • کشاورزان خوزستانی گندم را به مراکز سرپوشیده تحویل دهند
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • خسارت ۱۰۰۰ میلیاردی بارش‌های اخیر به بخش کشاورزی جنوب کرمان
  • جریمه ۱۰ میلیارد ریالی به اتهام هدر دادن سوخت رایانه ای در خوروبیابانک
  • برنامه اقدام مشترک برای رونق باغ‌موزه دفاع مقدس تبریز تدوین شود
  • محکومیت ۱۶ میلیارد و ۶۲۴ میلیون ریالی یک قاچاقچی سوخت
  • تولید گوشت مرغ در چهارمحال و بختیاری ۳۰ درصد رشد کرد
  • مدیرکل اقتصادی استانداری، از سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی چین در بخش کشاورزی مازندران خبر داد