Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@21:44:49 GMT

آیا وزارت نفت در مازندران ساحل خواری کرده است؟

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۱۳۶۳۲

آیا وزارت نفت در مازندران ساحل خواری کرده است؟

‍‍‍‍‍‍

باشگاه خبرنگاران جوان - طبق ‌ماده ۶۳ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مصوب شهریور ۱۳۸۳، دولت موظف شده سواحل کشور را با اولویت دریای خزر، به نحوی سامان‌دهی کند که فاصله ۶۰ متری از حریم دریاها به طور کامل خالی از هرگونه ساخت و سازی باشد.

هدف از تصویب این قانون، جلوگیری از تخریب و آلودگی سواحل، توسعه پایدار در مناطق ساحلی، تضمین حق بهره‌برداری عمومی و ساماندهی استفاده از سواحل کشور، عنوان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی اخبار دریافتی حاکی از آن بود که وزارت نفت این قانون را در محدوده مجتمع تفریحی، ورزشی، اقامتی نفت در محمود آباد مازندران اجرایی نکرده که باشگاه خبرنگاران جوان، پیگیر این موضوع شد.

ساحل دریای خزر حدود ۸۹۰ کیلومتر است که شهرستان محمودآباد، ۳۰ کیلومتر از آن را در اختیار دارد. مجتمع نفت محمودآباد نیز، در همسایگی حدود دو و نیم کیلومتر از آن واقع شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

زمین ۲۵۰ هکتاری این مجتمع، در سال ۱۳۳۹ خریداری شد، در سال ۱۳۷۴ به بهره‌برداری کامل رسید و ۵۰۹ واحد اقامتی شامل برج‌ها و ویلاها و مراکز متعدد تفریحی و ورزشی دارد که تا پیش از شیوع کرونا، سالیانه حدود ۶۰ هزارنفر از آن استفاده می‌کردند.

مجتمع نفت محمودآباد به عنوان محلی برای ملاقات‌ها و سفر‌های غیررسمی شخصیت‌های سیاسی، مقامات لشگری و کشوری نیز شناخته می‌شد؛ مانند اوایل دی سال ۱۳۹۸ که اخبار حضور رئیس جمهور سابق به همراه خانواده و برخی وزرای کابینه دوازدهم و مدیران ارشد کشوری در آن، همزمان با اوج گیری آلودگی هوای تهران، رسانه‌ای شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی قانون را رعایت کرده ایم

قمری نژاد معاون پشتیبانی شرکت ملی نفت، ساحل خواری وزارت نفت در همسایگی این مجتمع را رد کرده است.

به گفته او، وزارت نفت در سواحل شمالی و جنوبی کشور، حریم ۶۰ متری دریا را رعایت کرده و تنها در بخش تاسیسات نفتی جنوب کشور مانند عسلویه که باید ایمنی این تاسیسات مانند پالایشگاه‌ها حفظ شود، با رعایت ضوابط قانونی، ممکن است کمتر از ۶۰ متر از ساحل را آزاد گذاشته باشد؛ ضمن آن که در چنین محدوده‌هایی، اصولاً مردم عادی رفت و آمد ندارند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ولی زاده مدیر مجتمع نفت محمودآباد نیز گفت: با نظارت مراجع قانونی، حریم دریای خزر در همسایگی این مجتمع، حتی بیش از ۶۰ متر رعایت شده و مردم می‌توانند به راحتی از این بخش از ساحل استفاده کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

اواخر شهریورماه امسال، محمد مهدی یوسف تبار دادستان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان محمودآباد نیز گفته بود: هفت کیلومتر از ساحل که در اختیار دستگاه‌های دولتی از جمله مجتمع رفاهی شرکت نفت قرار داشت، بازگشایی و آزادسازی شد. در حال حاضر هیچ کوچه و مکانی در این شهرستان وجود ندارد که راه دسترسی آن بسته باشد.

به گفته او، تمام مناطق منتهی به دریا آزاد شده اند و تنها مکان‌هایی که سند مالکیت در اختیار اشخاص حقیقی است از طریق منابع طبیعی در مراجع قضایی در حال پیگیری است.

از مجموع ۸۹۰ کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر، معادل ۸۷ درصد آزاد سازی شده و به گفته مراجع قضایی نظیر محمد کریمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران، پس از گذشت بیش از ۱۴ سال از آغاز اجرای طرح آزادسازی سواحل، هنوز ۱۳ درصد نوار ساحلی آزاد نشده است.

دوازدهم تیر سال گذشته، بابک دین‌پرست معاون وزیر کشور، در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کارگروه رفع موانع تولید درباره تصرفات غیرقانونی اراضی ساحلی خزر گفته بود: دوران نصب تابلوی ساحل اختصاصی و ورود ممنوع به سرآمده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت نفت ساحل دریا مازندران کد ویدیو دانلود فیلم اصلی وزارت نفت دریای خزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۳۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورداری بیش از ۵ هزار خانوار روستایی با اتمام طرح آبرسانی به مجتمع ۱۰۶ روستایی زون چایپاره

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،محمداشرفی افزود: این طرح در حال حاضر از ۶۹ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده و آب شرب ۱۸ هزار و ۳۰۱ نفر جمعیت را تامین خواهد کرد.   وی با اعلام اینکه عملیات اجرایی این طرح طی تفاهم نامه منعقد شده با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) آغاز شده است، اظهار کرد: در اجرای این طرح، ۲۰ کیلومتر لوله گذاری، اجرای ۳ باب ایستگاه پمپاژ بین راهی، احداث یک باب مخزن ذخیره ۲۰۰ متر مکعبی و حفریک حلقه چاه پیش بینی شده است.

دیگر خبرها

  • غریق‌نجاتی که به سمت شما پرواز می‌کند
  • افزایش دو برابری ظرفیت انتقال آب به دیلم
  • بازگشایی راه ارتباطی مازندران به قزوین
  • ◄ فهرست 50 اقدام بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون
  • ایجاد مجتمع‌های زراعتی در افغانستان
  • برخورداری بیش از ۵ هزار خانوار روستایی با اتمام طرح آبرسانی به مجتمع ۱۰۶ روستایی زون چایپاره
  • ساحل بندر دیلم پاکسازی شد
  • لحظه انفجار چاه فاضلاب یک مجتمع تجاری در تبریز
  • اجرای ایمن سازی و اصلاح شیب شیروانی ۱۴۰ کیلومتر از حاشیه راه‌های مازندران
  • حرکت عادی خودرو‌ها در جاده‌های شمال