Web Analytics Made Easy - Statcounter

​به گزارش ایرنا، شهرستان رشت یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان گیلان در شمال ایران است که از این شهر به عنوان شهر همیشه بیدار یاد می‌کنند. همچنین پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران در بین سه استان حاشیهٔ دریای خزر و بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر گیلک‌نشین جهان، بزرگترین سکونت گاه سواحل جنوبی دریای مازندران نیز محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمعیت شناور ثابت روزانهٔ شهر رشت بالغ بر یک میلیون نفر است که این میزان در تعطیلات و ماه‌های گردشگری سال به حدود ۲ میلیون نفر می‌رسد و همچنین رشت فشرده‌ترین شهر ایران به لحاظ نسبت جمعیت به وسعت است و از لحاظ نسبت جمعیت در روز و شب نیز، رتبه نخست کشور را دارد.

اما این شهر زیبا طی چند دهه اخیر به خصوص طی چند سال گذشته با مشکلات فراوان شهری روبروست و به همین دلیل کارکردن رفع رسوبی از مشکلات در آن برای هر مدیر و شهرداری بسیار سخت و دشوار است. این در حالی است که رشت به شهر اولین ها نیز معروف است که یکی از علت این نامگذاری احداث نخستین بلدیه یا شهرداری می باشد.

ﭘﺎﯾﺘﺨﺖ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺩﺭ ﻗﺎﺭﻩ ﺁﺳﯿﺎ، ﭘﺎﯾﺘﺨﺖ خوراک جهان ﺑﺎ ۱۷۰ ﻧﻮﻉ ﻏﺬﺍﯼ ﻣﺤﻠﯽ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺷﻌﺒﻪٔ ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ، نخستین ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻣﻠﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺗﺌﺎﺗﺮ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺍﺗﻮﺑﻮﺱ ﺷﻬﺮﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺍﻭﻟﯿﻦ خط آهن ﺍﯾﺮﺍﻥ و سومین خط آهن جهان، نخستین ﺩﺍﺭﻭﺧﺎﻧﻪ ﺷﺒﺎﻧﻪﺭﻭﺯﯼ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ، نخستین ﻣﺮﯾﻀﺨﺎﻧﻪ ﻣﻠﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ‏ و ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﻌﻠﻮﻟﯿﻦ ﻭ ﺳﺎﻟﻤﻨﺪﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ که ﺗﻮﺳﻂ ﺩﮐﺘﺮ ﺁﺭسن ﻣﯿﻨﺎﺳﯿﺎﻥ در این شهر احداث شد.

همچنین ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺑﺎﺯﯾﮕﺮﺍﻥ ﺯﻥِ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﺗﺌﺎﺗﺮ ﻭ ﺑﻌﺪﻫﺎ ﺳﯿﻨﻤﺎ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﺑﺮﻕ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﭼﺎﭘﺨﺎﻧﻪ ﻭ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺍﻭﻟﯿﻦ مجموعه ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ های ﺳﻨﮓ ﻓﺮﺵ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺷﻬﺮﯼ ﮐﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﻫﺎﯼ ﺭﻭﺱ، ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ، ﻋﺜﻤﺎﻧﯽ ﻭ ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﮐﻨﺴﻮﻟﮕﺮﯼ ﺩﺍﯾﺮ ﮐﺮﺩﻧﺪ، ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺳﯿﺴﺘﻤﻬﺎﯼ ﺍِﮔﻮ ﻭ ﮐﺎﻧﺎﻝ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺎﺭﺝ ﺳﺎﺯﯼ ﮔﻨﺪﺍﺏ ﻫﺎﯼ ﺷﻬﺮﯼ و ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺩﺧﺘﺮﺍﻧﻪ ﺍﯾﺮﺍن باعث شده تا رشت به شهر اولین ها مشهور باشد.

اما شهر نخستین‌ها سالهاست که با مشکل مدیریتی شهری و ضعف های شهرداری رنج می برد. مشکلاتی از قبیل شهرسازی نامناسب و ترافیک های سنگین، زیرساخت های بی کیفیت و یا ناهمگون، فقدان فاضلاب شهری استاندارد، آلودگی های زیست محیطی، خیابان های بی کیفیت، پیاده روهای نامناسب، مشکلات پسماند و مدیریت زباله و مواردی از این دست که طی چندین دهه بر روی یکدیگر انباشته شده و اکنون برخی از آنها به مرحله بحران رسیده‌اند.

زیبایی شهر اولین ها گمشده در میان معضلات 

متاسفانه باید اعتراف کرد اولین بودن تاکنون تاثیری در عقب ماندگی و محرومیت زندگی شهری در رشت نداشته است و هم اینک معضلات فراوان شهری باعث شده تا شهرداران کارایی لازم را نداشته و به همین دلیل طی چند سال گذشته مدیران بسیاری در رشت بر کرسی شهرداری نشستند اما ریاست آنان بر این مسند دوام چندانی نداشت و بارها شاهد استیضاح شهرداران رشت و اخراج آنها از ساختمان شهرداری بودیم که این امر مانع از ثبات مدیریتی شد.

این امر باعث شده تا مشکلات شهری رشت روز به روز افزایش یابد و پروژه های مهم این شهر همانند احداث زباله سوز ۶۰۰ تنی، آسفالت ورودی ها شهر و دیگر معضلات همچون ساخت و سازهای غیرمجاز، مشکلات پسماند و زباله بر دوش شهروندان این شهر سنگینی کند و کیفیت زندگی در یکی از زیباترین شهرهای خاورمیانه را به کمترین حد خود افول دهد. 

بر این مشکلات باید موضوع انبوهی از کارکنان شهرداری را نیز اضافه کنیم که طی یک دهه اخیر به حجم غیراستانداردی رسیده و بخش قابل ملاحظه ای از توان شهرداری را صرف هزینه های جاری و همین نیروهای مازاد می کند. نیروهای مازادی که البته مسئولان رسمی از ارائه شمارش دقیق آن خودداری اما همواره در جلسات متعدد آن را عامل اصلی صرف بخ مهمی از درامدهای شهرداری می دانند.

به همین دلیل طی چند سال اخیر نیز شهرداران نتوانستند تمام کارایی خود را بروز دهند و یا در اول یا میلانه راه با توجه به کوهی ازم کسیلات خود کنره گیری کرده و تا استیضاح شدند تا مشکلات شهری رشت افزایش یابد. 

از سوی دیگر با توجه به اقدامتی که طی چند سال اخیر از سوی شورای رشت در خصوص استیضاح شهرداران انجام شد، مسایل جناحی نیز دریچه ای برای دخالت یافتند اما با این حال مشکلات متعدد شهرستان رشت از وضعیت نابسمان انباشت زباله گرفته تا معضلات پسماند، ترافیک ، آسفالت نامناسب ، پیاده روهای کوچک و نامناسب، آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهررود، عدم به بارنشستن پروژه‌های عمرانی و دیگر موارد، آنقدر بزرگ و عمیق بود که اصلا جایی برای صحبت درباره کشمکش های گروهی و جناحی باقی نگذاشته است.

اما پس از گذشت چند سال هم اینک شاهد حضور سیدامیرحسین علوی یکی از اعضای چند دوره اخیر شورای اسلامی شهرستان رشت بر کرسی شهرداری هستیم که شهردار جدید با ۹ رای اعضای شورای اسلامی رشت به عنوان شهردار این شهر انتخاب شد.

البته به گفته تعدادی از اعضای شورای جدید پس از اتنخاب علوی به عنوان شهردار جدید مرکز گیلان، اینک شهردار با شورا یکدل هستند اما این یکدلی فقط حدود سه ماه دوام آورد و شهردار جدید نیز استضاح شد.

طی این مدت عملکرد شهردار جدید، شاهد تغییراتی در حوزه های مختلف بودیم از آسفالت بعضی از خیابانها و کوچه‌ها گرفته تا ترمیم و مرمت پیاده‌روها و دیگر موارد حوزه شهری اما حتی این فعالیت ها نیز اعضای شورا را قانع نکرد و به همین دلیل اعضای شورای شهر سوالاتی را از شهردار در خصوص معضلات موجود مطرح کردند که جواب شهردار نیز این اعضا را قانع نکرد.    

قانع نشدن اعضای شورا از پاسخ شهردار  

پس از حدود سه ماه از فعالیت علوی به عنوان شهردار مرکز استان گیلان، ۱۸ دیماه گذشته جلسه فوق العاده شورای اسلامی رشت با موضوع طرح سوال از شهردار رشت در صحن شورا برگزار شد که پس از شنیدن توضیحات شهردار شورا، با اکثریت آرا نسبت به پاسخ های ارائه شده قانع نشد.

شهردار جدید رشت که هفتم مهرماه امسال به این سمت انتخاب و منصوب شد، با حضور در جلسه فوق العاده و علنی شورای شهر به تعدادی از سوالاتی که پیش از این توسط ٩ عضو شورای اسلامی این شهر مطرح و به وی ارائه شده بود، پاسخ داد.

سهل انگاری در پیگیری مشکلات مطرح شده در سامانه ۱۳٧ که عمده مشکلات مطرح شده در این سامانه مربوط به تخلفات ساختمانی بوده، نواقص موجود در پلهای عابرپیاده، آسفالت نامناسب در ورودی های شهر رشت،  قدرسهم شهرداری از محل واگذاری جایگاه‌های سی ان جی و جایگزینی روابط به جای شایسته سالاری در انتخاب مدیران شهرداری رشت از مهمترین سوالات اعضای شورا از شهردار رشت بود.

شهردار رشت نیز در پاسخ به سوال اعضای شورا مبنی بر سهل انگاری در پیگیری مشکلات مطرح شده در سامانه ۱۳٧ (سامانه پاسخگویی مطالبات مردمی شهرداری ها) گفت: سامانه ١٣٧ دغدغه همه ما در مجموعه شهرداری است، تمام مدیران شهرداری را مکلف کرده ام که پاسخگوی مردم و رفع مشکلات آنان باشند و در موضوع آسفالت نیز، به رغم همه مشکلات اقداماتی برای رفع این مشکل انجام شده و در حال انجام است.

وی تخلفات ساختمانی و برخی دیگر از تخلفات را از دیگر تماس های مردمی با سامانه ١٣٧ عنوان کرد و افزود: نظام کنترل و راه اندازی نرم افزاری در این ارتباط در دستور کار است که به زودی عملیاتی خواهد شد.

شهردار رشت در خصوص رفع نواقص پل های عابر پیاده ، ترمیم نشدن آسفالت های ورودی شهر علیرغم شرایط جوی مساعد، درباره قدر سهم شهرداری از محل واگذاری جایگاه‌های سی ان جی و سایر موارد توضیحاتی داد که این توضیحات نتوانست اعضای شورا را قانع کند.

پس از پاسخ شهردار رشت به سوالات اعضای شورا، نسبت به رای گیری مبنی بر قانع شدن و قانع نشدن اعضای شورا از جواب های سیدامیرحسن علوی رای گیری شد که در نهایت از ١١ عضو شورای اسلامی شهر رشت ۶ نفر نسبت به پاسخ های شهردار قانع نشدند، بنابراین اکثریت اعضای شورا نسبت به پاسخ شورا قانع نشدند.

محمدحسین واثق کارگرنیا رییس شورای اسلامی رشت نیز در حاشیه برگزاری این جلسه اظهار داشت: استیضاح دست اعضای شورا است به این ترتیب اگر چهار نفر از اعضای شورای اسلامی رشت درخواست استیضاح دهند، استیضاح شهردار رشت کلید می خورد.

با توجه به شرایط موجود احتمال استیضاح شهرداری جدید رشت نیز وجود دارد اما مردم این شهرستان انتظار دارند که شاهد ثبات مدیریتی در شهرداری باشند و هم اینک که یکی از اعضای قبلی شورا بر مسند شهرداری نشسته، اعضای شورا به وی فرصت بیشتری را برای حل معضلات و مشکلات رشت دهند.

به هر حال مشکلات و معضلات شهری رشت بسیار زیاد است که این نابسامانی‌ها حتی از پشت سرسبزی و زیبایی خدادادی رشت نیز بیرون زده و به همین دلیل کار و همت جهادی لازم است تا این مشکلات برطرف شود که به طور حتم همدلی اولین گام در رفع این معضلات محسوب می‌شود.

تراکم زیاد ، امکانات کم و نامناسب

یکی از کارشناسان حوزه شهری در خصوص مشکلات و معضلات شهری رشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای برون رفت از مشکلات و معضلات، ابتدا باید مهمترین این معضلات شناسایی و نسبت به اهمیت هر یک، برای برطرف کردن آن مشکلات، اقدام کنیم.

محمدرضا شیرزاد افزود: رشت پس از تهران و کرج متراکم‌ترین شهر ایران است و با توجه به اینکه وسعتش نسبت به سایر شهرها کمتر است، این تراکم جمعیت مشکلاتی را در بخش‌های مختلف ایجاد می‌کند زیرا به طور حتم سرانه فضای عمومی رشت نسبت به این شهرستانها کمتر است.

وی ادامه داد: با این وجود هم اینک فضای عمومی برای هر شهروند در شهرستان رشت کمتر از ۲ متر است که این امر یکی از مولفه‌های این شهر با تراکم جمعیت زیاد محسوب می‌شود که یکی از عوامل آسیب زا در فضای اجتماعی و روانی است.

 وجود ۲ رودخانه گوهررود و زرجوب از دیگر مولفه‌های مهم و منحصر بفرد شهرستان رشت است که مورد اشاره این کارشناس حوزه شهری قرار داشت و گفت: کمترین شهرستانی از این مزیت برخودار است اما متاسفانه این ۲ رودخانه به جای رگ حیاتی شهر به کانال هدایت پساب‌های شهری و به بحران زیست محیطی تبدیل شده‌اند، در صورتی که این رودخانه‌ها می‌توانستند تاثیر بسیار مثبتی در زیبایی و جذب توریسم داشته باشند اما هم‌اینک جزو معایب رشت بشمار می‌روند.

وی اظهار کرد: در مجموع با توجه به تراکم جمعیت زیاد رشت، به طور حتم باید برای پروژه‌های مهم آن اعتبارات ملی درنظر گرفته شود اما متاسفانه شهرستان رشت از اعتبارات ملی قابل قبولی برخوردار نیست که این امر نیز یکی از نواقص مهم این شهر محسوب می‌شود.

کمبود فضاهای عمومی و پارک‌های تفریحی و ورزشی

این کارشناس حوزه شهری به احداث پارک بزرگ منطقه لاکان رشت نیز اشاره کرد و گفت: ایجاد پارک ۵۰۰ هکتاری در منطقه لاکان و همچنین ساماندهی در ساخت و سازها می‌تواند چهره رشت را زیباتر کرده و غبار معضلات شهری را از بین ببرد که با این وجود، با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان آینده خوبی را برای رشت رقم زد اما باید منابع مالی محلی به طور مناسب ساماندهی شود و سهم خوبی نیز از منابع ملی با مشارکت استاندار و نمایندگان مجلس به این شهر اختصاص یابد.

شیرزاد اضافه کرد: از سوی دیگر برای تسریع در کاهش معضلات و مشکلات شهری، باید بروکراسی های اداری و دولتی کاهش یابد زیرا هم‌اینک زمینهای دولتی در گیرودار کارهای اداری مسکوت مانده که می توان برای پروژه های عمومی بستری مناسب باشد. اما شهرداری مجبور می شود این اراضی را خریداری کند که بخش قابل توجهی از بودجه شهری را صرف خواهد کرد. 

این کارشناس حوزه شهری در خاتمه بیان کرد: به هرحال برای داشتن شهری زیبا و عاری از معضلات شهری و شهروندی، ابتدا باید مشکلات شناسایی، بازبینی و اولویت بندی شوند، همچنین مدیریت هزینه نیز باید داشته باشیم و با اولویت ها جلو برویم که از نظر من، اولیوت‌های مهم به ترتیب برطرف کردن مشکلات و معضلات حوزه پسماند، ایجاد بیشتر فضاهای عمومی، ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی متعدد در محل‌های مختلف و همچنین سر و سامان دادن به وضعیت حمل و نقل شهری است.

برچسب‌ها شورای شهر رشت شهرداری رشت گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای شهر رشت شهرداری رشت شورای شهر رشت شهرداری رشت گیلان شورای اسلامی رشت مشکلات و معضلات استیضاح شهردار همین دلیل عنوان شهر محسوب می شود معضلات شهری اعضای شورای شهردار جدید شهرستان رشت شهردار رشت اعضای شورا طی چند سال حوزه شهری شهری رشت ترین شهر هم اینک رشت نیز شهر رشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۴۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است

اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در روز شوراها با میزبانی از استاندار و فرماندار بر همدلی، وحدت میان مدیریت شهر، استان و شورا در راستای رفع مشکلات شهر و استان تاکید کردند و خواستار حمایت و پیگیری مدیریت استان برای افزایش اختیارات شوراها و تحقق قانون مدیریت واحد شهری شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_در صدوسی‌امین جلسه علنی شورای ششم میزبان استاندار و فرماندار اصفهان بودند و در این جلسه به بیان دغدغه‌های خود پرداختند.

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نامه حضرت امام خمینی (ره) پیرامون اهمیت شکل گیری شوراها اظهار کرد: به دلیل وقوع جنگ تحمیلی، قانون شوراها اجرا نشد.

وی افزود: در شورای اول ۲۳ وظیفه برای شورا احصا شد، اما امروز نیز می‌توان تا حدود ۵۰ وظیفه را احصا کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه مقام رهبری نیز به موضوع مشارکت اشاره کردند، یادآور شد: هر گاه برای واگذاری وظایف به شورا پیگیری را آغاز کردید نمایندگان مجلس و دولت با آن مخالفت کردند.

وی افزود: بودجه استان را بر اساس شاخص‌ها تخصیص می‌دهند، اما در دریافت بودجه جز آخرین‌ها هستیم، از این‌رو درخواست می‌کنیم موضوع آب را که زندگی و حیات اصفهان به آن وابسته است، رها نکنید.

تضعیف شوراها به منزله تضعیف سرنوشت مردم و مشارکت آن‌ها در اداره شهر است

محمدرضا فلاح، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه کسی منکر نقش اساسی و کارآمدی شورا در اداره امور شهر و جامعه نیست اظهار کرد: شورا با مشارکت مردم می‌تواند بالاترین خدمات را به جامعه، شهرها و روستاها داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه همه دولت‌ها در حد حرف حمایت کردند اما در عمل حمایتی ندیدیم افزود: حتی به کاهش اختیارات شوراها فکر کردند، اگر شوراها تضعیف شود به منزله تضعیف سرنوشت مردم و مشارکت آن‌ها در اداره شهر است.

فلاح با اشاره به اینکه تصویب قانون مدیریت واحد شهری می‌تواند بزرگ‌ترین خدمت به مردم و نهاد شورا باشد، گفت: اجرای آن از بسیاری موازی کاری‌ها و حیف و میل بیت‌المال جلوگیری می‌کند، بنابراین اگر رضایت مردم را می‌خواهیم که از معنویات مقام رهبری است، باید قانون مدیریت واحد شهری اجرا شود.

وی ادامه داد: انتظار داریم دولت اماکن تاریخی، ورزشی وآنچه شورا می‌تواند به نحو احسن مدیریت کند، به شوراها واگذار کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد: بر اساس قانون اساسی، استانداران، فرمانداران و سایر مقامات کشوری که از سوی دولت تعیین می‌شوند، ملزم به رعایت تصمیمات شوراها هستند، اما شاهد هستیم که بعضی مدیران کل در سطح استان نه تنها به تصمیمات اهمیت نمی‌دهند بلکه در تصمیم گیری شورا دخالت می‌کنند؛ درخواست می‌کنم استاندار نسبت به این موارد تذکر دهد.

الگوی حکمرانی مشارکت مبنا در مدیریت شهر می‌تواند یکی از قله‌های افتخار مردم اصفهان باشد

مصطفی نباتی نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اصل مشارکت محور مردم در عرصه حکمرانی اظهار کرد: در این موضوع به الگویی رسیدیم، برای آن تأیید علمی هم‌گرفته ایم.

وی با اشاره به الگوی سنتی که فقط شهرداری و شهروند وجود دارند، ادامه داد: در این نگاه سنتی مشارکت معنای درستی نداشته است و در نگاه و الگوی جدید مشارکت را در سه لایه تعریف کردیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: الگوی حکمرانی مشارکت مبنا در مدیریت شهر قابلیت تسری دارد، می‌تواند یکی از قله‌های افتخار مردم اصفهان باشد.

وی با اشاره به داده محوری و ابتکارات شهرداری در حوزه رصدخانه شهری گفت: اگر این تجربیات به دیگر نقاط تعمیم یابد در اشتراک گذاشتن تجربیات بسیار مؤثر خواهد بود.

قطار شهری، پروژه‌ای ملی است اما این بار را مدیریت شهر برمی‌دارد

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شورا و مدیریت شهر ماهانه جلساتی را با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار می‌کنند، اظهار کرد: درخواست می‌کنم در بعضی جلسات استاندار نیز حضور داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه با فعالیت یک خط مترو نمی‌توان گفت مترو داریم تصریح کرد: عزم این دوره از شورا بر اجرای خط دوم مترو بوده است، بودجه خط دو قطار شهری به قیمت امروز ۸۵ هزار میلیارد تومان است که بعید می دانم بودجه عمرانی استان چنین عددی باشد؛ این موضوع بیانگر این است که پروژه قطار شهر، ملی است، اما اکنون فقط مدیریت شهر است که این بار را برمی‌دارد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به قرارداد با مپنا به ارزش ۴۵ هزار میلیارد تومان در پروژه خط دو متروی اصفهان افزود: سهمی که ما باید بپردازیم تا این قرارداد اجرایی شود، به دست استاندار تحقق می‌یابد که درخواست می‌کنم گروهی را برای این کار مشخص کنید؛ این در حالی است که شهرهای دیگر به دنبال انعقاد قرارداد با مپنا هستند و این امکان برای آن‌ها فراهم نیست، می‌طلبد ما از این فرصت استفاده کنیم.

بسیاری از ایده‌ها و اقدامات شهرداری اصفهان در کشور به عنوان الگو مطرح و اجرا شده است

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تعامل میان شورا و شهرداری و هماهنگی که این تعامل به همراه داشته است، اظهار کرد: سالی سرنوشت‌ساز برای نظام جمهوری اسلامی را در پیش داریم، انتخابات را سال آینده خواهیم داشت که این اتفاقات نیازمند همدلی و همراهی سازمان‌ها با مردم اس؛ در این راستا شهرداری بیشترین بعد ارتباط با مردم را دارد، اهتمامی که به این موضوع باید داشته باشید هدایت، حمایت و پشتیبانی برای پیگیری مشکلات در شهر و شهرداری است.

وی افزود: بسیاری از ایده‌های شهرداری اصفهان در کشور به عنوان الگو مطرح شده است، از آن استفاده می‌کنند؛ حاضر هستیم همه تولیدات، ایده‌ها و فکرها، برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی را به عنوان الگو در اختیار دیگر نقاط قرار دهیم.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در جایی که اصفهان رتبه ۲۸ کشور در انتخابات را دارد، اما در تشییع پیکر شهید زاهدی اولین است، نشان می‌دهد باید فضاهایی را ایجاد کنیم تا مردم در صحنه‌های مختلف حضور یابند؛ مردم از مقامات استان انتظار دارند با عملکرد و اقدامات موجب امیدآفرینی شوند که این مهم نیازمند برنامه ریزی است.

وی با اشاره به جاری شدن زاینده‌رود و اثر گذاری در جامعه که حتی موجب رضایت‌مندی کشاورزان در شرایط سخت شده است، گفت: پیگیری موضوعاتی همچون انتقال آب دریا به اصفهان، سامانه دوم، پساب و احیای تالاب نیز بسیار اهمیت دارد.

از ساختارهای گردشگری اصفهان غافل ماندیم

احمد شریعتی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با تاکید بر اینکه ارتباط میان شورا، شهرداری و مدیریت استان عالی بوده است، اظهار کرد: جاری شدن آب در زاینده‌رود هم کشاورزان را خوشحال کرد، هم موجب شادابی در حوزه زیست محیطی شد که حتی تشکر دارد.

وی با اشاره به موضوعات در حوزه حمل‌ونقل گفت: مباحث فرودگاه و قطار سریع السیر بسیار مهم است، از ساختار گردشگری اصفهان با توجه به ظرفیت‌های خوبی که دارد، غافل ماندیم.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اقدامات ارائه شده در ستاد خدمات سفر شهر اصفهان به گردشگران و مسافران نوروزی تصریح کرد: گردشگران بیشترین حضور را در اصفهان دارند، شهر، دارای ظرفیت زیادی دارد که باید از آن در ارائه خدمت بهره برد.

امکان جهش تولید و مشارکت مردم در اقتصاد شهری فراهم نیست

علی صالحی، سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه تفاوت ما و مدیریت استان با دیگران در نگاه به گفتمان انقلاب اسلامی و اقدامات متناسب با آن است، اظهار کرد: اولویت امام امت موضوع اقتصادی است که با واژه‌هایی همچون مشارکت مطرح می‌شود و همه هم و غم ما باید این موضوع باشد.

وی با اشاره به ظرفیت اقتصاد شهری و محلی و ظرفیت ۳۰ همت بودجه شهرداری افزود: شهرداری در نزدیک‌ترین لبه ارتباطی با مردم است و با توجه به شرایط نسبتاً خطرناک که برای آینده اقتصاد شهر متصور هستیم، اجرایی شدن شعار سال و تغییر ریل شهرداری بسیار مهم است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد: مقررات‌زدایی و تسهیل مشارکت مردم از اصلی ترین موضوعات است، زیرا با مقررات موجود و شرایط فعلی امکان جهش تولید و مشارکت مردم در اقتصاد شهری فراهم نیست.

وی با اشاره به تعامل جدی برای تحقق شعار سال با مدیریت شهری برای استفاده از منابع ملی گفت: اصلاح قوانین با این جلسات و قرار گاه‌های معمولی انجام شدنی نیست، لازمه آن اقدامات ساختار شکن است.

حالِ بافت تاریخی شهر اصفهان خوب نیست

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه از آغاز فعالیت دولت اتفاقات خوبی در استان رخ داده است، اظهار کرد: حال بافت تاریخی شهر و وضعیت حوزه گردشگری اصفهان مطلوب نیست.

وی افزود: شهرهای دیگر یک دهم داشته شهر اصفهان را ندارند، اما گوی سبقت را ربودند و در حال حاضر در حوزه گردشگری به شهر ما پهلو می‌زنند؛ تحول در بسازی از شهرها از جمله یزد از زمانی آغاز شده که استاندار حمایت داشته است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه پیرامون مسجد جامع اصفهان ضعیف‌ترین منطقه شهر است، ادامه داد: این وضعیت موجب شرمندگی ما است که توجه ویژه به آن نشده است، زیرا بسیاری از خانه‌ها پیرامون این محدوده از نظر سند مشکل دارد و تکلیف مالکان از سوی سازمان‌ها مشخص نمی‌شود.

وی از استاندار درخواست کرد رفع مشکلات از محدوده مسجد جامع و بازار را در دستور کار قرار دهد.

کد خبر 748794

دیگر خبرها

  • تقدیر استاندار کرمان از اقدام مدیریت شهری رفسنجان/ دهه هشتادی‌ها مدیران فردای جامعه هستند
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • اضافه شدن ۱۰۴ بوستان طی ۸ سال در قم
  • آمادگی داریم برای رفع مشکلات اصفهان کنار مدیریت استان بایستیم
  • شهرداری ارومیه از اعتبارات ملی محروم مانده است
  • شهرداران از مصائب شهری با استاندار سخن گفتند
  • افتتاح فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال/ حل معضل بزرگ ترافیکی در غرب تهران
  • تدبیر مدیران شهری در تحول زیرساخت‌های بوستان کوهستانی دراک
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد