Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر اقتصاد گفت: در ارتباط با کشورهای پیرامونی با مشکل نبود سهولت روادید روبه‌رو هستیم که برای حل این مسأله باید تلاش و توجه جدی داشت.

به گزارش ایلنا، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در همایش ملی ایران و همسایگان طی سخنانی گفت: تمایل بیشتر به صادرات غیر نفتی موجب افزایش شاخص های مقاومت اقتصادی از جمله شاخص پیچیدگی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانک جهانی اعلام کرده تولید ناخالص داخلی ۱۵ همسایه ایران بالغ بر ۵ هزار و ۶۰ میلیارد دلار بوده که ۵ کشور همسایه ما در میان ۳۰ اقتصاد برتر جهان به لحاظ بزرگی بوده اند.

وی ادامه داد: ایران پایین ترین نرخ رشد اقتصادی در میان همسایگان را تجربه کرده است. اگر از مزیت های محض بازرگانی، تجاری و ترانزیتی استفاده داشتیم، می توانستیم در محاصره کشورهای با نرخ رشد بالا سهم بالاتری را تجربه کنیم.

خاندوزی همچنین اضافه کرد: روابط تجاری ایران با روسیه در مقایسه با مجموع تجارت خارجی بسیار اندک بوده است. میزان تجارت ایران با همسایگان به علت پیامدهای ویروس کرونا افت نسبی داشت اما کل تجارت امسال ایران با ۱۵ همسایه در حدود  ۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وی افزود: فقدان یک مرکز راهنمایی، اطلاع‌رسانی، حمایت حقوقی و تجاری برای تجار ایرانی، علیرغم روابط دیرینه ایران و روسیه حس می‌شود. از منظر گسترش نفوذ در بازار کشورهای همسایه باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وزیر اقتصاد در ادامه تصریح کرد: در عصر کنونی تجارت مبتنی بر تعاملات بانکی و ارزی است. برای تجارت پایدار حتی با همسایگان باید نظامات تعاملات بانکی و ارزی مقاوم در برابر تحریم‌ها داشته باشیم. جهت‌گیری مشترک میان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در این حوزه مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در عصر جنگ افزارهای مالی زندگی می‌کنیم. حداقل ۵ مرکز تجاری در قطب‌های همسایگی ایران باید تأسیس کنیم و تا اطلاع ثانوی تمرکزمان را بر همین مراکز قرار دهیم.

خاندوزی در پایان گفت: در ارتباط با کشورهای پیرامونی با مشکل نبود سهولت روادید روبه‌رو هستیم که برای حل این مسأله باید تلاش و توجه جدی داشت.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: وزیر اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۸۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است

در ادامه سفر هیئت بلندپایه فرهنگی کشورمان به ارمنستان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاون وزیر خارجه ارمنستان دیدار و درباره گسترش دیپلماسی فرهنگی میان دو کشور به گفت وگو پرداختند.

به گزارش ایسنا، در این دیدار علاوه بر مباحث فرهنگی مشترک بین دو کشور، مسائل مهم بین‌المللی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور در این دیدار، با ارائه تحلیلی از وضعیت فعلی منطقه غرب آسیا و به‌ویژه اتفاقات اخیر غزه، بر ضرورت تلاش برای برقراری صلح پایدار در منطقه با کمک کشورهای همسایه تأکید کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با استناد به کلام رهبر معظم انقلاب، ارمنستان را همسایه‌ای نجیب و مورد احترام خواند و رویکرد شفاف ایران را در دفاع از تمامیت ارضی کشورها و تلاش‌ها برای برقراری صلح منطقه‌ای را تبیین کرد.

ایمانی‌پور به اشتراکات فرهنگی و تمدنی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: این سفر فرصتی را فراهم آورده است تا دیدگاه عمیق‌تری نسبت به کشور ارمنستان به دست آوریم. 

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد: همکاری‌های فرهنگی و افزایش سطح روابط بین جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان باید دنبال شود. 

ایمانی‌پور همچنین به نقش رسانه‌ها در ترویج دانش و آگاهی میان مردم دو کشور اشاره کرد و خواستار همکاری متقابل دو کشور در این زمینه شد.

همچنین در این نشست، معاون وزیر خارجه ارمنستان ضمن استقبال از هیئت بلندپایه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد که امضای سند مبادلات فرهنگی به تقویت روابط دوجانبه ایران و ارمنستان منتهی شود.

وی تصریح کرد که ارمنستان همواره به ایران به مثابه یک کشور دوست و همسایه مطلوب نگاه کرده است. 

طی این دیدار که با حضور سبحانی، سفیر ایران در ارمنستان و اسدی موحد، رایزن فرهنگی کشورمان نیز برگزار شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری
  • امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در بانجول دیدار کردند: تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم
  • تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم بین دوکشور
  • تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل
  • سفر هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به افغانستان
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است