زنان توانمند باید به جایگاه شایسته برسند
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۱۹۴۶۶
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: زنان توانمندی در دانشگاههای کشور تربیت شدهاند و این توانایی را دارند که در پستهای کلیدی قرار گیرند و باید به جایگاه شایسته خود برسند.
به گزارش قدس آنلاین، انسیه خزعلی امروز در آیین نکوداشت میلاد حضرت فاطمه (س) و گرامیداشت روز زن و تجلیل از مقام والای مادر که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: یک زن میتواند هم مادر، هم دانشجو و هم فعال اجتماعی باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: حضرت امام خمینی (ره) معتقد بودند که تواناییها باید با بازگشت به خویشتن خویش و هویت اسلامی و حفظ موازین و معیارهایی اسلامی شکوفا شود و زنان هم میتوانند با حفظ هویت زنانه، تواناییهای خود را به مرحله ظهور برسانند.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده یادآور شد: ایشان این خودباوری را تبیین کردند و زنان ایرانی هم به خوبی آن را دریافتند و چه در محیط کار و چه در خانه آن را مورد توجه قرار میدهند و خداوند هم بهترین مصلحتها را برای آنها در نظر گرفته و فرموده است اگر در مسیر خدا حرکت کنید راهها برای شما گشوده می شود.
خزعلی اضافه کرد: در ۴۰ سال گذشته زنان توانمندی در دانشگاههای کشور تربیت شدند و این توانایی را دارند که در پستهای کلیدی قرار گیرد و باید به جایگاه شایسته خود برسند. ما باید شایستهسالاری داشته باشیم و اگر هم تبعیض مثبت در مورد زنان انجام نمیشود حداقل تبعیض منفی هم انجام نشود، زنان توانمندی در جامعه و به ویژه دانشگاههای ما وجود دارد که باید به جایگاه خود دست پیدا کنند.
وی گفت: از منظر اسلام، ایمان زن و مرد تفاوتی ندارد. خداوند در قرآن کریم فرموده است: مردان و زنان مومن همه یاور و دوستدار یکدیگرند، خلق را به کار نیکو وادار و از کار زشت منع میکنند و نماز به پا میدارند و زکات میدهند و حکم خدا و رسول(ص) او را اطاعت میکنند، آنان را البته خدا مشمول رحمت خود خواهد گردانید، که خدا صاحب اقتدار و درست کردار است.
معاون رییسجمهور در امور زنان و خانواده یادآور شد: زن مسلمان کسی است که احساس و عاطفه را با تدبیر جهتدهی میکند و با همین احساس بر چالشها غلبه و آن را تبدیل به فرصت میکند و از آن بهترین بهره را میبرد. کسی که پیرو حضرت فاطمه زهرا(س) است باید چنین ویژگیهایی داشته باشد.
خزعلی از مسوولان دانشگاه تهران که برای بهبود وضعیت زنان تلاش می کنند، تشکر کرد و اظهار داشت: در بسیاری از نهادهای دیگر هم چنین نگاهی نسبت به زنان وجود دارد و امیدواریم هر روز شاهد پیشرفت بیشتر زنان باشیم؛ زنانی که هم ارزشها و هم خانواده را حفظ میکنند.
وی با یادآوری اینکه قوانین باید به گونهای باشد که جامعه از توانایی زنان به میزان بیشتری بهرهمند شود، افزود: در سالهای اخیر و در شرایط سخت کشور مخصوصا شرایط کرونایی و تحریمها، بسیاری از زنان ایرانی توانستند روی پای خود بایستند، واکسنهای مختلفی را به تولید کنند و بعضا شناخته شده هم نیستند و امیدواریم در جامعه اسلامی ما از ظرفیتهای زنان به میزان بیشتری استفاده شود.
وی با تاکید بر اینکه زن در جامعه هم به عنوان مادر و محصل و دانشجو و هم فعال اجتماعی در عرصهها و موقعیتهای گوناگون اجتماعی میتواند تاثیرگذار باشد، گفت: «این توانایی را امام خمینی به زنان کشور یادآوری کرد و این بازگشت به خویش با حفظ موازین اسلامی را به آنان بازگرداند و خودباوری را به زنان تلقین و زنان ما نیز به خوبی دریافت کردند.
معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه مرزبندیها، انسانها را از روح واحد جدا میکند، گفت: در بحث ایمان و اسلام زن و مرد جدا نیستند و هر دو ولی هم هستند و فرقی بین زن و مرد نیست و هر کسی عمل صالحی انجام دهد چه مرد و چه زن اجرش را دریافت میکند.
خزعلی با یادآوری اینکه عاطفه در تصمیمگیریها نقش کمتر و عقل نقش پررنگتری دارد، افزود: در رسانهها احساس غالب است و یک احساس موج شدیدی به راه میاندازد.
آیین نکوداشت میلاد حضرت فاطمه سلام الله علیها، گرامیداشت روز زن و تجلیل از مقام والای مادر که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.
در ادامه این مراسم از شماری از زنان خیر دانشگاه تهران تقدیر و تعدادی از بانوان هیات علمی و کارکنان منتخب دانشگاه تهران در حوزههای علمی، فرهنگی و کارآفرینی معرفی شدند.
منبع: ایرنا
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده زنان توانمند معاون رییس جمهور باید به جایگاه دانشگاه تهران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۹۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
توهین در آزادی، فرصتی دوباره برای احیای حقوق زنان در ورزشگاهها
توهین یک مرد به خانمهای حاضر در ورزشگاه آزادی، فرصت اعتراض دوبارهای به مخالفان حضور زنان در استادیومها داده است.
به گزارش خبرورزشی، حواشی دیدار پرسپولیس و سپاهان کماکان ادامه دارد و بیش از همه حول توهینهای مردی میگذرد که سخنان او هیچ خریداری نداشت.
اما اگر از حکم کمیته انضباطی (ممنوعیت ۱۰ ساله برای ورود به ورزشگاهها) و اینکه چهقدر قابلیت اجرایی دارد بگذریم، موضوع از ابعاد دیگری نیز قابل بررسی است:
اول اینکه چرا صحبتهای یک تماشاگر پای دیگر تماشاگران و حاضران نوشته میشود؛ مگر در برخورد با راننده متخلف باید شرایط را برای دیگر رانندگان تنگ کرد یا جُرمِ ورزشکار خاطی را همه ورزشکاران گردن میگیرند که حالا برای این خطا و بیحرمتی، عدهای دوره افتادهاند که مسئله را با محوریت هوادار و تماشاگر و کلیت فوتبال بررسی کنند؟
دوم آنکه مگر حرمت و کرامت انسانی محدود به زنان است که بسیاری برای پیشبرد اهداف و دغدغههای خود، جایگاه زن را بهانه کردهاند و بهطور هماهنگ مسئله را از این زاویه بررسی میکنند؟ مگر توهین وابسته به جنس و نقش توهیندیده است که عدهای به اسم حمایت از زن و حراست از جایگاه او، جلو افتادهاند و تازه برای همین بهانه هم به فکر حذف زنان از استادیوم هستند؟ یعنی اگر بیحرمتیِ مشابهی بهجای زن، به گروه عظیم دیگری مثلن قشر کارگر اتفاق افتاده بود، دلواپسان ابتدا غم نان کارگر را به سینه میزدند و در مرحله چارهجویی، حذف کارگران از استادیوم را تجویز میکردند؟ هرچهقدر واکاوی اتفاق پیشآمده با محوریت «توهیندیده» عجیب است، جستوجوی راهحل در همین سمت ماجرا عجیبتر و چه بسا خندهدار به نظر میرسد! من خطا کنم و تو مجازات شوی در کدام عدالتخانهای تعریف شده؟
سوم و مهمترین، بررسی موضوع در بعد کلان و از زاویه فرهنگی و اجتماعی است؛ اینکه چرا مردی چنین افکار و ادبیاتی دارد، جدای آنکه از مسئولیت او در این بیحرمتی ذرهای نمیکاهد، برگرفته از فرهنگ مردسالار و زنستیزی است که متاسفانه کماکان در جامعه وجود دارد. البته که ارتقای فرهنگی در مسئله برابری زن و مرد، نه آسان است، نه در کوتاهمدت قابل انجام و نه موضوع این نوشتار، اما نقش ورزش، فوتبال و استادیومها در همین فقره قابل بررسی است؛ وقتی مردان در استادیوم سهم بیشتری دارند، جایگاه بهتری دارند و نزدیکتر مینشنیند، بدون حسابوکتابِ خاصی مشمول شرایط بهتری شدهاند که در ادامه همان تفکر جنس دوم(!) است.
هرچهقدر بدبینیمان نسبت به بهانه تازهمتولدشدهای به نام «مشکلات زیرساخت» را کاهش دهیم، باز هم میتوان در همین شرایط تفکیکِ جایگاه زنان، وضعیت برابر و بهتری برای آنان بهوجود آورد. اگر خانوادهها نمیتوانند کنار یکدیگر تماشاگر مسابقه موردعلاقهشان باشند، میتوان لااقل سهم یکسانی برای زن و مرد در نظر گرفت. اینکه از یک ورزشگاه مثلن ۵۰هزار نفری، ۴۸هزار بلیت را به مردان تخصیص دهیم و فقط ۲هزار بلیت برای خانمها آزاد کنیم و ایشان را در بدترین سکوها بنشانیم، جز اینکه ادعا کنیم مجوز حضور زنان را صادر کردهایم چه حاصلی داشته است؟
یادآور میشود استقبال پرتعدادتر مردان برای تماشای فوتبال حق بیشتری برای آنان ایجاد نمیکند. در وضعیت تفکیکشده فعلی، تصمیمگیرندگان باید با شمالی و جنوبی (یا شرقی و غربی) کردن استادیوم و ورودیها، مساوات را برای زنان در فرصت و حق انتخاب فراهم کنند تا هم برای تهیه بلیت با مشکلات عدیده کنونی مواجه نباشند و هم همانند مردان امکان انتخاب بلیت با توجه به جایگاه و فاصله از زمین داشته باشند.
و در پایان؛ این تاکیدِ یادداشت روزنامه کیهان که شرایط ورزشگاهها به گونهای است که بسیاری از خانوادهها نه خود به ورزشگاه میروند و نه اجازه حضور فرزندانشان را میدهند، نکته دقیقی است که چارهاش نه در حذف زنان یا گوشهنشینیِ آنها، که اقدام فوری جهت فراهم کردن فرصت برای همین خانوادههای علاقهمند مورداشاره کیهان است. اینکه میگویند مگر نگفتید ورود زنان جو ورزشگاه را بهتر میکند اما دیدید که نکرد و گفتیم که نمیکند، ماهیگرفتن از آب گلآلودی است که فدراسیون فوتبال با مدلی که برای حضور زنان در پیش گرفته مسبب آن است. فراموش نکنیم آنهایی که مدعی بودند حضور زنان میتواند موجب بهبود وضعیت فرهنگی استادیومها شود، سینما و شهربازی و بازار و دهها مثال دیگری را نشان میدادند که روش کنونی جانمایی زنان هیچ شباهتی به آن مثالها ندارد! البته که ورزشگاهها بهخاطر چنددهه مردانه بودن شرایط متفاوتی دارند، اما راه اصلاح، در استمرار این وضعیت یا تغییر معیوب آن نیست.
کانال عصر ایران در تلگرام