Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش خبرگزاری فارس، در این نشست پرونده اردکان به‌عنوان شهر ملی کاربافی، پرونده بافق به‌عنوان شهر ملی حصیربافی از استان یزد و پرونده روستای داریان شهرستان پاوه به‌عنوان روستای ملی ارغوان‌بافی بررسی شد.

در بخش اول این جلسه، پرونده اردکان شهر ملی کاربافی با حضور پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، نماینده مردم اردکان و جمعی از مسئولان استانی مورد بررسی قرار گرفت که محمودیان معاون صنایع‌دستی کشور گفت: سال گذشته شهر یزد به‌عنوان شهر ملی زیورآلات ثبت شد و امیدواریم امسال نیز شاهد ثبت اردکان به‌عنوان شهر ملی کاربافی باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در جشنواره صنایع‌دستی فجر، امسال بخش ویژه‌ای داریم با عنوان «رویش سرو» که هدف از اضافه شدن این بخش تجلیل از خانواده‌هایی است که فرزندان و نسل‌های جدید نیز صنایع‌دستی  را ادامه می‌دهند.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه افزود: بعد از ثبت اردکان به‌عنوان شهر ملی کاربافی موضوعاتی مانند تجاری‌سازی، آموزش، معرفی در فضاهای مجازی، نصب المان‌های شهری، تهیه و تولید کلیپ‌های معرفی این هنر، تهیه بانک نقوش و ... باید از سوی مسئولان مختلف استان یزد و شهر اردکان پیگیری شود.

محمودیان یادآور شد: حضور هنرمندان شهر اردکان در نمایشگاه‌ها و بازارهای ملی و بین‌المللی باید با همت و پشتیبانی مسئولان‌ استان یزد محقق شود.

بازار عرضه حصیر در بافق آماده شود

در ادامه این جلسه، پرونده شهر بافق به‌عنوان شهر ملی حصیربافی بررسی شد که پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره این پرونده نیز گفت: حصیربافی نقش مهمی در اقتصاد تولیدکنندگان دارد و به‌منظور حمایت هرچه بیشتر از هنرمندان صنایع‌دستی، درخواست داریم تا مسئولان شهری محل مناسبی را برای فروش و عرضه‌ این محصولات فراهم کنند.

محمدرضا صباغیان نماینده مردم، مهریز، بافق، خاتم و ابرکوه نیز درباره این پرونده گفت: درخت خرما در شهر بافق یک مزیت و‌ نعمت بزرگ است که در کنار محصول خرما از برگ و شاخه‌های این درخت می‌توان در حصیربافی استفاده کرد. این هنر قدمت طولانی در بافق دارد و بسیاری از خانواده‌ها از دیرباز به این هنر مشغول هستند.

وی افزود: ثبت ملی و جهانی حصیربافی بافق می‌تواند به حفظ این هنر و نیز تامین معیشت مردم منطقه کمک کند چراکه ظرفیت‌های بسیار زیادی برای صادرات این‌محصول در بافق وجود دارد.

تشکیل مسیر گردشگری در پاوه با ثبت روستای داریان

پرونده بعدی که در این جلسه بررسی شد، پرونده روستای داریان از استان کرمانشاه بود که قرار است به عنوان روستای ملی ارغوان‌بافی ثبت شود.

در ابتدای جلسه بررسی این پرونده جبار گوهری سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و  صنایع‌دستی کرمانشاه گفت: این هنر قدمتی دیرینه دارد و مردم علاقه‌مندی بسیار زیادی به این هنر دارند. خوشبختانه اورامانات سال گدشته ثبت جهانی شد و ثبت ملی شهرها و روستاهای پیرامون این منطقه می‌تواند به تشکیل یک مسیر ویژه گردشگری در این نقطه جغرافیایی کمک کند.

وی افزود: کار قشنگی در ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی آغاز شده و ثبت ملی روستای داریان می‌تواند به تامین هر چه بهتر معیشت مردم منطقه و ایجاد اشتغال کمک کند.

با پایان یافتن این جلسه، کار داوری این پرونده‌ها به صورت رسمی آغاز شد و در روزهای آینده نتیجه این بررسی‌ها از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: صنایع دستی نمایشگاه معاون صنایع دستی گردشگری و صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی معاون صنایع دستی عنوان شهر ملی روستای داریان ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۰۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران

محمد ثابت اقلیدی بابیان اینکه نمایشگاه اکسپو تهران از امروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی پایتخت آغاز به کار می‌کند افزود: این نمایشگاه بین‌المللی از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه برپاست و فارس تنها استان در کشور است که با مشارکت بخش خصوصی و در قالب غرفه‌ای ۱۰۲ متری و به‌صورت کاملاً تخصصی محصولات و تولیدات صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: در راستای حمایت از توسعه و ترویج و فروش صنایع‌دستی استان، تفاهم‌نامه‌ای با یکی از شرکت‌های حوزه اقتصاد صنایع‌دستی کشور در فارس منعقدشده است که در قالب آن زمین نمایشگاهی به وسعت ۱۰۲ متر در اختیار هنرمندان صنایع‌دستی قرارگرفته است.

او بابیان اینکه غرفه سازی، اسکان و ایاب و ذهاب هنرمندان به عهده این شرکت است گفت: از ۲۶ هنرمندی که در این نمایشگاه حضور دارند ۶ هنرمند دارای مدرک درجه‌یک هنری می‌باشند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ۳۰ رشته تخصصی صنایع‌دستی فارس شامل دست بافته‌های داری، منبت، معرق، خاتم، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، مسگری، گره چینی و حصیربافی و ... در این نمایشگاه معرفی می‌شود.

به گفته ثابت اقلیدی برای معرفی بیشتر داشته‌های فرهنگی و صنایع‌دستی این استان در نمایشگاه اکسپو تهران، کلیپ‌های مستند ۵ دقیقه‌ای و کاتالوگ دوزبانه و مترجمین به زبان‌های چینی، فرانسوی، عربی و انگلیسی و... پیش‌بینی‌شده است.

 او همچنین با اشاره به اینکه تجهیز قسمتی از پاویون جمهوری اسلامی هم در اکسپو تهران با المان‌های صنایع‌دستی استان فارس، چون خاتم و منبت است افزود: بی‌تردید برگزاری این رویداد بین‌المللی تأثیر به سزایی در معرفی و فروش محصولات صنایع‌دستی فارس و رونق گردشگری استان خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تولید بیش از ۸۵ نوع صنایع دستی در فارس
  • فعالیت یک واحد آلاینده لعاب سازی در اردکان متوقف شد
  • اصلاح قبوض گازبهای تاسیسات گردشگری و صنایع‌دستی
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • در جشنواره شکوفه‌های بادام ‌شهر زیبای دژکرد چه گذشت؟
  • بسته شدن مسیر رودخانه قره سو بر اثر سیلاب در روستای دوست بیگلو + فیلم
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • سفر به روستای گردشگری توآباد از لنز دوربین شهروند خبرنگار