Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@15:27:53 GMT

پاتولوژی تنه اصلی درخت علم پزشکی است

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۲۰۴۲۰

پاتولوژی تنه اصلی درخت علم پزشکی است

دبیرعلمی کنگره بین‌المللی پاتولوژی گفت: پاتولوژی از نظر لغوی به‌ معنای مطالعه بر روی بیماری‌ها است. علم پاتولوژی به طور کلی به دو جزء پاتولوژی کلینیکال بالینی و پاتولوژی آناتومیکال تشریحی تقسیم می‌شود. شاید بتوان گفت که پاتولوژی وسیع‌ترین رشته در علوم پزشکی است.

آزاده رخشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پاتولوژی از نظر لغوی به معنای مطالعه بر روی بیماری‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علم پاتولوژی به طور کلی به دو جز پاتولوژی کلینیکال بالینی و پاتولوژی آناتومیکال تشریحی تقسیم می‌شود. پاتولوژی کلینیکال بالینی به بررسی مایعات بدن مانند خون، ادرار و سایر مایعات گرفته‌شده از بدن با روش‌های بیوشیمیایی، خون‌شناسی، میکروب‌شناسی، سرولوژی و مولکولار می‌پردازد. پاتولوژی آناتومیکال تشریحی هم دارای چند بخش هیستوپاتولوژی، سیتوپاتولوژی، تشخیص حین عمل فروزن‌سکشن و پاتولوژی اتوپسی است.

وی در خصوص رشته پاتولوژی گفت: شاید بتوان گفت پاتولوژی وسیع‌ترین رشته در علوم پزشکی است و اگر علم پزشکی را به درختی تشبیه کنیم، تنه اصلی این درخت رشته پاتولوژی است. این رشته بسیار وسیع دارای فوق‌تخصص‌های متنوعی نظیر ایمونوپاتولوژی، هماتوپاتولوژی، پاتولوژی انتقال خون، سیتوپاتولوژی، پاتولوژی قانونی، درماتوپاتولوژی، نوروپاتولوژی، پاتولوژی اطفال، پاتولوژی زنان و انواع دیگر فوق‌تخصص‌ها است. از سوی دیگر باید گفت پاتولوژی پل ارتباطی بین علوم پایه و بالینی پزشکی است.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی پاتولوژی در خصوص پیشرفت‌های اخیر در این حوزه گفت: در قرن اخیر پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف علوم پزشکی مانند کشف درمان‌های جدید، روش‌های نوین طب انتقال خون و مبارزه با بیماری‌های ویروسی صورت گرفته و در همه این پیشرفت‌ها نقش پاتولوژیست‌ها بسیار برجسته بوده است. مثلاً یکی از پیشرفت‌های جدید در علم پزشکی پرسیژن انکولوژی (Precision onchology) و تارگتِ‌تراپی است که به‌معنی استفاده از داروهایی است که انتظار می‌رود در گروه خاصی از بیماران سرطانی که مشخصات مولکولی و سلولی خاصی دارند، مفید واقع شود. این بیماران در سطح مولکولی یا بیان پروتئین تفاوتی با بیماران دیگر دارند و می‌توانند از این نوع درمان بسیار سود ببرند. تشخیص این خصوصیات مولکولی و سلولی برعهده پاتولوژیست‌ها است و پاتولوژیست با برداشت جامعی که از خصوصیات هیستوپاتولوژی مولکولی و بالینی بیمار انجام می‌دهد، می‌تواند به پزشک در انتخاب درمان کمک کند.

رخشان ادامه داد: این تصور که گمان ببریم پاتولوژی فقط علم شناخت و بررسی سرطان‌ها است، تصور اشتباهی است. مطالعه، شناخت و کمک به درمان انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های مادرزادی، بیماری‌های غددی، التهابی و عفونی در حیطه علم پاتولوژی است. به‌عنوان مثال وقتی در پاندمی کووید -۱۹ با یک فاجعه انسانی در دنیا توسط یک ویروس ناشناخته مواجه شدیم، این پاتولوژیست‌ها بودند که با بررسی بافت‌شناسی موارد اتوپسی بیماران فوت‌شده پی به مکانیزم بیماری‌زایی این ویروس بردند؛ به‌عنوان مثال متوجه آسیب عروقی و ایجاد ترومبوزهای کوچک در عروق بافت‌های مختلف شده و این یافته‌ها راه را برای درمان بیماران توسط داروها موسوم به ACE یا آنژیوتانسین کانورتینگ آنزیم و هپارین گشود. بنابراین بسیاری از پیشرفت‌ها در شاخه‌های مختلف علوم پزشکی مدیون تحقیقات در علم پاتولوژی است.

وی افزود: پاتولوژیست با ارائه شواهد بیماری به پزشک بالینی، به او در تصمیم‌گیری بالینی کمک می‌کند. به‌عنوان مثال در نمونه‌های جراحی که برای پاتولوژی فرستاده می‌شود بر اساس گزارش پاتولوژیست در مورد درگیری لبه‌های محل جراحی، پزشک ممکن است تصمیم به انجام جراحی مجدد بگیرد یا بر اساس شواهد هیستوپاتولوژی و بررسی‌های میکروب‌شناسی، درمان آنتی‌بیوتیکیِ خاصی به بیمار داده شود.

دبیر علمی بیست و سومین همایش بین‌المللی آسیب شناسی و طب آزمایشگاه در خصوص این کنگره گفت: در کنگره پاتولوژی امسال که توسط انجمن پاتولوژی ایران و به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، اساتید صاحب نام از داخل و خارج کشور حضور دارند. در این کنگره تازه‌های علم پاتولوژی، روش‌های نوین تشخیصی و چالش‌های تشخیصی در علم پاتولوژی بررسی خواهد شد. هدف از برگزاری این کنگره، به‌روزرسانی و اطلاع‌رسانی تازه‌های این علم و افزایش توانمندی و دانش همکاران پاتولوژیست برای بهبود خدمات تشخیصی در نظام سلامت کشور است.

کد خبر 550986

منبع: ایمنا

کلیدواژه: پاتولوژی پاتولوژی پزشکی پزشکی تازه های پزشکی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق علم پاتولوژی علوم پزشکی بین المللی پیشرفت ها بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۰۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران؛ سید محمود تارا، نایب رئیس کارگروه سلامت دیجیتال فرهنگستان علوم پزشکی ایران و مسئول پنل پیش نیازهای شکل گیری آزمایشگاه پزشکی هوشمند در بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران اظهار داشت: آزمایشگاه‌های بالینی و پزشکی هوشمند امروزه یکی از پایه‌های مهم در تشخیص و مدیریت بیماری‌ها محسوب می‌شوند. این آزمایشگاه‌ها با استفاده از فناوری های هوش مصنوعی، اطلاعات پزشکی را تحلیل کرده و الگوریتم‌های پیشرفته‌ای را به کار می‌برند تا بیماری‌ها را سریع تر بهبود بخشند. اهمیت آن ها در دنیای امروزی این است که این فناوری ها به پزشکان کمک می‌کنند تا بیماری‌ها را به دقت تشخیص دهند، پیش بینی کنند و درمان‌های بهتر و موثرتری را ارائه دهند.

وی افزود: هر چند در سطح جهانی، آزمایشگاه‌های پزشکی امروزی به طور گسترده ای از فناوری های هوشمند مانند سیستم‌های اتوماسیون، تجهیزات تصویری پیشرفته (به ویژه در پاتولوژی و مطالعه لام)، سیستم‌های اطلاعات آزمایشگاهی هوشمند، بستر داده های بزرگ و سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری بر اساس هوش مصنوعی استفاده می‌کنند ولی این اتفاق، هنوز در کشور ما  در حال طی مراحل اولیه هستند و آزمایشگاه های اندکی وجود دارند که پیشرفت های قابل ملاحظه ای در این زمینه داشته اند.

این متخصص حوزه انفورماتیک سلامت و بالین با اشاره به نیازهای اساسی و مهم در شکل گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند بیان داشت: برای شکل‌گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند، نیازمندی‌های اساسی شامل دسترسی به داده‌های بزرگ و با کیفیت، فناوری‌های پردازش داده قدرتمند، استانداردهای امنیتی برای حفظ حریم خصوصی بیماران و توانایی های فنی- انسانی همکاری و ارتباطات مؤثر بین تجهیزات و سیستم‌ها هستند. پس از شکل گیری زیرساخت حداقل، بکارگیری تیم خبره این حوزه و تشکیل تیم های مشترک با کادر بالینی شروع کننده نخستین فعالیت هاست.

وی به نقش شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در برطرف کردن این نیازها تاکید کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با توجه به توانایی‌ها و تخصص‌های خود، می‌توانند در برطرف کردن نیازهای ذکر شده نقش مهمی داشته باشند. آن ها می‌توانند به طراحی و توسعه نرم‌افزارهای پزشکی، تولید تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و ارائه راهکارهای هوشمند برای مدیریت داده‌های پزشکی و اطلاعات بیماری‌ها کمک کنند. این بستر، به خصوص در کشور ما، بستری گسترده و پتانسیل فعالیت فراوان دارد.

به گزارش قدس آنلاین بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران روزهای ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

منبع: قدس آنلاین

دیگر خبرها

  • شیراز میزبان رویداد تخصصی بازساختی پزشکی آینده
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • ‌رویداد تخصصی بازساختی ـ پزشکی آینده در شیراز برگزار می‌شود
  • آزمایشگاه‌های هوشمند آینده پزشکی را متحول می‌کنند؟
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • هیچ موردی از بیماری مالاریا در غرب خراسان ثبت نشده است
  • استطاعتِ ۱۵۰ متقاضی حج رد شد