Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در بیانیه حزب دمکرات که سخنگوی رسمی حزب آن را منتشر کرده است، تأکید شده که هدف همه نشست‌های حزب دموکرات کردستان با دیگر احزاب کُرد، تهیه برنامه مشترک احزاب کُرد و رسیدن به نظر مشترک درباره آینده عراق است.

بیانیه امروز دوشنبه حزب دمکرات در واکنش به بیانیه دیروز اتحادیه میهنی است که برهم صالح را برای پست ریاست جمهوری این دوره در عراق معرفی کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حزب دمکرات در بیانیه امروز خود آورده است: پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی در اکتبر گذشته، به دستور مسعود بارزانی (رئیس قبلی منطقه کردستان عراق و رهبر حزب دمکرات کردستان)، هیاتی از دفتر سیاسی حزب دمکرات برای ایجاد موضع مشترک، متحد کردن صفوف کُردها و تشکیل هیات مشترک اعزامی به بغداد برای اطمینان از برآورده شدن خواسته‌های مشروع مردم کُرد، از تمامی احزاب کردستان بازدید کرد. بر این اساس این دیدار بین دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان برگزار شد که در آن رئیس بارزانی از بافل طالبانی رئیس اتحادیه میهنی استقبال کرد و هدف از این دیدارها آماده سازی دستور کار کردستان عراق برای دیدگاه مشترک برای آینده عراق، مطالبات مردم اقلیم و روند سیاسی بود.

حزب دمکرات کردستان عراق افزود: هدف ما تشکیل یک هیات مشترک از همه احزاب سیاسی منطقه کردستان بود، اما متأسفانه در این امر موفق نبودیم و تنها برای رسیدن به وحدت و مرحله توافق سیاسی، بر سر تشکیل هیات مشترک بین حزب دمکرات کردستان و اقلیم به توافق رسیدیم.

در ادامه بیانیه آمده است: با توجه به اولین جلسه مجلس نمایندگان عراق که لازم بود همه طرف ها به مراحل قانون اساسی پایبند باشند، اتحادیه میهنی اولین جلسه انتخاب ریاست پارلمان عراق را ترک کرد و این اولین گام اتحادیه میهنی کردستان برای از بین بردن وحدت میان احزاب کُرد در پارلمان عراق بود.

به گزارش ناس نیوز، در این بیانیه درباره منصب ریاست جمهوری عراق آمده است: این مقام متعلق به حزب خاصی نیست و بر این اساس تنها یک نامزد باید با توافق یکدیگر و با حمایت همه احزاب کردی انتخاب شود، اما اتحادیه میهنی بدون موافقت سایر احزاب کُرد همچنان بر معرفی یک نامزد اصرار دارد.

حزب دمکرات کردستان عراق در پایان بیانیه خود گفته که اتحادیه میهنی بهتر بود در راستای حفظ وحدت و اتحاد میان کُردها، با دقت بیشتری به موضوع ریاست جمهوری نگاه کند و مسئولیت وضعیت فعلی و آینده را بر عهده بگیرد.

روز گذشته شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان در شهر سلیمانیه با حضور «بافل طالبانی» رهبر این حزب تشکیل جلسه داد و در آن بر انتخاب «برهم صالح» به عنوان تنها گزینه حزب اتحادیه میهنی برای تصدی سمت ریاست جمهوری عراق تأکید شد.

اتحادیه میهنی می‌گوید که حزب دمکرات کردستان یک طرفه و جداگانه و خارج از تلاش‌ها برای وحدت احزاب کُرد عمل کرد و با توافق برخی احزاب سیاسی، نامزد خود را برای ریاست جمهوری عراق (هشیار زیباری) معرفی کرد.

دو حزب دمکرات و میهنی، دو حزب اصلی کردستان عراق که دارای اختلافات دیرینه هستند، بعد از سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ و به دنبال مشارکت در روند سیاسی عراق، تصمیم گرفتند که مدیریت دولت محلی و منصب ریاست جمهوری را که سهم کردها در تقسیم قدرت در حکومت فدرال تعیین شده بود، تقسیم کنند. بنابراین مسعود بارزانی دبیرکل حزب دمکرات به ریاست اقلیم رسید و در اربیل ماند و مرحوم جلال طالبانی رهبر اتحادیه میهنی به بغداد و کاخ ریاست جمهوری عراق رفت. این معادله تا دور جدید از سوی دو طرف رعایت شد بطوری که قدرت در اربیل همچنان در خانواده بارزانی ها ماند و میهنی ها گزینه خود را به بغداد گسیل کردند. بعد از جلال طالبانی فواد معصوم و سپس برهم صالح از رهبران اتحادیه میهنی تاکنون پست ریاست جمهوری عراق را در اختیار داشته اند.

با اینحال این دوره گویا بارزانی ها تصمیم گرفته اند ضمن حفظ قدرت در اربیل، ساختمان ریاست جمهوری عراق در بغداد را نیز در  اختیار بگیرند و از همین رو هوشیار زیباری را که زمانی در دولت نوری المالکی وزیر خارجه بود، برای این پست در نظر گرفته اند؛ موضوعی که صدای میهنی ها را در آورده است.

برچسب‌ها اقلیم کردستان عراق عراق مسعود بارزانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقلیم کردستان عراق عراق مسعود بارزانی اقلیم کردستان عراق عراق مسعود بارزانی حزب دمکرات کردستان ریاست جمهوری عراق اتحادیه میهنی کردستان عراق احزاب ک رد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۰۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایسنا: تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری

خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری و پرداخت مبلغی به خانوارها جعلی است.

به گزارش ایسنا، خبری با عنوان فعال شدن دهک ریاست جمهوری در فضای مجازی دقایقی است که به نقل از این خبرگزاری منتشر و لینکی هم برای ورود شهروندان معرفی شده است، اما این خبر واقعیت نداشته و جعلی است و ایسنا نیز چنین خبری را منتشر نکرده است.

مردم از باز کردن این لینک خودداری کنند.

این برای چند بار است که سودجویان و کلاهبرداران به‌دنبال کلاهبرداری از شهروندان هستند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • تصاویر حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • ایسنا: تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • ۹۶ درصد از مصوبات سفر ریاست جمهوری به ایلام اجرایی شد
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است