Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@02:18:30 GMT

آیا موج ششم کرونا به خراسان رضوی رسیده است؟

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۲۳۰۴۱

آیا موج ششم کرونا به خراسان رضوی رسیده است؟

بنا بر اطلاعات مندرج در سامانه "ماسک" وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از مدتی پیش با کاهش شمار مبتلایان به ویروس کرونا، تمام ۳۳ شهرستان خراسان رضوی به رنگ آبی درآمده بود که این وضعیت چندان نپایید و از دیروز (دوشنبه) با زرد شدن رنگ کرونایی سه شهرستان گناباد، تربت حیدریه و خلیل آباد، نگرانی ها از احتمال آغاز موج ششم کووید ۱۹ افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سویی با توجه به چند برابر بودن سرعت انتشار سویه اومیکرون نسبت به سویه های قبلی، مسوولان بهداشت و درمان خراسان رضوی بیم آن دارند که فعالیت واحدهای آموزشی، مدارس و مهدهای کودک بر دامنه همه گیری این ویروس بیفزاید و این در شرایطی است که برخی خوش باوری‌ها موجب شده سطح رعایت پروتکل های بهداشتی نیز در جامعه کاهش یابد و حتی بعضی از افراد واجد شرایط، از تکمیل واکسیناسیون خود سر باز بزنند.

 بر پایه جدیدترین آمارها، شمار بیماران سرپایی مراجعه کننده به مراکز منتخب کرونا در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نسبت به ۱۰ روز پیش ۳۰ درصد افزایش یافته است و دیروز هزار و ۷۰ بیمار سرپایی با علائم مشکوک به مراکز ۱۶ ساعته خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کرده‌اند که این میزان نسبت به روزهای گذشته افزایشی محسوس داشته است که مسوولان امر افزایش تعداد مبتلایان سرپایی و زرد شدن وضعیت کرونایی سه شهرستان آبی استان را به نوعی نشانه ورود به موج ششم شیوع کرونا معنا می کنند.

تشدید نظارت بر مدارس 

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بحث تشدید نظارت‌ بر مدارس از زمان شیوع ویروس اومیکرون آغاز شده و تاکنون ۸۰ درصد مدارس مورد بازدید قرار گرفته اند و بازدید از ۲۰ درصد مدارس دیگر نیز در حال انجام است، زیرا مدارس در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، آسیب پذیری بیشتری دارند.
دکتر محمد احمدیان افزود: نتیجه بررسی صورت گرفته از عملکرد مدارس عادی، مطلوب و رضایت‌بخش بوده است و در موارد اندکی نیز که معلم و یا دانش‌آموز مشکوک و یا مبتلا به کووید ۱۹ داشته اند، بلافاصله جداسازی شده و سایر افرادی هم که با آنان در ارتباط بوده اند مورد آزمایش قرار گرفته اند تا در صورت ابتلای احتمالی به ویروس کرونا، بلافاصله اقدام لازم در خصوص درمان آنان صورت پذیرد.
وی با اشاره به اینکه بحث تشدید نظارت‌ها بر مدارس از زمان شیوع ویروس اومیکرون در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: مسوولیت سلامت دانش آموزان، معلمان و کارکنان مدارس تنها متوجه معاونت بهداشت دانشگاه نیست و در این مسیر نباید از نقش کلیدی و اثرگذار اولیا، مربیان و دانش‌آموزان به سادگی گذشت، زیرا آنها می توانند به عنوان مراقبان واقعی و همیشگی همراه دانش آموزان ایفای نقش کنند.
مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مربی بهداشت و مراقب سلامت نماینده و چشم بینای ما در مدرسه است، خاطرنشان کرد: پیش از آغاز فعالیت حضوری مدارس به‌روزترین برنامه‌های آموزشی را برای مربیان بهداشت به ۲ صورت حضوری و مجازی برگزار کرده ایم تا آموزش‌های داده شده در محیط مدرسه به دانش‌آموزان منتقل شود که این برنامه‌ همچنان و به صورت مستمر ادامه دارد.
دکتر احمدیان اضافه کرد: اقدام دیگری که به تازگی و پس از برگزاری جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا انجام شده است بحث فعالیت حضوری مهدهای کودک‌، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس استثنایی بوده که طبق چک لیست مکان‌هایی که موفق به کسب ۸۵ درصد نمره فرآیندها شده اند، مجوز فعالیت حضوری را دارند.
وی تأکید کرد: ورود افراد دارای علائم مشکوک به کرونا به مهدهای کودک، پیش‌دبستانی ها و مدارس ممنوع است، ضمن اینکه فعالیت کارکنان و رانندگان سرویس مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس هم بدون داشتن کارت واکسن کرونا، ممنوع است.
مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بحث استفاده از ماسک، داشتن تهویه مناسب، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و عدم فعالیت‌ بوفه‌ها در مهدهای کودک‌، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس عادی و استثنایی الزامی است و با افراد و مجموعه‌هایی که این موارد را رعایت نکنند، طبق قانون برخورد می‌شود.

فعالیت مهدهای کودک با پروتکل های خاص

رییس کارگروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: بر اساس مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا، داشتن گواهی واکسن کرونا برای والدین کودکان، کارکنان مهدهای کودک و خانواده‌های آنان و همچنین رانندگان سرویس های مهد کودک الزامی است.

محمد باباخانی افزود: در آخرین جلسه ستاد استانی مقابله با کرونای خراسان رضوی، تصمیم بر صدور مجوز فعالیت مهدهای کودک‌ طبق چک لیست مربوطه گرفته شد و بدین ترتیب تنها مهدهایی که ۸۵ درصد نمره رعایت پروتکل‌های بهداشتی را کسب کنند، مجوز فعالیت دارند.
وی ادامه داد: بر این اساس بازگشایی ۹۷۷ مهد کودک زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میسر شد.  
رییس کارگروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شرایط تهویه، بهداشت فردی، فاصله‌گذاری، گواهی واکسیناسیون والدین کودکان، واکسیناسیون کارکنان مهدهای کودک و خانواده های آنان از جمله موارد دستورالعمل‌های بهداشتی در این زمینه به شمار می‌رود و مهدهای مجاز به فعالیت، ملزم به رعایت دستورالعمل‌ها بوده و تمامی کارکنان مهدهای کودک و رانندگان سرویس های آنها به همراه اعضای خانواده آنان باید واکسینه شده باشند.
وی افزود: این شیوه نامه در خصوص فعالیت پیش دبستانی‌ ها و مدارس استثنایی مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز صدق می‌کند.
باباخانی با بیان اینکه در فضای مهدهای کودک نیز باید فاصله چهار متری بین افراد حفظ شود، گفت: علاوه بر آن باید تهویه مناسب و نیز استفاده از ماسک در مهدهای کودک رعایت شود در غیر این صورت آن مکان در گام نخست بدون صدور اخطار پلمب شده و تا زمان عادی شدن وضعیت کرونایی اجازه فعالیت مجدد به آنان داده نخواهد شد.

سویه اومیکرون کووید ۱۹، که از روز ۲۸ آذرماه وارد ایران شد، بیشترین نگرانی را در میان خانواده‌هایی ایجاد کرده است که فرزندان کمتر از ۱۲ سال دارند.

ضرورت تکمیل واکسیناسیون کارکنان دولت 

دکتر حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اعلام کرده است که با توجه به روند فزاینده موارد مثبت ابتلا به اومیکرون در کشور، به نظر می رسد که به موج همه گیری سویه اومیکرون نزدیک شده ایم و باتوجه به مطالعاتی که در مورد اثرات واکسیناسیون انجام شده، توصیه کمیته علمی این است که مردم سریعا نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کنند، چراکه تزریق دُز سوم، می تواند بیش از ۸۰ درصد از بستری افراد در بیمارستان پیشگیری کند و ضروری است تکمیل واکسیناسیون کارکنان سازمانها و ادارات دولتی، باید الزامی شود.

با استناد به اپلیکیشن "ماسک" که روز دوشنبه چهارم بهمن انتشار یافته، با افزایش موارد بستری، ۳۲ شهرستان کشور از وضعیت آبی کرونایی خارج شده و در وضعیت زرد قرار گرفتند و در حال حاضر یک شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۴ شهرستان زرد و ۴۰۳ شهرستان آبی هستند، اما هنوز هیچ شهر قرمزی در نقشه کرونای کشور وجود ندارد.

دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با تایید بازگشت مجدد کرونا به کشور، اعلام کرده است که در چند روز اخیر تعداد بیماران سرپایی کرونا در کشور تقریبا ۴ برابر افزایش پیدا کرده که نگرانی زیادی برای ما ایجاد کرده است و این در حالی است که تزریق دز سوم واکسن باید به سرعت انجام شود، چراکه ما نگران اومیکرون هستیم. آنطور که ما فکر می‌ کردیم از تزریق دز سوم استقبال نشده و تنها نزدیک به ۲۱ تا ۲۲ درصد واکسیناسیون دز سوم انجام شده است.

طبق آمار وزارت بهداشت، در شبانه روز منتهی به ظهر دوشنبه، ۴ بهمن، ۲۱ نفر از هموطنان به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و هفت هزار و ۶۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند. در زمینه تزریق واکسن نیز تا کنون ۶۰ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۸۵۵ نفر دُز اول، ۵۳ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۶۵۷ نفر دُز دوم و ۱۴ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۷۶۴ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲۹ میلیون و ۲۲ هزار و ۲۷۶ دُز رسیده است.

هم اکنون از بین ۳۳ شهرستان خراسان رضوی، ۳۰  شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند که کلانشهر مشهد نیز در زمره این شهرستانها است. 
دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های علوم پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

برچسب‌ها اومیکرون مشهد تربت حیدریه گناباد خلیل آباد دانشگاه علوم پزشکی مشهد موج پنجم کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اومیکرون مشهد تربت حیدریه اومیکرون مشهد تربت حیدریه گناباد خلیل آباد دانشگاه علوم پزشکی مشهد موج پنجم کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیش دبستانی ها و مدارس پروتکل های بهداشتی خراسان رضوی دانش آموزان واکسن کرونا مهدهای کودک زیر پوشش کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۳۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط کمد سبب مرگ کودک ۷ ساله در قائمشهر

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: سقوط کمد منجر به مرگ کودک هفت ساله در قائمشهر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی عباسی با اشاره به حادثه غم انگیز منزل مسکونی در شهرستان قائمشهر رخ داد افزود: پسر ۷ ساله این خانواده که برای برداشتن اسباب بازی در کمد تلاش می‌کرد با سقوط کمد منجر به مرگ وی شد.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران تصریح کرد: خانواده‌ها توصیه کرد که اگر دارای فرزندان خردسال در خانه هستید، تلویزیون و مبلمان، قفسه کتاب و کمد را محکم به دیوار بچسبانی و وسایلی مانند اسباب بازی‌ها و خوراکی‌ها و کنترل دستگاه‌ها را در جایی که بچه‌ها وسوسه می‌شوند بالا بروند تا به آنها برسند، نگهداری نکنید، اقلام سنگین‌تر را در قفسه‌ها و کشوهای پایین‌تر نگهداری کنید تا احتمال واژگونی کمدها کاهش یابد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کرمان / مرگ کودک ۹ ساله در بازی با کلت کمری قتل هولناک پسربچه ۷ ساله در شکنجه‌ گاه نامادری

دیگر خبرها

  • همدان خاستگاه شاعران حوزه کودک و نوجوان است
  • واژگونی پژو یک‌ نفر را به کام مرگ کشاند
  • اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک ونوجوان رضوی- همدان
  • مراسم روز معلم در مدارس دانش‌آموزان اتباع + فیلم
  • بازگرداندن ۳۰۰۰ کودک گلستانی بازمانده از تحصیل به مدارس
  • پایان جشنواره ملی "شعر کودک و نوجوان رضوی" در همدان 
  • پایان جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان + تصویر
  • مرگ کودک ۷ ساله در مازندران با سقوط کمد
  • سقوط کمد سبب مرگ کودک ۷ ساله در قائمشهر
  • همراهی ۱۹ پزشک هلال احمر با زائران حج تمتع خراسان رضوی