میرمحمدصادقی: عملکرد بانوان در دستگاه قضائی بسیار خوب و دقیق است
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۲۴۹۹۴
رئیس سابق مرکز مطالعات توسعه قضائی گفت: زنان در دستگاه قضا به ویژه در بخش دادیاری که بخش سختی است بسیار خوب و دقیق عمل کرده اند.» - اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته همایش «نقش زنان در سیاستگذاری و مدیریت حقوقی» به میزبانی مرکز تحقیقات و کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
"متأسفانه جو دستگاه قضا امروز بسیار مردانه است!"
در ابتدای برنامه دکتر حسین میرمحمدصادقی، حقوقدان، استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و رئیس دانشگاه علمی کاربردی اتاق بازرگانی ایران در خصوص درآمدی بر نقش زنان در سیاستگذاری و مدیریت حقوقی اظهار داشت: «این که ما باید در راستای نقش داشتن بیشتر زنان در امور حقوقی تلاش کنیم، از مصادیق حقوق بشری زنان و به نفع جامعه است. با توجه به وضعیت تحصیلی خوبی که زنان در سالهای اخیر پیدا کردند، بسیاری از آنان جزو نیروهای فرهیخته هستند و محروم کردن جامعه از اینچنین نیروهایی، به صلاح جامعه نیست.»
وی در خصوص مسئله تعادل جنسیتی گفت: «در اساسنامه دادگاه کیفری بینالمللی در رابطه با 18 نفر قاضی دادگاه، مسئله تعادل جنسیتی مطرح شده است که این مسئله تا حدود زیادی رعایت میشود. درحالی که درگذشته در تاریخ 80 ساله اول دیوان بین المللی دادگستری(ICJ) فقط یک زن قاضی وجود داشت. به مرور این نقص بیشتر شده است و در دیوان کیفری بینالمللی برای یوگسلاوی سابق(ICTY) یا روندا(ICTR)، زنان حتی به ریاست این دیوان ها رسیدند. بنابراین برای تقویت این فرایند، دادگاه کیفری بینالمللی(ICC) هم این موضوع را پیش بینی کرده است که باید تعادل جنسیتی بین این 18 قاضی رعایت شود.»
وی با بیان اینکه در رابطه با کشور ایران مشکلاتی در زمینه حقوقی و قضائی وجود دارد که مشارکت زنان، جزو بحثهای مهم و زیربنایی آن است افزود: «از همان ابتدا در کشور ما دو مسئله مطرح شد که یکی از آنها بحث اجتهاد قاضی و دیگری لزوم مرد بودن قاضی است. حتی گاهی کلامهای توهینآمیزی مطرح میشد که اگر ما تمکین میکنیم به قاضی غیرمجتهد از باب اکلمیته (اصطلاحی فقهی است که به آن قاعده اضطرار هم می گویند) است. درحالی که اگر ما این موضع را با دید جدیدی نگاه کنیم، این چنین نیست.»
میرمحمدصادقی افزود: «بنده وقتی از سال1373 تا 1385 ریاست دانشکده علوم قضایی را برعهده داشتم، این تفکر غالب بود که در این دانشکده دانشجوی دختر پذیرفته نشود که با تلاشهای فراوان در زمان آیتالله شاهرودی، دانشجوی دختر نیز پذیرفته شد. در گذشته این تصور وجود داشت که چون این دانشجویان از ابتدا ابلاغ قضائی دریافت میکنند، نباید زنان را در این دانشکده بپذیریم و فضای کاملاً مردانهای در این دانشکده وجود داشت. »
رئیس سابق مرکز مطالعات توسعه قضائی افزود: «متأسفانه جو دستگاه قضا امروز بسیار مردانه است. بنده معتقدم اگر قوه قضائیه زنان را بیشتر به کار میگرفت، هم سلامت قوه بیشتر میشد و هم در خیلی از مسائلی که وجود دارد به خصوص در حوزه زنان تصمیمات بهتری گرفته میشد. در خیلی از مواقع گفته میشود زنان چون احساسی هستند، توانایی قضاوت کردن ندارند ولی امروز شاهد این موضع هستیم که زنان در دستگاه قضا به ویژه در بخش دادیاری که بخش سختی است بسیار خوب و دقیق عمل کرده اند.»
این حقوقدان اشاره داشت: «در خصوص مسئله سقط درمانی، در برخی کشورها به هیچ عنوان اجازه سقط به افراد داده نمیشود ولی در کشورهای دیگر اجازه سقط در هر شرایطی و هر سنی از جنین داده میشود. کشور ما در ابتدا جزو دسته اول بود و در هیچ شرایطی به دلایل دینی به افراد اجازه سقط جنین را نمیداد. این مسئله با فتوای مقام معظم رهبری حل شد و در قانون سقط درمانی آمده است که اگر جنین در صورت تولد دچار نقص و مشکلاتی جدی است، امکان سقط جنین وجود دارد.»
استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در خصوص وضعیت تحصیل بانوان در رشته حقوق عنوان کرد: «اخیراً فردی در مصاحبهای بیان کرده بود که در رشته حقوق برای دانشجویان دختر سهمیه قرار بدهیم تا دانشجویان کمتری در این رشته جذب شود که بنده با بیان این موضوع، یاد تفکر اوایل انقلاب افتادم. در اوایل انقلاب در رشته حقوق برای دانشجویان دختر سهمیه حداکثر 25 درصدی وجود داشت. به نظر بنده این مسئله که بخواهیم سهمیه برای دانشجویان دختر در رشته حقوق قرار بدهیم، بازگشت به عقب و تفکرات افراطی است که در زمینههای سیاسی و حقوقی هم این مسئله قابل مشاهده است. ما باید تلاش کنیم خودباوری در بین زنان جامعه تقویت شود و موانع موجود بر سر راه آنان را برای فعالیت در عرصههای حقوقی از بین ببریم.»
"حضور زنان در سیاستگذاری میتواند مشکلات آن را رفع کند"
همچنین در ادامه حجتالاسلام والمسلمین رحیم نوبهار، استاد دانشگاه شهید بهشتی، در خصوص چشمانداز اسلامی به جایگاه زنان در سیاستگذاری و مدیریت حقوقی اظهار داشت: «موج اولی که در دنیا در خصوص جایگاه زنان به راه افتاد، حضور زنان در عرصه مدیریت بود ولی موج دوم مسئله مشارکت در سیاستگذاری بود.»
وی افزود: «بحث سیاستگذاری در امر حقوقی کاملاً یک مفهوم معنادار است. آمارهای جهانی نشاندهنده این است که وضعیت مشارکت زنان در امر سیاستگذاری وضعیت مطلوبی را ندارد. یکی از مهمترین مسائلی که حضور زنان در سیاستگذاری میتواند به رفع آن کمک کند حل مشکلات است. تجربه نشان داده است که جلسات و تصمیمگیریهای مردانه نمیتواند بعضی از مشکلات را تصور کند. در خصوص انتخاب راهحلها هم باید گفت اگر زنان در این امر حضور نداشته باشند راهحلها کاملاً مردانه خواهد بود.»
نوبهار ادامه داد: «در بحث مشروعیت سیاستگذاری، اگر ارزشهای انسانی موردنظر است و سیاستگذاری از فیلتر مشروعیت عبور میکند باید ارزشهای زنان را نیز مورد توجه قرار بگیرد و زنان در این زمینه مشارکت کنند. زنان در بسیاری از مسائل کارشناس هستند که مردان در سیاستگذاری باید از نظر آنان استفاده کنند.»
استاد دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: «در این زمینه اسلام و قرآن سه اصل دارد: اول اصل به معروف و نهی از منکر، دوم اصل شورا و سوم اصل بنادین رجوع غیرکارشناس به کارشناس است.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: زنان در سیاست گذاری دانشگاه شهید بهشتی سیاست گذاری رشته حقوق دستگاه قضا بین المللی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۴۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طلوع خورشید اسلام، روح نشاط و امید در کالبد زن دمید
ایسنا/قم مرجع تقلید شیعیان گفت: در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوّم مطرح بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کَران تا کَران روشن نمود و ندای عطوفتآمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمّد مصطفی(صلی الله علیه و آله) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
آیتاللّه حسین نوری همدانی مرجع تقلید شیعیان به همایش هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث پیامی صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ.
موضوع «جایگاه و موقعیّت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمینه دیدگاههای گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند. که این موضوع با مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت؛ در هیچمکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند. که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) رفعت مقام و شأن والای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرّر داشت. و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی، آموزشی، پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلندِ تحجر و تمدّنِ کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیّت و زندان بردگی مُدِرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افتراءات. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مُجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح!
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوّم مطرح بود و تلخی و محرومیّت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کَران تا کَران روشن نمود و ندای عطوفتآمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمّد مصطفی(صلی الله علیه و آله) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیّت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود اینموجود بدیع قرار داده است را گوشزد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همهکمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»
«إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا»
و این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته نیز به عنوان الگو معرفی میشود:
«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ» و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شدهاست که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثناء نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل میخواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن است.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزار کنندگان این جلسه محترم و بویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نورمفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و متلمس دعای خیر میباشم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
قم مقدسه
حسین نوری همدانی
انتهای پیام