Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@02:15:27 GMT

سخنرانی رئیسی در دومای روسیه؛ عمق روابط راهبردی

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۲۵۶۳۲

سخنرانی رئیسی در دومای روسیه؛ عمق روابط راهبردی

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از مسکو، آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران که چهارشنبه گذشته با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود در کرملین دیدار کرده بود، در پنجشنبه آن نیز با حضور در مجلس دومای روسیه، با استقبال گرم نمایندگان این کشور مواجه شد.

در تاریخ ۳۰ ساله دومای روسیه که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دسامبر ۱۹۹۱ در دوره روسیه معاصر آغاز بکار کرد، تنها ۹ رئیس جمهوری از جمله سید ابراهیم رئیسی در آن سخنرانی کرده‌اند که نشانه احترام خاص روسیه به این کشورها و توجه به توسعه روابط با آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در سه سال گذشته نیز تنها رئیس جمهوری که آن هم در شرایط کرونایی از دوما دیدن کرد، رئیسی رئیس جمهوری ایران بوده است.

آخرین مقاماتی که در دومای روسیه سخنرانی کردند، مون جائه این رئیس جمهوری کره جنوبی در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۸ و ایکور دودون رئیس جمهوری پیشین مولداوی در ۲۱  نوامبر ۲۰۱۸ بوده‌اند.

در دیدار رئیس جمهوری ایران از دومای دولتی روسیه، نمایندگان با تشویق و ایستادن از او استقبال کردند. در هنگام سخنرانی نیز نمایندگان این مجلس، چندین بار با تشویق‌های مکرر مهر تاییدی بر سخنان رئیسی زدند.

رئیسی کریسمس و سال نو میلادی را به نمایندگان و مردم روسیه تبریک گفت و از جدایی جامعه مدرن از پیوندهای معنوی ابراز تاسف کرد. همچنین یادآور شد که ایران درگیر ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

وی با تاکید بر اینکه ساخت سلاح هسته‌ای، بخشی از استراتژی دفاعی ایران نیست، یادآور شد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۵ بار تایید کرده است که هیچ گونه تخلفی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود ندارد.

وی همچنین تأیید کرد اگر غرب به طور موثر و جدی تحریم‌های ضد ایرانی را لغو کند، تهران آماده است تا در جریان مذاکرات جاری در وین به توافق‌هایی دست یابد.

 در سخنان رئیس جمهوری ایران، جایگاه ویژه‌ای به روابط دوجانبه داده شد. او به طور خلاصه به دیدار سه ساعته روز قبل با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اشاره کرد که طی آن هر دو مقام، توافق کردند که باید تلاش‌های بیشتری برای توسعه روابط انجام شود.

رئیس جمهوری ایران از نمایندگان مجلس دومای دولتی روسیه نیز خواست تا همین کار را انجام دهند و افزود: نمونه موفق همکاری ایران و روسیه در سوریه ممکن است الگویی موثر برای توسعه روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف باشد.

رئیسی تأکید کرد: اصلی‌ترین کاری که برای تأمین منافع دو کشور باید انجام شود، جلوگیری از نفوذ عناصر سوم به امور داخلی است. ناتو به بهانه‌ها و پوشش‌های مختلف دست به نفوذ به فضاهای جغرافیایی کشورها می‌زند و کشورهای مستقل را تهدید می‌کند. چنین رفتاری در نهایت منجر به فروپاشی اتحاد آتلانتیک شمالی خواهد شد.

به گفته رئیس جمهوری ایران، «اکنون آمریکا و ناتو در ضعیف‌ترین موقعیت‌ها قرار دارند». با وجود این می بینیم که تمایل به سیاست توسعه‌طلبانه از بین نرفته است، برعکس آن را در دستور کار خود قرار می‌دهند و مهمترین هدف، تضعیف درونی دولت‌های مستقل است و تلاش می‌کنند که با اعمال تحریم‌های اقتصادی و بی‌ثبات کردن اوضاع داخلی کشور، به هدف خود برسند.

رئیسی در سخنرانی خود در دوما به دو نکته اشاره کرد که به باور او برای ایران و روسیه مشترک است: ضدیت با آمریکا و ناتو و مسئله تحریم‌ها.

وی تصریح کرد آمریکا پس از "فرار از عراق و افغانستان" در "ضعیف‌ترین وضعیت خود" قرار دارد.

رئیس جمهوری نقش ناتو را مخرب دانست و از ناتوی فرهنگی نیز سخن گفت.
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت طی سه سال گذشته نخستین رئیس جمهوری یک کشور است که آن هم در شرایط کرونایی در دومای روسیه حضور پیدا می‌کند و با استقبال گرم رئیس و نمایندگان دوما مواجه می‌شود.

جلالی افزود: در استقبال از رئیسی و برای احترام به وی همه نمایندان بپا خاستند و در بین سخنرانی رئیس جمهوری ایران، نمایندگان بارها ایشان را مورد تشویق قرار دادند، همچنین زمان خروج هم بدرقه بسیار خوبی از رئیس جمهوری کشورمان شد.

برچسب‌ها مسکو کاظم جلالی روسیه جمهوری اسلامی ایران سید ابراهیم رییسی ولادیمیر پوتین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسکو کاظم جلالی روسیه مسکو کاظم جلالی روسیه جمهوری اسلامی ایران سید ابراهیم رییسی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری ایران دومای روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۵۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی در نشست خبری با رئیس جمهور سریلانکا: ایران آماده انتقال فناوری به کشورهای دیگر است

به گزارش قدس آنلاین آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور عصر امروز چهارشنبه در نشست خبری با همتای سریلانکای خود، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران  از همان زمان روابط خوبی بین ایران و سریلانکا برقرار شد و امروز قرار شد این روابط در همه حوزه ها گسترش پیدا کند؛ زیرا ظرفیت های خوبی در هر دو کشور وجود دارد و تبادل این ظرفیت ها می تواند برای هر دو ملت خوب و مفید باشد.

وی ادامه داد: با پیگیری های وزرای خارجه ها هر دو کشور هر چه زودتر کمیسیون‌های مشترک بین دو کشور برگزار شود تا توافقات در حوزه های کشاورزی، علمی، فرهنگی و ... هر چه زودتر انجام شود

رئیس جمهور گفت: تهدید و تحریم ها هیچ وقت نتواسته است ملت ایران را متوقف کند و این اقدامات باعث کند شدن حرکت ملت ایران نشده بلکه این اقدامات باعث پیشرفت ملت ایران شده است و امروز ایران یک کشور پیشرفته و فناور شده است و آماده انتقال آن به کشورهای دیگر از جمله سریلانکا هستیم.

رئیسی تصریح کرد: ما آمادگی داریم تا خدمات فنی و مهندسی را به سریلانکا صادر کنیم مانند سدی که امروز در این کشور افتتاح شد که تلفیقی از همکاری بین دو کشور بود؛ زیرا سرمایه از سریلانکا و خدمات فنی مهندسی از ایران بود که این حرکت استارت حرکت های بعدی خواهد بود.

وی با اشاره به مسئله فلسطین، تصریح کرد: دغدغه امروزی که وجود دارد نه تنها مختص جهان اسلام نیست بلکه دغدغه تمام مردم جهان است و سوالی که وجود دارد این است که چرا با وجود سازمان های بین المللی باید نسل کشی و کودک کشی در فلسطین اتفاق بیفتد.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر دنیا ظالم و غاصب را مجازات نکند چه تضمینی وجود دارد که یک گروه دیگر، فردا یک سرزمین یا کشور دیگر را برای مدت‌هایی غصب نکند و مردم آن سرزمین را  نکشند یا از آن کشور بیرون نیندازد. برای اینکه بدانند در عالم نظام عادلانه‌ای حاکم است باید دادگاه‌های بین‌المللی رژیم غاصب صهیونیستی را به کیفر اقدامات خود برسانند تا هیچکس در عالم حق نداشته باشد حق یک ملت را عصب و زنان و کودکان آن را بکشد.  

رئیسی در پایان بیان داشت: به مردم عزیز سریلانکا می‌گویم که هیچ مانعی برای توسعه روابط سیاسی اقتصادی فرهنگی بین ایران و سریلانکا وجود ندارد. دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت سریلانکا مصمم هستند که روابط را در همه سطوح ارتقا بخشند و یقین داریم این تصمیم به نفع دو کشور و دو ملت خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • نشست معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه بریکس در مسکو با حضور علی باقری
  • دانشجویان حامی فلسطین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را هو کردند+ فیلم
  • حامیان فلسطین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را هو کردند+ فیلم
  • جمیله علم‌الهدی، «بانوی اول ایران» در پاکستان! (+عکس)
  • گزارش|سفر رئیسی به پاکستان؛ تثبیت سیاست همسایگی
  • ایران به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است
  • رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • رئیسی در نشست خبری با رئیس جمهور سریلانکا: ایران آماده انتقال فناوری به کشورهای دیگر است
  • رئیسی: ایران آماده انتقال فناوری به کشورهای دیگر است