Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان - حسین امیرعبداللهیان مراسم اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه گفت: در حوزه چالش‌ها همچنان با دو چالش در پیرامون خود روبرو هستیم، یک چالش همسایه شرقی ما افغانستان است. کمتر از یک ماه پیش هیأتی از افغانستان به تهران سفر کرد، سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه موقت افغانستان به همراه تعدادی از وزیران هیأت حاکمه فعلی افغانستان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر امور خارجه ایران با بیان این‌که ما مرز مشترک طولانی با افغانستان داریم و موضوعات متنوعی با این کشور داریم، خاطرنشان کرد: از حدود چهار و نیم ماه پیش تاکنون روزانه بیش از ۵ هزار زن، کودک و مرد افغان از مرزهای زمینی به دلیل سرما و وضعیت ناپایدار در افغانستان به سمت مرزهای ما آمده‌اند و در اردوگاه‌ها و برخی از شهرها اقامت داده می‌شوند.

وزیر خارجه ایران با ذکر این نکته که امنیت مرز و مردم افغانستان و همچنین تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان برای ما مهم است گفت: ضمن اینکه در حوزه ارسال انرژی مورد نیاز به افغانستان توجه و کمک می‌کنیم، ولی در عین حال از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان کوتاه نیامده‌ایم.

امیرعبداللهیان گفت: به صراحت وقتی که آقای ملامتقی (امیرخان متقی) سرپرست وزارت خارجه افغانستان درخواست کرد که در سفرش به تهران سفارت جمهوری اسلامی افغانستان را به هیأت حاکمه جدید تحویل دهیم، ما گفتیم دوستی‌ها و برادری‌هایمان به جای خود، تأکید ما بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر با نگاه به ثبات و امنیت پایدار در افغانستان موضوع بسیار مهمی است.

وزیر خارجه ایران یادآور شد: لذا زمانی که دولت فراگیر با استاندارهای شناخته شده و با مشارکت طالبان، پشتون‌ها و سایر اقوام در افغانستان شکل گرفت، آن وقت می‌توانیم راجع به شناسایی وضعیت جدید در افغانستان و واگذاری سفارت افغانستان در تهران به هیأت حاکمه رسمی که در افغانستان روی کار می‌آید، تصمیم بگیریم و اقدام کنیم.

پیش از این ایران اعلام کرده بود که فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت افغانستان در تهران در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ قرار دارد.

در این راستا و به دنبال گمانه زنی درباره تحویل سفارت کابل در تهران به کابل همزمان با سفر مقامات طالبان به ایران، رسول خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است که فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت افغانستان در تهران همچون سفارتخانه‌های خارجی در چارچوب اصول و قواعد تعریف شده کنوانسیون ۱۹۶۱ وین قرار دارد و هیچگونه تغییر و تحولی خارج از آن ممکن نیست.

منبع: فارس

انتهای پیام/م

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حسین امیرعبداللهیان افغانستان ایران سفارت افغانستان در تهران دولت فراگیر هیأت حاکمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۵۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم

 
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات مقامات روسیه مبنی بر اینکه به‌رسمیت شناختن کابل به تشکیل حکومت فراگیر بستگی دارد، تاکید کرد: حکومت کنونی افغانستان فراگیر است.

«میخاییل گالوزین» معاون وزارت خارجه روسیه پیش‌تر با تأکید بر لزوم ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان گفته بود: حکومت فراگیر مستلزم این است که نمایندگان همه اقوام، مذاهب و جریان‌های سیاسی افغانستان در آن حضور داشته باشند.

سخنگوی حکومت طالبان به «آمو» گفته است حکومت ایجاد شده توسط طالبان به باور وی «فراگیر» است.

حدود یک هفته پیش نیز «سراج‌الدین حقانی» وزیر کشور حکومت طالبان در دیدار با هیئتی از افغان‌های مقیم خارج درباره درخواست‌ها جهت تشکیل حکومت فراگیر گفته بود: جهان باید درک کند که افغانستان یک کشور مستقل است. افغانستان همانطور که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند، این را هم نمی‌پذیرد که دیگران مداخله کنند.

چندی قبل نیز ذبیح الله مجاهد در واکنش به خواسته سران کشورهای آسیای مرکزی و آلمان درباره حکومت فراگیر گفته بود حقوق زنان و حکومت فراگیر در این کشور تأمین است و این موضوع داخلی است.

وی افزود: «کابینه حکومت افغانستان متشکل از همه اقوام است، نمایندگان همه اقوام در این نظام حضور دارند و از جمله زنان حقوق تمام افغان‌ها در کشور تأمین است».

 منبع: تسنیم

دیگر خبرها

  • سخنگوی وزارت امور خارجه: بیانیه‌ های تکراری، هیچ حقی برای دولت کویت در مورد میدان آرش ایجاد نخواهد کرد
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • ایران حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • حضور ۲ هزار تاجر در نمایشگاه اکسپوی تهران/آزاداندیشان جهان، بیش از این تداوم جنایات در غزه را تحمل نمی‌کنند
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟
  • سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست