Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان - به تازگی ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد که در آن روباهی از سرمای هوا گریخته و مهمان سفره خانواده‌ای خونگرم در یکی از روستاهای حومه اردبیل شده بود. در این ویدئو، این خانواده اردبیلی بر خلاف باور رایج به وحشی بودن روباه، به این حیوان و خانواده‌اش پناه دادند و در حال نگهداری از این حیوانات هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتفاق بهانه‌ای شد تا در مینی پرونده امروز زندگی‌سلام این میزبان خونگرم را پیدا کنیم و گپ‌وگفتی در این باره داشته باشیم.

این روباه از بهار امسال مهمان باغ ما بود
«سجاد عزیزی»، ۳۰ ساله از روستای صائین شهرستان «نیر» در استان زیبای اردبیل درباره ویدئوی پربازدید در شبکه‌های‌اجتماعی می‌گوید: این ویدئو مربوط به یک روباه از یک خانواده ۴ نفره است که از تابستان و بهار امسال مهمان باغ ما هستند. هرچند خیلی نزدیک نمی‌شدند، اما ما همیشه به این خانواده غذا می‌دادیم و این شد که کم‌کم به ما اعتماد بیشتری کردند. البته می‌دانید روباه حیوانی نیست که اهلی بشود و تا مدت‌ها فاصله خودش را با ما حفظ می‌کرد تا این که کم کم این محبت و غذا دادن باعث شد نزدیک بیاید و مثلا بار‌ها تا پاگرد خانه ما آمده بود، اما جلوتر نه.

تا چند روز پیش که منطقه ما درگیر برف و بوران زیادی شد و ما که از قضا سر سفره شام بودیم، ناگهان دیدیم روباه داخل خانه شده و کنار سفره ایستاده است و از آن جا که در چند روز گذشته چند کلیپ از یخ‌زدن حیوانات به ویژه روباه‌ها دیده بودیم، نگران وضعیت این روباه شدیم و از روی ترحم به او پناه دادیم و شروع به مراقبت کردن از او کردیم. البته باید اضافه کنم که در این مدت ما متوجه شدیم برف و سرما و برودت باعث شده است روباه خانواده‌اش را به انباری گوشه باغ ما ببرد که از عمد در آن را باز گذاشته بودیم و الان که با شما صحبت می‌کنم، حال این خانواده خوب است و با گرم‌شدن هوا و تمام‌شدن برف و بوران از آن‌جا خارج خواهند شد.»

در باغ‌مان میزبان پرنده‌های مهاجر هم بودیم
سجاد از رفتار خانواده‌اش با حیوانات می‌گوید: «خانواده من به هیچ عنوان ترس از حیوان ندارند و همیشه هم عاشق حیوانات بوده اند. در باغ ما حیوانات مختلفی از لاک‌پشت و جوجه‌تیغی دیده می شوند یا حتی در فصل مهاجرت به دلیل منطقه استخر شکلی که داریم، میزبان پرنده‌های مهاجر هم هستیم. حتی چند نژاد از پرنده‌های وحشی هم زیرشیروانی ما مسکن و مأوا دارند که الان به دلیل زادولد خیلی زیاد شده‌اند و دیدن پرواز گروهی این نوع پرنده‌ها بالای باغ و روستا جذاب و لذت‌بخش است. غیر از روباه و پرندگان وحشی ما میزبان یک سمورسنگی هم بودیم که گونه‌ای کمیاب در این منطقه و البته در ترکیه و اروپاست. راجع به آزار و اذیت هم باید بگویم با توجه به نگرشی که افراد به محیط‌زیست دارند رفتارها متفاوت است اما متاسفانه به دلیل نبود آموزش صحیح و اصولی ، گاهی اوقات اخباری از بعضی افراد روستا، البته مانند خیلی جاهای دیگر، مبنی بر آزار و اذیت حیوانات حتی گونه‌های در حال انقراض می‌شنویم که امیدوارم اوضاع بهتر شود. من هم با توجه به پیام‌ها و بازخوردی که از کلیپ دیدم درصددم کمپینی راه بیندازم تا حمایت از حیوانات وحشی یک اصل همگانی شود و بعدها بیشتر از این حسرت نخوریم.»

برای طبیعت رو به احتضارمان باید کاری کنیم

سجاد، ایده راه‌اندازی «زنگ محیط‌زیست» در مدارس ابتدایی را داده و در این‌باره می‌گوید: «بازخوردها به این ویدئو که با دوربین گوشی خودم گرفتم و در صفحه خودم بارگذاری کردم، خداراشکر بهانه‌ای شد تا عزیزان علاقه مند به محیط‌زیست پیام بدهند و فرصتی فراهم بشود تا راجع به حفظ محیط‌زیست به گفت‌وگو بنشینیم. استقبالِ کسانی که نگران محیط‌زیست هستند، از محیط‌بانان و مسئولان خیلی عالی و غافلگیرانه بود تا جایی که امروز میزبان مسئولان محیط‌بانی بودم که برای تقدیر از من آمده بودند.

این میزبانی فرصتی شد تا من از مسئولانی که پیگیر این موضوع هستند تا آزاری به حیوانات نرسد، تشکر کنم. همچنین محیط‌بانی به ما قول داده است تا در قالب یک کمپین از مدارس ابتدایی شروع به آموزش راجع به حیوانات منطقه، گونه‌های مختلف آن و نحوه برخورد با این حیات‌وحش کنیم. من هم امیدوارم پیشنهاد زنگ محیط‌زیست که قرار است از همین منطقه استارت بخورد هرچه زودتر در سراسر کشور رواج پیدا کند تا بچه‌ها بیشتر با طبیعت، بهداشت‌محیط در طبیعت و طبیعت وحشی‌گونه‌های آن و در کل احترام به محیط‌زیست آشنا شوند و موثر باشیم. یادمان باشد که فرصت کمی برای احیای محیط‌زیست محتضرمان باقی مانده است. در آخر هم تشکر می‌کنم از همه مردمی که پیام دادند و حمایت کردند، از دوستداران طبیعت و از مسئولانی که پیگیری کردند. مثلا خیلی‌ها بعد از دیدن کلیپ خواستند با منطقه و حیواناتش آشنا بشوند و حتی گفتند به روستای ما سر می‌زنند که این خودش هم فرصت خوبی برای شناخت روستاست و هم برای آموزش همگانی در حفظ محیط‌زیست.»

 برای دیدن ویدیو  به مطلب زیر مراجعه کنید: 

پناه بردن یک روباه به منزل یکی از اهالی شهرستان نیر + فیلم

منبع: زندگی سلام /  روزنامه خراسان 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حیوانات اهلی روباه ها سرمازدگی محیط زیست پرنده ها باغ ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۶۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - آمنه سپهر: اخبار چند روز گذشته استان فارس حاکی از واگذاری منطقه گردشگری بهشت گمشده به میراث‌فرهنگی فارس است؛ خبری که به نقل از استاندار فارس منتشر و در آن عنوان شد که با ورود میراث‌فرهنگی فارس به منطقه بهشت گمشده زمینه توسعه و تحول در این منطقه ایجاد می‌شود این مساله را پر رنگ تر کرد.

انتشار این خبر اذهان عمومی را با این سوال روبرو ساخت که مگر تنگ بستانک یا همان بهشت گمشده در زُمره مناطق حفاظت شده تحت مدیریت اداره کل محیط زیست استان فارس نیست؟ محمدهادی ایمانیه دلایل این واگذاری را وجود مشکلاتی در اطراف سد درود زن و معضلات برنجکاران آن منطقه عنوان کرده و از تشکیل جلسه‌ای مشترک با مسؤولان مربوطه به منظور بررسی راه‌های حل آن خبر داده است.

استاندار فارس این را هم اضافه کرده که قرار است اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس این منطقه را از منابع طبیعی تحویل بگیرد و با حفظ محیط‌زیست که خط قرمز مدیریت استان است، تلاش شود تا مشکلات مرتبط با گردشگری و کشاورزان این منطقه در کمترین زمان ممکن مرتفع شود.

پیگیری‌های خبرنگار مهر پیرامون این خبر از مقام ارشد استان به پاسخ چند کلمه‌ایِ استاندار فارس ختم شد و ایمانیه در پاسخ پیامکی خود اعلام کرد که با هماهنگی دو اداره کل و با حفظ مقررات محیط زیست واگذاری انجام شده است.

اما اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس نیز این موضوع را رد کرد و فعالان زیست محیطی نیز این موضوع را مورد کنکاش قرار دادند. در همین رابطه معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس در گفت‌و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: منطقه تنگ بستانک یکی از مناطق تحت مدیریت محیط زیست است که با واگذاری ۱۰ درصد از مناطق جنگلی کشور در دهه ۷۰ به سازمان حفاظت از محیط زیست واگذار شده تا در قالب یکی از مناطق چهارگانه از آن حفاظت شود.

نبی الله مرادی با ذکر این نکته که در سطح استان فارس سه منطقه ماله گاله، تنگ بستانک و آبشار مارگون در دهه ۷۰ و در قالب ۱۰ درصد جنگلی به محیط زیست واگذار شده، عنوان کرد: برای مناطق یاد شده در قالب طرح مدیریتی، زون‌های متفاوت چهارگانه دیده شده است.

وی بیان داشت: مناطق تحت حفاظت محیط زیست گاه در بخشی از مستثنیات مردم قرار می‌گیرد که طبق ماده ۴ قانون حفاظت بهسازی همه مالکیت افراد در ابتدا باید محترم شمرده شده و حقوق همه افراد ساکن و مجاوران در آن محدوده باید به رسمیت شناخته شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس تاکید کرد: محیط زیست هیچگاه بنا نداشته که درب مناطق تحت حفاظت خود را به صورت کامل ببندد و اعلام کند که این منطقه صرفاً حفاظتی است اما پس از مصاحبه استاندار فارس که اعلام کردند مدیریت گردشگری بهشت گمشده (تنگ بستانک) به میراث فرهنگی سپرده شود؛ لازم است نکاتی گفته شود.

دلایل همراهی مسئولان مرودشت چیست؟

ایزدی ابراز کرد: چرا مسؤولان شهرستان مرودشت در برابر تخریب‌های گسترده زیست محیطی در این شهرستان همچنان خاموش مانده و در بسیاری از مواقع همگام با این طرح‌ها می‌شوند.

او تصریح کرد: متأسفانه برخی مسئولین ما بدون کمترین آگاهی اکولوژیکی و کمترین درک و شناخت از شاخص‌های زیستی استان، چوب حراج به دارایی‌های طبیعی استان و استوانه‌های طبیعی پایداری سرزمین مان می‌زنند.

این کویر شناس و فعال محیط زیست استان فارس در ادامه بیان داشت: در جریان روند واگذاری تنگ بستانک به میراث فرهنگی حتی اگر محیط زیست استان هم این موضوع را تأیید کرده باشد، خلاف فاحش قانونی کرده است.

ایزدی نحوه واگذاری منطقه تنگ بستانک را کاملاً غیرقانونی دانست و گفت: این حرکات غیرقانونی تأثیر سویی بر منطقه ومردم خواهد گذاشت.

وی افزود: در جریان تفکر واگذاری منطقه استحفاظی تنگ بستانک به میراث فرهنگی و گردشگری عملکرد مدیریت حفاظت از زیستگاه‌ها و منابع ملی بسیار ضعیف است و هیچوقت به این وضعیت حاد نبوده است.

چوب حراج به ارزش‌های زیستی تحت لوای گردشگری

این فعال محیط زیست متذکر شد: چگونه می‌شود که به ارزشهای زیستی ما تحت لوای گردشگری، معدن‌کاوی و سایر مشاغل چشم و دهان پر کن آن هم به بهانه اشتغال چوب حراج می‌زنند و آب از آب هم تکان نمی‌خورد.

او ادامه داد: طرح‌های انتقال آب و گردشگران غیرمسئول تا می‌توانستند تیشه به ریشه درختان کهنسالی زدند که ریشه در هویت ملی و تاریخی ما داشت، غافل از اینکه عملیات لوله کشی تنها چشمه این منطقه، بالاتر از پارکینگ‌های این جاذبه طبیعی میلیاردها تومان خسارت به سنگفرش‌های ساخته شده که برای تسهیل در عبور و مرور گردشگران احداث شده بود، زده و عملاً به یک عرصه خاکی و محل برداشت خاک به وسیله باد و رفت و آمد موتورسیکلت‌های کرایه‌کش تبدیل شده است.

تنگ بستانک نیازمند اقدام نجات بخش برای بحران زدایی است

این کویر شناس و فعال محیط زیست عوارض و دامنه تخریب‌های وارده به منطقه تنگ بستانک را گسترده قلمداد کرد و گفت: تنگ بستانک در حال حاضر نیازمند جدی به کمک است و اجرایی شدن برنامه‌های بحران زدایی برای نجات این جاذبه گردشگری طبیعی به عنوان یک اثر ملی الزامی است.

ایزدی افزود: مگر می‌شود که یک مجموعه عملیاتی که نیازمند زیر ساخت‌های گسترده است به همین راحتی واگذار شود؟

تصمیمات عجولانه منجر به تشدید تعارض‌ها می‌شود

در ادامه یکی دیگر از کنشگران حوزه محیط زیست در استان فارس با انتقاد از روند واگذاری مناطق حفاظتی محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ای کاش قبل از اتخاذ هر تصمیمی سطری از قانون مطالعه کرده و یا حداقل از مشاوران مربوطه حدود و ضوابط حاکم بر مناطق را جویا شویم.

سیروس زارع با بیان اینکه این تصمیمات و صحبت‌های خارج از چهار چوب و موازین، تأثیرات منفی بر ارتباط مردم خصوصاً حاشیه‌نشینان مناطق و متولیان امور اداره مناطق خواهد گذاشت، تصریح کرد: بهشت گمشده، تنگ بستانک، روستای ییلاقی جیدرزار از جمله مناطق حفاظت شده محیط زیست است که هر گونه تغییر کاربری، دستکاری، واگذاری و تغییر تحولی در این مناطق بدون مجوز و ارزیابی اثرات زیستی غیرممکن است.

دبیر تشکل احیا کنندگان تالاب بین المللی کمجان ابراز کرد: اخیراً خبری مبنی بر واگذاری این منطقه به میراث فرهنگی بدون اطلاع محیط زیست منتشر شده که جای سوال دارد؛ محیط زیست در استان فارس از اعتبار بایسته‌ای برخوردار است؟

جایگاه قانون در تصمیمات زیستی کجاست؟

عضو شورای تشکلهای تالابی کشور تصریح کرد: اگر قرار باشد به همین منوال پیش برویم پس جایگاه قانون کجاست؟ در حالی که قوانین و ضوابط حاکم بر مناطق اجازه واگذاری نخواهد داد. به گفته وی؛ لازم است از هر گونه اقدام شتابزده، عجولانه و غیر کارشناسی در اجرای تصمیمات تأمل کرد.

زارع با ابراز تأسف از وضعیت روستای ییلاقی جیدر زار که طی نسل‌ها نقش تابستان گذرانی بومیان را ایفا می‌کرد، تصریح کرد: چند سالی است که با درخواست‌های مکرر سرعت تخریب در دل این منطقه حفاظت شده به عناوین متعدد و مختلف تشدید شده است و مسیر طبیعی آب تنگه جهت پرورش ماهی تغییر و بستر طبیعی تنگه با سنگ فرش‌های نامتجانس و غیر اصولی تخریب شده است که به نظر می‌رسد با تصمیم اخیر نهایتاً کل منطقه تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

دبیر تشکل احیا کنندگان تالاب بین المللی کمجان اظهار کرد: شوربختانه موفقیت ما در مناطق طبیعی مورد واکاوی و ارزیابی قرار نمی‌گیرد، گردشگری طبیعی ما تا کنون در راستای حفظ مناطق نبوده و تجربه اثبات کرده که هر کجا پای گردشگر به مناطق طبیعی باز شده جز تخریب و ویرانی نداشتیم.

تصمیمات شتابزده منجر به بحران‌های مختلف اجتماعی می‌شود

او افزود: یک مورد موفق از مناطق طبیعی با کاربری صحیح مدیریت گردشگری معرفی کنیم تا به مدیریت در این منطقه خوشبین باشیم؟ فراموش نکنیم طی سال‌ها اشتغال مناطق روستایی با تکیه بر همین جاذبه‌ها شکل گرفته و یقیناً هر تغییر و تحولی در نحوه مدیریت، واگذاری و کاربری تنگ بستانک، تمامی ساختار ارتزاق و معیشت شکل گرفته طی سالهای متمادی را متأثر خواهد کرد.

او در خاتمه اضافه کرد: انتظار می‌رود متولیان قانونی با توجه به شرح خدمات دستگاهی و وظیفه سیستمی از هر گونه تغییر، تحول و واگذاری در منطقه جلوگیری نمایند تا جاذبه‌های طبیعی حداقلی باقیمانده استان به پای سهم خواهی‌های افراطی قربانی نشود.

کد خبر 6071047

دیگر خبرها

  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • رفع تصرف ۱۰۰۰ متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن
  • رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • لزوم ترویج فرهنگ زیبای همیاری همگانی در صیانت از محیط زیست
  • برای احیای خاک آلوده به پلاستیک، ۵۰۰ سال زمان لازم است