Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@14:16:20 GMT

حذف ارز ترجیحی شوک تورمی ایجاد می‌کند

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۲۶۶۸۴

حذف ارز ترجیحی شوک تورمی ایجاد می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید رضایی گفت: با حذف ارز ترجیحی باید انتظار وارد شدن شوک شدید به بازار را داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مجید رضایی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز با بیان اینکه با حذف ارز ترجیحی باید انتظار وارد شدن شوک شدید به بازار را داشت، گفت: متأسفانه از دوران‌های گذشته همیشه ارز ترجیحی به شکل مختلف وجود داشته و خواهد داشت و هرچقدر هم دولت‌ها تلاش کرده‌اند که این نوع ارز را از سیستم اقتصادی کشور حذف کنند یک شوک شدید به اقتصاد تحمیل شد و سپس عقب‌نشینی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: سیستم اقتصادی ایران شدیداً وابسته به دولت و حمایت دولت است و از سوی دیگر هم، چون عطش واردات در کشور وجود دارد دولت مجبور است ارز بیشتری را به بازار تزریق کند. در این شرایط اگر دولت بخواهد یکدفعه و ضربتی ارز ترجیحی را حذف کند، قطعاً یک شوک بزرگ اقتصادی به کشور تحمیل خواهد شد.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل ضعف در سیستم نظارتی، توزیع ارز ترجیحی با مشکل مواجه شد و بعضاً افرادی این ارز را دریافت کردند که اصلاً شایسته دریافت آن نبودند و به جای واردات کالاهای اساسی، کالاهای غیرضرور را وارد کردند. اما دولت نباید به این بهانه توزیع ارز ترجیحی را متوقف می‌کرد. به نظر من بهتر بود که سیستم‌های نظارتی تقویت شود و دولت رصد خود را از توزیع و واردات کالا تقویت می‌کرد، نه اینکه به طور کلی توزیع ارز ترجیحی را متوقف کند؛ یعنی دولت به جای حل مشکل، صورت مسئله را پاک کرد.

رضایی معتقد است: مردم خاطره خوشی از یارانه ندارند. در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد هم قیمت حامل‌های انرژی به بهانه اینکه دولت می‌خواهد یارانه آن را به مردم بدهد، گران شد، اما بعد از مدتی تورم آن‌قدر افزایش پیدا کرد که یارانه پرداختی دولت هم جبران‌کننده یا پوشش‌دهنده تورم نبود. به خاطر همین است که مردم از طرح دولت برای حذف ارز ترجیحی استقبال نکرده‌اند؛ زیرا از آینده و تورم زیاد ترس و واهمه دارند.

انتهای پیام/*

منبع: دانا

کلیدواژه: حذف ارز ترجیحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۶۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۲۳ فرصت سرمایه گذاری در مازندران شناسایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید اسماعیل هاشمی صبح سه شنبه در نشست بررسی طرح های اقتصادی با اشاره به اینکه رویدادهای بزرگ اقتصادی به ویژه نمایشگاه های بین المللی می تواند در ایجاد مراودات اقتصادی و منطقه ای نقش بسیار زیادی ایفا می کند، تصریح کرد: استان مازندران در سال های اخیر در بحث اجرای همایش های سرمایه گذاری موفق بوده و هفت همایش سرمایه گذاری برای مازندران اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه ۷۲۳ فرصت سرمایه گذاری با ۹هزار میلیارد دلار برای مازندران شناسایی شده است، گفت: شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در ایجاد قراردادهای مشترک همکاری اقتصادی و تولیدی موثر خواهد بود.

وی گفت: در همین راستا در سال گذشته مازندران حدود ۱۰ مجوز سرمایه گذاری خارجی در استان صادر شده است که ارزش اقتصادی آنها ۱۶۵ میلیون دلار بوده است.

هاشمی به نقش سرمایه گذاری خارجی در توسعه استان اشاره کرد و افزود: در سال های اخیر نشست هایی در سطوح بین المللی و مذاکرات با فعالین اقتصادی روسیه و عمان باعث افزایش قراردادهای تجاری خارجی در مازندران شده است.

کد خبر 6092679

دیگر خبرها

  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • وزیر امور اقتصادی و دارایی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد
  • موافقت با جدول توزیع اعتبارات نیروهای مسلح در بودجه سال ۱۴۰۳
  • پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد
  • توزیع رایگان تخم نوغان بین مددجویان کمیته امداد گیلان
  • تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود
  • ۷۲۳ فرصت سرمایه گذاری در مازندران شناسایی شد
  • بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا