Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری محله _ راحله عبدالحسینی :  نمونه‌اش همین باغ‌موزه هنر ایرانی که درست در دل محله الهیه هست؛ آنجا که هنوز در میان درختان کهنسال، یک عمارت قدیمی جا خوش کرده. با گشت‌وگذار در باغ‌موزه هنر ایرانی برگ‌هایی از تاریخ معاصر را ورق می‌زنیم.

 به تماشای ایرانی کوچک در دل باغ‌موزه 

باغ موزه هنر ایرانی یک باغ زیبا با عمارتی باشکوه است؛ عمارتی که براساس معماری ایرانی ساخته شده و با آن پنجره‌های رنگین و ارسی‌های قدیمی توجه بازدیدکنندگان را جلب می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قسمت‌های فعلی باغ عبارت است از نگارخانه، کارگاه‌های هنری، فروشگاه محصولات فرهنگی و آثار حجمی مجسمه‌سازان ایران. ماکت‌هایی هم از آثار تاریخی در این باغ‌موزه خواهید دید. ماجرا از این قرار است که در دوران پهلوی دوم و به مناسبت جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی، دولت ایران ساخت ماکت‌هایی از آثار تاریخی ایران را به هنرمندان کشور ایتالیا سفارش داد. ماکت‌ها از جنس بتن هستند. نقاشی ماکت‌های هشت بهشت، چهل ستون و شمس‌العماره نیز با رنگ روغن است. این ماکت‌ها هیچ‌گاه مورد استفاده قرار نگرفت و تا سال‌ها در انباری نگهداری می‌شد و حتی کسی از وجود آنها اطلاعی نداشت. سال ۱۳۸۶ با آماده‌سازی باغ‌موزه هنر ایرانی، امکان بازدید این آثار برای شهروندان فراهم شد. ماکت‌ها عبارتند از سی و سه پل، چهل ستون، هشت بهشت اصفهان، شمس‌العماره تهران، قره کلیسای آذربایجان غربی، کاروانسرای مهیار، باغ فین کاشان، شوش دانیال، میل گنبد کاووس گرگان، نقش رستم مرودشت و برج آزادی.  

 نخستین ماکت برج میلاد اینجاست 

تمام آثاری که در باغ ‌موزه هنر ایرانی وجود دارد جنبه هنری دارند و با دیدن آنها سیر تحول بناها و معماری‌ها از قبل از اسلام تا دهه‌های اخیر به خوبی نمایانگر است. قرار گرفتنشان در کنار هم در طول یک مسیر پیچ و خم، حس گذر از دوره‌های مختلف تاریخی را برای بازدیدکننده رقم می‌زند. همین امر باعث می‌شود بازدیدکنندگان با صرف کمترین وقت و هزینه، دور ایران را بگردند و حضور در حال و هوای شهرهای مختلف را حس کنند. ماکت برج میلاد هم تنها ماکت از این مجموعه است که در ایران و به مناسبت افتتاح برج میلاد و همزمان با بازگشایی باغ‌موزه ساخته شد. در کنار آثار به نمایش درآمده در محوطه باغ در بنای اصلی این مجموعه یک گالری ایجاد شده است که آثار هنرمندان مطرح ایرانی نمایش داده می‌شود.  

 ۴ مجسمه نمادین

غیر از ماکت‌ها، مجسمه‌های دیگری هم در این باغ‌موزه قرار دارند که ساخته دست هنرمندان ایرانی و خارجی است. این آثار برگزیده‌هــای نخســتین دوره سمپوزیوم مجــسمه‌سازی در سال ۱۳۸۵ اسـت؛ ققنوس، صور اســرافیل، ســروش و اسفـــندیار. این ۴ مجسمه در واقع درختان خشکیده‌ای هستند که آنها را از ریشه درنیاورده‌اند بلکه به همان شکل، آنها را کنده‌کاری کرده‌اند. هدف از ساخت این مجسمه‌ها جلوگیری از تخریب طبیعت بوده. موضوع این مجسمه‌ها برگرفته از المان‌های اسطوره‌ای است.  

 تماشای هنر ایرانی در گوشه‌ای از باغ

در گوشه‌ای از باغ‌موزه هنر ایرانی، اتاقکی ساخته شده که برای گردشگران داخلی و خارجی از جذابیت خاصی برخوردار است. وارد این فضا که می‌شویدگویی پا در خانه‌ای با معماری ایرانی گذاشته‌اید. علاوه بر بازدید می‌توانید صنـــایع‌دستی و تولیدات هنرمندان ایرانی را هم خریداری کنید.  

 انعکاس رنگارنگ‌ها داخل عمارت

بنای اصلی موزه که این روزها مکانی برای نمایش آثار هنرمندان شده، یک معماری تمام‌عیار ایرانی است. جنس درها و پنجره‌های عمارت از چوب ارس یا همان کاج است. به همین علت این درها به ارسی معروفند. زیرا در زبان روسی به کاج، ارس گفته می‌شود. در و پنجره‌های مشبک با شیشه‌های رنگی، زیبایی عمارت را به حد اعلا رسانده‌اند. بنا بر گفته معماران در ساخت در و پنجره‌های مشبک از هیچ نوع میخی استفاده نمی‌شود و فقط با زاویه دادن به چوب، هنر مشبک خلق می‌شود.  

 آشنایی با هنر ایرانی

در گوشه‌ای از این باغ اتاقکی قرار دارد که حکم ماشین زمان دارد؛ انواع و اقسام وسایل قدیمی که روزگاری برای گذران زندگی و پخت وپز به آن نیاز بود و حالا حکم یک وسیله تاریخی را دارد. از جمله «تفت»؛ وسیله‌ای که در آن مواد خوراکی و میوه می‌گذاشتند و بار الاغ و قاطر می‌کردند. جنس تفت، چوب نازک بود. قدیم‌ها وقتی می‌خواستند به خوردن بیش از حد یک نفر اشاره کنند، می‌گفتند طرف یک تفت انجیر خورده! از دیگر وسایل این اتاق هم نمد، صندوقچه و تاپوست؛ تاپو وسیله‌ای کوزه مانند است که نقش سیلو را در خانه‌ها برای ذخیره مواد خوراکی داشتند.  

جای پارک

چندان به پیدا کردن جای پارک در کوچه‌های کم‌عرض اطراف باغ‌موزه امیدوار نباشید. نزدیک‌ترین پارکینگ عمومی، پارکینگ میدان تجریش است که ۱۵ دقیقه تا رسیدن به موزه پیاده‌روی دارد.  
 

نشانی باغ‌موزه هنر ایرانی 

میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصود بیک)، خیابان دکتر حسابی، شماره‌ ۳۰

زمان بازدید

برای بازدید از این باغ‌موزه می‌توانید ساعت ۹ تا ۲۲:۳۰ برنامه‌ریزی کنید. باغ‌موزه هنر ایرانی در ایام سوگواری تعطیل است.  
 

امکانات رفاهی

در قسمت‌های مختلف باغ، نیمکت ‌نصب شده است. کافی‌شاپ و غرفه‌های عرضه محصولات فرهنگی هم در این باغ‌موزه ساعتی خوش را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است.  
 

دسترسی با حمل‌ونقل عمومی

برای رسیدن به میدان تجریش هم می‌توانید از سامانه اتوبوس‌های خط ۷ استفاده کنید و هم می‌توانید با خط یک مترو به میدان تجریش بروید. از میدان تجریش با حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی تا چهارراه حسابی به باغ‌موزه هنر ایرانی می‌رسید.

در آینه تاریخ 

آن زمان که «توران مهاجر اسلامی» سند شش دانگ عمارت را از همسرش، سپهبد «احمد امیراحمدی» گرفت، فکرش را نمی‌کرد در روزگاری نه چندان دور، فقط نامی به ستیزه خویی و ناراستی از آن خانواده باقی مانده باشد. به گواهی تاریخ که صادق‌ترین و بی‌رحم‌ترین قاضی روزگار است، به سپهبد امیراحمدی لقب قصاب لرستان داده بودند. فردی که سال ۱۳۱۰ بنای این عمارت را به سبک معماری قاجار ساخت و به همسرش هدیه داد.  
سپهبد امیراحمدی مردی قسی‌القلب با جنایاتی عجیب و غریب بود. او از سربازان گوش به فرمان پهلوی اول بود که به فرمان و خواست او کمر به نابودی زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم لرستان و برخی اقوام دیگر کشور بست و تا حدود بسیاری توانست فضای لرستان را برای پیشبرد اهداف رضاخان و انگلستان هموار کند.

این باغ یک هکتاری را که حالا به نام باغ‌موزه هنر ایرانی می‌شناسیم، پهلوی اول به سپهبد امیراحمدی صله داد. دخترانش به قدری تبختر داشتند که در تهران هر وقت می‌خواستند کسی را به فخرفروشی مثال بزنند می‌گفتند طرف خیال می‌کند دختر امیر احمدی است! ‌
نقل است که در پی کشتار مردم لرستان چندین گاری پر شده از طلاهای زنان لر را به نشانه فتح و پیروزی به یغما برد. سپهبد امیراحمدی سال ۱۳۰۱ با درجه امیرلشکری به فرماندهی لشکر غرب که مرکز آن در همدان بود، منصوب شد و برای برقراری امنیت در آن منطقه، معترضان را سرکوب کرد. سرانجام در مأموریت لرستان به دریافت عالی‌ترین نشان نظامی آن زمان یعنی نشان ذوالفقار نایل شد. سال ۱۳۰۸ او نخستین کسی بود که به دستور رضاشاه در ایران به درجه سپهبدی رسید.  
شهریور سال ۱۳۲۰ هنگامی که نیروهای انگلستان و شوروی وارد خاک ایران شدند، رضاخان قبل از ترک کشور، سپهبد امیراحمدی را به سمت فرماندار نظامی تهران منصوب کرد تا او از بروز و گسترش هرج و مرج و آشوب در پایتخت جلوگیری کند. امیراحمدی روز پنجم آذر سال ۱۳۴۴ در ۷۷ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سرطان خون در تهران درگذشت. او یکی از ثروتمندان ایران بود و مستغلات زیادی در تهران داشت.  
 

کد خبر 652519 برچسب‌ها همشهری محله موزه باغ و باغبانی موزه‌های ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله موزه باغ و باغبانی موزه های ایران باغ موزه هنر ایرانی سپهبد امیراحمدی باغ موزه میدان تجریش ماکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۸۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی چگونه به معماران و طراحان کمک می‌کند؟

هوش مصنوعی تغییرات چشمگیری در روند کار متخصصان تمام رشته‌ها ایجاد کرده است و معماری و طراحی شهری نیز از این قائده مستثنی نیست.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، پس از معرفی فناوری‌های هوش مصنوعی، بسیاری از مردم نگرانی خود را در مورد تاثیرات منفی این فناوری اعلام کردند، با این وجود نتایج ارزنده‌ای که این فناوری‌ها در بهبود کارایی فعالیت‌های مختلف ایجاد کرده است غیرقابل‌انکار است. به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی تغییرات چشمگیری در روند کار متخصصان هر رشته ایجاد خواهد کرد و می‌تواند به عنوان ابزاری متفاوت برای انواع مشاغل از جمله معماران و طراحان شهری باشد. برنامه‌ها و پلتفرم‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که نه برای جایگزینی، بلکه برای کمک به انجام وظایف تکراری و تجسم ایده‌ها و رسیدگی به مجموعه داده‌های بزرگ، توسعه می‌یابند تا مبنایی برای فرآیند تصمیم‌گیری معماران ایجاد کنند.

کوتاه کردن زمان بین ایده و تجسم

اولین ابزارهای هوش مصنوعی که توسط معماران و طراحان مورد استفاده قرار گرفت، موتورهای تولید تصویر مانند DALL-E، Midjourney و Stable Diffusion هستند که پیام‌های متنی را به تصویر تبدیل می‌کنند. طراحان به کمک این ابزار، می‌توانند از تصویرسازی مبتنی بر زبان استفاده کنند که نتیجه آن تست سریع ایده‌ها و کاهش سطح دانش مورد نیاز برای طراحی است.

طوفان فکری با ابزارهای مولد طراحی فضا

ابزارهای هوش مصنوعی مولد می‌توانند از یادگیری ماشینی برای کمک به آزمایش و ایجاد طرح‌ها و نمایش‌های بصری فضاها با پیروی از مجموعه معیارهای ورودی استفاده کنند. فناوری جدید می‌تواند با تکیه بر ابزارهای گسترده برای طراحی به کمک رایانه (CAD)، به بهینه‌سازی فضاها، تهیه نقشه‌های دوبعدی و سه‌بعدی و بهبود گردش کار کمک کند. برای مثال، Hypar یک پلتفرم مبتنی بر ابر است که به تحلیل و شبیه‌سازی طرح اولیه ساختمان‌ها سرعت و سهولت می‌بخشد. Ark AI طراحی شماتیک و مطالعات تناسب ساختمان را به صورت خودکار انجام می‌دهد و همچنین با انجام مطالعات امکان‌سنجی مطابق با کد، طرح‌های پیشنهادی را بهینه‌سازی می‌کند. Planner 5D یک ربات گفتگو است که به طراحان کمک می‌کند تا با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی (AI)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) به تجسم بهتری از فضای داخلی دست پیدا کنند و طراحی داخلی را به صورت بهینه انجام دهند.

یکی دیگر از پلتفرم‌های مورد استفاده در حوزه معماری، Architechtures است که از یادگیری ماشین برای طراحی ساختمان‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کند، تعامل مستقیم با نتایج تولید شده را سرعت می‌بخشد و امکان ارزیابی ریسک برای ساختمان‌های موجود را به صورت دقیق‌تر فراهم می‌کند.

ارزیابی ریسک برای ساختمان‌های موجود

محققان در حال توسعه فناوری‌هایی مشابه تشخیص چهره هستند تا از آن برای شناسایی و ارزیابی آسیب‌های ساختاری استفاده کنند، زیرا ارزیابی‌های کارآمد و دقیق ساختمان‌های موجود، زمینه را برای پروژه‌های مرمت و استفاده مجدد تطبیقی فراهم می‌کند. برای شناسایی ترک‌ها و عیوب در عناصر ساختمان از یک دوربین عمقی استریو و یک شبکه به اصطلاح عصبی استفاده می‌کنند، سپس یک بازوی رباتیک را هدایت می‌کنند تا عیوب پیداشده را با یک اسکنر لیزری اسکن و یک مدل سه‌بعدی برای آن ایجاد کند. این فناوری، کارایی ارزیابی ریسک را افزایش، حجم فعالیت انسانی را کاهش و داده‌های دقیق‌تری را برای تصمیم‌گیری‌های مربوط به تعمیر و نگهداری ساختمان ارائه می‌دهد.

این سیستم می‌تواند علاوه بر معماری، برای ارزیابی یکپارچگی زیرساخت‌ها مانند پل‌ها، تونل‌ها یا سدها نیز مورد استفاده قرار گیرد و با تشخیص به‌موقع از خطرات احتمالی جلوگیری کند.

برنامه‌ریزی شهری

سیستم‌های هوش مصنوعی مهارت بسیاری در کمک به حوزه‌هایی دارند که باید ورودی ابرداده‌ها را مدیریت کنند که از این جمله می‌توان به برنامه‌ریزی شهری اشاره کرد. فناوری‌هایی مانند سیستم‌های برنامه‌ریزی شهری مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Urban Insights و دوقلوهای دیجیتال، نمونه‌سازی سریع و شبیه‌سازی مناظر شهری را امکان‌پذیر می‌کنند و فرایندهای تصمیم‌گیری را ارتقا می‌بخشند. هوش مصنوعی همچنین برای سازگاری با شرایط اقلیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با ابزارهای گوناگون پوشش درختی مناطق مختلف را ارزیابی و از این طریق به برنامه‌های مربوط به کاهش امواج گرمای شدید کمک می‌کند.

علاوه بر این، نقشه‌برداری هوایی مبتنی بر هوش مصنوعی با شناسایی کارآمد سکونتگاه‌های غیررسمی، برنامه‌ریزی زیرساخت را تسهیل می‌کند. همچنین هوش مصنوعی مشارکت جامعه را از طریق برنامه‌های کاربردی واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) و سیستم‌های مدیریت هوشمند ترافیک تقویت می‌کند و کیفیت فرایندهای برنامه‌ریزی مشارکتی را ارتقا می‌دهد. این فناوری برای ارزیابی و ارتقای ایمنی شهری نیز استفاده می‌شود و چندین برنامه کاربردی به طور خاص بر ایمنی شهری برای زنان متمرکز شده‌اند.

تغییر محیط کاری

معماران شروع به ادغام هوش مصنوعی در طراحی محل‌های کار کرده‌اند و از این فناوری برای شخصی‌سازی فضای کاری کارمندان بر اساس نیازها و ترجیحات فردی آنها استفاده می‌کنند. ابزارهای هوش مصنوعی گزینه‌های طراحی داخلی متعددی را در زمانی بسیار کوتاه‌تر از طراحی دستی ایجاد می‌کنند و نمونه‌سازی سریع بر اساس شرایط محیطی و حرکت انسان را تسهیل می‌کنند. آنها از مجموعه داده‌های وسیع برای بهینه‌سازی طرح‌ها و امکانات رفاهی ساختمان استفاده می‌کنند و همین امرنگرانی‌هایی را در مورد حفظ حریم خصوصی و استفاده از داده‌ها ایجاد کرده است.

کد خبر 749571

دیگر خبرها

  • با عشق به ایران در ارمنستان (+عکس)
  • طرح تو طرح در رویداد طرحی نو، مسابقات معماری در ایران را به بوته‌ی نقد گذاشت
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
  • معلمان معماران و آینده‌سازان جامعه هستند
  • با عشق به ایران در ارمنستان
  • هوش مصنوعی چگونه به معماران و طراحان کمک می‌کند؟
  • سفر با قطار و هتل، یکجا رزرو کن، آسوده‌تر سفر کن
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی