Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@18:34:54 GMT

دست دولت در جیب سهامداران است / خون بورسی ها به جوش آمد

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۲۹۲۴۹

‍‍‍‍‍‍

توقف معاملات در قانون بازار سرمایه توقف معاملات پاک کردن صورت مسئله است سوء استفاده دولت از مردم

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ از صبح امروز، برخی از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه با به راه انداختن هشتگی با عنوان «معاملات را متوقف کنید»، در خواست تعطیلی بورس، تا پایان تعیین تکلیف بودجه ۱۴۰۱ را داشتند. علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه که از موافقان این اقدام است در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، پیرامون آن پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توقف معاملات در قانون بازار سرمایه

عصاری در ابتدا به تصریح یکی از مواد قانون ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺍﻭﺭﺍﻕ ﺑﻬﺎﺩﺍﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ پرداخت و گفت: بر اساس ماده ۳۲ این قانون، سازمان بورس مجاز است با تشخیص شرایط اضطراری، دستور تعطیل و یا توقف انجام معاملات هر یک از بورس‌ها را حداکثر به مدت سه روز کاری صادر کند. همچنین در صورت تداوم شرایط اضطراری، مدت ذکر شده با تصـویب شـورا قابـل تمدید خواهد بود.

وی افزود: این درخواست، یک همگرایی بین فعالان بازار است تا صدای سهامداران را به عزیزان فرادست بازار سرمایه برساند. بعد از همه صحبت‌ها و هشتگ‌هایی که زده شد، به این نتیجه رسیدیم که این هشتگ را بزنیم تا صدای خود را به کسانی که در بازار سرمایه نیستند برسانیم. البته این اقدام بیشتر جنبه اعتراضی دارد تا اجرایی و تقریبا امیدی برای متوقف شدن معاملات وجود ندارد.

توقف معاملات پاک کردن صورت مسئله است

با این وجود فردین آقا بزرگی، از کارشناسان باسابقه بورسی، با اظهار مخالفت خود نسبت به این اقدام، عنوان کرد: اگر ایرادی به شرایط بازار سرمایه وارد باشد که وضعیت فعلی بورس را در پی داشته است، با پاک کردن صورت مساله و توقف معاملات حل و فصل نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: یکی از مسائلی که در بازار وجود دارد، تمرکز بیش از اندازه بر سودآوری شرکت‌ها است. البته نظام سودآوری شرکت‌ها، رکن بسیار مهمی است و وزن بالایی از ارزیابی و قیمت‌گذاری سهام را تشکیل می‌دهد. با این وجود در سال ۹۹، دیدیم که شرکت‌هایی که روند سوددهی نزولی داشتند یا حتی زیان‌ده بودند، روند صعودی پیدا کردند. در حال حاضر، حتی در حوزه‌هایی که تصمیمات اخیر مجلس و دولت هیچ اثری بر آن‌ها ندارد، واکنش‌ها به این اقدامات بیش از تاثیر واقعی آن‌ها روی سودآوری شرکت‌ها است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار کرد: شاید برخی از کارشناسان، به نوع نگاه دولت و مجلس به شرکت‌ها انتقاد دارند. اما به نظر من پیش‌نویس لایحه بودجه ۱۴۰۱، دارای نکات بسیار مثبتی از جمله وضع مالیات بر سایر بازار‌های رقیب بورس، وضع مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی و افزایش ۱۰۰درصدی معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی است. قطعا این تصمیمات اثر مثبتی بر عملکرد سودآوری شرکت‌ها بورسی خواهد داشت. بنابراین چنین نگاهی به بورس که این تصمیم را مبنی بر توقف معاملات بوجود آورده است، منطقی و توجیه‌پذیر نیست.

سوء استفاده دولت از مردم

یکی دیگر از هشتگ‌هایی که امروز در فضای مجازی استفاده می‌شد، «ابراهیم بورس‌شکن» بود. شهیر محمدنیا، مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه که این هشتگ را به راه انداخته است درباره آن گفت: در یک بازار نرمال، هیچکس از دولت، مجلس یا سازمان بورس توقعی ندارد که وارد بازار شوند به آن جهت بدهند. اما در شرایط فعلی اوضاع بسیار متفاوت است.

وی افزود: در علم اقتصاد مبحثی به نام تلنگر وجود دارد که دولت به وسیله آن مردم را به انجام یک رفتار جمعی که به نفع جامعه است سوق می‌دهد. خلاف این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که این تلنگر زده شده و از آن سوءاستفاده شود. در واقع دولت به این شکل برای منافع خود، به جامعه جهت‌دهی کرده است.

محمدنیا ادامه داد: دولت قبل برای جبران کسری بودجه خود این کار را انجام داد و صندوق‌های ETF دولتی را با قیمت‌های بسیار بالا به مردم عرضه کرد. ریشه بحران فعلی بازار سرمایه در دعوت مردم به بورس و سوء استفاده از آن‌ها است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: ما وظیفه داریم که این سوء استفاده از مردم را انعکاس دهیم. دولت همانطور که مردم را به بورس دعوت کرد، حال باید پاسخگوی زیان آن‌ها باشد. درست است که بخش عمده این مشکل از دولت قبلی آغاز شد اما اگر همین دولت هم در آن زمان سرکار بود، این اقدام را انجام می‌داد. آقای رئیسی و وزیر اقتصاد هم وعده‌ها و پیشنهاد عوام فریبانه‌ای را ارائه کردند اما در عمل اقدامی صورت نگرفت و ما می‌بینیم که وضعیت بازار روز به روز بدتر می‌شود

این مطلب برایم مفید است بلی ۸ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد بورس اخبار بورس بورس امروز وضعیت بورس امروز وضعیت بورس اوضاع بورس امروز اعتراض بورسی ها علی عصاری بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر اخبار مرتبط بورس به کمک کریپتو، بین المللی می شود پیش بینی بورس فردا ۶ بهمن۱۴۰۰ / چهارشنبه هم سرخ است؟ بازار هشتگ های سرخ بورسی داغ شد رییسی دستور داد به وضعیت بورس رسیدگی شود + فیلم دولت سهام ایران خودرو و سایپا را واگذار می کند ابلاغیه جدید بورس کالا + جزییات ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال تحلیل بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ شرایط فروش خودرو ثبت نام ایران خودرو ثبت نام سایپا نمودار تغییرات قیمت طلا . ارز . شاخص بورس آخرین خبر ها موج ششم کرونا آغاز شد پیروزی ۵ گله تیم ملی فوتسال بانوان مقابل قرقیزستان اقتصاد جهانی و اومیکرون؛ نگران یا امیدوار؟ بایننس اسپانسر تیم ملی آرژانتین می‌ شود دست دولت در جیب سهامداران است / خون بورسی ها به جوش آمد بورس به کمک کریپتو، بین المللی می شود دلیل سرایت بالای اومیکرون چیست؟ اعطای تسهیلات قرض الحسنه به کارکنان دانشگاه پیام نور تولید انسولین قلمی‌ در ایران غلبه مجدد چشم بادامی ها در بازار لوازم خانگی؟ جلوگیری از پیک اومیکرون با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تحرکات روزانه صندوق‌ های قابل معامله / بازگشت اعتماد به صدر ارزش معاملات صندوق ها ارزش کل معاملات به سه هزار و ۴۸۰میلیارد تومان صعود کرد ارزش سهام عدالت من (۵ بهمن ماه) پلیس: با قبضینو جریمه رانندگی ندهید روند ابتلا به کرونا در بوشهر نگران کننده است رتبه سی و هفتم شرکت‌های برتر ایران و دو رتبه اول کشوری برای افق کوروش شرط جدید برای آگهی دهندگان خودرو ثبت نام برای ۶ خودروی سایپا + جدول و لینک ثبت نام خودروی پرنده مجوز گرفت ۵۰۷۸ نفر در آبان ماه از بانک تجارت تسهیلات ازدواج دریافت کردند قیمت دستگاه بخور سرد (جدول) بازنشستگان برای دریافت وام بدون ضامن اقدام کنند تهیه جهیزیه بر عهده عروس است یا داماد؟ بیش از ۵۱۰ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شد تعداد ۹۳۷۸ مبتلای جدید کرونایی در کشور ضرورت مبارزه همزمان با تحریم و تحریف کاخ سفید: صحبت رابرت مالی پیش شرط نیست جزییات افزایش حقوق در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ارتقای شش پله‌ ای رتبه فکور صنعت با افزایش بهره‌وری در IMI۱۰۰ امسال احتمال تغییر رنگ استان مرکزی راه‌ اندازی بخش بلاکچین توسط گوگل تور زمینی اصفهان چند؟ ( جدول ) افتتاح کارخانه تولید واکسن فخرا رونمایی عراقی ها از زیدان برابر ایران فحش دادن بایدن در نشست خبری + فیلم آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۱۱/۵) افزایش ۳ میلیون تومانی کارانه پرستاران آمادگی ایروان برای عادی سازی روابط با باکو بازدید دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از مرکز مانیتورینگ همراه اول جنگنده اف-۳۵ دچار سانحه شد طرح خرید سربازی برای سربازان خارج از کشور رای آورد سنگ معدن های قاچاق سر از اسفراین درآوردند شمخانی: دیدار با آمریکایی ها در صورت در دسترس بودن توافق خوب سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به تهران قیمت ۱۰ رمزارز برتر بازار (۵ بهمن) اجاره خانه در کرج چند؟ چند عضو تیم مذاکره کننده آمریکا وین را ترک کردند تلاش برای برقراری روابط با هند حقوق کارکنان مناطق آزاد معاف از مالیات می شود؟ DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس اخبار بورس بورس امروز وضعیت بورس امروز وضعیت بورس اوضاع بورس امروز سودآوری شرکت ها بازار سرمایه توقف معاملات سوء استفاده ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۹۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار

شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز با افت ۱۳۴۱۹ واحدی به ۲,۲۹۰,۷۹۱ واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ با افت ۱۳۴۱۹ واحدی به ۲,۲۹۰,۷۹۱ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به افت ۳۰۲۰.۴۰ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

حجم معاملات تاکنون ۱.۸۶۴ میلیارد سهم بود که طی ۱۰۰,۹۴۵ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۱۲,۶۷۳.۳۰۶ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۱۴۴,۲۸۳.۸۰۰ میلیارد ریال شد.

کد خبر 748262

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • بورس امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • افزایش سه برابری برگزاری مجامع الکترونیک در بازار سرمایه
  • نماد سپرده‌گذاری مرکزی در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود
  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار