Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا نان به عنوان قوت لایموت و یکی از مهمترین منابع غذایی مردم در هر کشور و شهری محسوب می شود، از همین رو کیفیت و مرغوبیت و رفع مشکلات در تهیه و توزیع آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است‌.
در شهرستان خاش نیز نان نقش مهمی در سبد خانواده ها دارد و اغلب غذاهایی که در این خطه از کشور طبخ می شوند برای صرف شدن نیاز به نان دارند و به قول نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی مردم این منطقه نان را با نان می خورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مردم خاش این ‌روزها از کیفیت پایین نان، کمبود نان و بعضا بسته بودن درب خبازی ها، نظارت نامناسب و برخورد نکردن قانونی با متخلفان در این شهر گلایه مندند.
برخی از شهروندان خاش مدعی اند که در سایه نظارت های ضعیف مجبورند نان و گاز مورد نیازشان را از زاهدان و شهرهای همجوار تهیه کنند.

صف های نان، گاز و سوخت کی برچیده می شود

مردم خاش از مسووولان سووال کردند که چرا در این شهرستان باید همواره صف های نان، گاز و سوخت وجود داشته باشد و شهروندان مجبور شوند برای تامین نیازهای روزمره شان به شهرهای همجوار مراجعه و یا با قیمت گران از بازار آزاد تهیه کنند.
آنان می گویند: چرا ساعات شروع و پایان پخت نان در نانوایی ها رعایت نمی شود؟ معمولا تابلوی ساعات پخت نان در نانوایی نصب است اما از رعایت آن خبری نیست.
به گفته محمود نارویی یکی از شهروند خاش برخی نانوایی ها دراین شهر از چهار ماه پیش تعطیل هستند و هیچگونه پختی ندارند و سهمیه آرد آنها از مبدا کارخانه با تبانی دلالان بفروش می‌رسد و سهمیه گازوئیل آنها نیز از شرکت نفت دریافت شده و در بازار آزاد بفروش می رسد بنابراین ضروریست مسوولان محترم و در راس آنان فرماندار برای برخورد با اینگونه نانوایی های متخلف اقدامات لازم را انجام دهند.
وی افزود: آردی که در اختیار نانوایی های خاش قرار می‌گیرد و از مرکز استان تهیه می‌شود متأسفانه از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.
یکی دیگر از شهروندان خاش تاکید کرد: از مسوولان خاش انتظار است همانند گذشته های نه چندان دور آرد با کیفیت را از شهرستان های دیگر تهیه کرده و در اختیار نانوایی ها قرار دهند تا نان با کیفیت به مردم تحویل دهند.
محمدرضا ریگی یکی از شهروندان خاش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: متاسفانه به علت وجود صف های طولانی بسیاری از شهروندان اعم از زن و مرد و کودک اوقات گرانبهایشان را در این صف ها تلف می کنند.
وی اظهار داشت: جای تاسف دارد که زن و مرد و پیر و جوان و کودکان خاشی از صبح تا شب غم تهیه نان دارند و لحظات و اوقات گرانهایشان را در صف های شلوغ نان تلف می کنند.
محمد میربلوچزهی نیز گفت: روز گذشته با پای مصدوم برای تهیه دو قرص نان به نانوایی محله خودمان مراجعه کردم که متاسفانه با صف طولانی روبرو شدم حدود ۱۲۰ متر آن طرف تر نانوایی دیگری وجود دارد که برای خرید نان مراجعه کردم اما درب و پنجره های آن بسته بود و در داخل نان پخت و از عرضه آن خودداری می کرد از فروشنده نانوایی علت را جویا شدم گفت برای حوزه علمیه نان جمع می کنیم.
وی ادامه داد: مایوس و ناامید به سمت منزل برگشتم که خوشبختانه بازرسان رسیدند و به کارکنان این واحد خبازی متخلف تذکر و قول دادند این نانوایی لغو امتیاز شود.

احمد کرمزهی شهروند دیگر خاشی هم اظهار داشت: دیروز صبح اکثر نانوایی‌های خاش بسته و ظهر برخی از نانوایی که باز بودند به مردم می‌گفتند، به کسانی که تازه آمده اند نان نمی رسد و ما مجبور شدیم سه تا نان، از سه واحد خبازی،(از هر نانوایی یک قرص که بی نوبت می‌دادند) بخریم.
وی افزود: چنانچه همین تعداد موجود نانوایی ها ساماندهی و در ساعات مقرر فعالیت کنند مشکلی بوجود نخواهد آمد.
حمید شهریاری شهروند دیگر خاشی نیز گفت: دیشب ساعت هفت و بیست دقیقه رفتیم برای تهیه نان و پس از یکساعت معطلی و ماندن در صف توانستیم تنها ۲ قرص نان بخریم.
این شهروند ادامه داد: از آقای فرماندار و سایر مسوولان دست اندرکار می خواهیم با متخلفان برخورد کنند، زیرا خاش بیشترین نانوایی های استان را دارد.
وی بیان کرد: در روز تعطیل نان یافت نمی شود، چرا مسوولان فکری به حال بی سامانی نانوایی ها نمی کنند این مشکل تا کی قابل تحمل است.
عبدالرحمان میربلوچزهی از متصدیان چند واحد خبازی خاش به ایرنا گفت: برای تهیه آرد مورد نیاز جهت پخت و پز در خبازی های خودمان مشکلاتی مانند بالا بودن کرایه حمل و نقل و همکاری نکردن  رانندگان خودروهای حمل و نقل مواجه ایم و از طرفی آرد با کیفیت نداریم.
وی اظهار داشت: فعالیت یک واحد خبازی با سهمیه ۱۰ تا ۱۵ تن آرد در ماه به جز ضرر هیچ گونه فایده ای برای متصدیان ندارد و قطعا این معضل برای پیشگیری از خسارت وارده افراد را وادار به فروش آزاد آرد و سوخت می کند.
میربلوچزهی افزود: از مسوولان انتظار داریم برای افزایش سهمیه آرد خبازی ها، کاهش صف های مقابل نانوایی ها و تامین آرد با کیفیت چاره اندیشی کنند، زیرا تشکیل صف مقابل خبازی ها زیبنده کشور ما نیست.

آرد خریداری شده بی کیفیت است

یکی دیگر از متصدی خبازی های خاض که خود را «آ.ش» معرفی کرد گفت: فروش سوخت و آرد در واحدهای نانوایی این شهرستان شاید وجود داشته باشد، اما حقیقتا آردی که ما از زاهدان خرید می کنیم دارای کیفیت نبوده و به همین خاطر کیفیت پخت مطلوبی ندارند.
شیرزاد کمالی مدیر جهاد کشاورزی خاش نیز اظهار داشت: در تامین، توزیع و ذخیره سازی آرد مورد نیاز مردم این شهرستان هیچ گونه مشکل و کمبودی وجود ندارد و مشکلات سوختی نانوایی ها هم پیگیری و برطرف شده و در نشست های مسوولان به پرونده متخلفان رسیدگی خواهد شد.
مدیر اداره صنعت،معدن و تجارت خاش به خبرنگار ایرنا بیان کرد: رعایت ساعات و کیفیت بخشیدن به پخت نان از مطالبات به حق مردم شهرستان خاش است بنابراین انتظار می رود با ارائه تذکرات و آموزش های لازم بتوانند نان با کیفیتی را برای مصرف مردم عرضه کنند.
مهدی اسماعیلی افزود: با توجه به اینکه از سوی دولت تامین و توزیع و نظارت بر عملکرد اصناف و خبازی ها به جهاد کشاورزی واگذار شده، همکاران ما به عنوان عضو ستاد و کارگروه تنظیم بازار با اکیپ های ستاد همراهی می کنند و وظیفه ما و همکاران مان نظارت و بازرسی و تامین و توزیع کالا نیست.
وی اظهار داشت: تشدید بازرسی ها و نظارت بر عملکرد واحد های صنفی از مهمترین وظایف ستاد تنظیم بازار بوده، بنابراین دستگاهها بر موضوع تامین به موقع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و قیمت گذاری کالاها باید جدی تر عمل کنند.
اسماعیلی ادامه داد: تشکیل نشست های کمیسیون تنظیم بازار و کارگروه گندم، آرد و نان و اتخاذ تدابیر لازم برای کنترل بازار، استمرار فعالیت گشت های سیار با هدف نظارت محسوس بر بازار و برخورد با متخلفان و تشدید برخورد با احتکار و گران‌فروشی اصناف و خبازیهای متخلف از اولویت های مهم دولت است.

وی گفت: کارخانه آرد تفتان طلایی خاش با ظرفیت اسمی تولید ماهانه ۱۳۰۰ تن آرد در این شهرستان فعالیت دارد که بخشی از نیازهای آرد خاش و استان را تامین می کند.
مدیر اداره صمت خاش با اشاره به فعالیت افزون بر ۱۳۰ واحد خبازی در این شهرستان بیان کرد: حدود هزار و ۶۰۰ تن آرد ماهیانه در خاش به منظور پخت در نانوایی ها و رفع مشکلات روستاییان و عشایر توزیع می شود.

با متخلفان برخورد جدی می شود

فرماندار خاش سیستان و بلوچستان گفت: با اصناف و نانوایی‌های متخلف تهدیدکننده سلامت که با رعایت نکردن کیفیت و ساعت پخت و تعطیلی‌های خودسرانه اسباب نارضایتی شهروندان را به وجود می‌آورند برخورد جدی شده و برای اصناف و خبازی‌های قانونمند برنامه‌های تشویقی و حمایتی اعمال می‌شود.
صاحب‌گل صالحی چند روز پیش در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: نانوایی‌های خاش زیر ذره بین کارگروه آرد، نان و گندم قرار داشته و تقویت نظارت های محیطی بازدارنده از سطح خبازی‌ها، برخورد جدی با متخلفان و تهدید کنندگان سلامت مردم و انعکاس و اطلاع رسانی سریع و به موقع بازخوردها به شهروندان با جدیت دنبال شود.
فرماندار خاش با تقدیر از اهتمام مجموعه عوامل متأثر در حوزه آرد و نان شهرستان، بر تشدید بازرسی از واحدهای خبازی بمنظور بالا رفتن کیفیت و کمیت نان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید کرد.
وی بیان کرد: نان قوت غالب مردم است و توجه به سلامت آن اهمیت خاصی دارد به همین منظور در راستای صیانت از حقوق مردم برنامه ریزی عملیاتی در زمینه سلامت و ارتقای کیفی نان با مشارکت همه دستگاه های متولی از مزرعه تا سفره انجام و ضمن اجرایی کردن آن نسبت به ارائه گزارش و اطلاع رسانی نتایج به شهروندان اقدام شود.
صالحی ادامه داد: درصدد هستیم تا حد امکان وضعیت کیفی نان را از نظر شاخص‌های سلامت، ظاهری و شاخص‌های تغذیه‌ای و عرضه به موقع را ارتقا دهیم که در این راه وظایف دستگاه ها کاملا تعریف شده است.
وی تصریح کرد: خدمت شایسته به مردم، تسهیل امور و عدالت در دسترسی شهروندان به خدمات وظیفه مدیران است.
فرماندار خاش با تأکید بر رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌ها گفت: به منظور رصد کیفیت و بهداشت نانوایی‌ها و احقاق حقوق مردم، نظارت مستمر کارشناسان بهداشتی و تقویت گشت‌های مشترک به صورت بازدارنده و تأثیرگذار در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: ارتقای کیفیت نان، قانونمندی در ساعت پخت و توزیع مطلوب، رعایت نظافت محیط کار، رعایت بهداشت فردی و وسایل و ابزار پخت نان و لباس کار مناسب در نانوایی ها امری ضروری است. 
صالحی تاکید کرد: اهتمام جدی در تامین و توزیع عادلانه سهمیه آرد و نظارت، شناسایی، معرفی و برخورد با برخی افراد سودجو و متخلف در خروج غیرقانونی بخشی از آرد سهمیه‌ای و مدیریت و ساماندهی مکتوب خیازی‌های توزیع کننده نان برای برخی ادارات و ارگان های دولتی و تعیین میزان نان درنظر گرفته شده در کنار بازآموزی مجدد ضوابط و استانداردهای مرتبط با آرد و نان اعم از ارتقای کیفی و کمی، مسائل تغذیه ای و بهداشتی مورد توجه است.
به گزارش ایرنا بر حسب تاکیدات مسوولان خاش بایستی کیفیت پخت نان در خبازی های شهری و روستایی این شهرستان بیش از پیش مورد توجه باشد تا شاهد ارتقای شاخص های رضایتمندی مردم باشیم.
در شهرستان خاش واحدهای خبازی زیادی وجود دارد که برای ایجاد مباحث رقابتی در کیفیت پخت نان باید از تعداد این خبازی ها کاسته شود.
در سطح شهر خاش شاهد فعالیت خبازی هایی با فاصله های بسیار کم از همدیگرهستیم و در برخی مناطق حاشیه ای شهر خبازی وجود ندارد بنابراین در جانمایی خبازی ها و دادن مجوزها باید یک نوع حساسیت شکل گیرد.
به گزارش ایرنا خاش از توابع سیستان و بلوچستان در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان واقع شده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان خاش صمت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان خاش وزارت جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان خاش صمت نانوایی ها واحد خبازی مورد نیاز خبازی ها پخت نان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۳۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیرساخت‌های درمانی مرکز استان سمنان نیازمند توسعه

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس گلرو نماینده مردم شهرستانهای سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی و منتخب مردم در مجلس دوازدهم، طی نامه ای به رئیس جمهور و مذاکره با وزیر بهداشت، با اشاره به کمبود زیرساخت درمانی در مرکز استان، خواستار توسعه بیمارستان کوثر از ۳۰۰ تخت به ۸۰۰ تخت شد.

گلرو از تلاش های دولت رئیسی در ایجاد زیرساخت های درمانی از جمله سوانح سوختگی، اورژانس کوثر، مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان کوثر، تامین دستگاه فوق پیشرفته رادیوتراپی برای درمان سرطان، توسعه بیمارستان امیرالمومنین بعنوان بیمارستان دوم مرکز استان تقدیر کرد.

این عضو خانه ملت با اشاره به تردد میلیونی زائران امام رضا (ع) از سمنان و خدمات ملی مراکز درمانی سمنان، زیرساخت های موجود را کافی ندانست و بر ضرورت توجه جدی وزارت بهداشت به تامین زیرساخت درمانی حوزه انتخابیه تاکید کرد.

کد خبر 6092893

دیگر خبرها

  • دوگانه‌سوز کردن یک‌سوم خبازی‌های سمنان / لزوم حفاظت از زیرساخت‌های حساس
  • زیرساخت‌های درمانی مرکز استان سمنان نیازمند توسعه
  • تخصیص اعتبار به بخش شیدا نیازمند نگاه ویژه‌ است
  • تخصیص اعتبار به بخش شیدا نیازمند نگاه ویژه‌ای است
  • نیازمند تقویت اقناع در دولت هستیم
  • پرسپولیس به توانایی فراموشی نیازمند است!
  • استمرار روند کاهشی تورم و قیمت ارز نیازمند مراقبت جدی است
  • زیرساخت های بردسکن نیازمند رسیدگی فوری از سوی مسوولان استان است
  • نیازمند آگاه‌سازی پایدار برای نسل جدید هستیم
  • تحقق شعار سال تکلیف بزرگی برعهده مسوولان است