Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@14:46:33 GMT

مداحی پاپ و رقابت بر سر مخاطب

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۴۲۷۲

مداحی پاپ و رقابت بر سر مخاطب

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، مجید محمدزمانی، پژوهشگر حوزه رسانه هسته افکارعمومی مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع) در روزنامه فرهیختگان نوشت: 

۱- مساله مخاطب در هیات هیات، به‌عنوان رسانه‌ای مردمی و اثرگذار درطول تاریخ تمدن اسلامی، نقشی اساسی در انتقال معارف و مناقب اهل‌بیت(ع) ایفا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دوران مدرن با توجه به رشد صنعت ارتباطات و رسانه، یکی از دغدغه‌های همیشگی برپاکنندگان این مجالس، حفظ و تقویت ارتباط هیئات و مادحین با مخاطبان خود بوده است.

این یادداشت با نگاهی کلان به دو جریان مداحی سنتی و مداحی عامه‌پسند (پاپ) در ارتباط‌گیری با مخاطب، به بررسی خاستگاه و خلأهای این ارتباط پرداخته تا محمل گفت‌وگویی جهت ساخت هیاتی متناسب با اقتضائات روز مخاطبان قرار گیرد.

باید توجه داشت تقسیم مداحی‌ها و هیئات به دو دسته سنتی و مدرن، به‌لحاظ دوره زمانی نیست، بلکه به‌لحاظ ویژگی‌های متمایز این جریان‌هاست، از این‌رو ممکن است، حتی برخی هیئات جدید، به‌واسطه ویژگی‌هایی جزء هیئات سنتی به حساب آیند. لازم به ذکر است این دو جریان در دو سر طیف قرار دارند و بسیاری از هیئات در دوره‌های مختلف در میانه این طیف یا متمایل به یک‌سو می‌گردند. اثرگذاری صحیح رسانه‌ هیات بر مخاطب از برآیند سه ضلع محتوای مداحی (متشکل از شعر، سبک و مداح)، مخاطبان هیات و مکان و فضای هیات صورت می‌گیرد، از این‌رو در ادامه یادداشت این سه ضلع (مداحی، مخاطب و فضای هیات)، در سیره اهل‌بیت(ع) در برپایی مردمی هیئات و در دو جریان هیئات سنتی و مدرن مورد مقایسه قرار خواهند گرفت.

 ۲- دغدغه‌های مخاطب‌محوری

تلاش ائمه‌اطهار(ع) در برپایی مجالس عزاداری بر این بوده تا سه ضلع محتوای مداحی (شعر، سبک و مداح)، مخاطبان و مکان و فضای مجالس عزا، مردمی و عمومی باشد تا این مجالس بتوانند با مخاطبان خود ارتباطی موثر و صحیح برقرار کنند.

ائمه‌اطهار(ع) به برگزاری مجالس عزا در محیط‌های عمومی (خصوصا مکان‌های مقدس نظیر منا)، زمان‌های مورد توجه عامه و در بستر تحولات اجتماعی تاکید داشتند. امام‌صادق(ع) در ایام تشریق در زمان حج، به کمیت امر کرد تا مجلس عزا برپا کند (محمدزمانی،۱۳۹۳،ج۳،۱۳۱) یا امام‌باقر(ع) به فرزند خویش امام‌صادق(ع) وصیت کردند در ایام حج در منا به مدت ۱۰سال برای وی مجلس عزا برپا کنند.(کلینی،۱۳۶۲،ج۵،۱۱۷) مجالس عزای برپاشده توسط اهل‌بیت(ع)، به‌صورت جمعی و با حضور مخاطبان عمومی تشکیل می‌شد. محمدبن‌سهل می‌گوید هنگامی که من و کمیت بر حضرت‌صادق(ع) داخل شدیم تا جهت روضه‌خوانی، شعری بخوانیم، حضرت کسی را نزد برخی افراد خاندانش فرستاد تا آنها را دور هم جمع کنند. (محمد زمانی،۱۳۹۳،ج۳،۱۳۱)همچنین ائمه‌اطهار(ع) با رصد فضای اجتماعی، از مادحینی که مورد استقبال عامه بودند و می‌توانستند با مخاطبان خود به‌خوبی ارتباط برقرار کنند، در مجالس شخصی خود استفاده می‌کردند. جعفربن‌عفان وارد بر حضرت‌صادق(ع) شد حضرت او را اکرام فرمود و نزدیک خود نشاند، سپس فرمودند: خبری به من رسیده که تو در مرثیه حسین(ع) شعر می‌گویی و خوب هم می‌گویی. جعفربن‌عفان عرض کرد: بله فداى شما شوم. حضرت فرمودند: پس بخوان. (ری‌شهری،۱۳۷۵،ج۷،۴۱۲) ائمه‌اطهار(ع) ضمن تحسین اشعار پرمعنا، موزون و متناسب با مسائل اجتماعی، از شعرا می‌خواستند از زبان متعارف قابل فهم مردم استفاده کنند. به‌طور مثال امام‌صادق(ع) یک ضرب‌المثل عربی را جایگزین چند کلمه نامانوس قصیده میمیه کمیت کرد. (محمد زمانی،۱۳۹۳،ج۳،۱۳۰-۱۲۹) همچنین درکنار توجه به محتوای مداحی، ائمه(ع) از مادحین می‌خواستند در اجرای مراسم، از سبک‌های متعارف مردم در مداحی استفاده کنند. چنانچه ابوهارون مکفوف نقل می‌کند امام‌جعفرصادق(ع) به من گفت: برای من شعری درباره‏ حسین(ع) بخوان. من شعری برایش خواندم و او به من گفت: آنچنان که برای خود می‏‌خوانید برایم بخوان، منظورش، با رقت و سوز، بود. (انشدنی کما ینشدون یعنی بالرقة)، (ابن‌بابویه،۱۴۰۶ق،ج۱،۸۴)

 ۳- ‌شکل‌گیری مداحی عامه‌پسند(پاپ)

در دوران اخیر و اوایل انقلاب اسلامی و سال‌های دفاع‌مقدس، دوره سلطه وجوه حماسی و دینی بر نوحه‌ها و هیئات است. آمیختگی وعظ، حماسه و خطابه و درهم‌آمیختگی سنت دینی و عاشورایی با روح انقلابی، عامل محرک متن جامعه است. در این دوره هیئات و مداحی‌هایی که به پیوند عاشورا و عزا با مسائل روز انقلاب و جنگ توجهی نداشتند، متونی بی‌محتوا، سطحی و مطرود جامعه قلمداد می‌شدند. مادحینی همچون صادق آهنگران با حضور در متن مسائل روز و ارتباط نزدیک با مخاطبان جوان خود در جبهه، نقشی اثرگذار در تحریک و هدایت جامعه به‌سمت حق داشتند.

دوره پس از جنگ با رشد روزافزون هیئات، انواع متنوع مداحی، فارغ از گفتمان‌های سیاسی و حماسی دوران آغاز انقلاب تولید شد. همچنین با تغییر شرایط نسلی در دهه۸۰ و با حضور دولت اصلاحات و شرایط باز ایدئولوژیک این دهه، متون مداحی تحت‌تاثیر نیازهای فرهنگی-سیاسی نسل جدید، با آزادی بیشتری از ساختار سنتی حاکم، رشد کردند. در این دوره با حضور جوانان در حوزه‌های جدیدالتاسیس عمومی، هیئات سنتی از برخی محیط‌های اجتماعی دور و به تبع سطح ارتباط ایشان با مخاطبان جوان کاهش یافت. در این دوره با حضور مادحین جوان، مداحی فرمی ریتمیک می‌گیرد و هیئات با تمرکز نوحه‌خوانی و حضور کمرنگ روضه و واعظ روحانی برگزار می‌شود. مداحی‌های عامه‌پسند (پاپ) جدید با نقد فهم سنتی از متن دینی و توجه جدی به زندگی روزمره و اعتقادهای عمومی و عینی و خودمانی، موجب بازنگری در فهم دین شدند. (بهار،۱۳۹۰،۲۲۸-۲۲۵)

 ۴-محتوامحوری مداحی سنتی

مداح سنتی در جایگاهی پس از شخص واعظ روحانی و درکنار وی، به تبلیغ و آموزش دین می‌پردازد. بسیاری از این مادحین به‌صورت رسمی در حوزه‌های علمیه یا غیررسمی در ارتباط مستمر با علما، آموزش دینی دیده‌اند. محتوای اشعار موزون و کلاسیک مادحین سنتی، برگرفته از متون دینی مستند است و شعرا تلاش می‌کردند با پیونددهی مسائل روز با متون و وقایع دینی به آموزش، تحریک و هدایت مخاطبان خود بپردازند. به‌طور مثال پیوند قیام عاشورا با جهاد و دفاع‌مقدس در اشعار آهنگران در دوران دفاع‌مقدس عامل تحریک و تهییج در جبهه‌ها بوده است.

امر امام خود را باید به جان خریدن، باید ره خطر را تا کربلا بریدن
باید به خیمه‌گاه مولا حسین رسیدن، در راه عشق‌ورزی باید بلا کشیدن

هیئات سنتی غالبا در فضاها و مکان‌های خاص معنوی نظیر مسجد، امامزاده و خانه عالمان دینی به‌صورت ثابت برگزار می‌شوند. مادحین سنتی، بیشتر در دستگاه سنتی آواز به اجرا می‌پردازند و فن مداحی را در ذیل استاد به‌صورت رابطه استادی-شاگردی طی می‌کنند. مخاطبان این هیئات غالبا به‌منظور افزایش معرفت و تربیت دینی در این مجالس حضور پیدا می‌کنند و رابطه «استاد و شاگرد» و « مربی-متربی» در این هیئات حاکم است. این ارتباط غالبا ارتباطی یک‌طرفه با مخاطب است که موجب تربیت علمی و عملی مخاطبان در بلندمدت می‌شود.

اگرچه هیئات و مداحی‌های سنتی، در ابتدا بر تلفیق مسائل روز و آموزش معارف متمرکز بودند، اما به‌مرور به‌واسطه‌ حضور نسل جوان در حوزه‌های عمومی جدید نظیر دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی، فاصله این مداحی‌ها، هم از متن مسائل روز جامعه دور شد و هم از سلایق فرمی مخاطبان نسل جدید؛ از این‌رو مخاطبان این مداحی‌ها گروهی خاص شده و کارکرد اجتماعی آنان به عزاداری محدود شد و دیگر نتوانستند حضوری فعال در بستر مسائل اجتماعی داشته باشند. مادحین سنتی بسیار تلاش می‌کنند نیازها، مسائل و علایق مخاطبان نسل‌های بعدی خود را به‌دقت شناسایی کنند. از آنجا که تربیت و آموزش فرآیندی فردی و تدریجی است، این هیئات زمانی که دارای جمعیت انبوه می‌شوند، اثرگذاری‌شان به‌نسبت قبل کاهش می‌یابد.

  ۵-ذائقه‌محوری مداحی پاپ

موسیقی پاپ درمقابل موسیقی سنتی، جنبه‌ای مردمی داشته و مختص به گروه خاصی است. این موسیقی مطابق با ذائقه مصرفی مخاطب شکل می‌گیرد و به‌قول مارکوزه به‌دنبال ایجاد حس لذت‌جویانه در مصرف‌کننده است. از ویژگی‌های موسیقی پاپ، تصویری بودن آن است که درجهت تحکیم هویت هنرمند درمنظر مخاطب به‌کار می‌رود(بهار، ۱۳۹۰، ۲۱۰-۲۰۳)  

الف- محتوای مداحی پاپ: شاید بتوان مداحی پاپ (عامه‌پسند) را در امتداد موسیقی پاپ قرار داد. توجه ویژه به ذائقه مخاطب در تولید محتوای مداحی و برپایی هیات‌ها در فضاهای عمومی از ویژگی‌های بارز این نوع مداحی است. مداحی پاپ با محوریت تنوع و نوآوری، سنت‌ها و الگوهای رسمی حاکم بر مراسم دینی را به چالش می‌کشد. مداحی پاپ سلیقه‌ای است و مداح ذوق و سلیقه شخصی خود را در آن وارد می‌کند و مخاطب نیز حس آزادی در انتخاب نوع مداحی و تفسیر از متن دینی را در خود وجدان می‌کند(بهار، ۱۳۹۰، ۲۱۹).

از آنجاکه این نوع مداحی برخاسته از ذائقه مخاطب است، ملاک موفقیت خود را ارتباط و جذب مخاطب می‌داند. از این‌رو بسیاری از مادحین جدید از توفیقات خود در جذب گسترده جوانان سخن می‌گویند. محتوای مداحی پاپ به‌واسطه انتخاب سوژه‌های روزمره و تکراری و استفاده از زبانی قابل‌فهم و عمومی، نقشی پررنگ در زندگی روزانه مخاطب ایفا می‌کند. محتوای مداحی پاپ باید قابل‌فهم عمومی بوده و سبک آن به‌گونه‌ای باشد که قابل‌تکرار توسط مخاطبان در زندگی روزمره باشد. به‌طور مثال استفاده از کلماتی نظیر «جونم عشقم»، «دیوونتم» در نوحه‌ها سبب می‌شود مخاطب حتی خارج از محیط هیات، با تکرار این سبک‌ها و کلمات در زندگی روزانه، در تمام روز ارتباط خود را با مجالس اهل‌بیت حفظ کند.

محتوای مداحی پاپ به‌جای نقل وقایع گذشته دینی، روایتگر حس شخصی مخاطبان با اهل‌بیت است. به‌طور مثال به‌جای بازگویی ادب، غیرت و شجاعت دینی حضرت‌عباس درضمن ذکر وقایع تاریخی، به ابراز احساسات خود نسبت‌به وی می‌پردازد. مادحین جدید، خیلی خود را محدود به استفاده از اشعار و دستگاه‌های کلاسیک نمی‌دانند و گاهی ترجیح می‌دهند از شعر سپید استفاده کنند. در مداحی پاپ سبک و فرم غلبه و اولویت بر متن و محتوا دارد. از این‌رو گاهی اوقات شاهد مداحی‌هایی با سبک زیبا و جذاب اما بی‌محتوا هستیم.

این نوع مداحان غالبا به‌صورت سنتی آموزش مداحی ندیده‌اند، از این‌رو برخی از آنها برای تولید محتوا به‌ناچار از خوانندگان پاپ تقلید می‌کنند و پوششی معمولی و جوان‌پسند داشته و از زبان بدن در مداحی استفاده می‌کنند.

ب- مخاطبان مداحی پاپ: مداحی پاپ غالبا برخاسته از نیازهای فرهنگی نسل جدید مخاطبانی است که به‌دنبال ایجاد هویت خود با قرائتی جدید از دین هستند. از این‌رو انتخاب این نوع مداحی، هم بیانگر اعتراض به سنت است و هم درجهت ساخت هویتی متمایز و از آن‌طرف هر مداحی نیز تلاش می‌کند سبک ویژه و متمایز خود را تقویت کند تا بتواند برای خود و مخاطبانش، هویتی متمایز و جدید ایجاد کند، از این‌رو بیشتر وزن این هیات‌ها بر محور نوحه بوده و مقایسه سبک مادحین با هم پدیده‌ای متعارف است.

ج- مکان و فضای هیات‌های جدید: هیات‌های جدید به‌جای مکان‌های معنوی ثابت نظیر مساجد و امامزاده‌ها، در مکان‌های عمومی زندگی نظیر تکیه‌های خیابانی، دانشگاه‌ها، فرهنگسراها و حتی مکان‌های تفریحی نظیر ورزشگاه‌ها و پارک‌ها برپا می‌شود. ازجمله ویژگی این مکان‌های جدید فقدان عقبه معنوی دینی و غیرثابت بودن است.

 این هیات‌های بزرگ از هر ابزار عامه‌پسندی برای پیشبرد مداحی خود استفاده می‌کنند. شاید آخرین ابزارهای امروزی آنها استفاده از آلات موسیقی در هیات‌ها، فیلمبرداری حرفه‌ای، استفاده از استیج و استودیو در تولید ویدئوکلیپ‌ها است.

در این هیات‌ها اصل با مداح است و روحانی در حاشیه، متغیر و حتی در امتداد مداح حرکت می‌کند و به‌جای وعظ و افزایش معرف دینی مستند، به ایجاد تهییج احساسات حتی گاهی با ذکر مطالب غیرمستند می‌پردازد.

  ۶-خطر عرفی‌سازی دین

میل محتوای هیات‌های مدرن، درجهت همنوایی اعتقادات دینی با تجربه زیسته دینداران است. مداحان جدید بیشتر روایتگر موقعیت‌های اجتماعی و سیاسی زندگی دینداران هستند و توجه کمی به متون دینی دارند و متنوع‌سازی سبک را مقدم‌بر آموزش محتوای دینی می‌دانند. اما باید دانست رهاسازی مناسک آیینی از متون دینی و همراه‌سازی این مراسم با مسائل دنیوی به‌تدریج موجب سکولار شدن هیات‌ها می‌شود. سکولار شدن جنبش‌های دینی به این معناست که بخشی از این دنیا و همانند آن باشند و معارف غیرتجربی (که شامل بسیاری از معارف دینی خصوصا در حوزه اعتقادات است)، در آن کمرنگ شوند. کمرنگ شدن معارف عمیق دینی نظیر امور اعتقادی در محتوای مداحی، موجب برجسته شدن مناسک ظاهری دینی نزد مخاطبان می‌شود.

این مسیر گاهی به‌جایی می‌رسد که مسائل غیرمادی، اخروی، اخلاقی و اعتقادی دین نظیر اعتقاد به توحید، معاد و امامت یا کمرنگ می‌شود و به حاشیه می‌رود یا در حد امور محسوس تنزل می‌یابد. این تنزل گاهی درمورد مناقب اهل‌بیت نیز صورت می‌گیرد، به‌طور مثال قدرت ایمانی امیرالمومنین و حضرت‌عباس(ع) در حد قدرت اسطوره‌های قهرمانی تنزل یافته و بیشتر اشعار به تعریف اندام ظاهری ایشان متمرکز می‌شود یا رابطه امام و امت به رابطه مولا و نوکر زندگی عرفی تغییر می‌یابد. در سال‌های اخیر شیوع این نوع مداحی‌های کم‌عمق موجب انتقاد و اعتراض برخی مراجع دینی و روحانیت معظم شده است.

مداحی پاپ (عامه‌پسند) بازتاب زندگی معمولی مخاطبان اعم‌از شادی‌ها، غم‌ها، فردگرایی‌ها و مشکلات است و از این‌رو از ابزارهای عامه‌پسند زندگی روزمره نظیر استفاده از آلات موسیقی نیز استفاده می‌کند و کمتر سراغ ابزارهای نخبگان دینی نظیر تعقل، اندیشه و علم می‌رود. از این‌رو در این نوع مداحی‌ها رگه‌هایی از تظاهر به عقل‌گریزی و اصرار بی‌مبنا بر سنت‌شکنی دیده می‌شود.

  ۷-کلام آخر

آنچه گفته شد، درمورد هیات‌ها و مادحین سنتی و عامه‌پسند بیانگر دو سر یک طیف است و بسیاری از هیات‌ها و مادحین در دوره‌های مختلف خود، در میانه یا متمایل به یک‌سوی این طیف شده‌اند.

به‌طور کلی، هیات‌ها و مداحی‌های سنتی، با نگاهی توده‌ای و منفعل به مخاطب، محتوا و فرم خود را بر محور آموزش متون دینی شکل داده و توجه کمی به ذائقه مخاطب دارند. از این‌رو تلاش می‌کنند ازطریق رشد معرفت و شناخت مخاطب، به عواطف و رفتار وی جهت دهند. این هیات‌ها آموزش و تربیت مستقیم (و نه تعاملی)، فردبه‌فرد و تدریجی مخاطب را ازجمله اهداف خود دانسته و به‌دنبال تاثیرگذاری کیفی هستند، از این‌رو با افزایش جمعیت، قدرت تاثیرگذاری آنها بر مخاطب کم می‌شود. دور شدن این هیات‌ها از حوزه‌های عمومی جدید و مسائل اجتماعی روز و فاصله نسلی بین مداح و مخاطبان و بی‌توجهی به تغییرات ذائقه مخاطبان در فرم و محتوا موجب کم‌رونق شدن این نوع مداحی‌ها شده است.

درمقابل، هیات‌های جدید و مداحی پاپ، به‌جای نگاه توده‌ای به مخاطب، مخاطب را به‌مثابه بازار می‌بینند که باید محتوا و فرم مداحی، بر محور ذائقه وی شکل گیرد. هدف محوری این هیات‌ها ارتباط با مخاطب است و محتوا و فرم بر محور مخاطب، متنوع و متغیر می‌شود و البته این ذائقه‌محوری گاهی در چهارچوب مورد تایید شارع نیست. مداحی‌های پاپ به‌جای پرداختن به متون دینی غالبا روایتگر موقعیت‌های اجتماعی، فرهنگی و شخصی مخاطبان دیندار خود هستند. اگرچه این مداحی به‌دلیل محتوای عامه‌پسند و حضور در فضاهای عمومی جدید، در کوتاه‌مدت با مخاطب خود به‌سرعت ارتباط می‌گیرد و موجب ایجاد و تهییج تاثیرات معنوی و عاطفی شدید بر مخاطب می‌شود، اما در بلندمدت به‌دلیل برجسته‌سازی مناسک ظاهری دینی و بی‌توجهی به مبانی دینی، نمی‌تواند نیازهای شناختی عمیق مخاطبان خود را رفع کرده و در ساحت اجتماع نیز نمی‌تواند موجب حرکت‌های اجتماعی برخاسته از مبانی دینی شود.

مداحی امروز زمانی می‌تواند در کارکرد اجتماعی خود موفق باشد که بتواند محتوا، مخاطب و محیط و فضای اثرگذار متناسب خود را انتخاب کرده و بسازد و از مزیت‌های هر دو رویکرد سنتی و پاپ استفاده کند.

 هیات‌ها و مادحین امروز، هم باید از وضعیت امروز مسائل اجتماعی با مخاطب سخن بگویند و هم برای حل مسائل فردا با وی گفت‌وگو کنند. هم باید نگران کیفیت مجالس باشند و هم از مقایسه نادرست کمیت پرهیز کنند. هم باید به تربیت و آموزش معرفتی مخاطبان خود بپردازند و هم ذائقه و عواطف او را رشد دهند. هم باید پای در متون دینی مستند داشته باشند و هم متناسب با ذائقه مخاطب، آن محتوا را ترجمه هنری کنند. هم باید به احوال شخصی مخاطب توجه کنند، هم مسائل او را در فضای اجتماع درنظر گیرند. هیات‌ها باید در بستر مسائل اجتماعی حضوری فعال داشته باشند، اما حضوری موثر و تخصصی.

نگاه به گروه‌های تخصصی مخاطب باید جایگزین نگاه توده‌ای و بازاری به مخاطب شود؛ چراکه سطح علمی- معرفتی، نیازها و حوزه فعالیت‌های مخاطبان متفاوت و تخصصی شده است. از این‌رو درکنار هیات‌های عمومی، نیازمند رشد هیات‌های تخصصی هستیم تا بتوانند مرجعیت اجتماعی و تربیت تخصصی مخاطبان خود را پیگیری کنند.

با گسترش حوزه‌های عمومی جدید و پیچیدگی مسائل اجتماعی، هیات‌ها و مداحان باید متناسب با ظرفیت خود، مکان و بستر فعالیت اجتماعی خاص خود را مشخص کنند و متناسب با مخاطب آن حوزه، محتوا و فرم پیام خود را شکل دهند. در این حالت هر هیات و مداح، مخاطب خاص خود را دارد و مقایسه جمعیت مخاطبان معنی ندارد. به‌طور مثال هیات‌های دانشجویی با هیات‌های ادارات دارای مخاطبان خاص و محتوایی متفاوت است و مقایسه جمعیت آنها با هم کاری اشتباه است.

 هریک از این هیات‌های تخصصی در بستر یک مجموعه مسائل اجتماعی حضور داشته و باتوجه به ظرفیت خود، محتوا و دایره فعالیت خود را محدود و تخصصی می‌کند. این تخصصی شدن موجب جلوگیری از تولید و عرضه پیام‌های کلی، غیرمتناسب و بی‌فایده برای مخاطبان می‌شود و باعث می‌شود فرم و محتوای مداحی متناسب با آن مخاطب خاص تولید شده و اثر آن مداحی بر آن مخاطب خاص سنجیده و درجهت تغییر یا تقویت آن اثر حرکت شود. به‌طور مثال طرح مسائل جمعیت و فرزندآوری در هیات‌های خانوادگی و هیات‌های بانوان نیازمند فرم و محتوایی خاص در مداحی است و طرح آن مسائل در هیات‌های دانش‌آموزی غیرمتناسب با مسائل آن مخاطبان است. همچنین در هیات‌های دانشجویی به‌واسطه فضای آزاد علمی در دانشگاه، برگزاری فرم مناظرات آزاد درمورد مسائل روز در هیات‌ها، به‌جای آموزش‌های یک‌طرفه، شیوه‌ای اثرگذار و تعاملی در آموزش است.

منابع:
۱- محمدزمانی، جواد، ۱۳۹۳، فرهنگ نامه، هنر و ادب آیینی، سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
۲-ری‌شهری، محمد، ۱۳۷۵، میزان الحکمه، دارالحدیث، قم
۳-کلینی‌رازی، محمد بن‌یعقوب (۱۳۶۲)، الاصول من الکافی، ج۵، ص۱۱۷، باب کسب النائحه، ناشر: اسلامیه، تهران، چاپ دوم.
۴-مهری، بهار. (۱۳۹۰). مصرف و فرهنگ. چاپ اول، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها(سمت)، تهران۵- ابن‌بابویه، محمدبن على(۱۴۰۶ قمری)، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال‌، دارالشریف الرضی للنشر، قم‌.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مداحی هیئات دسته سنتی مداحی پاپ عمومی جدید مسائل اجتماعی نوع مداحی ائمه اطهار ع ذائقه مخاطب مخاطبان خود امام صادق ع طور مثال محتوا و فرم هیات ها هیئات سنتی هیات ها عامه پسند مجالس عزا متون دینی مسائل روز هیات ها مداحی ها بر محور اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۴۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین تبلیغات برای لباس فروشی (8 روش رایگان و زود بازده)

در دنیای امروزی، کسب‌وکارها از روش‌های جدید برای توسعه و فروش بیش‌تر استفاده می‌کنند. بنابراین روش‌های تبلیغاتی نیز نسبت به قدیم تفاوت‌های بسیاری پیدا کرده است.

اگر فروشگاه لباس دارید و می‌خواهید در کسب‌وکار خود پیشرفت کنید، باید با روش‌های تبلیغات نوین آشنا باشید. در دنیای امروزی، بسیاری از تبلیغات‌ها در فضای مجازی انجام می‌شوند. همچنین تبلیغات با پیامک نیز مانند سال‌های گذشته پابرجا است. در ادامه به بهترین تبلیغات برای لباس فروشی می‌پردازیم تا شما بتوانید از این طریق، کسب‌وکار خود را گسترش داده و فروش بیش‌تری داشته باشید.

بهترین تبلیغات برای لباس فروشی (اصولی ترین‌روش‌ها)

اگر می‌خواهید به عنوان یک فروشگاه لباس مطرح در دنیای مد و پوشاک فعالیت کنید، باید یک استراتژی برای تبلیغات خود در نظر بگیرید. داشتن یک استراتژی تبلیغات مناسب سبب می‌شود که بتوانید با دیگر فروشگاه‌های لباس رقابت کرده و کسب‌وکار خود را به سرعت رشد دهید. در ادامه به بررسی انواع روش‌های تبلیغات لباس فروشی اشاره می‌کنیم تا با استفاده از این روش‌ها بتوانید بیش‌ترین فروش را داشته باشید و درآمد خود را افزایش دهید.

تبلیغات با شاپینو

شاپینو به عنوان یک سایت اختصاصی، بهترین روش تبلیغات برای لباس فروشی میان کاربران و فروشندگان اینستاگرامی بوده و خرید آنلاین را برای مشتریان بسیار راحت می‌کند. در این صورت شما به عنوان یک فروشنده، راحت‌تر می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید؛ زیرا افراد زیادی برای خرید محصولات مورد نظر خود به گوگل مراجعه می‌کنند. در واقع با استفاده از شاپینو نرخ تعامل و فروش کسب‌وکارهای مختلف نظیر پوشاک با رشد زیادی همراه است. شاپینو بستری را فراهم کرده که محصولات پیج اینستاگرامی شما در گوگل نمایش داده شود.

تبلیغات در اینستاگرام

اینستاگرام به عنوان یکی از پرطرفدارترین اپلیکیشن‌ها در دنیا شناخته می‌شود که ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد. فعالیت بسیار بالای کاربران در اینستاگرام سبب شده است که این اپلیکیشن به عنوان یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌ها برای کسب‌وکارها نیز شناخته شود.

اگر می‌خواهید فروشگاه لباس شما در اینستاگرام دیده شود، می‌توانید تبلیغات خود را در این فضا انجام دهید. برای انجام این کار کافی است به سراغ پیج‌هایی بروید که فالوورهای بالایی داشته و تعامل بالایی با فالورهای خود دارند. توجه داشته باشید که همه پیج‌ها با تعداد فالوور بالا برای دادن تبلیغات در اینستاگرام مناسب نیستند و شما باید به سراغ پیج‌هایی بروید که مخاطبان هدف برای پیج شما داشته باشند. در غیر این صورت تبلیغات موفقیت‌آمیز نبوده و تنها کاربران روح، جذب پیج شما خواهند شد.

تبلیغات در گوگل

در طول روز افراد بسیاری برای یافتن بهترین محصولات و خرید پوشاک به گوگل مراجعه می‌کنند. بنابراین اگر فروشگاه لباس دارید، برای رشد کسب‌وکار خود و فروش محصولات می‌توانید از سرویس تبلیغاتی گوگل استفاده کنید. این سرویس به جذب مشتریان کمک کرده و آن‌ها را به خرید محصول مورد نظر هدایت می‌کند.

تبلیغات با ویدیو

ایجاد تعامل با کاربران و کسب اعتماد آن‌ها در فروش محصولات و تبلیغ کسب‌وکار بسیار اهمیت دارد. استفاده از تبلیغات ویدیویی به ایجاد حس اعتماد در مخاطب و تبدیل کردن او به مشتری بسیار کمک می‌کند. تبلیغات ویدیویی نسبت به تصاویر، کارآمدتر و تعاملی‌تر هستند. بنابراین شما می‌توانید از این روش تبلیغاتی برای افزایش آگاهی از برند، جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتری استفاده کنید. البته هزینه تبلیغات ویدیویی به ازای هر نمایش موفق محاسبه می‌شود.

تبلیغات بنری

یکی از بهترین روش‌های تبلیغات برای لباس فروشی، استفاده از تبلیغات بنری است. در واقع با این روش تبلیغات، به شناخت برند و معرفی کمپین خود در سایت‌های پربازدید می‌پردازید. بازدید روزانه از این سایت‌ها و مشاهده تبلیغات بنری شما توسط کاربران کمک می‌کند تا بتوانید راحت‌تر نام برند خود را بر سر زبان‌ها بیندازید. شما باید به ازای هر کلیک، هزینه مشخصی بابت تبلیغات بنری بپردازید. بنابراین اگر می‌خواهید کمی بیش‌تر خرج کنید، از بنرهای ثابت برای افزایش آگاهی مخاطبان از برند خود کمک بگیرید.

تبلیغات با ارسال پیامک

تبلیغات پیامکی از گذشته تاکنون یکی از مهم‌ترین روش‌های تبلیغاتی است که بسیاری از کسب‌وکارها از آن استفاده می‌کنند. اگر فروشگاه لباس دارید و می‌خواهید از یک روش موثر برای تبلیغات استفاده کنید، تبلیغات پیامکی یکی از بهترین گزینه‌ها است. این روش تبلیغات یکی از راه‌های ارزان و سریع برای تبلیغات لباس است. شما می‌توانید متنی کوتاه و جذاب را در کم‌ترین زمان به مخاطب خود ارسال کنید. این روش تبلیغات به عنوان بهترین روش برای تبلیغ لباس فروشی به شما اجازه می‌دهد که با شخصی‌سازی پیام‌ها، بتوانید ارتباط عمیق‌تر و تعاملی‌تری با مشتری خود داشته باشید.

تبلیغات ارجاعی

تبلیغات ارجاعی نیز یکی از بهترین روش‌های تبلیغات برای لباس فروشی بوده و از این طریق می‌توانید مشتریان بسیاری را به کسب‌وکار خود جذب کنید. مخاطبان در تبلیغات ارجاعی، خدمات و محصولات شما را به دیگران معرفی کرده و از این طریق آن‌ها را ترغیب می‌کنند که با برند شما آشنا شوند.

در این نوع تبلیغات به جای اینکه سعی کنید منابع مالی خود را برای تبلیغات و دیگر روش‌های تبلیغاتی به کار بگیرید، می‌توانید از طریق مخاطبان فعلی به مخاطبان جدیدی دست پیدا کنید. تبلیغات ارجاعی بسیار دقیق بوده و احتمال تبدیل مخاطب به مشتری در آن بسیار زیاد است. همچنین این روش تبلیغات، هزینه بسیار کمی برای شما دارد و مشتریان شما به مشتریانی وفادار تبدیل خواهند شد.

تبلیغات با کمک اینفلوئنسرها

یکی از جدیدترین روش‌های تبلیغات که بسیاری از برندها در حوزه فروش لباس از آن استفاده می‌کنند، تبلیغات با کمک اینفلوئنسرها است. در این تبلیغ شما از طریق افراد تاثیرگذار می‌توانید به بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی پرداخته و برند و محصولات خود را معرفی کنید.

شما می‌توانید اینفلوئنسرها را به فروشگاه خود دعوت کنید یا محصولات خود را برای آن‌ها ارسال کرده و با انجام تبلیغات، مشتریان بسیاری جذب کنید. البته بهتر است حوزه فعالیت این افراد به مد و پوشاک نزدیک باشد تا بتوانید مخاطبان هدف خود را پیدا کنید. از آنجایی‌که این افراد روی دنبال کننده‌های خود بسیار تاثیرگذار هستند، مشتریان بسیاری جذب فروشگاه لباس شما خواهند شد.

ویژگی‌های بهترین تبلیغات برای لباس فروشی

اگر قصد دارید بهترین تبلیغات برای لباس فروشی خود انجام دهید، باید با ویژگی‌های این تبلیغات آشنا باشید تا روی مخاطبان خود اثر بگذارید. برای داشتن بهترین تبلیغات بیش از هر چیزی باید مخاطبان خود را شناسایی کرده و از نیازها و علایق آن‌ها مطلع باشید. شما باید اهداف خود را از تبلیغات و انتظاراتی که دارید، تعیین کنید. همچنین مشخص کردن بودجه به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین تبلیغات برای لباس فروشی را انتخاب کرده و مخاطبان بسیاری جذب کنید.

از جمله ویژگی‌های یک تبلیغ مناسب برای لباس فروشی می‌توان به استفاده از تصاویر و محتوای جذاب اشاره کرد. استفاده از تصاویر با محتوای جذاب و گیرا سبب جلب توجه مشتریان می‌شود. همچنین برای اینکه بتوانید مخاطبان خود را جذب کنید، باید از پیام های متقاعد کننده استفاده کنید.

با بهترین روش‌های تبلیغات، لباس بیش‌تری بفروشید!

از جمله مهم‌ترین کارها برای داشتن یک فروشگاه لباس موفق، استفاده از بهترین روش تبلیغات برای لباس فروشی است. شما می‌توانید در فضای آنلاین نظیر اینستاگرام و وب سایت‌ها فعالیت داشته باشید و محصولات خود را تبلیغ کنید. بنابراین با توجه به مطالب اشاره شده در این مقاله می‌توانید متناسب با بودجه‌ای که دارید، بهترین تبلیغات برای لباس فروشی خود انتخاب کرده و کسب‌وکار خود را توسعه دهید.

کد خبر 749718

دیگر خبرها

  • تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»
  • «تهران ۲۰» به مطالبات مردم نزدیک‌تر می‌شود
  • گاف عجیب سریال «افعی تهران» سوژه شد
  • الگوریتم اینستاگرام تغییر می کند؟
  • آب‌رسانی به ۴۱ روستا توسط بسیج‌ سازندگی خراسان‌ شمالی
  • بهترین تبلیغات برای لباس فروشی (8 روش رایگان و زود بازده)
  • «کمی دیرتر» به چاپ هفدهم رسید
  • بحران ادبیات داریم
  • همدان میزبان رقابت‌های انتخابی تیم ملی وزنه‌برداری
  • کاش تلویزیون، این مدلی نبود