Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@04:25:20 GMT

قیمت میلگرد در فصول مختلف سال

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۴۵۹۰

قیمت میلگرد در فصول مختلف سال

 

میلگرد از محصولات فولادی بسیار مهمی است که بازار پررونقی دارد و در صنایع گوناگون به کار می‌رود. عوامل مختلفی روی قیمت میلگرد اثرگذارند. ثبات قیمت‌ها در بازار این مقطع فولادی روی تأمین هزینه‌های پروژه‌های ساخت‌وساز هم اثرات مستقیمی دارد. بازار ساختمان‌سازی و میلگرد در رابطه‌ای دوسویه با هم هستند و نوسانات قیمت میلگرد و نوسانات بازار هر کدام روی هم اثر می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این مطلب، از قیمت میلگرد در فصول مختلف سال می‌گوییم و بررسی می‌کنیم که ارزانترین و گرانترین فصول سال برای خرید میلگرد و مقاطع فولادی چه زمانی است.

بررسی فرازوفرود های بازار میلگرد و مقاطع فولادی مختلف

نوسانات قیمت در کشور به‌شدت بالاست. بی‌ثباتی در بازارهای مختلف وجود دارد و بازار میلگرد و مقاطع فلزی هم از این قاعده مستثنی نیست. کسانی که در بازار مذکور مشغول به فعالیت‌اند و به نوعی در پروژه‌های ساخت‌وساز شرکت دارند، لازم است مدام بازار را رصد کنند و قیمت لحظه ای میلگرد یا موارد دیگر را تحت‌نظر داشته باشند. از جمله عوامل بسیار مهمی که همواره روی قیمت‌ها اثر می‌گذارد، باید به هزینه حمل‌ونقلی اشاره کرد که برای ترابری مقاطع فولادی صرف می‌شود. این موضوع در گروی سوخت است و سوخت هم در پیوند با انواع عوامل بالا‌وپایین می‌شود.

از مقوله حمل‌ونقل که بگذریم، به بازار ارز می‌رسیم. نوسانات دلاری روی قیمت‌ محصولات و بازارهای مختلف اثرگذارند. این عامل در کنار وضعیت تورم، تحریم‌ها و مشکلات رکودی اقتصاد، تکانه‌های شدیدی به بدنه بازار مقاطع فولادی وارد می‌کند. فقط بازار داخلی نیست، بازار جهانی و عوامل متعددی مانند مسائل سیاسی یا مشکلات پیش‌بینی‌نشده‌ای مانند بیماری کووید-۱۹ هم بازارها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

اما در کنار همه این‌ها، موضوع عرضه و تقاضا، تحت‌الشعاع فصول مختلف هم از جمله عواملی است که قیمت میلگرد را تغییر می‌دهد. قیمت میلگرد اصفهان و شرکت‌های تولیدی دیگر در مقاطع زمانی متنوع سال متفاوت است. اما چطور و چگونه؟

قیمت میلگرد در زمستان و پاییز

در فصول سرد سال، همیشه سیکل تغییراتی برای قیمت میلگرد رخ می‌دهد که آگاهی از آن ضروری است. در این فصل‌ها، به‌واسطه سردی هوا و کم‌شدن پروژه‌های ساخت‌وساز تقاضا برای میلگرد و سایر مقاطع فولادی کاهش پیدا می‌کند. سردبودن هوا پروژه‌های ساخت را به تعویق می‌اندازد و از همین روی، رونق از بازار رخت برمی‌بندد. این کاهش تقاضا، بازارها را نسبت به تولید در مسیر بی‌تحرکی قرار می‌دهد. در نتیجه میلگردها و مقاطع فولادی کمتری در فصول سرد سال تولید می‌شوند و همین موضوع باعث کم‌شدن تیراژ آنها در بازار می‌شود. حتما حدس می‌زنید که با کم‌شدن مقاطع در بازار، سیکلی از تغییر قیمت دوباره شکل می‌گیرد. عوامل متعدد سیاسی و جهانی هم در کنار اثرگذاری‌های فصلی شروع به ایجاد نوسانات و اوج و فرودهایی در بازار می‌کنند.

قیمت میلگرد در تابستان و بهار

میزان ساخت‌وسازهای فصلی و شرایط آب‌وهوایی روی قیمت میلگرد اثرات زیادی دارند. شش‌ماهه نخست هر سال یعنی در فصول بهار و تابستان، بیشترین تقاضا برای میلگرد به وجود می‌آید. پس از رکودی زمستانی، در دوماهه آخر سال هم پروژه‌های ساخت مجددا به جریان می‌افتند. البته این اطلاعات به‌طور تجربی به دست می‌آیند و عوامل متعدد دیگر و عناصر پیش‌بینی‌نشده‌ای در بازار هم می‌توانند وضعیت تقاضا را نسبت به پیش‌بینی‌هایی که همیشه به‌طور متداول وجود دارد از مسیر منحرف کنند.

برای مثال، برگزاری انتخابات مختلف که گاهی در فصول بهار و تابستان رخ می‌دهند بر بازار قیمت‌ها اثر می‌گذارند. درست است که تقاضا در مقاطع گرم‌تر سال بیشتر می‌شود اما وقایع سیاسی مانند انتخابات می‌توانند بازارها را وارد شوک، رونق یا به‌طور کلی، مسیرهایی کنند که به دور از پیش‌بینی‌ها باشد. در هر حال، به‌طور کلی، بازارهای صنایع ساختمانی در تابستان و بهار پررونق‌تر هستند.

همان‌طور که گفته شد، نقش زمان و فصول مختلف همیشه در تعیین قیمت‌ها اثرگذارند. به‌طور کلی، با کاهش تقاضا در فصول سرد و به تعویق‌افتادن پروژه‌های ساخت مختلف، قیمت‌ها هم کاهش پیدا می‌کنند. معمولا در پاییز خریداران برای تهیه میلگردها و مقاطع فولادی دیگر نیاز به پرداخت مبالغ کلان و هزینه‌های سنگین ندارند.

در فصل‌های بهار و تابستان، میزان خرید میلگرد افزایش پیدا می‌کند و قیمت این قطعه فولادی هم بیشتر می‌شود. همین موضوع است که باعث می‌شود، برخی از کارفرمایان برای اقتصادی‌کردن روند مخارج در فصل‌های سردتر اقدام به ساخت‌وساز کنند. البته چنین چیزی برای تمام پروژه‌ها شدنی نیست و برخی از ساخت‌وسازها اصلا امکان کلیدخوردن در زمستان یا پاییز را ندارند.

با این حال، همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، عناصر و عوامل متعدد سیاسی، اجتماعی، رویدادهای طبیعی و دلایل اثرگذار جهانی هم می‌توانند چه در فصول سرد و چه در فصول گرم، پیش‌بینی‌های وضعیت قیمت میلگرد در بازار را مخدوش کنند یا به نوعی تحت‌تأثیر قرار بدهند.

استفاده از فنون و تحلیل‌ها برای پیش‌بینی قیمت

روش‌های تحلیلی مختلفی برای برآوردکردن قیمت‌ها در بازار آهن وجود دارد. اما باید قبول کرد که در ایران بخشی از فرایند تنظیم بازار دستوری است و همین موضوع باعث می‌شود که گاهی پیش‌بینی‌هایی که به واسطه اصول فنی و مبتنی بر نمودارها ایجاد شده‌اند از شکل خود فاصله بگیرند.

اتفاقات سیاسی متنوعی که در هر بازه زمانی در کشور رخ می‌دهد هم مانع از آن می‌شود که تحلیل‌های علمی از مسیر همیشگی‌شان به سمت درست پیش بروند. اما چاره چیست؟ به نظر می‌رسد که تحلیل‌گران و کارشناسان باید بدون در نظرگرفتن عواملِ مزاحم غیرقابل‌پیش‌بینی دست به تحلیل بزنند و بعد بنا به رخدادهای پیش‌بینی‌نشده، تحلیل‌هایشان را به‌روزرسانی کنند.

در ذکر عوامل اثرگذار روی قیمت میلگرد و بیان مهم‌بودن فصول مختلف باید به نکته بسیار مهم دیگری هم اشاره کنیم. بودجه عمرانی کشور همیشه نقش مهمی در شکل‌گیری تقاضای مقاطع فولادی دارد. کم‌شدن بودجه عمرانی نشانه خوبی نیست و سیگنال‌هایی مبنی بر کاهش تقاضا را به بازارها ارائه می‌دهد.

در آخر

شرکت در پروژه‌های ساخت‌وساز و به‌عهده‌داشتن مسئولیت در این حوزه همیشه همراه با تخمین‌زدن‌ها و برآوردهای قیمتی فراوان است. برای آگاهی از قیمت‌ها باید مرجعی معتبر و قابل‌اعتماد برای استعلام‌گرفتن وجود داشته باشند. شرکت آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) از جمله مجموعه‌های خوش‌نامی است که سابقه خوبی در حوزه ارائه اطلاعات و استعلام قیمت میلگرد و مقاطع دیگر دارد. علاوه بر این خدمت، مجموعه مذکور در بازرگانی و تأمین مقاطع فولادی هم فعالیت می‌کند و نام خوشی در بازار دارد. پس برای پیش‌برد پروژه‌های مختلف ساخت‌وساز می‌توانید روی این مجموعه حساب کنید.

فعالیت‌های آیرومارت تنها به فروش و ارائه لیست قیمت آهن‌آلات محدود نمی‌شود. این مجموعه با ارائه تحلیل بازار میلگرد و دیگر مقاطع به صورت هفتگی در نشانی iromart.com و شبکه‌های اجتماعی آیرومارت، مخاطبان را در جریان هر آنچه در بازار آهن ایران می‌گذرد، قرار می‌دهند. در صورت نیاز به راهنمایی و مشورت در خرید، از طریق شماره 02145306 با متخصصین آیرومارت در تماس باشید.

منبع: فردا

کلیدواژه: میلگرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۴۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس چند شهر خوزستان سه‌شنبه غیرحضوری شد

 به دلیل تداوم گرد و غبار، فعالیت مدارس کلیه مقاطع تحصیلی نوبت صبح در شش شهر خوزستان در روز سه‌شنبه غیر حضوری اعلام شد.

به گزارش ایسنا؛ داود میرشکار دبیر کمیته اضطرار آلودگی هوای استان خوزستان شامگاه دوشنبه اعلام کرد: فعالیت مدارس کلیه مقاطع تحصیلی نوبت صبح در شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون، آبادان، خرمشهر و شادگان در روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه به صورت غیرحضوری است.

وی افزود: فعالیت آموزشی مدارس در این شهرستان‌ها در بستر سامانه شاد انجام می شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مدارس چند شهر خوزستان سه‌شنبه غیرحضوری شد
  • نحوه ساخت آسان یک قفل با میلگرد (فیلم)
  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم
  • توقف صادرات مقاطع طویل لوله و پروفیل فولادی با الزام برگشت ارز
  • کتاب «نقش ما» وارد بازار نشر شد
  • انواع ورق صنعتی مهم کدام‌اند؟ چه کاربردی دارند؟
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • کلاهبرداری از طریق جعل اسناد خودرو در نظرآباد
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است