Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@12:13:51 GMT

سکته در کمین دیابتی‌ها

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۴۶۶۴

سکته در کمین دیابتی‌ها

رئیس گروه قلب و دیابت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیماران دیابتی تقریباً حدود دو تا چهار برابر بیشتر از افرادی که مبتلا به این بیماری نیستند مستعد سکته‌های قلبی و مغزی هستند.

رامش‌حسین‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص شیوع بیماری مزمن دیابت اظهار کرد: دیابت بیماری مزمن و شایع در جهان، ایران و استان اصفهان است؛ در سال ۱۳۹۵ در مطالعه شیوع بیماری دیابت ۱۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶۹ درصد برآورد شد و چهار سال بعد در مطالعه سال ۱۳۹۹ شیوع دیابت در افراد به ۱۳.۶۳ درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: در واقع دو درصد افزایش در طول چهار سال در شیوع دیابت را تجربه کرده‌ایم؛ در حالی که رسالت اصلی ثابت نگاه داشتن شیوع دیابت است، اما این افزایش طی سالیان ایجاد شده و در ادامه مشکل آفرین خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: بیماری دیابت عوارض متعددی دارد که در کل به دو دسته عوارض عروق بزرگ و کوچک تقسیم بندی می‌شود. عوارض بزرگ، گرفتاری در عروق بزرگ قلب و مغز بوده و احتمال دارد با ایجاد آن شاهد سکته‌های قلبی و مغزی باشیم.

وی ادامه داد: در مورد عروق کوچک اگرعارضه ایجاد شود، می‌تواند باعث (رتینوپاتی دیابتی) اختلالات در بینایی یا نابینایی شود و می‌تواند در کلیه باعث گرفتاری عروق کوچک شود؛ نارسایی مزمن کلیه را ایجاد و فرد درگیر دیالیز شود؛ این مشکل در پاها موجب زخم این عضو و در نهایت موجب قطع پا می‌شود.

حسین خانی تصریح کرد: متأسفانه قریب به ۶۵ درصد بیماران مبتلا به دیابت به دلیل سکته‌های قلبی و مغزی فوت می‌کنند و پیشگیری از این موضوع یکی از ضروریات جامعه است.

عارضه سکته‌های قلبی و مغزی

رئیس گروه قلب و دیابت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به عارضه سکته‌های قلبی و مغزی اظهار کرد: چربی خون بالا مهم‌ترین عامل بیماری‌های قلبی و عروقی است که برای این دسته بیماران بسیار حائز اهمیت است؛ توصیه‌ها برای افراد مبتلا به دیابت به خصوص افرادی بالای ۴۰ سال مصرف قرص استاتین و چربی خون است.

حسین خانی افزود: بیماران بدون در نظر گرفتن عدد چربی خون که در آزمایش قابل مشاهده است، استفاده از این قرص چربی خون را آغاز کنند ولی با توجه به عددی که در آزمایش وجود دارد، می‌توانیم دوز مصرف دارو را برای بیمار افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مصرف قرص چربی برای بیماران دیابتی بالای ۴۰ سال الزامی است؛ بیماران دیابتی تقریباً حدود دو تا چهار برابر بیشتر از افرادی که مبتلا به این بیماری نیستند مستعد سکته‌های قلبی و مغزی هستند؛ دیابت باعث تصلب شرایین و گرفتگی عروق به خصوص عروق بزرگ قلب و مغز در بدن بیمار می‌شود.

کاهش چربی خون بیماران و جلوگیری از تصلب شرایین

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: فشار خون بالا دومین عامل خطر مهم در بیماران دیابتی در مورد بروز سکته‌های قلبی و مغزی است و هر بیمار دیابتی که به پزشک مراجعه کند در گام نخست باید فشار خون وی مورد بررسی قرار گیرد.

وی توصیه کرد: باید فرد دیابتی هر سه ماه یکبار به پزشک مراجعه و پزشک معالج وی به طور مرتب وی را مورد چکاپ قرار داده و در صورتی که چربی خون وی نرمال باشد، باید سالیانه یک مرتبه آزمایش خون برای وی تجویز شود.

کد خبر 551220

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تازه های پزشکی دیابت مهمترین علل عوامل خطرساز علائم بیماری بیماران دیابتی پیشگیری از دیابت مبتلایان به دیابت پیشگیری عوارض مصرف دارو توصیه های پزشکی آزمايشگاه راه درمان دیابت علایم دیابت انواع دیابت کرونا و ديابت شیوع دیابت عوارض دیابت پای دیابتی افراد دیابتی آمار بیماران دیابتی رژیم غذایی دیابت چربی خون مصرف دارویی بیماری قلبی عروقی سکته مغزی افزایش خطر سکته قلبی گرفتگی عروق بیماران قلبی حمله قلبی نارسایی کلیه ایست قلبـی خطرات توصیه های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کنترل فشار خون بیماری های چشمی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سکته های قلبی و مغزی بیماران دیابتی چربی خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۴۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی

آفتاب‌‌نیوز :

تزریق انسولین به مقدار کم، کاهش قند خون نیمه شب، تغذیه نامناسب یا پرخوری، پدیده داوون و تزریق نادرست انسولین از دلایل افزایش قند خون صبحگاهی است.

 پدیده داوون به این جهت است که از حدود ساعت سه تا چهار صبح به بعد، قند خون افزایش می‌یابد که سه یا چهار بار در هفته، این مسئله رخ می‌دهد. علت این افزایش، ترشح هورمون‌هایی مانند هورمون رشد به ویژه در دوره بلوغ مبتلایان به دیابت نوع یک است و این هورمون‌ها مخالف انسولین عمل می‌کنند و باعث افزایش قند خون می‌شوند.

 در افراد دیابتی که انسولین تزریق می‌کنند، کاهش اثر انسولین که هنگام شب تزریق شده و نیز استرس و فشار‌های عصبی، به تشدید پدیده داوون می‌انجامد. برای اطمینان از بروز این پدیده، لازم است طی شب، چندین بار قند خون را اندازه‌گیری کرد.

 برای برطرف کردن این پدیده، از آن جا که نیاز به انسولین در هنگام صبح افزایش می‌یابد، با نظر پزشک، انسولین را باید دیرتر تزریق کرد.

با توجه به این که در کشور ما بسیاری از افراد دیر شام می‌خورند، قند خون ممکن است طی شب افزایش یابد. در این مورد نیز باید در طول شب، چندین بار قند خون را کنترل کرد و اگر متوجه شدید که قند خون در طول شب افزایش یافته، به احتمال زیاد، میزان انسولین برای تزریق شبانه کم است.

 میزان انسولین را باید زیر نظر پزشک معالج را افزایش دهید. کاهش قند خون در نیمه‌های شب نیز ممکن است سبب افزایش قند خون صبحگاهی شود؛ زیرا هنگامی که قند خون به شدت کاهش یابد، بدن انسان به طور خودکار هورمون‌هایی از جمله آدرنالین و گلوکاگن ترشح می‌کند که مخالف انسولین عمل کرده و باعث افزایش قند خون صبحگاهی می‌شوند.

 بیمار باید قند خون را چندین بار در طول شب کنترل کند تا متوجه کاهش احتمالی قند خون شود. میزان انسولین پایه و زمان تزریق آن باید زیر نظر پزشک تغییراتی داده شود و تغذیه نامناسب یا پرخوری نیز هر یک ممکن است به افزایش قند خون صبحگاهی بینجامد.

 برخی از افراد مبتلا به دیابت به جای شام، میوه زیاد مصرف می‌کنند یا به مقدار زیاد مواد پروتئینی، لبنیات و ماست می‌خورند که در طول شب، بخشی از این مواد در کبد تبدیل به قند یا گلوکز می‌شود و همین امر سبب افزایش قند خون صبحگاهی می‌شود.

 برای شام نباید مقدار فراوان پروتئین، مواد غذایی پر چرب و نیز مقدار زیادی میوه مصرف کرد. برای مهار افزایش قند خون صبحگاهی، اولین گام، تشخیص دلیل بروز آن است و در صورتی که قند صبحگاهی کنترل شود، کنترل قند خون در سایر اوقات روز نیز امری قابل دسترسی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • انسولین در داروخانه های هشتگرد به اندازه کافی موجود است
  • انسولین در داروخانه های هشتگرد به اندازه کافی موجود است 
  • راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • یک عامل مهم ابتلا به یائسگی زودرس
  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • آب آلبالو چه کمکی به دیابتی‌ها می‌کند؟
  • تولید نان کامل در ۱۵ واحد نانوایی در استان زنجان
  • از سکته گوش چه می‌دانید؟