Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@15:02:57 GMT

ژرف نگری در مراکز علمی و دینی باید افزایش یابد

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۴۸۳۹

ژرف نگری در مراکز علمی و دینی باید افزایش یابد

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم سالگرد ارتحال آیت الله گلپایگانی در قم برگزار شد، در این مراسم که با حضور آیات خاتمی، حسینی بوشهری، غروی، علوی بروجردی، یثربی، فاضل لنکرانی، حجج اسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور و حسن خمینی تولیت حرم مطهر حضرت امام راحل برگزار شد، استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با ویژگی‌های علمی، اخلاقی و معنوی این عالم ربانی به سخنرانی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی با اشاره به جایگاه علم و عالمان در مکتب والای اسلام، برخی احادیث در رابطه با مقابله عالمان دین با شیاطین و منحرفان را مورد توجه قرار داد و گفت: مرحوم آیت الله گلپایگانی بیش از ۸۰ سال از عمر شریفش را در عرصه تحصیل و تعلیم در حوزه‌های علمیه مشغول بود.

وی با بیان اینکه بزرگان دینی هم عصر این عالم وارسته، تعابیر بسیار بلندی در خصوص ایشان بیان کرده‌اند، اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر عمق دینی در حوزه‌های علمیه کاسته شده و برخی طلاب و روحانیون درگیر مدرک گرایی و شغل‌های اداری شده‌اند.

رفیعی بر ضرورت توجه و اهتمام روحانیت به مسأله علمی بودن و ژرف نگری در دروس حوزوی تاکید کرد و گفت: جایگاه برجسته علمی، نخستین ویژگی مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به تقوی و ورع کم نظیر مرحوم آیت الله گلپایگانی و تقید ایشان حتی به ترک مکروهات و انجام مستحبات، تصریح کرد: ادب، اخلاق و حسن برخورد این فقیه مجاهد همواره زبانزد بود و نمونه‌های بسیاری از پناه بودن ایشان برای مردم و طلاب وجود دارد.

رفیعی در پایان با اشاره به خرد و اندیشه سیاسی و اجتماعی آیت الله گلپایگانی و تأکید این عالم ربانی بر موضوع عقلانیت در امور، خاطرنشان کرد: ایشان همواره از انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی (ره) حمایت کرده و بر انجام فعالیت‌های عام المنفعه تأکید زیادی داشتند.

حضرت آیت الله سید محمدرضا موسوی گلپایگانی در ۹ ذیقعده ۱۳۱۶ هجری قمری در شهر گوگد شهرستان گلپایگان متولد شد و پس از عمری تلاش و مجاهدت در راه کسب علم و معرفت و تربیت شاگردان بسیار و بیش از ۳۰ سال زعامت شیعیان، سرانجام در سال ۱۳۷۲ درگذشت و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) به خاک سپرده شد.

کد خبر 5409290

منبع: مهر

کلیدواژه: حوزه علمیه قم آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی ناصر رفیعی بارش برف بوشهر ویروس کرونا برف و کولاک خطبه های نماز جمعه کرمانشاه دهه فجر آمار کرونا سیل کرمان برف روبی برف و یخبندان اردبیل تعطیلی مدارس آیت الله گلپایگانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۴۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با آیت الله حسینی بوشهری

 آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری،رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عصر امروز دوشنبه در دیدار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور اظهار داشت: تحریم‌ها عاملی شد تا به خود متکی باشیم و از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم.

وی گفت: البته این بدان معنا نیست که از تحریم استقبال می‌کنیم؛ اما اگر این محدودیت‌ها نبود، قطعا توجه به ظرفیت‌های داخلی پیدا نمی‌کردیم و به خاطر وابستگی شدید به دیگران، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دادیم.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود به زوایای پیچیده علمی عملیات «وعده صادق» پرداخت، بیان داشت: پس از این عملیات نگاه کشور‌ها به ما تغییر کرد و تا حد زیادی تحت تأثیر این عملیات پیچیده و حرکت قدرتمندانه قرار گرفتند، حتی برخی از افرادی که با این انقلاب همسو نبودند نیز بعد از این موفقیت به خود آمدند.

حسینی بوشهری افزود: این موفقیت در سایه توکل به خدا و امید به آینده میسر شد و معتقدم اگر امید در نسل جوان ما جوانه بزند و نسل جوان به جای پرداختن به جذابیت‌های کاذبی که دنیای غرب برای آنها ایجاد کرده است با امید به آینده تلاش کند، موفقیت و پیشرفت را در پی خواهد داشت.

وی همچنین با تأکید بر اهمیت ارتباط حوزه‌های علمیه با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، تصریح کرد: ظرفیت‌های خوبی در حوزه وجود دارد و طلاب فاضل و اندیشمند زیادی داریم که امید‌های آینده حوزه هستند؛ اما به خاطر مشکلات اقتصادی کشور، طلاب نیز در حوزه مسکن و معیشت دچار مشکل هستند، باید شرایطی فراهم شود که این نخبگان بتوانند بدون دغدغه بدرخشند.

در ابتدای این جلسه، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور، با تشریح جایگاه علم و فناوری در معادلات امروز دنیا ابراز داشت: عملیات «وعده صادق» دو ویژگی دارا بودن فناوری واقعی و دوم شجاعت در استفاده از آن را داشت.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی علم و فناوری را یکی از مهم‌ترین ارکان پیشرفت، توسعه و رشد کشور عنوان کرد و اظهار داشت: علم در گذشته بیشتر جنبه زینتی داشت، بعد از انقلاب صنعتی، علم یک محصول داد که عبارت از فناوری بود و غرب از این محصول برای بهره کشی از طبیعت و ثروت آفرینی استفاده کرد؛ اما در دهه‌های اخیر علم از عوامل ایجاد اقتدار و قدرت آفرین است.

وی با اشاره به اهمیت علوم اجتماعی خاطر نشان کرد: از سال گذشته سعی کردیم به فضای تولید علوم اجتماعی بیشتر توجه کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تجلیل از ۷۰ سال خدمت علمی آیت الله جوادی آملی
  • ۲۳۳ پایان‌نامه مرتبط با کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای در حال تدوین است
  • روایتی اجمالی از زندگینامه، تحصیلات و خدمات حضرت آیت‌الله رئوفی
  • حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد
  • توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های امام راحل است
  • روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود
  • مراکز جوار کارگاهی امسال ۵۰ درصد افزایش می یابد
  • پس از عملیات «وعده صادق» نگاه دنیا به ایران تغییر کرد
  • دیدار معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با آیت الله حسینی بوشهری
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت (ع)