Web Analytics Made Easy - Statcounter

 « بعد از طرح موضوع انتصابات فامیلی درخواست کردم ۵ نفر را اسم بیاورند تا به عنوان مسؤول دولت پی‌گیری کنم اما گفتند رسانه‌ها گفته‌اند ما هم گفتیم. ما در این دولت کسی را اتوبوسی نیاوردیم. ملاک انتصابات، شایسته سالاری بوده نه نسبت‌های فامیلی.»

  بلافاصله پس از سخنان دیشب سید ابراهیم رئیسی در رد انتصابات و انتسابات فامیلی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مواردی مطرح و نام‌هایی برده شده که قصد تکرار آنها را ندارم چون غرض، اشاره به نکته دیگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



  آقای رییسی در تمام سال‌های بعد انقلاب و طی ۴۰ سال در مصدر کارهای قضایی بوده و به همین خاطر گفتار و رفتار او تا قبل از ریاست جمهوری جز در مناظره های مشهور به چالش کشیده نشده و به همین خاطر ادبیات او با ادبیات رایج سیاست مداران متفاوت است وگرنه صریح و قاطع «هر» انتصاب فامیلی را رد نمی‌کرد چون کافی است تنها «یک» نمونۀ نقض ارایه شود.

  مصطفی ملکیان در گفتاری دربارۀ این نظر «نوح هراری» نویسندۀ اثر مشهور «انسان خردمند» که « هیچ امر فراماده وجود ندارد و همه ناشی از تخیل آدمیان است» می‌گوید: «وقتی همه را نفی می کنید کافی است تنها یک نمونه در نقض گزارۀ شما ارایه شود تا آن گزاره زیر سؤال برود. مثلا وقتی من بگویم در کل این ساختمان هیچ پرتقالی پیدا نمی‌کنید اگر شما در طبقۀ دوم و گوشۀ یک اتاق تنها یک پرتقال پیدا کنید مدعای من زیر سؤال می‌رود. کسانی که چنین قاطعانه در نفی مطلق صحبت می‌کنند در واقع نقد خود را برای دیگران آسان می‌کنند.»
 
  این فیلسوف اخلاق آنگاه می‌پرسد: « آیا "آگاهی" امری فرامادی هست یا نه؟ اگر فقط آگاهی را ناشی از تخیل نداند دیگر نمی توان گفت هچ امر فراماده وجود ندارد و همه ناشی از تخیل است.»

  مصطفی ملکیان البته قصد نقد و نفی کل آرای نوح هراری را ندارد و پیداست جاهای فراوانی هم با او هم نظر است اما نفی مطلق را به مثابۀ پاشنۀ آشیل دیدگاه‌های او مطرح می‌کند.

بیشتر بخوانید:

 انتصابات فامیلی و رفاقتی ،چراغ خاموش ادامه دارد / دفتر بازرسی رئیس جمهور کجاست؟ / نهادهای نظارتی چه می کنند؟

هشدار فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس : انتصابات فامیلی-رفاقتی ،غیر قابل انکار و فسادزاست



  من اگر بگویم «هیچ گاه عصبانی نشده‌ام» کافی است تنها یک مورد ارایه شود. حال ان که اگر بگویم «سعی می‌کنم عصبانی نشوم» حتی اگر عصبانی شوم در سعی خود شکست خورده‌ام و دروغ نگفته‌ام و لافِ گزاف نزده‌ام.

  ابراهیم رییسی هم وقتی به صورت مطلق می‌گوید «انتصابات فامیلی نداریم» و ۵ مورد نام ببرید کافی است یک مورد نقض ارایه شود تا نه تنها این ادعای او زیر سؤال برود بلکه مدعاهای دیگر نیز هر چند به لحاظ روان شناسی کاملا روشن بود این سؤال چقدر برای او سنگین بوده که بلافاصله از سفر خود به کرمان بعد از مسکو سخن گفت و این که «برای من زحمتی نیست بین مردم باشم».

 البته خبرنگار می توانست بپرسد شاید یک سهام دار بورس که این صحبت ها را می شنود با خود بگوید  استراحت نکردن و شما پس از سفر مسکو و بلافاصله به کرمان رفتن چه تأثیری بر وضعیت بورس و ارزش سهام من دارد؟ کاش کمی استراحت کنید تا تصمیم بهتری دربارۀ بورس بگیرید و به وزیر خود ارجاع ندهید یا اگر تصمیم گرفته‌اید اعلام کنید. من خستگی‌ناپذیری شما را محک نمی‌زنم به دنبال حفظ سرمایه‌ام هستم.

  وینستون چرچیل عادت داشت بعد از ظهرها استراحت کند و در این فاصله کسی نباید مزاحم او می‌شد. نماینده‌ای که با او کار داشته و منتظر مانده بود در پارلمان گفت کشور درگیر جنگ است و هزار مشکل دارد و آقای نخست‌وزیر عصرها، در خواب نازند. چرچیل اما پاسخ داد: چون کشور درگیر جنگ و مشکلات است نخست وزیر باید بیشتر کار کند و من بعد از خواب عصرگاهی دوباره شروع می‌کنم و ۲۴ ساعت من ضرب در دو می شود و قوای ذهنی و بدنی من تا ساعات پایانی تحلیل نمی‌رود. دوست عزیز! می‌خوابم چون در یک روز دو روز کار می‌کنم!

  دوستی که در سال های جنگ در نخست‌وزیری کار می‌کرد از جلسات طولانی ستاد بسیج اقتصادی می‌گفت که گاه از صبح تا شب طول می‌کشید و در میانۀ آن نخست‌وزیر یک دوش آب سرد می‌گرفت.

  دغدغۀ همۀ مردم ایران ارزش سهام و دوبرابر نشدن قیمت مرغ و تخم مرغ و دارو با حذف ارز ترجیحی و خواست اکثریت مذاکرۀ مستقیم برای مصالحه به جای تکرار شعارهایی است که اگرچه برای عده‌ای نان و منصب دارد ( بی‌انتصاب و انتساب فامیلی و از شدت شایسته‌سالاری) ولی برای اکثریت مردم ایران آب نمی‌شود و این نیست که آقای رییسی از مسکو  برگشته به خانه رفته یا رفته کرمان. چون قاعدتا در کرمان استاندار و فرماندار و بخشدار و همان یک لشگر آدم که در هر سفر دنبال ایشان یا قبلی‌ها راه می‌افتادند همین مسؤولیت را دارند که اگر درست انجام نمی‌دهند چرا هستند و اگر درست انجام می‌دهند خوب دارند انجام می‌دهند دیگر!

  از منظری دیگر، این ادعا که «انتصابات فامیلی نداریم» در حالی که مشهورترین جامعه‌شناس فعال در شبکه‌های اجتماعی و شهره به ایران دوستی را کنار می‌گذارند تا اندک‌اندک نیروهای خودشان (فامیل به معنی بزرگ‌تر و قبیله) را جایگزین کنند تا چه حد قابل قبول است؟

  کافی است هر که هر جا هست تنها یک مورد انتصاب فامیلی را سراغ داشته باشد تا این گزاره را نفی کند و شک ندارم ذیل همین مطلب به جز کامنت‌گذاران حرفه‌ای و کسانی که می‌گویند «چرا زمان روحانی ننوشتی» دیگرانی نمونه‌هایی ذکر خواهند کرد.

  این نوشته نمی‌خواهد این موضوع را بررسد که «داماد، فامیل است» یا مثل « باجناق»، فامیل حساب نخواهد شد بلکه به این قصد است که وقتی در کل رد می‌کنید حتی یک پرتقال هم کافی است. پس، آقای رییسی، هرگز نگو هرگز

۲۱۲۱۷

کد خبر 1596488

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سیدابراهیم رئیسی انتصاب های فامیلی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۵۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جرم انتشار عکس جعلی وایرال شده از ترانه علیدوستی و پدرش چیست؟

به گزارش همشهری آنلاین، ‌ چندی پیش بود که عکسی جعلی از احسان علیخانی، مجری سابق تلویزیون در در فضای مجازی منتشر شد و حکایت از تغییرات باورنکردنی او داشت. بعد از بازتاب عکس دستکاری شده او در رسانه‌ها علیخانی با انتشار یک عکس سلفی نوشت: وسط این اوضاع و احوال عکس ادیت می‌کنند و هنرمندانه پخش می‌کنند. کلی پیج و خبرگزاری هم منتشر می‌کنند و منم باید جواب کلی آدم را بدهم، که نه بابا من نیستم!

از ۱۴ دی ۱۴۰۱ که ترانه علیدوستی با قرار وثیقه آزاد شد، دیگر کمتر مثل سابق با جنجال سر زبان‌ها بود، تا اینکه این اواخر نادره حکیم الهی، مادر ترانه علیدوستی بدون اینکه نامی از بیماری دخترش ببرد، گفت که ترانه به بیماری سختی مبتلا شده، که اکنون حالش خوب است. او بدون اینکه نامی از بیماری ببرد، گفت: منشا بیماری دخترش مشخص نیست.

چند روز بعد تصاویری از ترانه علیدوستی و ملاقات پدرش و بازیگران با او در فضای مجازی منتشر شد، که مشخص شد این تصاویر متعلق به بستری شدن الناز شاکردوست است، که چند سال پیش سر صحنه فیلمبرداری دچار حادثه شده بود.

چندی پیش پرویز پرستویی در صفحه اینستاگرام خود عکسی از چهره تکیده بهرام بیضایی منتشر کرد و ضمن گلایه همیشگی‌اش نوشت: از دیروز عکس استاد بهرام بیضایی را در فضای مجازی دیدم، بسیار نگران شدم؛ دلم نمی‌خواست این عکس را منتشر کنم. ولی امروز استاد عزیز و بزرگوار آقای پرویز جاهد، منتقد و نویسنده در اینستاگرامش پستی درباره بیماری استاد بیضایی منتشر کرد و نوشت استاد بیضایی گرفتار هیولای وحشتناکی شده و با آن می‌جنگد، تا آن را شکست دهد.

در مقابل، حمید امجد هنرمند تئاتر و سینما و از دوستان نزدیک بهرام بیضایی واکنش تندی به خبرسازی‌های جعلی داد و آن را نتیجه شلوغ بازی ژورنالیستی و خبرسازی جعلی دانست و با طعنه نوشت: در حال حاضر، استاد بیضایی با آمادگی و روحیه‌ای بهتر از قبل تمرین‌های نمایش خود را از سر گرفته‌اند. به جای دست به دست کردن اخبار نادرست می‌شود منتظر تماشای اجرای نمایش تازه استاد بود.

بر اساس ماده ۱۶، قانون جرائم رایانه‌ای، هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد، یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. اگر تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، متهم به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۷، هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

سید رضا نقی‌نژاد اورنگ، کارشناس و منتقد سینما در واکنش به خبرسازی‌های جعلی که چند وقت یکبار یقه هنرمندان را می‌گیرد، گفت: متاسفانه بعضی از شبه هنرمندان و شبه بازیگران برای اینکه توی چشم باشند، برای خودشان شایعه درست می‌کنند، یا به افرادی پول می‌دهند تا برایشان اینکار را کند. وقتی خبر منفی درباره آنها منتشر شد، ناگهان سر زبان‌ها می‌افتند. چون آنها نمی‌توانند با هنرشان دیده شوند، دست به دامن اخبار جعلی می‌شوند.

اورنگ ادامه داد: بعضی از فعالان فضای مجازی به دنبال خوراک می‌گردنند. آنها وقتی می‌بینند خوراکی ندارند، از صدا، تصویر و فیلم افراد سوء استفاده می‌کنند. افراد باید به حریم یکدیگر احترام بگذارند. اگر بنا به کنترل فضای مجازی است، باید نظارت‌ها شدید باشد تا دیگر شاهد این سوء استفاده‌ها نباشیم. وقتی ناگهان در فضای مجازی اعلام می‌شود که فلان شخص فوت کرده یا در بیمارستان بستری است و بلافاصله تکذیب می‌شود، با جان مردم بازی می‌کند. الان فضای مجازی به گونه‌ای شده که آدم‌ها فکر می‌کنند هر کاری می‌توانند انجام دهند و دیده نمی‌شوند.

به گفته این کارشناس سینما، وقتی یک خبرنگار مطلبی را می‌نویسد، همه نهادها به سراغش می‌روند و شکایت می‌کنند. چرا برای بی‌سامانی فضای مجازی کاری نمی‌شود؟ حتماً باید سوء استفاده رخ دهد؟ ما باید به دنبال پیشگیری باشیم. از طرفی، استفاده از هوش مصنوعی در فضای مجازی قوز بالا قوز شده است.

کد خبر 848307 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران ترانه علیدوستی

دیگر خبرها

  • ادامه حمایت دولت رئیسی از طرح نور؛ مورد استقبال قرار گرفته
  • معاون رئیسی: از مجلس فعلی راضی هستیم اما... /در بودجه اختلافاتی بین دو قوه وجود داشت
  • دستگیری ۱۲ نفر از باند قمار در گلستان/ تراکنش‌های غیر مجاز فراتر ۶۰۰ میلیارد تومان بود
  • مسدودسازی بیست و هشت صفحه هنجارشکن در فضای مجازی
  • از بیرانوند اصرار، از پزشکان پرسپولیس انکار؛ مقابل سپاهان هم رفیعی فیکس است
  • اصرار بیرانوند و انکار مستند پزشکان برای وضعیت دروازه پرسپولیس
  • ادامه رکوردزنی‌های دولت رئیسی؛ بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر ایران ثبت شد
  • جرم انتشار عکس جعلی وایرال شده از ترانه علیدوستی و پدرش چیست؟
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • لایحه بودجه و برنامه در دستورکار مجلس/اسامی غایبان جلسه