Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، دولت سیزدهم از زمان آغاز فعالیت خود وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال را مطرح کرد. این طرح که با عنوان نهضت ملی مسکن یا همان مسکن ملی نهایی شد، کمی بعد با ثبت‌نام متقاضیان وارد مرحله بعد شد. دولت وعده داده که طبق این پروژه، سالی یک میلیون واحد مسکونی را تحویل دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همان زمان بود که پای انبوه‌سازان به عنوان یکی از ارکان اجرای این پروژه مطرح شد. وزیر راه و شهرسازی هم اعلام کرده بود که دولت از سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به ساخت و ساز داشته باشند حمایت می‌کند. البته بزرگترین حمایت دولت از بخش خصوصی تامین زمین رایگان و در اختیار گذاشتن آن به بخش خصوصی و مکلف کردن بانک‌ها به پرداخت تسهیلات ساخت است.

تامین مالی مسکن و بحرانی که بیخ گوش دولت است

در عین حال، از انبوه‌سازان خواسته شده بود که با توجه به شکاف عرضه با تقاضای مسکن و همزمان افزایش تسهیلات ساخت‌و ساز با استفاده از وام ۴۵۰ میلیونی، عقب ماندگی در بخش ساخت مسکن را جبران کنند.

نکته مهم هزینه‌ای است که برای این پروژه می‌شود. طبق پژوهش صورت گرفته از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، فقط تامین آب و برق این واحدهای مسکونی، حدود ۲۵ میلیون تومان به ازای هر واحد هزینه دارد. یعنی برای یک میلیون مسکن در سال، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود که این رقم ۸۰ درصد بودجه عمرانی کل کشور است.

به همین خاطر است که نوع هزینه‌کرد و پیشرفت این پروژه از اهمیت بسیاری برخوردار است. برخی آمارها نشان می‌دهد که با اجرای این پروژه، بعد از ۴ سال بیشتر از ۴۰ درصد نقدینگی کل کشور درگیر تامین مالی مسکن می‌شود. این مساله به صورت مستقیم تاثیر خود را روی تورم می‌گذارد و اگر دولت حواس‌اش به اجرای درست چنین طرح بزرگی نباشد، جز تورم چیزی در دست نخواهد داشت.

عملکرد ۶ ماهه دولت در ساخت مسکن چه شد؟

اما وضعیت پیشرفت این پروژه چگونه است و حالا که بیش از ۶ ماه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد، چه میزان واحد تحویل شده است؟

ایرج رهبر عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور در این رابطه به ایسکانیوز گفت: این نهضت تازه پا گرفته و مقدمات کار توسط وزارت راه و شهرسازی در حال فراهم شدن است. به مرور باید زمین را تحویل بگیرند و کار سرعت بگیرد.

رهبر عنوان کرد: بخشی از قراردادها از قبل بسته شده و بخشی هم به تازگی نهایی شده است. باید از حالا به بعد تحویل زمین و عقد قرارداد تسریع شود.

صدور پروانه تسریع شود

وی در خصوص گله مطرح شده از سوی انبوه‌سازان گفت: گله‌ای از سوی انبوه‌سازان مطرح نبوده است. اما باید این را توجه داشت که انجام این پروژه، نیاز به همکاری ارگان‌های مختلف مثل شهرداری‌ها دارد که برای صدور پروانه و مجوز همکاری کنند. در واقع باید صدور پروانه را از مسیرعمومی خارج کرد و شهرداری‌ها یک خط ویژه برای نهضت ملی مستقر کنند تا صدور پروانه زمانبر نباشد.

رهبر عنوان کرد: در حال حاضر آمار دقیقی از واحدهای نهایی یا تحویل شده نداریم چون هر روز اضافه می شود و قراردادهای جدید بسته می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، بعد از زمزمه نهایی شدن برجام، نگرانی انبوه‌سازان از احتمال ورود پای خارجی‌ها در مسکن ملی بیشتر شد و همین مساله باعث مطرح شدن گلایه‌هایی از سوی آنها شد. با این حال به اعتقاد کارشناسان، هرچقدر که این پروژه فرای به نتیجه رسیدن یا نرسیدن برجام به سمت و سوی درست خود هدایت شود، دولت کارنامه موفق‌تری را به نام خود ثبت خواهد کرد.

سپیده اشرفی کد خبر: 1127295 برچسب‌ها مسکن ملی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: مسکن ملی انبوه سازان صدور پروانه مسکن ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۶۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث ۲۶ پروژه روبنایی در سایت‌های مسکن ملی سیستان وبلوچستان

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از آغاز ساخت ۲۶ پروژه روبنایی در سایت‌های طرح نهضت ملی مسکن استان در سال جاری خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان؛ عطاءاله اکبری ‌از آغاز ساخت 26 پروژه روبنایی در سایت‌های طرح نهضت ملی مسکن استان سیستان و بلوچستان در سال جاری خبر داد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در سایت های طرح های نهضت ملی مسکن تلاش شده خدمات مورد نیاز از جمله مدرسه، مسجد و درمانگاه همزمان با اجرای طرح ها آنگونه که مردم شایسته آن هستند تکمیل و در اختیار آنها قرار داده شود، افزود: در این راستا در سالجاری عملیات ساخت 19 مدرسه، چهار کلانتری و سه باب مسجددر سایت های طرح نهضت ملی مسکن استان آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در حال حاضر در سایت‌های آرمانشهر و تفتانشهر زاهدان که در آنها بیش از 11 هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت است عملیات ساخت چهار باب مدرسه، دو کلانتری، دو درمانگاه و دو مسجد از سال گذشته عملیاتی شده است.

اکبری تاکید کرد: از آنجایی که طرح نهضت ملی مسکن نیازمند ایجاد توازن بین ساخت واحدهای مسکونی و زیرساخت های خدماتی است رویکردی اساسی را دنبال می کنیم تا متقاضیان با چالش نبود امکانات و خدمات مواجه نشوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 19 هزار واحد شهری و روستایی در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره‌کل با پیشرفت فیزیکی 50 درصد و ایجاد اشتغال برای بیش از 23 هزار نفر در حال ساخت است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ساخت مرکز جامع سرطان قم ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • قصه فاضلاب بندرعباس و تدبیر دولت ‌برای پایان بی‌تدبیری‌ها
  • پیشرفت کاری ۳۵ درصد مسکن ملی شهرستان ملایر
  • ساخت ۵۲۵۰ واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی
  • ساخت ۱۴۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران و صنعتگران کشور آغاز شد
  • احداث ۲۶ پروژه روبنایی در سایت‌های مسکن ملی سیستان وبلوچستان
  • امسال تعهدات دولت در حوزه‌های درمان، آب و مسکن به مردم ارائه می‌شود
  • تغییر در قانون پیش فروش مسکن، سرمایه‌های انبوه سازان را جذب می‌کند
  • تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن چشم‌انتظار مشارکت‌های مردمی است
  • اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن تنها با مشارکت‌های مردمی امکان‌پذیر است