Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@22:52:54 GMT

کاهش نرخ تورم سالانه دی‌ماه ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۶۲۷۵

کاهش نرخ تورم سالانه دی‌ماه ۱۴۰۰

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به کاهش نرخ تورم در چهار ماه گذشته،اظهار امیدواری کرد: این روند با توجه به اقدامات مثبتی که در طراحی لایحه بودجه برنامه محور سال ۱۴۰۱ از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام گرفته است، با شدت بیشتری ادامه پیدا کند.

به گزارش ایران آنلاین، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه، دکتر جواد حسین‌زاده، ضمن اعلام نتایج شاخص قیمت مصرف‌کننده دی‌ماه ۱۴۰۰، از کاهش میانگین ۱ درصدی نرخ تورم سالانه منتهی به ماه قبل ، گفت: نرخ تورم سالانه دی‌ماه  برای خانوارهای کل کشور برابر ۴۲,۴ درصد و برای خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب ۴۱،۸ درصد و ۴۵،۸ درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:  نرخ تورم سالانه، برای خانوار‌های شهری ۰,۹ واحد درصد کاهش و برای خانوار‌های روستایی ۱.۲ واحد درصد کاهش داشته است.
رئیس مرکز آمار ایران با توضیح این مطلب که نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد،  تصریح کرد: نرخ تورم نقطه‌ای دی‌ماه ١٤٠٠ را ٣٥,۹ درصد است. این عدد در مقایسه با ماه قبل ۰,۷ واحد درصد افزایش یافته است که این افزایش، برای خانوارهای شهری بیش از دو برابر خانوارهای روستایی بوده است؛ به‌طوری که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری (۳۵،۸ درصد) نسبت به ماه قبل ۰,۸ واحد درصد افزایش داشته، در حالی که این افزایش نرخ، برای خانوارهای روستایی (٣۶.۵ درصد) ۰.۳ واحد درصد بوده است.
دکتر حسین زاده  همچنین با اعلام اینکه نرخ تورم ماهانه دی ۱۴۰۰ به ۲،۴ درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: افزایش ۰,۷ واحد درصدی این عدد نسبت به آذر‌ماه سال جاری در کل کشور و حجم بیشتر این تورم را برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» (به ترتیب با ١.٧ درصد و ٢.٧ درصد) اعلام کرد.
وی آمار ارائه شده درباره  شاخص قیمت‌های مرکز آمار ایران را حاصل سنجش ۴۷۵ قلم کالا و خدمت در ۳۸۵ منطقه شهری و ۶۷۱ منطقۀ روستایی اعلام و تأکید کرد:  گسترۀ پایش قیمت‌های این مرکز، کامل‌ترین و دقیق‌ترین آمارگیری از نوع خود در سطح کشور به‌شمار می‌آید.
در پایان رئیس مرکز آمار ایران، با اشاره به کاهش نرخ تورم در چهار ماه گذشته،اظهار امیدواری کرد: این روند با توجه به اقدامات مثبتی که در طراحی لایحه بودجه برنامه محور سال ۱۴۰۱ از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام گرفته است، با شدت بیشتری ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نرخ تورم سالانه مرکز آمار ایران برای خانوارهای واحد درصد دی ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۶۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد

محمد میری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان گفت: سطح زیر کشت گل محمدی در خراسان رضوی از هزار و ۳۲۷ هکتار در سال ۱۴۰۱ به حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

او با بیان اینکه برداشت گل از اواسط اردیبهشت ماه جاری در مناطق گرمسیر به ترتیب تا سایر مناطق آغاز می‌شود، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تن گل محمدی‌تر در استان برداشت شود.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: اکنون در استان تعداد ۲۵ واحد صنایع بزرگ گلاب‌گیری و فراوری گل محمدی و حدود ۳۰۴ واحد سنتی فعالیت می‌کنند.

میری با بیان اینکه میزان اشتغالزایی در طول دوره برداشت گل محمدی حدود ۴۲۰ هزار نفر روز است، بیان کرد: امسال تولید گل محمدی در خراسان رضوی، ۲ هزار و ۸۰۰ تن پیش‌بینی شده است.

او با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد گل محمدی تولیدی استان فراوری شده و به تولید گلاب می‌رسد، تصریح کرد: خراسان رضوی از نظر سطح زیر کشت گل محمدی رتبه پنجم در میان سایر استان‌های کشور را دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • طعنه سنگین حسن روحانی به ابراهیم رئیسی و کاندیدای پوششی او در انتخابات ۱۴۰۰ /مگر نگفتید این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • همتی: دولت ۶۰۰ هزار میلیارد پول چاپ کرده | از زمان هوخشتره تا شهریور ۱۴۰۰ بیشتر!
  • بانک مرکزی: تورم ۲۷ درصد کاهش یافت!
  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • همتی: آقایان گمان می‌کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی، تورم خود به خود کاهش می‌یابد
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد