Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@13:32:32 GMT

چرا شناختن ادبیات داستانی عامه مهم است؟

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۷۲۶۴

چرا شناختن ادبیات داستانی عامه مهم است؟

ذوالفقاری در کتاب «ادبیات داستانی عامه»، این گونه ادبی را از جمله میراث و سرمایه معنوی می‌داند که به دلیل پرداختن به فرهنگ‌های مختلف، موجب وفاق ملی می‌شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «ادبیات داستانی عامه»، نوشته حسن ذوالفقاری توسط نشر خاموش منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ذوالفقاری که عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس است، پیش‌تر نیز آثاری در حوزه فرهنگ و ادبیات شفاهی و عامه منتشر کرده بود که از این جمله می‌توان به کتاب «زبان و ادبیات عامه ایران» اشاره کرد که در سال 94 توسط انتشارات سازمان سمت راهی کتابفروشی‌ها شده است.

ذوالفقاری در کتاب «ادبیات داستانی عامه» تلاش دارد تا این گونه ادبی را به مخاطب علاقه‌مند و کسانی معرفی کند که ادبیات داستانی را به شکل حرفه‌ای پیگیری می‌کنند. کتاب با تعریف ادبیات داستانی عامه آغاز می‌شود و در ذیل آن، انوع گونه‌های این نوع داستان براساس قالب، ساختار، مضمون و درونمایه، پایان‌بندی، چگونگی بیان، سطح زبانی و ادبی، حجم، نظم و نثر و نحوه ارائه تعریف شده است.

نویسنده همچنین در ادامه به ویژگی‌های قصه‌های عامه فارسی اشاره کرده و در ادامه، بن‌مایه‌های قصه‌های عامیانه، سبک نثر در افسانه‌های مکتوب و تنظیم علمی و مطالعه داستان های عامه را ارائه کرده است.

از جمله ویژگی‌های کتاب ذوالفقاری بررسی ادبیات داستانی عامه براساس سیر تاریخی است. او در هر دوره، نمونه‌های موفق را ذکر و ویژگی‌های آنها را برشمرده است. مخاطب در این حالت می‌تواند شاهد تغییراتی باشد که این گونه ادبی در دوره‌های مختلف تجربه کرده است. ابومسلم‌نامه، سمک عیار، داراب‌نامه، پریان کوه قاف، طوطی‌نامه، بهار دانش، امیرارسلان نامدار، دختر نقاب‌دار و ... از جمله داستان‌هایی است که در این کتاب ارائه شده است.

ذوالفقاری ادبیات داستانی عامه را اینگونه تعریف می‌کند: ادبیات داستانی عامه به تمامی روایت‌های تخیلی، سرگرم‌کننده و آموزنده اطلاق می‌شود که در قالب نظم و نثر به صورت مکتوب یا منثور در کنار ادب رسمی میان مردم رواج دارد. قالب‌های رایج ادبیات داستانی یا قصه‌های عامه، افسانه، اسطوره، حکایت، متل،‌مثل، داستان مثل، لطیفه، نقل، نقل آواز است.

اما شاید یکی از پرسش‌های مهم درباره ادبیات داستانی عامیانه این باشد که چرا شناختن این گونه ادبی اهمیت دارد؟ این نوع داستان‌ها که بیشتر جنبه سرگرم‌کنندگی دارند، از چه مایه ویژگی‌های ادبی بهره‌مندند؟ ذوالفقاری در کتاب خود که به نوعی جزو اولین آثاری است که در این رابطه به صورت پژوهشی نوشته شده است، اهمیت شناخت این گونه ادبی را اینگونه توضیح می‌دهد: ادبیات عامه ایران دارای غنایی است که همواره چشم شرق‌شناسان و ایران‌شناسان را به خود خیره کرده و آنان را به مطالعه و پژوهش واداشته است. اکنون با تأسیس گرایش ادبیات عامه وقت آن رسیده تا فرزندان ایران این میراث و سرمایه معنوی و پشتوانه ملی را بشناسند و بشناسانند. تعدد پاره‌فرهنگ‌ها و اقوام ایرانی یکی از مزیت‌های فرهنگی ما ایرانیان است که مایه وفاق ملی و تقویت فرهنگ مادی و معنوی ماست.

یکی از گنجینه‌های ایرانی، ادبیات داستانی آن در قالب قصه‌ها و افسانه‌ها و مثل‌ها و تمثیل‌های ناب است که در سینه پدران و مادران از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

انتشار متن کامل کتاب «روضة‌الشهدا» با تصحیح حسن ذوالفقاریتازه‌ترین اثر حسن ذوالفقاری منتشر شد/ نگاهی دوباره به «افسانه‌های پهلوانی ایران»

نشر خاموش کتاب حاضر را در 372 صفحه منتشر کرده و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب داستان کتاب داستان ادبیات داستانی عامه گونه ادبی قصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۷۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود

امیر رجبی امروز در دیدار با اعضای موسسه ادبی حکیم ملامحمد فضولی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل گفت: جای خالی موسسه‌ای فعال در حوزه زبان و ادبیات در استان احساس می‌شد و این جمع وزینی از شعرا و ادبا که برای شکل‌گیری موسسه فضولی گرد آمده امید برای پر شدن آن خلاء را در دل‌ها زنده می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل افزود: نامگذاری این موسسه ادبی به نام حکیم ملامحمد فضولی از محسنات این حرکت فرهنگی است و از ناحیه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از این کار استقبال می‌کنیم و اصرار داریم فضولی‌خوانی در استان اردبیل باید پا بگیرد.

به گفته او، سابقه و صبغه مکتبی ، مرثیه‌ای و آیینی ملامحمد فضولی در خیلی از جنبه‌ها با ما تجانس و تناسب دارد و امیدواریم با فعالیت این موسسه ادبی جلسات و محافل فضولی‌خوانی در این استان برگزار شود.

رجبی گفت: برای تصویب نهایی موسسه ادبی ملامحمد فضولی در این استان همکاری می‌کنیم و با توجه به موسسه بودن این تشکل ادبی و فرهنگی، امکان حمایت مالی از آن را خواهیم داشت تا با تلاش شما شعرا در قالب این موسسه، برنامه‌ها و آئین‌های ادبی و فرهنگی در خور توجهی در استان اجرا شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل تصریح کرد: برنامه‌ریزی و اجرای برخی کارها و برنامه‌های ادبی را به این موسسه واگذار خواهیم کرد و فرایند ثبت نهایی موسسه باید با سرعت پیگیری شود و امیدواریم چاپ مجموعه‌های شعر و کتاب‌های فاخر از موسسه فضولی را شاهد باشیم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • نقد کتاب مویه های آمو
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • استاندار فارس خواستار تسریع نهضت ملی مسکن و حفظ حقوق عامه شد
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • انتشار فراخوان جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت
  • عربستان پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه را به سازمان ملل می‌برد
  • تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • ۳ فیلم کوتاه داستانی در مهاباد تولید شد
  • محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود