Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-01@18:41:39 GMT

مقتدی صدر، مجموعه‌ای از تضاد‌ها

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۸۰۶۷

مقتدی صدر، مجموعه‌ای از تضاد‌ها

مقتدی صدر با آن همه از تضاد‌ها و تعارض‌ها، فقط تاکنون نشان داده است که یک ضد آمریکایی ثابت قدم بوده است و او نباید طرد شود؛ بلکه باید او را آن طور که مایل هست به سمت ائتلاف با بقیه جریانات شیعه در عراق هدایت کرد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، امیرعباس علومی؛ از آوریل سال ۲۰۰۳ میلادی به بعد دوره تازه ای در عراق شروع شد که شاید این دوره را زمان رهایی مردم عراق از حاکمیت کودتاها و دیکتاتوری ها دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این عصر اگر چه هنوز ثبات سیاسی به طور کامل در عراق حاکم نشده است؛ اما حاصل آن رهایی مردم عراق از حکومت صدام است.در شیعیان عراق که نزدیک به ۶۰ درصد جمعیت عراق را متشکل می شوند در صحنه سیاست در ششگانه قدرته: نوری مالکی، حیدر العبادی، مقتدی صدر، حکیم، حشدالشعبی وعلاوی مقتدی صدر بسیار تاثیرگذار و بانفوذ است اوهم در شوراهای استانی دارای نمایندهای بسیار هست وهم درپارلمان عراق با ائتلاف سائرون حضور دارد ودر این انتخابات ۲۰۲۱ رمز آلود وپراز شبه عراق هم توانست با ۷۴ کرسی تبدیل به بلوک اصلی سیاسی تبدیل شد.

 

مقتدی صدر که به عنوان یاغی در نظام سیاسی عراق بعداز صدام شناخته می شود. چهارمین فرزند سید محمد صادق صدر ازمراجع شیعه در عراق  که نفوذ بسیار زیاد بر شیعیان عراق داشتند. که در زمان حکومت صدام حسین، ترور و کشته شد. مقتدی صدر که در آن دوره نوجوانی بیش نبود. با چنین میراث بزرگ خانواده صدر و همراه با مقاومت مسلحانه او درمقابل اشغال عراق توسط آمریکایی ها در سال های۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ باعث شد اعتبار و نفوذ سیاسی مقتدی صدر را تشدید کند. مقتدی صدر دارای شخصیتی خاص است که داوری در مورد او به آسانی امکان پذیر نیست چند بعدی بودن شخصیت او نه بر اثر درایت بلکه جزو شاکله شخصیتی مقتدی هست.

 

او مجموعه ای از تضادها و افراط و تفریط است. او از لحاظ چند وجهی بودن شخصیت بسیار شبیه به احمدی نژاد هست. مقتدی صدر سمبل افراط و تفریط و اصولا از اعتدال برخوردار نیست. او در کسوت یک روحانی شیعه یک دفعه در هیمنه ناسیونالیست ظاهر می شود. مقتدی به عنوان یک آخوند شیعه به سمت کمونیست هادست دراز می کند. او ممکن است روزی در بیت رهبری حضور داشته باشد واما ناگهان در ریاض باشد وبا محمد بن سلمان دیدار کند. او ضد آمریکا هست؛ اما با گروه های مقاومتی که در عراق با آمریکا می جنگند هم قبول ندارد مقتدی یک روز بر متمایز بودن خود باهمه تاکیید می کند رو یک روز هم بر وحدت همه جریانات عراقی درکنارهم صحبت می کند.

 

اما با مذهبیونی که سال ها در مقابل صدام مبارزه کرده اند ائتلاف نمی کند؛ بلکه با سکولارها و کمونیست ها ائتلاف می کند تا کرسی های بیشتری را در پارلمان عراق فتح کند هر چند که او به تنهایی توانایی تشکیل پارلمان را ندارد؛ اما ترجیح او این است که ائتلاف خود را خارج از چهارچوب هماهنگی شیعه قرار دهد و حتی در این انتخابات پر از حاشیه عراق هم می خواهد که بزرگترن فراکسیون راهم بدون جریانات شیعه تشکیل دهد اما برخلاف آن چارچوب هماهنگی شیعه متشکل از از احزاب چند گانه شیعیان موفق شدند اسم خود را به عنوان فراکسیون بزرگ ترثبت کنند.

 

 

اگر قدرت در اختیار او قرار گیرد شکی نیست که نماد حماسه وفاجعه در عراق خواهد بود. با همه این گفته ها می توان گفت که سه رویکرد کلان در مقتدی صدر می توان دید اولا اقتدار گرایی شخصی مقتدی است ثانیا سیاست های پرگماتیستی او هست وروی کرد سوم او حاکی از ناسیونالیسم افراطی وی است. مقتدی صدر با آن همه از تضادها و تعارض ها، فقط تاکنون نشان داده است که یک ضد آمریکایی ثابت قدم بوده است و او نباید طرد شود؛ بلکه باید اورا آن طور که مایل هست به سمت ائتلاف با بقیه جریانات شیعه در عراق هدایت کرد.

 

امیرعباس علومی - دبیرکل جامعه اسلامی دانشگاه باهنر

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است. 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: یادداشت دانشجویی عراق مقتدی صدر شیعه شیعیان عراق مراجع تقلید مقتدی صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۸۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه واکنش‌های جهانی علیه حمله داعش به نمازگزاران در هرات

شورای علمای شیعه افغانستان و نمایندگی‌های سیاسی و دیپلمات‌های خارجی برای افغانستان حمله تروریستی داعش به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، شورای علمای شیعه افغانستان در بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حمله در بیانیه‌ای نوشت: «توقع می‌رفت با حاکمیت امارت اسلامی، دیگر شاهد تکرار این گونه حوادث نباشیم، اما متاسفانه چنین نشد؛ چون باز هم شاهدیم که هر از چند گاهی مردم ما توسط تروریست‌های قسی‌القلب به گلیم عزا می‌نشینند و شاهد پرپر شدن گل‌هایشان هستند».

این بیانیه در ادامه بار دیگر از مقامات حکومت طالبان خواست تا در حفظ  جان مردم، خصوصاً در حفظ و تأمین امنیت مراکز دینی و عبادی بیشتر کوشا باشند.

سفارت ترکیه در کابل نیز در بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حمله تروریستی نوشت آنکارا هر نوع تروریسم را محکوم می‌کند و با مردم افغانستان ابراز همدردی می‌نماید.

سفارت ژاپن نیز در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدری با قربانیان و خانواده‌هایشان خواستار توقف فوری حملات تروریستی شد.

«رافائلا ایودیس» کاردار نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان نیز در بیانیه‌ای با تأکید بر لزوم حفاظت از شیعیان، ضمن ابراز همدردی با قربانیان و خانواده‌هایشان این حمله و دیگر همه اقدامات خشونت‌بار را محکوم کرد.

هیئت نمایندگی سازمان ملل برای افغانستان(یوناما) نیز در بیانیه‌ای تصریح کرد: تحقیقات و پاسخگویی برای عاملان و اقدامات حفاظتی برای جوامع شیعه افغانستان به نیاز فوری است.

دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی نیز در بیانیه‌ای مقامات طالبان را به افزایش تلاش‌ها جهت پایان دادن به خونریزی در تمام نقاط افغانستان فرا خواند.

این سازمان همچنین بر لزوم شناسایی مرتکبین این جنایت و محاکمه‌ آنان تأکید کرده و ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های قربانیان، برای مجروجین شفای عاجل آرزو کرد.

داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را پذیرفتعوامل کشتار نمازگزاران در هرات شناسایی و مجازات شوندسفارت ایران حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کرد

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • ادامه واکنش‌های جهانی علیه حمله داعش به نمازگزاران در هرات
  • داعش مسئولیت حمله تروریستی به نمازگزاران شیعه در هرات را برعهده گرفت
  • وحدت بین شیعه و سنی در تالش مثال زدنی است
  • داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را پذیرفت
  • (ویدئو) به خاک و خون کشیدن نمازگزاران شیعه در حکومت طالبان
  • عوامل کشتار نمازگزاران در هرات شناسایی و مجازات شوند
  • تحریف تاریخ، تضعیف شیعه و باقی توطئه‌ها
  • تحریف تاریخ، تضعیف شیعه و باقی توطئه‌‌ها
  • سفارت ایران حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کرد
  • حمله مسلحانه به نمازگزاران شیعه در هرات