Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@18:59:46 GMT

جنگ فدرال رزرو و تورم آغاز شد

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۸۷۴۵

‍‍‍‍‍‍

اقتصاد آنلاین – پرهام کریمی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، فدرال رزرو جلسه دو روزه خود را از سه شنبه آغاز می‌کند و انتظار می‌رود بعدازظهر چهارشنبه، بانک مرکزی بیانیه جدیدی صادر کند که نشان می‌دهد مصمم به مبارزه با تورم است. انتظار می‌رود در پشت پرده اصلاح شدید بازار سهام، همین مسئله باشد؛ یعنی آمادگی فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره در ماه مارس

مارک کابانا، رییس استراتژی نرخ بهره کوتاه ایالات متحده در بانک آمریکا، گفت: ما انتظار نداریم که چنین سیاست‌هایی اشتباه به نظر برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به این که بازار اوراق  بدهی علاوه بر تنش‌های ژئوپولتیکی و به کاهش بازار سهام نیز واکنش نشان دهد، به نظر نمی رسد که فدرال رزرو آنقدرها که پیش بینی می‌شود، نرخ بهره را به صورت شدید تغییر دهد اما نباید هم انتظار داشته باشیم که فدرال رزو از افزایش چهار مرتبه در نرخ بهره در سال جاری نیز پا پس بکشد.

فدرال رزرو پس از دو سال اجرای سیاست‌های فوق العاده برای مقابله با تاثیرات اقتصادی و مالی همه گیری کرونا، خود را برای اولین نبرد بزرگ با تورم در دهه‌های اخیر آماده کرده است. در همین راستا شاخص قیمت مصرف کننده در دسامبر ۷ درصد افزایش یافت که بالاترین رقم از سال ۱۹۸۲ بود. کابانا گفت که فدرال رزرو می‌تواند اولین افزایش نرخ بهره از سال ۲۰۱۸ را بلافاصله پس از جلسه اعلام کند.

با این وجود فشار فروش در بازار سهام، کار را برای فدرال روز سخت کرده‌است. روز دوشنبه شاخص S&P، روند نزولی خود را ادامه داد و حالا از سقف تاریخی خود ۱۰ درصد کاهش یافته‌است. در کنار این مسئله، ادامه بحران کرونا و همچنین تهدید روسیه به اقدام نظامی علیه اوکراین موضوعاتی است که باید مورد نظر فدرال رزرو باشد.

کاری که باید فدرال رزرو انجام دهد، تمرکز بر روی مسئله اصلی یعنی مقابله تورم است؛ حتی با وجود این شرایط، مسئله مهم شرایط مالی ناپایدار است. دایان سوانک، اقتصاددان ارشد گرانت تورنتون، گفت: این تنها پیامی است که آنها در حال حاضر می‌توانند داشته باشند.

پاول، رییس فدرال رزرو طبق معمول پس از جلسه فدرال رزرو در ساعت ۲ بعد از ظهر بیانیه را به رسانه‌ها اطلاع رسانی خواهد کرد. انتظار می‌رود بیانیه او در روز چهارشنبه لحنی مصمم داشته باشد.

کابانا در این خصوص گفت:"من فکر می‌کنم که پاول بر لزوم استفاده از هر ابزاری برای مقابله با تورم تاکید خواهد کرد حتی با وجود کاهش ۱۰ درصدی S&P۵۰۰. باید توجه داشت که این شاخص  هنوز ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است."

کابا تاکید می‌کند که از این اقدام بانک مرکزی تعجب نخواهد کرد؛ حقیقت آن است که کنترل تورم نیاز به اعمال سیاست‌ها انقباضی دارد.

سایر سیاست‌ها نیز سختگیرانه‌تر می‌شود

مقامات فدرال رزرو همچنین در مورد بازگرداندن ترازنامه نزدیک به ۹ تریلیون دلاری خود که در طول همه گیری بیش از دو برابر شد، بحث کرده‌اند. در جلسه ماه دسامبر، مقامات بانک مرکزی ترازنامه را مورد بحث قرار دادند و برخی از استراتژیست ها انتظار دارند که تغییر بزرگ در ژوئن یا حتی در اوایل می آغاز شود.

برنامه خرید دارایی‌های بانک مرکزی که قرار است در ماه مارس به پایان برسد، سهم اصلی در ترازنامه داشته است. فدرال رزرو ماهانه ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق بهادار خزانه داری و وام مسکن می‌خرید، اما روند کاهشی خود را آغاز کرده است.

پس از پایان این برنامه، انتظار می‌رود مقامات فدرال رزرو شروع به بررسی چگونگی کاهش ترازنامه کنند. فدرال رزرو در حال حاضر اوراق بهاداری را با خریدهای بازار جایگزین می‌کند. آنها می‌توانند این عملیات را تغییر دهد و اقدامات دیگری مانند تغییر مدت زمان اوراق بهاداری که در اختیار دارند انجام دهند.

سوانک گفت: «این واقعیت که آنها در مورد کاهش ترازنامه صحبت می‌کنند و در عین حال همچنان به مقدار آن اضافه می‌کنند، کمی متناقض است. به همین دلیل، او انتظار دارد که در جلسه این هفته مخالفت‌هایی وجود داشته باشد و حداقل یکی از اعضای فدرال رزرو، مانند جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس، می‌تواند برای پایان دادن فوری به خریدها فشار بیاورد.

سوانک گفت همچنین در فدرال رزرو در مورد اینکه چگونه با افزایش نرخ بهره باید تهاجمی عمل کنند، بحث وجود دارد. برخی از فعالان بازار حدس می‌زنند که فدرال رزرو می‌تواند با افزایش نیم درصدی نرخ بهره در ماه مارس، به سرعت از بحران خارج شود، اگرچه اجماع بر افزایش یک چهارم واحدی است.

واکنش بازار

کابانا گفت که انتظار دارد که ۷۰ تا ۸۰ درصد از فروش در بازار به دلیل سیاست‌های سختگیرانه فدرال رزرو باشد. او گفت با سرمایه گذارانی صحبت کرده است از تلاش فدرال رزرو برای کوچک کردن ترازنامه شگفت زده شده‌اند. این بازاری است که به حضور و پشتیبانی فدرال رزرو معتاد شده و این تصور که فدرال رزرو ممکن است به بازار آسیب برساند غیرقابل درک است.

بری کنپ، سرپرست تحقیقات آیرونساید ماکرواکونومیکس Ironsides Macroeconomics، گفت که افت بازار سهام تعجب آور نیست و افت ۱۱ درصدی S&P۵۰۰ در روز دوشنبه با میانگین کاهش پس از سایر اقدامات انقباضی فدرال رزرو مطابقت دارد.

با شروع کاهش اولین برنامه تسهیل در طول همه گیری، کمی پس از بحران مالی، او گفت که هشت مورد بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ وجود داشته است که همگی به طور متوسط ۱۱ درصد کاهش داشته‌اند.

ما باید در اینجا به ثبات برسیم. فکر نمی‌کنم جروم پاول [رئیس فدرال رزرو] چیز زیادی در بیانیه خود بگوید که اوضاع را بدتر کند. شروع کاهش ترازنامه در دست بررسی است. همه اخبار موثق می گویند که باید به صورت جدی شروع به تغییر کنیم. تورم اکنون یک مشکل اساسی است.

کنپ گفت یکی از مولفه‌های نگران‌کننده‌ تورم، هزینه‌های اجاره و مسکن است که انتظار می‌رود افزایش یابد. او گفت اگر فدرال رزرو به سمت حذف اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن از ترازنامه خود حرکت کند، به طور کلی به کاهش تورم کمک می‌کند ولی باعث افزایش هزینه‌های اجاره و مسکن می‌شود.

او گفت: «اگر می‌خواهند شرایط مالی را سخت‌تر کنند تا تورم را کاهش دهند، عامل شماره یک تورم در سال ۲۰۲۲ تورم مربوط به مسکن خواهد بود.»

قیمت کالاها کاهش می‌یابد، مشکلات زنجیره‌های تامین حل می‌شود. اما این افزایش قیمت مسکن و اجاره بها را در پی خواهد داشت. راه اصلی فدرال رزرو برای کاهش تورم در این مورد، بازار مسکن است.

این مطلب برایم مفید است بلی ۱ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد ایالات متحده تورم بازار سهام نرخ بهره فدرال کرونا بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر اخبار مرتبط طلا ایستاده بر قله تاریخی/ یک گام دیگر تا اونس ۲۰۰۰دلاری هشدار سناتور مطرح آمریکا درباره پیامدهای اقتصادی کرونا ۵ خبر مهم اقتصادی امروز ۱۳۹۹/۰۱/۰۲ ضربه بازارهای سهامی جهان از کاهش دوباره نرخ بهره فدرال رزرو/ نرخ بهره فدرال رزرو به اقل… پیش بینی رشد ۴.۴ درصدی برای اقتصاد ایران نرخ بهره در آسیا به کدام سو می رود؟ ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال تحلیل بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ شرایط فروش خودرو ثبت نام ایران خودرو ثبت نام سایپا نمودار تغییرات قیمت طلا . ارز . شاخص بورس آخرین خبر ها ​تولید گاز طبیعی در عربستان رکورد زد جنگ فدرال رزرو و تورم آغاز شد بانک صادرات ایران رتبه دوم شبکه بانکی شد تشکیل اولین قرارگاه صدور سند اراضی کشاورزی کشت گندم در ۵.۷ میلیون هکتار از مزارع کشور پیش بینی رشد ۴.۴ درصدی برای اقتصاد ایران قیمت ماشین ‌های ایران خودرو (بهمن ۱۴۰۰) شپنا در صدر معاملات بورس امروز برتر جای گرفت علائم آلزایمر در نحوه لباس پوشیدن تزریق واکسن به کودکان ۹ تا ۱۲ سال از روز شنبه آغاز می شود قیمت اتو (ارزان ترین‌ ها / جدول) لنگراندازی کالاهای ممنوع در گمرکات بانک تجارت پشتیبان توسعه گروه خودروسازی سایپا دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ دانشمندان را هم درگیر کرد بیش از ۱۵ میلیون نفر دوز سوم را تزریق کردند نشانه‌ هایی که می‌گوید شما به اندازه کافی نمی خوابید آموزش استیکینگ (stkaing)کازماس (Cosmos) استیضاح "فاطمی امین" و "عبدالملکی" به بیش از ۳۰ امضا رسید بعد از صدور قرار بازداشت وضعیت متهم را پیگیری کنید چند ترفند برای داشتن چهره جوان! آپارتمان‌ های منطقه کوهستانی تهران چه قیمتی دارند؟ تا اسفند تولید نفت به رقم پیش از تحریم باز می گردد ارزش سهام عدالت من (۶ بهمن ماه) واردات یک میلیارد دلار گوشی لوکس در تنگنای ارزی‌‌! بانک ملت روی سکوی دوم شرکت های برتر ایران ایستاد گمرک در رجیستری تلفن همراه کوتاهی کرده است بعد از هندی ها، ازبک ها هم به پروژه های توسعه چابهار وارد می شوند فاصله تورمی دهک ها بیشتر شد واکسن کرونا جلوی ابتلا به این بیماری را نمی گیرد قیمت ۱۰ رمزارز برتر بازار (۶ بهمن) وضعیت بانک آینده بحرانی است پیش بینی بورس هفته آینده / دست دولت و مجلس در یک کاسه است؟ قیمت پژو ۲۰۶ (جدول) درمان سینوزیت با این روش بیشترین تورم به کهگیلویه و بویراحمد رسید کدام محله‌ های تهران آگهی اجاره آپارتمان مناسب مجرد بیشتری دارند؟ تاثیر پیاده روی بر مغز انسان پروازهای تجاری مستقیم ایران و قزاقستان افزایش می یابد سنگباران کارکنان گمرک از سوی قاچاقچیان روشی برای درمان آنفلوآنزای کودکان در خانه! قابلیت های NFT در راه یوتیوب توضیحات بانک دی در مورد دادنامه دیوان عدالت اداری درخواست توییتر از کاربران برای حذف میلیون ها توییت نامه بورسی مخبر منتشر شد + عکس نیروگاه های مازوت سوز تعطیل نمی شود توضیح فدراسیون درباره جشن صعود و حضور آزمون گزارش عراقی‌ ها از نحوه حضور تماشاگران تور استانبول چند؟ ( جدول ) تغییرات اساسی در پرداخت یارانه دارو چند ورزش ساده برای جلوگیری از پیرچشمی DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ایالات متحده تورم بازار سهام نرخ بهره فدرال کرونا فدرال رزرو انتظار می رود نرخ بهره بانک مرکزی بازار سهام سیاست ها او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۸۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع سال جدید با کاهش نرخ تورم در استان آذربایجان شرقی

ایسنا/آذربایجان شرقی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: نتایج حاصل از گزارش شاخص قیمت مصرف کننده حاکی از آن است که خانوارهای استان آذربایجان شرقی، سال جدید را با کاهش تورم آغاز کرده‌اند.

فرهاد ذوقی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران در خصوص نتایج شاخص قیمت مصرف کننده خانوارها، تورم نقطه به نقطه که درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل را نشان می دهد و در فروردین ماه ۱۴۰۲ به ۶۳.۹ درصد رسیده بود؛ در فروردین ماه سال جاری به کمتر از ۳۰ درصد کاهش یافته است. 

وی افزود: براساس این شاخص خانوارهای استان در فرودین ماه ۱۴۰۳ به طور میانگین، حدود ۲۹.۹ درصد بیشتر از فروردین ماه ۱۴۰۲ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

ذوقی تشریح کرد: تورم ماهانه خانوارهای استان نشان دهنده درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل بوده و در فروردین ماه ۱۴۰۳، تورم ماهانه خانوارهای استان برابر ۲.۹ درصد بوده است که در مقام مقایسه با ماه قبل مشاهده می‌شود نسبت به اسفند ماه سال گذشته ۰.۹ درصد افزایش داشته است که بنظر می رسد عمدتاً به دلیل مصادف شدن با تعطیلات عید نوروز و تغییر در سطح ارائه خدمات و کالاها باشد. 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی ابراز کرد: براساس این شاخص تورم ماهانه برای گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات، ۲.۷درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، سه درصد بوده است. 

وی افزود: نتایج نرخ تورم سالانه خانوارهای استان نیز نشان می‌دهد در فروردین ماه ۱۴۰۳، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای استان به ۴۱.۷ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۲.۶ واحد درصد کاهش یافته است. این درحالی است که در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ نرخ تورم سالانه استان به ۵۲.۸ درصد رسیده بود. 

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی،وی خاطرنشان کرد: بدیهی است ادامه کاهش یا تغییر در روند نزولی نرخ تورم استان وابسته به متغیرهای اقتصادی در حوزه قیمت‌های کالاها و خدمات در ماه‌های آتی خواهد بود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تداوم کاهش تورم شاخص بهای تولیدکننده در فروردین‌ماه ۱۴۰۳
  • پای نفت برای صعود قیمت بسته می‌شود
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله
  • شروع سال جدید با کاهش نرخ تورم در استان آذربایجان شرقی
  • بانک مرکزی آرژانتین، نرخ بهره را کاهش داد
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۷