Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-07@17:09:29 GMT

اقتصاد ایران چه قدر رشد می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۹۳۲۱

اقتصاد ایران چه قدر رشد می‌کند؟

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت رشد اقتصادی جهان و ایران در دو سال پیش رو پرداخته که نشان از افت نسبی شاخص‌ها، پس از رشد سال ۲۰۲۱ دارد.

 بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی این اتاق، نرخ رشد جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۱ به ۵.۹ درصد رسیده که پس از افت جدی شاخص‌ها در سال ۲۰۲۰ و تحت تاثیر کرونا، افزایش قابل توجهی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که رشد اقتصادی در سال جاری میلادی به ۴.۴ درصد کاهش خواهد یافت و این عدد در سال ۲۰۲۳ نیز ۳.۸ درصد پیش‌بینی شده است.

در ایالات متحده آمریکا، رشد اقتصادی سال قبل ۵.۶ درصد ثبت شده است اما این عدد در سال ۲۰۲۲ به حدود چهار درصد می‌رسد و در سال ۲۰۲۳ نیز این کشور ۲.۶ درصد رشد خواهد کرد که پایین‌تر از میانگین رشد جهانی است.

در منطقه یورو، رشد اقتصادی سال ۲۰۲۱، ۵.۲ درصد بوده اما این عدد در سال جاری به ۳.۹ و در سال ۲۰۲۳ به ۲.۵ درصد می‌رسد و به این ترتیب رشد اقتصادی این منطقه نیز پایین‌تر از میانگین جهانی خواهد بود.

اما در کشورهای آسیایی در حال توسعه، رشد سال گذشته ۷.۲ درصد ثبت شده و این عدد در سال جاری به ۵.۹ و در سال آینده به ۵.۸ درصد خواهد رسید. به این ترتیب این کشورها در هر سه سال، رشد اقتصادی بالاتر از میانگین را به ثبت خواهند رساند.

آمریکای لاتین رشد اقتصادی ۶.۸ درصدی داشته که بالاتر از میانگین جهانی است اما این عدد در سال جاری به ۲.۴ درصد کاهش خواهد یافت و در سال ۲۰۲۳ بار دیگر ۲.۶ درصد می‌شود تا عدد پایین‌تر از میانگین جهانی را به ثبت برساند.

در آفریقا، رشد اقتصادی سال ۲۰۲۱، چهار درصد بوده، این عدد در سال جاری به ۳.۷ درصد کاهش پیدا می‌کند اما در سال ۲۰۲۳ بار دیگر چهار درصد خواهد شد.

در خاورمیانه اما روند حرکتی متفاوت است. این منطقه در سال گذشته، رشد اقتصادی ۴.۲ درصدی داشته اما در سال جاری به رشد ۴.۳ درصد خواهد رسید و در سال ۲۰۲۳ رشد ۳.۶ درصدی را به ثبت می‌رساند. حرکت ایران اما پایین‌تر از میانگین منطقه بوده است.

برآوردها نشان می‌دهد که رشد اقتصادی ایران در پایان سال ۱۴۰۰ به حدود ۲.۵ درصد خواهد رسید اما این عدد در سال آینده حدودا دو درصد است و همین نرخ نیز در سال ۱۴۰۲ ثبت می‌شود. به این ترتیب هرچند اقتصاد ایران بعد از چند سال رشد منفی، شرایطی بهتر پیدا کرده اما همچنان تا رسیدن به اهداف کلان فاصله دارد، اما پیش‌بینی می‌شود در صورت لغو تحریم‌ها، سرعت رشد ایران افزایش یابد.

 ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: عدد در سال جاری پایین تر از میانگین سال ۲۰۲۳ رشد اقتصادی درصد خواهد سال ۲۰۲۱ ۶ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۹۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ایران در اقتصاد خلاق کمتر از یک درصد است 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در آیین افتتاحیه نخستین دوره رویداد مانوین گفت: ما برنامه‌های متنوعی در این ستاد دنبال می‌کنیم. یکی از این برنامه ها، مانوین است.

به گفته وی، آغاز رویداد مانوین یک جریانی است که توجه بیشتری به صنایع خلاق و فناوری‌های نرم داشته باشیم.

وی افزود: راهکار حل مسائل کشور در گروی توجه به این مسئله است. هرچقدر به این جریان در اکوسیستم توجه بیشتری داشته باشیم، باعث رشد کشور می‌شود.

وی اظهار کرد: صنایع خلاق در اقتصاد جهانی سهم بسزایی دارد؛ معادل قیمت نفت در دنیاست.

وی یادآورشد: این اقتصاد در کشورمان زیر یک درصد و کمتر از ۴ میلیارد دلار است. در افق کوتاه مدت سهم اقتصاد خلاق ما باید به سه درصد برسد. اکنون سهم دنیا از اقتصاد صنایع خلاق ۱۰ درصد است. ما برای رسیدن به این نقطه فاصله زیادی با دنیا داریم.

وی یادآور شد: دومین مساله، تقدیر و تشکر از پیشکسوتان، اساتید باعث شدند اکنون در این نقطه قرار بگیریم. اکنون در میانه این راه قرار گرفته ایم. اکنون برخی از  مسائل اجتماعی کشور در حوزه سخت توسط دانش بنیان‌ها رفع شده است، در این حوزه نیز نیاز به رفع مسائل اجتماعی داریم.

وی گفت: تنها راه حل مسائل اجتماعی در گروی توسعه صنایع خلاق یا ابزار‌های صنایع خلاق است. امروز با امضای توافقنامه میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با منطقه آزاد قشم امیدواریم گامی در توسعه صنایع خلاق، نوآوری و فناوری داشته باشیم.

  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سهم ایران در اقتصاد خلاق کمتر از یک درصد!
  • سهم ایران در اقتصاد خلاق کمتر از یک درصد است 
  • رادان: پروژه اندلوسی کردن ایران را دارند | حجاب را بگیرند، وطن و دین هم نیست می‌شود | درد بی‌حجابان اقتصاد نیست | آن‌ها که مشکل اقتصادی دارند پشت دولتند
  • رادان: پروژه اندلوسی کردن ایران را دارند | حجاب را بگیرند، وطن و دین هم نیست می‌شود | درد بی‌حجابان اقتصاد نیست | آن‌ها که مشکل اقتصادی دارند پشت این دولتند
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • تعاونی‌های تولید؛ مصداق مشارکت مردم در اقتصاد
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند