Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحلیلگر مطرح عرب بر این باور است که آمریکا نه تنها از امارات در برابر یمن حمایت نمی کند بلکه در صورت احساس خطر پشت ابوظبی را خالی می‌کند.

به گزارش مشرق، تحلیلگر مشهور جهان عرب معتقد است امارات قادر به تحمل پیامدهای حملات نیروهای یمنی علیه این کشور نیست و آمریکا در صورتی که در امارات احساس خطر کند، پشت ابوظبی را خالی می‌کند آنگونه که در افغانستان و عراق چنین کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در مصاحبه با شبکه المنار به تشریح پیامدهای عملیات «طوفان یمن ۲» پرداخت.

به عقیده او، امارات و عربستان از دخالت نکردن نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه نظامی «الظفره» در مقابله با موشک‌های جنبش انصارالله یمن که انبارهای سوخت در ابوظبی را هدف قرار داد و همچنین مقابله نکردن نیروهای آمریکایی مستقر در این پایگاه با پهپادهایی که به دبی رسید و بخش‌هایی از فرودگاه این شهر را هدف قرار داد، خشمگین هستند.

بی توجهی نیروهای آمریکایی مستقر در این پایگاه باعث شده سعودی‌ها و اماراتی با خود بگویند علت احداث پایگاه‌های نظامی آمریکا در عربستان و امارات چیست و این پایگاه‌ها چه سودی به حال آن‌ها دارد؟ هنگامی که نظامیان آمریکایی به پناهگاه‌ها فرار می‌کنند و این موشک‌ها و پهپادها را رها می‌کنند تا به اهدافشان اصابت کند، وجود این پایگاه‌ها در خاک آن‌ها چه سودی دارد؟ سعودی‌ها و اماراتی‌ها از خود می‌پرسند اگر قرار است میلیاردها دلار هزینه محافظت از این پایگاه‌های آمریکایی شود، چرا نظامیان مستقر در آن به پناهگاه‌ها فرار می‌کنند؟ از سوی دیگر چرا این موشک‌ها و پهپادها قبل از شلیک شدن و پرواز، رصد و رهگیری نشده اند؟ در حالی که فاصله این پهپادها از نقطه پرواز تا محل اصابت حدود ۱۵۰۰ کیلومتر بوده است. پس ابرقدرتی آمریکا چه شد؟ این تحولات نشان می‌دهد تکنولوژی ساخت موشک و پهپاد جنبش انصار الله بسیار پیشرفته و رادارهای آمریکایی در رهگیری و مقابله با آن ناتوان بوده است.

قدرت تحمل امارات در برابر عملیات یمنی ها اندک است

عطوان، قدرت تحمل امارات در مقابل شروط بازی جدید ملت یمن برای مقابله با تداوم تجاوز را اندک دانست و معتقد است بسیار دشوار است که امارات بتواند چنین حملاتی را تحمل کند. زیرا اقتصاد امارات بر اساس امنیت و ثبات استوار است. امارات در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته عرصه‌ای برای امنیت و ثبات در منطقه و جهان بوده، ولی اکنون صحنه کاملا تغییر کرده است. سرمایه گذاری‌های موجود در اقتصاد امارات و به ویژه در دبی بر سرمایه گذاری‌های خارجی و در ابوظبی بر نفت استوار است. پس اگر نفتکش ها، تانکرهای ها نفت، پالایشگاه‌ها و فرودگاه در دبی هدف قرار گیرد، گردشگری و سرمایه گذاری‌ها در امارات کاملا از هم فرومی پاشد و شرکت‌های خارجی فورا این کشور را ترک خواهند کرد.

عطوان با اشاره به یک ضرب المثل که می‌گوید سرمایه دار ترسو است و با نخستین گلوله و موشک فرار خواهد کرد به توضیح نمونه این رویدادها در فلسطین اشغالی پرداخت و توضیح داد: هنگامی که موشک‌ها از نوار غزه به فرودگاه بن گوریون و فرودگاه رامون در جنوب سرزمین‌های اشغالی اصابت کرد، همه سرمایه گذاران به نیویورک و لندن فرار کردند. این تحولات ممکن است در امارات نیز تکرار شود. بورس امارات روز دوشنبه بیش از دو درصد در ابوظبی و کمتر از یک درصد در دبی افت کرد، اما اگر شلیک این موشک‌ها ادامه یابد و اگر انصارالله نمایشگاه اکسپو را هدف قرار دهد، نتایج فاجعه باری برای امارات خواهد داشت.

عربستان، امارات را به جنگ علیه یمن وادار کرد

وی  عربستان در قبال هدف قرار گرفتن امارات در عملیات نیروهای یمنی مسئول دانست و معتقد است این ریاض بود که ابوظبی را به بازگشت به جنگ علیه یمن و صرف نظر از خروجش از این جنگ وادار کرد. آن هم به یک علت ساده؛ زیرا ریاض متوجه شد که مورد انتقاد شدید متحدانش در یمن (مزدوران ائتلاف سعودی) قرار گرفته است و او را متهم می‌کنند که یمنی‌ها را تنها گذاشته است و با وجود جنگنده‌ها و سایر تجهیزات نتوانسته است از یمنی‌های وابسته به خود دفاع کند. نیروهای انصارالله کنترل بخش اعظمی از مناطق یمن را به دست گرفته اند و نزدیک است بر مأرب مسلط شوند.

مأرب یک شهر راهبردی و دارای اهمیت ویژه است و کسی که بر مأرب مسلط شود، بر همه یمن مسلط شده و تسلط مأرب توسط انصارالله به معنای پایان جنگ یمن است. مأرب یک شهر راهبردی و تاریخی و دارای نفت و گاز است و درباره شبوه نیز همین مسائل وجود دارد. عربستان بر امارات فشار آورد تا نیروهای عمالقه را از ساحل غربی در شمال عدن و جنوب الحدیده خارج کند و آن‌ها را در شبوه متمرکز کند تا اوضاع را در مأرب تصحیح کنند. از این رو انصارالله تصمیم گرفت نبرد را به خاک امارات منتقل کند. نیروهای عمالقه و سایر نیروهای شورای انتقالی در عدن، مورد حمایت امارات هستند. از این رو قواعد درگیری در جنگ یمن تغییر کرد و امارات هدف حملات مستقیم قرار گرفت. عربستان یک شبه قاره است و می‌تواند برخی از این حملات را مهار و تحمل کند هر چند دردناک باشند، اما امارات یک کشور کوچک است و رسیدن موشک‌ها به آن در در این برهه زمانی، بازتاب‌های روانی غیرمعمول را در محافل اماراتی و حدود ده میلیون اتباع خارجی که در امارات کار می‌کنند و همچنین شرکت‌ها خارجی به همراه دارد. به عقیده عطوان امارات نمی‌تواند پیامدهای حملات نیروهای یمنی را تحمل کند.

آمریکا حتی یک نظامی خود را فدای امارات یا عربستان نمی کند

عبدالباری عطوان در خصوص مواضع آمریکا درباره تحولات اخیر یمن معتقد است دولت فعلی آمریکا در حال فرار است و حاضر نیست حتی یک نظامی را فدای ابوظبی، عراق یا عربستان کند. آمریکا اگر احساس کند پایگاه هایش مورد تهدید مستقیم است، فرار خواهد کرد آنگونه که از افغانستان فرار کرد. پیشتر دیده شد که چگونه آمریکا شبانه همه نیروهایشان را از افغانستان خارج کرد. همین اتفاق ممکن است در امارات بیفتد آنگونه که در عراق نیز اتفاق افتاد و آمریکا شمار زیادی از نظامیانش را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از عراق خارج کرد. اگر پایگاه‌های آمریکا به دست نیروهای یمنی هدف قرار گیرد، مردم آمریکا بر دولت بایدن فشار می‌آورند تا نیروهایش را از منطقه خارج کند. باید به یاد داشت آمریکا همه سامانه پاتریوت را از دو منطقه «بقیق» و «خریص» و سامانه موشکی بسیار پیشرفته «تاد» را از عربستان خارج کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت تحولات یمن پایگاه آمریکایی امارات افغانستان آمریکا عربستان انصارالله خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت نیروهای یمنی پایگاه ها هدف قرار موشک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۹۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟

به گزارش خبرآنلاین، پایگاه خبری "وستیکاوکازا" روسیه در تحلیلی نوشت: در حالی که جو بایدن به چگونگی کاهش تنش ها در نوار غزه فکر می کرد و ایران در حال بررسی راه هایی برای پاسخ به تلافی جویانه اسرائیل بود، رئیس جمهور ترکیه درگیر سیاست خارجی سازنده تری بود. او در این حین به عراق سفر کرد و با نخست وزیر این کشور یعنی محمد شیاع السودانی دیدار و گفتگو کرد.

سفر رجب طیب اردوغان به بغداد، یک سفر تاریخی بود. رهبر ترکیه برای اولین بار در ۱۳ سال گذشته پا به خاک عراق گذاشت. گفتگوها با السودانی، نخست‌وزیر و عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق، با هدف تقویت همکاری بین عراق و ترکیه در مسائل سیاسی، اقتصاد و امنیت انجام شد.

اردوغان با رفتن به عراق قصد داشت دو مشکل خاص را حل کند. اولین مورد مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) بود. رئیس جمهور ترکیه در بغداد تصریح کرد که کشورش حضور کانون تروریسم در مرزهای خود را، چه در سوریه و چه در عراق، تحمل نخواهد کرد. وی با ابراز امیدواری از مشارکت بغداد در مبارزه با (پ.ک.ک) گفت: عراق باید از همه اشکال تروریسم پاک شود.

اردوغان برای نشان دادن عزم خود دستور بمباران گسترده مواضع (پ.ک.ک) در شمال عراق را صادر کرد. روزنامه حریت نوشت که به زودی نیروهای مسلح ترکیه عملیات زمینی جامع علیه شبه نظامیان را انجام خواهند داد. همچنین، ترکیه و عراق قصد دارند یک مرکز عملیاتی برای مبارزه با شبه نظامیان در عمق ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری مرز ترکیه و عراق ایجاد کنند. تمایل دولت عراق برای همکاری با ترکیه با توجه به اینکه بغداد در گذشته اغلب آنکارا را به نقض تمامیت ارضی عراق متهم کرده است، گامی بزرگ در این مسیر است.

هر دو کشور باید مشکل (پ.ک.ک) را حل کنند تا کار دوم و مهم‌تر ضورت پذیرد. در واقع، پیگیری پروژه «راه توسعه»، کریدور حمل و نقلی که استان‌های شرقی ترکیه را از طریق خاک عراق به خلیج فارس متصل می‌کند که همین مساله، دلیل اصلی سفر اردوغان به بغداد شد.

اردوغان و السودانی تفاهم‌نامه همکاری میان عراق، ترکی ، قطر و امارات را امضا کردند. این پروژه شامل ۱۲۰۰ کیلومتر راه آهن و بزرگراه است. هزینه آن ۱۷ میلیارد دلار تخمین زده شده است. پس از اجرای این کریدور، سالانه تا ۴ میلیارد دلار سود به دست می‌آید و بیش از ۱۰۰ هزار شغل را فراهم می‌کند. مشارکت امارات و قطر بسیار مهم است زیرا عراق و ترکیه نیاز به جذب سرمایه گذاری خارجی دارند. این امکان وجود دارد که سرمایه گذاران چینی در مرحله اجرا به این پروژه بپیوندند. قطر در حال حاضر متحد ترکیه است و دخالت امارات به لطف عادی سازی روابط با ترکیه در سفرهای متقابل رهبران دو کشور به آنکارا و ابوظبی امکان پذیر شده است.

جالب اینجاست که تا همین اواخر یک پروژه بزرگ دیگر به نام IMEC (کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا ) وجود داشت. این پروژه قرار بود هند را از طریق خاک کشورهای عربی خلیج فارس و اردن به اسرائیل متصل کند. آمریکا نیز حمایت خود را از این طرح اعلام کرد. با این حال، به دلیل آغاز جنگ در غزه، روابط اسرائیل ـ آمریکا با کشورهای عربی به شدت تضعیف شده است. چشم انداز به رسمیت شناختن اسرائیل توسط عربستان سعودی مبهم است و اردن و امارات تماس‌های خود با تل آویو را معلق کرده‌اند. علاوه بر این، به دلیل حملات انصارااله یمن، ایمنی ناوبری در اقیانوس هند مختل شده است. به نوعی می‌توان گفت که جاده ابریشم ترکیه در حال تبدیل شدن به یک جایگزین برای پروژه آمریکایی ـ هندی است.

اجرای راه توسعه نه تنها به سرمایه گذاری‌های چند میلیارد دلاری بلکه به ثبات در عراق نیز نیاز خواهد داشت. دولت بغداد می‌داند که مقابله با تهدید (پ.ک.ک) به تنهایی غیرممکن است اما در عین حال عملیات ارتش ترکیه در عراق با محکومیت بغداد و دیگر کشورهای عربی مواجه بود. در پیش بینی سود اقتصادی بزرگ مورد نیاز ترکیه و عراق که هنوز از مداخله آمریکا و تسلط سازمان‌های تروریستی در امان نیست، دو کشور در نهایت تلاش‌های خود را برای از بین بردن ساختارهای تجزیه‌طلبانه که توسط (پ.ک.ک) نمایندگی می‌شود، هماهنگ خواهند کرد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901539

دیگر خبرها

  • فشار آمریکا و متحدانش به امارات برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های روسیه
  • سقوط اف ـ۱۶ حامل مواد شیمیایی در آمریکا
  • سقوط اف-۱۶ حامل مواد شیمیایی در آمریکا
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • آماده باش نیروهای هلال احمر بوشهر در پی اعلام هشدار سیل
  • نیروهای یگان ویژه موجب ارتقاء احساس امنیت شهروندان است
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • کونته کاری می‌کند که در زمین پرواز کنید
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت