Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر توسعه نظام فنی، بهره‌برداری و دیسپاچینگ برق‌آبی گفت: در یک دهه گذشته 91 هزار حلقه چاه غیرمجاز در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مسدود و از برداشت غیرمجاز 3.2 میلیارد مترمکعب آب در سال از دشت‌های کشور جلوگیری شده است.

به گزارش «انرژی امروز» جواد حاجیانی افزود: در حال حاضر مجموع چاه‌های غیرمجاز کشور حدود 350 هزار حلقه بوده و تعداد چاه‌هایی که تاریخ حفر آنها بعد از سال 1385 است، غیر حریمی محسوب شده و به 160 هزار حلقه رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به بالاترین عملکرد انسداد چاه‌های غیرمجاز در سال 1395 به تعداد حدود 17 هزار و 328 حلقه، اضافه کرد: در هفت ماه ابتدایی سال 1400 در مجموع دو هزار و 229 حلقه چاه غیرمجاز در سطح کشور مسدود شده که با توجه به اهداف 10 هزار و 500 حلقه، 21 درصد پیشرفت را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر توسعه نظام فنی، بهره‌برداری و دیسپاچینگ برق‌آبی همچنین در خصوص حجم آب کنترل شده نیز خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال در مجموع 28.6 میلیون مترمکعب آب کنترل شده که با توجه به 400 میلیون مترمکعب هدف تعیین شده، تنها 7 درصد محقق شده است.

حاجیانی در ادامه تصریح کرد: عملکرد شرکت‌های آب منطقه‌ای در زمینه تعداد انسداد بهتر از حجم کنترل شده ناشی از آن است که نشان از هدف‌گذاری شرکت‌ها برای چاه‌های با آبدهی کمتر یا بدون آبدهی است که باید برای بهبود عملکردها و انجام اقدامات مؤثر، شرکت‌های تابعه چاه‌هایی با عمق و آبدهی بیشتر را در اهداف باقی‌مانده تا پایان سال منظور کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر چاه‌های مسدود شده کشور در سال 1400 از نوع دیزلی با عمق کمتر از 20 متر و آبدهی کمتر از 5 لیتر برثانیه بوده که در مجموع 58 درصد از چاه‌های غیرمجاز انسداد یافته دیزلی، 59 درصد کم عمق و 92 درصد با آبدهی کمتر از 5 لیتر برثانیه است.

به گفته مدیرکل دفتر توسعه نظام فنی، بهره‌برداری و دیسپاچینگ برق آبی، مقاومت مقامات سیاسی، شهری و مالکان چاه‌ها، مشکلات سیاسی و اجتماعی ناشی از انسداد چاه‌های غیرمجاز، تمرکز بر پر کردن چاه‌های غیرمجاز تازه‌حفر شده و عدم توجه کافی به چاه‌های غیرمجار قدیمی، بازگشایی غیرقانونی مجدد بسیاری از چاه‌های مسدود شده، عدم هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و عدم حساسیت اهالی و تشکل‌های مردمی مانند خانه کشاورزی و نظام صنفی کشاورزی به حفر چاه‌های غیرمجاز در کشور از جمله دلایل کندی روند انسداد چاه‌های غیرمجاز در کشور است.

بر اساس گزارش وزارت نیرو، وی استفاده از پیمانکار برای انسداد چاه‌های غیرمجاز کشاورزی، استفاده از مأموران ماده 30 و نیروهای حقوقی برای پیگیری پرونده چاه های غیرمجاز، برگزاری جلسات هماهنگی بین شرکت‌های آب منطقه‌ای با مقامات قضایی هر استان، تقویت گروه‌های گشت و بازرسی از منابع آب و بازدید مستمر از چاه‌های مسدود شده، تسریع در روند رسیدگی حقوقی و قضایی به پرونده چاه‌های فاقد پروانه، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به کشاورزان را از جمله راهکارهایی دانست که می‌تواند در تسریع اجرای پروژه انسداد چاه‌های غیرمجاز موثر باشد.

برچسب هاآبهای زیرزمینی چاه غیر مجاز وزارت نیرو

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: آبهای زیرزمینی چاه غیر مجاز وزارت نیرو آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو انسداد چاه های غیرمجاز مسدود شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۹۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسیج تمامی امکانات برای جلوگیری ازخسارت احتمالی بارندگی درخوزستان

محمد خانچی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به جلسات مدیریت بحران برای مقابله با خسارت های احتمالی بارش های اخیر از هماهنگی های صورت گرفته بین دستگاه هلی خدمت رسان خبر داد و افزود: بعد از اعلام سازمان هواشناسی در خصوص بارندگی های پیش رو جلسات هماهنگی مقابله با خسارت های ناشی از بارندگی در استانداری خوزستان آغاز و تمامی دستگاه های اجرایی به حالت آماده باش درآمده و تمامی امکانات آنها برای جلوگیری از خسارت بسیج شده اند.

خانچی عنوان کرد: امیدواریم بارش اخیر موجب برکات فراوانی برای استان و مقابله با تنش های آبی پایین دست کرخه شده و تابستان اخیر با کمترین مشکل سپری شود.

خانچی در ادامه به برداشت گندم اشاره کردو افزود: خوشبختانه با هماهنگی که در حوزه مدیریت کاشت و برداشت گندم امسال انجام پذیرفته شاهد برداشت قابل توجهی گندم در سطح استان هستیم و بارش های پیش رو موجب نگرانی هایی در حوزه محصولات برداشت شده و در حال برداشت گندم شده که با تدابیر استاندار و تشکیل قرارگاهی در حوزه معاونت اقتصادی شاهد هم گرایی و هماهنگی بیش از بیش دستگاه های اجرایی در سطح استان و کشاورزان و تشکل های مردمی حوزه کشاورزی بودیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: خوشبختانه شاهد شتاب گیری برداشت و انتقال محصولات برداشت شده به اماکن پوشیده و امن هستیم و امیدواریم در بارش های اخیر شاهد کمترین خسارت به کشاورزان اخیر باشیم.

کد خبر 6093964

دیگر خبرها

  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت
  • بحرانی بودن کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه
  • بسیج تمامی امکانات برای جلوگیری ازخسارت احتمالی بارندگی درخوزستان
  • مبارزه با آفت برگخوار ذرت و تمهیدات لازم برای برداشت گندم اُرزوئیه
  • شناسایی متهم برداشت غیرمجاز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریالی در تربت حیدریه
  • انسداد ۱۶ حلقه  چاه غیرمجاز در مناطق «گلاهک» دماوند
  • ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان پُر شد
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!