Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@06:36:32 GMT

حریم خصوصی و فضای مجازی

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۴۲۸۱۴

‍‍‍‍‍‍

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، مسائل مربوط به حریم خصوصی، همواره جزو مسائل پرچالش و پردغدغه‌ در میان علاقمندان و متخصصان حوزه‌ی رسانه بوده است. دو گروه از افراد همواره دو طیف اصلی این بحث بوده‌ و دارای نظرات و دغدغه‌های متفاوتی نسبت به مسئله‌ی حریم خصوصی بوده‌اند، طرفداران حریم خصوصی و محققان بحث می‌کنند که عموم مردم بیش از همیشه نگران حریم خصوصی آنلاین خود هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 آن‌ها خواستار حمایت‌های بیشتر در این خصوص هستند و حتی آماری را بیان می‌کنند که نشان می‌دهد حدود دو سوم از کاربران فیس‌بوک نگران از دست دادن حریم خصوصی خودشان هستند چرا که در شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات شخصی مربوط به هر فرد منتشر شده و تا حدودی منجر به از دست رفتن حریم خصوصی می‌شود.

در مقابل این دسته از افراد، گروهی هستند که مدعی‌اند دوران حریم خصوصی به پایان رسیده است! چرا که مردم با اختیار و علاقه‌ خودشان اطلاعات حریم شخصی‌شان را در شبکه‌های مجازی مانند فیس بوک و اینستاگرام منتشر می‌کنند، در واقع این ایده از حرف مارک زاکربرگ برآمده است که "حریم خصوصی مرده است!"

نکته‌ای که حائز اهمیت است، افزایش شبکه‌های اجتماعی و در نتیجه‌ آن منتشر کردن حجم زیادی از اطلاعات است که افراد می‌خواهند آن را با خانواده‌، دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارند و نکته‌ دیگر این است که در اینجا صرفا دوستان و آشنایان مصرف کننده‌ این اطلاعات نیستند و بعد از به اشتراک‌گذاری در فضای مجازی، دولت، افراد ناآشنا و طیف زیادی از افراد تبدیل به مصرف‌کنندگان این اطلاعات می‌شوند.

از طرف دیگر افراد مجبورند برای وارد شدن به این شبکه‌های اجتماعی و بهره‌مندی از مزایای‌ آن، اطلاعات شخصی خودشان را در اختیار این سایت‌ها قرار دهند تا بتوانند از مزایای سایت‌های مذکور استفاده کنند؛ مسئله‌ای که اینجا به وجود می‌آید این است که این اطلاعات ممکن است بدون اجازه از صاحبان اطلاعات به طور دائمی ذخیره شوند و به عنوان بانک اطلاعاتی در اختیار ذخیره‌کنندگان آن قرار گیرند!

همچنین حجم زیادی از اطلاعات شخصی وقتی در اختیار سایت‌های رسانه‌ای قرار بگیرد، ممکن است به عنوان محلی برای سوءاستفاده از آن‌ها استفاده شود و به عنوان تهدیدی در خصوص آسیب رساندن به کاربران مورد استفاد قرار گیرد؛ با منتشر کردن این حجم زیاد از اطلاعات، هویت‌های شخصی به مرور در جامعه آسیب‌پذیرتر می‌شوند و این آسیب‌پذیری تهدیدی برای آن‌ها به شمار می‌رود.

اگر بخواهیم به تاریخچه‌ مسئله‌ای به نام حریم خصوصی نگاه کنیم، حریم خصوصی جزو مسائل میان رشته‌ای، بین رشته‌های روان‌شناسی، فلسفه و ارتباطات(رسانه) بوده است، مفهوم حریم خصوصی از قدیم، چیزی حدود یک قرن پیش در زبان لاتین به معنی کناره‌گیری از زندگی اجتماعی و عمومی و داشتن فضای شخصی برای مسائل شخصی بوده است؛ مفهومی که با آمدن زندگی اجتماعی تحت شعاع قرار گرفته است چرا که ذات شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی چیزی خلاف مفهوم عام حریم خصوصی را مطرح می‌کنند و کاربرانی که با شبکه‌های اجتماعی سروکار دارند، عموما برای حفظ حریم خصوصی خودشان دچار مسئله هستند.

در مقابل، مخالفان حریم خصوصی در فضای مجازی مطرح می‌کنند که خود ماهیت حضور در فضای مجازی به معنی عدم تمایل به داشتن یک نوع حریم خصوصی است! چرا که افراد آزادانه، علایق، سلایق و تصاویر و خاطرات خودشان را به اشتراک می‌گذارند و اصلا سبب حضورشان در فضای مجازی همین به اشتراک‌گذاری است.

موضوع بعدی در حوزه‌ی حریم خصوصی که باعث می‌شود افراد درک متفاوتی از ماهیت این مفهوم داشته باشند، موضوع تفاوت‌های فردی مانند جنسیت است؛ مطالعات نشان می‌دهد، زنان بیشتر از مردان اطلاعات مربوط به تفریحات و علایق شخصی خودشان را منتشر می‌کنند در صورتی که از فاش کردن اطلاعات شخصی مانند آدرس و شماره‌ تلفن بیم ندارند و در مورد مردان این فرایند برعکس اتفاق می‌افتد.

همچنین تحقیقات اجتماعی نشان داده‌ است اگر عموم افراد جامعه بتوانند بر انتشار محتوای شخصی خودشان کنترل داشته باشند و احساس نکنند این موضوع خارج از حیطه‌ کنترل آن‌هاست، احساس اطمینان و آرامش بیشتری دارند و نسبت به درخواست برای افشای اطلاعات‌شان کمتر تهاجمی عمل می‌کنند.

عموم افراد جامعه، اطلاعات خودشان را فاش می‌کنند چرا که در تعاملات اجتماعی نسبت به نسل پیش از خود ضعیف‌تر هستند و تمایل دارند تفریحات، علایق و مسائل خود را با غریبه‌ها به اشتراک بگذارند و از آن‌ها بازخورد دریافت کنند تا مانع از انزوای اجتماعی آن‌ها شود!

 با استناد به همین شواهد، زاکربرگ؛ بنیان‌گذار فیس‌بوک اصرار دارد که حریم خصوصی از میان رفته است و نه تنها از میان رفته است بلکه مردم جامعه نیز تمایلی به حفظ آن ندارند! از طرف دیگر طبق تحقیقات و مطالعاتی که انجام شده است، عموم مردم از خطراتی که در فضای مجازی متوجه آن‌هاست، مطلع نیستند!

مطالعات نشان می‌دهد مخصوصا جوانان که تمایل به برقراری ارتباط بیشتری دارند, نمی‌دانند که با قبول هر درخواست دوستی و مطرح کردن خواسته‌ها، علایق و ویژگی‌های شخصی، اطلاعات‌شان ردیابی و نگهداری می‌شود.

تقابل بین دو نظریه‌ حمایت از حریم خصوصی و نظریه‌ "حریم خصوصی مرده‌ است" در سال‌های اخیر با افزایش شبکه‌های اجتماعی شدت گرفته است؛ برای حفاظت از حریم خصوصی، راهکارهای متفاوتی وجود دارد که این راهکارها به مسائل مختلفی همچون اقدامات قضایی، فضای بازار و اقتصادی شبکه‌های اجتماعی وابسته است؛ در واقع برای جلوگیری از تحقق نظریه‌ "مرگ حریم خصوصی" لازم است تا راهبردهایی اندیشیده شود تا در عین جلوگیری از مرگ حریم خصوصی، از بازار شبکه‌های اجتماعی نیز حمایت‌های لازم به عمل آید و منافع اقتصادی آنان حفظ شود.

اگر حمایت‌های قانونی لازم‌الاجرا شود و قوانین مربوط به حریم خصوصی همزمان با تغییرات سریع نظام اجتماعی تغییر کند، فرایند حفظ حریم خصوصی توسط شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تبدیل به یک مزیت رقابتی برای رسانه‌های مختلف باشد تا مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنند.

در نهایت به نظر می‌رسد با وجود تمام این راه‌حل‌ها و شیوه‌ها، موثرترین راه، آموزش کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره نحوه‌ به اشتراک‌گذاری اطلاعات و میزان آن است؛ در واقع کسب مهارت‌هایی توسط کاربران که بدون محروم ساختن آن‌ها از حضور در این فضای اجتماعی تکنولوژیک به آن‌ها یاری کند تا از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی خودشان مراقبت کنند.

منبع: تسنیم این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد حریم خصوصی شبکه های اجتماعی فضای مجازی فیس بوک اینستاگرام حریم خصوصی در فضای مجازی بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر اخبار مرتبط مواجهه فعال با سلطه پلتفرم های خارجی پیام‌‌های محوشونده به اینستاگرام اضافه شد محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها برای آمریکایی‌ها/ وابستگی مردم آمریکا به شبکه‌های اجتماعی مشکلات گزینه‌های حذف اینستاگرام در سال گذشته پرکاربرترین شبکه‌های اجتماعی کدامند؟/ فیس‌بوک با وجود بدنامی همچنان بر رسانه‌های اجتماعی… مردان و زنان در چه بازه سنی طرفدار اینستاگرام هستند؟ ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال تحلیل بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ شرایط فروش خودرو ثبت نام ایران خودرو ثبت نام سایپا نمودار تغییرات قیمت طلا . ارز . شاخص بورس آخرین خبر ها حریم خصوصی و فضای مجازی حریم خصوصی و فضای مجازی افزایش ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی همراه با بومی گزینی فوری؛ تست کرونای قایدی مثبت شد! برترین زوج های فوتبالی لیگ برتر جزیره هدف سفر وزیر خارجه قطر به ایران چیست؟ نرخ بهره بدون تغییر باقی می‌ماند گل های برتر لیگ فرانسه در ماه ژانویه نماینده روسیه در وین از احتمال توافق تا اوایل اسفند خبر داد احتمال درمان سرطان و صرع با اختراع جدید سیوهای برتر لیگ فرانسه در ماه ژانویه رایزنی بلینکن با وزیر خارجه کویت در مورد مذاکرات وین تکنیک های برتر لیگ جزیره در ماه دسامبر ساخت لامبورگینی ایرانی در یزد! تیم مذاکره کننده ایران اختیار مذاکره مستقیم با آمریکا را دارد قیمت آبگرمکن (پرفروش ترین ها / جدول) محموله نود و چهارم واکسن کرونا وارد کشور شد رستوران وحشت در عربستان + فیلم پنج گل تماشایی در مسابقات هندبال قهرمانی اروپا پیش بینی دمای هوا برای آخر هفته به پیش‌نویس امنیتی مسکو پاسخ دادیم یخ زدن غذا در فاصله چند ثانیه + فیلم روستاییان در محاصره برف + فیلم فیلم منتشر شده از سوی طالبان درمورد حجاب مسکن همچنان در مدار صعود / منتظر کاهش قیمت‌ها باشیم؟ بارش بی سابقه برف در اردبیل ایراندوست: انتظاراتم برآورده نشد قیمت تلویزیون‌‌ (۳۲ اینچ / جدول) نگاه آماری به شکست ایران مقابل چین‌تایپه در جام ملت‌های آسیا پاسخ مکتوب آمریکا به مسکو در مورد پیش‌نویس امنیتی ورود سامانه بارشی جدید تاثیر فقر بر رشد مغز کودکان ارمنی ها برای تولید تراشه طلا وارد همکاری با ایران می شوند واکنش خطیب‌ زاده به اظهارات وزیر خارجه بریتانیا نفت رکورد هفت ساله را شکست تور مشهد چند؟ ( جدول ) وضعیت امنیتی پایداری در مرز عراق و سوریه برقرار است خودروی پرنده مجوز پرواز گرفت + فیلم وزیر کشور نخسین فرماندار زن را منصوب کرد حقوق جانبازان در سال آینده تعیین شد آمار تلفات انسانی در تصادفات شهری و جاده‌ای در کشور ادامه نگارش متن‌ نهایی مذاکرات وین شکست تیم ملی فوتبال زنان مقابل چین تایپه چرا مذاکره مستقیم تهران و واشنگتن؟ جام جهانی دو سال یک بار جلوی مهاجرت از آفریقا را می گیرد ترامپ رییس جمهور بعدی آمریکا را معرفی کرد + فیلم احمدی‌نژاد همچنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام + عکس حذف کرملین از میانه تهران و واشنگتن گواهینامه رانندگی ایران را چه کشورهایی قبول دارند؟ تشکیل دادگاه‌‌های تجاری در ایران ضرورت دارد؟ DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: حریم خصوصی شبکه های اجتماعی فضای مجازی فیس بوک اینستاگرام حریم خصوصی در فضای مجازی شبکه های اجتماعی فضای مجازی اطلاعات شخصی حریم خصوصی شخصی خودشان شبکه ها فیس بوک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۲۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم

خبرگزاری مهر نوشت: سردار احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی کل کشور در اجتماع مردم قم در مواجهه با شعارهایی در حمایت از نیروی انتظامی برای اجرای طرح حجاب و عفاف اشک ریخت. این ویدئو پربازدید شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • فیلم| نمونه ای از حفظ حریم‌ خصوصی هنگام عبور قطار از مناطق مسکونی
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • تشخیص گرایش سیاسی افراد از روی چهره‌شان توسط هوش مصنوعی
  • سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر
  • «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» منتشر شد