Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@16:23:00 GMT

ادعای بایدن درباره جنگ | حمله قطعی است

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۴۴۴۵۵

کاخ سفید بامداد جمعه از تماس تلفنی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با «ولودیمر زلنسکی» همتای اوکراینی وی خبر داد.

در این بیانیه آمده است: «بایدن بار دیگر بر آمادگی آمریکا و متحدان و شرکای خود برای پاسخ قاطع در صورت تجاوز بیشتر روسیه به اوکراین تاکید کرد. وی همچنین بر تعهد ایالات متحده به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، بایدن درباره کمک‌های آمریکا به اوکراین گفت: «آمریکا در سال گذشته بیش از نیم میلیارد دلار کمک‌های توسعه‌ای و انسانی به اوکراین ارائه کرده است و در حال بررسی حمایت‌های کلان اقتصادی بیشتر برای کمک به اقتصاد اوکراین در میان فشارهای ناشی از انباشت نظامی روسیه است».

کاخ سفید توضیح داد: «بایدن تصریح کرد که با وجود خروج اعضای خانواده پرسنل سفارت آمریکا، این سفارتخانه در کی‌یف همچنان باز و کاملاً فعال است. دو طرف در مورد تلاش‌های دیپلماتیک برای هماهنگی در مورد امنیت اروپا بحث کردند و بر اصل "هیچ چیزی در مورد اوکراین بدون اوکراین نخواهد بود" تاکید کردند».

بر اساس این بیانیه، بایدن همچنین حمایت آمریکا از تلاش‌ها برای حل اختلافات در چارچوب نرماندی را تکرار و ابراز امیدواری کرد که تعهد مجدد طرفین در ۲۶ ژانویه به مفاد آتش‌بس ژوئیه ۲۰۲۰ به کاهش تنش‌ها و پیشبرد اجرای توافق‌نامه‌های مینسک کمک کند.

با این حال، یک مقام ارشد دولتی اوکراین در گفتگو با شبکه «سی‌ان‌ان»، جزئیات بیشتری از این تماس تلفنی ارائه کرد.

«متیو چَنس» خبرنگار سی‌ان‌ان به نقل از این مقام اوکراینی که نامش فاش نشد، گزارش داد: «بایدن به زلنسکی گفت که حمله روسیه به محض ایجاد شرایط مناسب قطعی است. بایدن گفت که روسیه تلاش خواهد کرد تا کی‌یف را اشغال کند و از زلنسکی خواست برای این امر آماده شود».

دقایقی بعد «امیلی هورن» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید طی بیانیه‌ای در واکنش به این گزارش سی‌ان‌ان، گفت: «این [خبر] درست نیست. بایدن گفت که احتمال مشخصی وجود دارد که روس‌ها در ماه فوریه به اوکراین حمله کنند. او قبلا هم این حرف را علناً گفته و ما هم ماه‌هاست که درباره آن هشدار داده‌ایم».

بامداد جمعه همچنین نماینده آمریکا در سازمان ملل خواستار برگزاری جلسه علنی شورای امنیت درخصوص اوکراین برای روز دوشنبه شد.

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه قویا چنین ادعاهایی را رد کرده اما تأکید کرده تداوم حملات توپخانه‌ای نیروهای اوکراینی علیه مناطق خودمختار روس زبان این کشور واکنش مسکو را در پی خواهد داشت.

مسکو همچنین به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرد. هفته گذشته نماینده روسیه با همتایان آمریکایی و ناتو جلسه‌ای برگزار کردند تا این پیشنهادات را بررسی کنند اما در نهایت طرف غربی این پیشنهادات را رد کرد.

کد خبر 653192 برچسب‌ها خبر ویژه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خبر ویژه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۴۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کم رنگ شدن خط قرمز عدم استفاده از تسلیحات غربی علیه روسیه

با توجه به تشدید حملات روسیه در جنگ اوکراین، مقامات غربی به تدریج از رویکرد خود برای عدم استفاده از تسلیحات ارائه شده به اوکراین برای حمله به اهدافی در خاک روسیه کوتاه می‌آیند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس شاو" در مطلبی نوشت: متحدان اوکراین از مدت‌ها پیش نسبت به استفاده از سامانه‌های تسلیحاتی که از غرب ارائه می‌شوند علیه اهدافی در روسیه هشدار داده‌اند. اما با توجه به شرایط سخت در جبهه، صداهای فزاینده‌ای به گوش می رسد که بوی تجدید نظر می دهد.

آخر هفته در اوکراین عید پاک بود - اما هیچ نشانه‌ای از استراحت تعطیلات در این کشور وجود نداشت. ارتش روسیه بار دیگر با هواپیماهای بدون سرنشین، بمب های گلاید و موشک به اوکراین حمله کرد.

در شرق این کشور، ارتش روسیه با حملات سخت جبهه‌ای به پیشروی خود ادامه می‌دهد، در حالی که سربازان اوکراینی باید منتظر تحویل تسلیحات اعلام شده از طرف متحدان غربی باشند. اوضاع به قدری متشنج است که یک سوال دوباره با صدای بلندتر مطرح می شود: آیا اوکراین همچنین می تواند از سلاح های غربی برای هدف قرار دادن اهداف در روسیه استفاده کند؟ برخی از اعضای ناتو در اینجا به طور فزاینده‌ای خود را عمل گرا نشان می دهند.

اخیراً دیوید کامرون چنین موضع گیری هایی را اتخاذ کرده است. وزیر خارجه بریتانیا روز پنجشنبه از کی یف بازدید کرد. دولت او به تازگی به اوکراین قول داده است که سالانه سه میلیارد پوند کمک به این کشور ارائه کرده و تا زمانی که لازم باشد این کار را انجام خواهد داد.

کامرون در سخنانی گفت: روسیه به اوکراین حمله کرد و اوکراین کاملاً حق دارد که پاسخ دهد. وی استفاده از تسلیحات انگلیسی برای حمله به قلمرو روسیه را در این شرایط حق اوکراین و اقدامی بجا دانست.

به ای ترتیب کامرون می خواهد به اوکراینی ها اجازه دهد تصمیم بگیرند که چگونه از سلاح های بریتانیایی استفاده کنند.

کمی قبل از آن، بایبا برازه، وزیر امور خارجه لتونی نیز به اوکراینی‌ها در این باره کارت سفید داده بود. وی در مصاحبه با روزنامه آنلاین اوکراینی "اروپین پراودا" گفت: "اوکراین نه تنها به دفاع هوایی یا مهمات نیاز دارد. اوکراین باید بتواند حملات دوربرد و دقیق حتی در خاک روسیه که روسیه از آنجا به اوکراین حمله می کند انجام دهد. این مورد تحت پوشش قوانین بین المللی است. اوکراین به سلاح های دوربرد نیاز دارد.

سیاستمداران غربی حاکم به ندرت تا به حال چنین کلمات روشنی را در مورد این موضوع حداقل نه در ملاء عام ایراد کرده‌اند. از سوی دیگر، دولت روسیه بارها اعلام کرده است که حملات با سلاح های غربی به خاک روسیه می تواند اوضاع را تشدید کند. کرملین دیوید کامرون را متهم کرده است که سخنان وی امنیت اروپا را به خطر می اندازد.

البته حملات اوکراین در روسیه مدت هاست که به واقعیت نزدیک شده است. این کشور فرودگاه ها، اردوگاه های نظامی و پالایشگاه های نفت را با هواپیماهای بدون سرنشین جنگی بمباران می کند. به ویژه پالایشگاه ها اخیراً مکرراً تحت حملات اوکراین قرار گرفته‌اند. کارشناسان نظامی بر این باورند که اگر اوکراین به حملات پهپادی خود ادامه دهد، روسیه ممکن است در تابستان با کمبود بنزین مواجه شود. قیمت سوخت نیز ممکن است در سراسر جهان افزایش یابد.

این احتمالاً یکی از دلایلی است که اخیراً دولت ایالات متحده بر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین فشار آورده است تا دیگر به پالایشگاه های روسیه حمله نکند. شاید صرفاً به این دلیل که قیمت بالای بنزین برای یک رئیس جمهور در طول مبارزات انتخاباتی اش سم است. اما زلنسکی هیچ جایگزینی برای تضعیف روسیه نمی بیند.

زلنسکی البته در این راستا حمایت هایی را از دبیر کل ناتو دریافت کرده است. "ینس استولتنبرگ"، دبیرکل ناتو در اوایل آوریل گفت: زلنسکی اکنون حتی از حمایت دبیرکل ناتو نیز برخوردار است: پالایشگاه‌های نفت در خاک روسیه «هدف‌های قانونی» برای حملات پهپادهای اوکراینی هستند.

در ادامه این مطلب آمده است: سیاستمداران و مقامات نظامی غربی مدتهاست که به طور مخفیانه به حملات در خاک روسیه مشروعیت می دهند. اکنون افراد بیشتری این کار را به صورت عمومی انجام می دهند. و برخی دیگر حمله به خاک روسیه با استفاده از سلاح های غربی را دیگر مشکلی نمی بینند.

اوله ژدانوف، کارشناس نظامی اوکراینی با اشاره به وضعیت دشوار در جبهه و تشدید حملات روسیه گفته است: دیر یا زود باید این اتفاق بیفتد که کشورهای غربی از درخواست خود برای عدم استفاده از سلاح خود در خاک روسیه صرف نظر کنند همچنین برای موشک‌های دوربرد ATACMS که ایالات متحده در بهار به اوکراین تحویل داده است و تا 300 کیلومتر برد دارند.

اوکراین قبلاً از این تسلیحات برای حمله به چندین هدف روسیه استفاده کرده است، اما ظاهراً فقط در مناطق تحت کنترل روسیه. با انجام این کار اوکراین باید به الزامات آمریکا پایبند باشد. ایالات متحده تحویل موشک ها را به شرط استفاده از آنها فقط در خاک اوکراین مقید کرده بود. همچنین گفته می شود که این توافق بی سر و صدا با موشک های کروز بریتانیایی "Storm Shadow" نیز وجود دارد.

آلمان: باید از دارایی‌های روسیه به نفع اوکراین استفاده شودحمایت پکن از برگزاری کنفرانس صلح اوکراین

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ادعای اوکراین: توطئه ترور زلنسکی توسط عوامل روسیه خنثی شد
  • کم رنگ شدن خط قرمز عدم استفاده از تسلیحات غربی علیه روسیه
  • ادعای مهندسی معکوس سلاح کلیدی آمریکا در ایران
  • حمله پهپادهای کامیکازه اوکراین به «بلگورود» روسیه/۴۱نفر کشته شدند
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • پیش بینی ۲۷ سال پیش برژینسکی درمورد ایران که درست از آب درآمد
  • پیش‌بینی مشاور بایدن: اوکراین سال آینده به روسیه ضد حمله می‌زند
  • سرکوب در دانشگاه، مذاکره در قاهره
  • توضیح سالیوان درباره کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین
  • سالیوان: کمک‌های جدید آمریکا شرایط جنگ اوکراین را تغییر نمی‌دهد