Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@18:31:18 GMT

ترانزیت محور رایزنی مقامات ازبکستان و پاکستان

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۴۷۳۶۶

ترانزیت محور رایزنی مقامات ازبکستان و پاکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «عبدالرزاق داوود» مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی، صنایع سبک و سرمایه گذاری در چارچوب ویدئو کنفرانس همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های سرمایه گذاری، تجارت متقابل، همکاری صنعتی و حمل و نقلی- لجستیکی را بررسی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرفین روند اجرای توافقات به دست آمده در چارچوب سفر نخست وزیر پاکستان به ازبکستان در ماه ژوئیه سال 2021 میلادی را مورد بررسی قرار دادند.

همچنین بر افزایش مبادلات بازرگانی بین دو کشور تاکید شد که در سال 2021 میلادی مبادلات بازرگانی نسبت به سال قبل 46 درصد افزایش پیدا کرده است.

در این راستا، روند اجرای طرح قرارداد تجارت تسهیلی بررسی شد و طرفین در مورد تشدید اقدامات مشترک در این مسیر با هدف هماهنگی اسناد و تسریع امضای آن در سال جاری میلادی به توافق رسیدند.  

طرف ازبکی از تصویب قرارداد ترانزیت و تجارت توسط پاکستان استقبال کرد.

طرفین به توافق رسیدند که در آینده نزدیک بین روسا و کارشناسان سازمان‌های حمل و نقل و گمرک دو کشور با هدف هماهنگی سازی گفت وگوهایی انجام شود.

همچنین پیشنهادات تعمیق همکاری‌های سرمایه گذاری، تحکیم روابط بین محافل بازرگانی دو کشور و همچنین برقراری همکاری‌ها در بخش بانکی بررسی شد.

طرفین در مورد سازماندهی سفر هیئت روسای شرکت‌ها و بانک‌های تجاری پاکستان برای بررسی ابعاد اولویت دار همکاری‌ها و اجرای طرح‌های متقابلا سودمند در ماه فوریه به توافق رسیدند.

دو طرف همچنین اجرای طرح‌های مشترک در زمینه حمل و نقلی- لجستیکی از جمله گام‌های بعدی مبنی بر اجرای ساخت خط ریلی «ترمذ- مزار شریف- کابل- پیشاور» را مورد بررسی قرار دادند.    

طرفین همچنین تمهیدات برگزاری مراسم‌های دوجانبه از جمله نشست دوره‌ای کمیسیون بین دولتی در همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی و علمی - فنی و همچنین نشست بازرگانی با حضور بخش خصوصی دو کشور را نیز بررسی کردند.

دو طرف در پایان این گفت و گوها در مورد پیشبرد ابعاد بررسی شده همکاری‌ها به توافق رسیدند.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، پاکستان استقلال این کشور‌ را در تاریخ 22 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 10 می سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: عبدالرزاق داود مقامات ازبکستان و پاکستان توافق رسیدند سرمایه گذاری همکاری ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۷۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید اقامت دوماهه پناهجویان افغانستانی در پاکستان

دولت پاکستان اقامت پناه‌جویان افغانستانی‌ دارنده کارت ثبت آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (پی‌او‌آر) را تا کمتر از دو ماه دیگر، تمدید کرده است.

وزارت ایالات و سرحدات پاکستان  در بیانیه‌ای نگاشت مدت اقامت این پناهجویان افغانستانی تا ۳۰ ماه جون تمدید شده است.

گفتنی است که دولت پاکستان در ۲۷ حمل سال جاری مرحله دوم اخراج پناه‌جویان از این کشور را آغاز کرده بود.

مقام‌های پاکستانی در آن زمان به پلیس این کشور دستور داده بودند تا اطلاعات را در مورد محل زندگی افغان‌های دارنده کارت اقامت موقت به‌سرعت تهیه کند.

انتظار می‌رود که در این مرحله حدود ۴۰۰ هزار پناه‌جوی افغانستانی‌ از پاکستان اخراج شوند.

بربنیاد آمار نهادهایی بین‌المللی، حدود ۲.۱۸ میلیون پناه‌جوی افغانستانی‌ دارای مدرک، از جمله ۱.۳ میلیون تن دارای کارت راجستریشن و بیش از ۸۸۰ هزار تن با داشتن کارت اقامت موقت در پاکستان زندگی می‌کنند.

این در حالی است که از زمان آغاز اخراج اجباری پناه‌جویان از پاکستان تا کنون، بیش از ۵۴۳ هزار پناه‌جوی افغانستانی‌ از این کشور اخراج و یا مجبور به بازگشت داوطلبانه به افغانستان شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تحولات غزه و روابط دوجانبه محور رایزنی وزیران خارجه ایران و عمان
  • رایزنی گروسی و امیر عبداللهیان در تهران
  • تمدید اقامت دوماهه پناهجویان افغانستانی در پاکستان
  • صدور مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری دست دوم
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • خسارتی به گندم‌های ذخیره شده در استان خوزستان وارد نشده است
  • وارد نشدن خسارت به گندم کشاورزان خوزستانی در مراکز خرید روباز
  • حضور طالبان در نشست کشورهای اسلامی
  • ◄ انتخاب راه مشترک برای موفقیت: همکاری حمل و نقلی ازبکستان و آذربایجان
  • ملاقات امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالی در گامبیا