Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب «پایان یک آغاز» گروه ژیگا - ورتوف: ۱۹۷۶ - ۱۹۶۷؛ با گزینش و ویرایش اردوان تراکمه و کیانوش اخباری توسط انتشارات علمی فرهنگی منتشر شده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در معرفی کتاب «پایان یک آغاز» این کتاب آمده است: گروه ژیگا-ورتف در سال‌های پرآشوب دهه ۱۹۶۰ توسط ژان لوک گدار و ژان پی‌یر گورن شکل گرفت که هدف آن ایجاد کلکتیوی از مبارزینی بود که در تقاطع سیاست و سینما به سر می‌بردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا به گفته خود گدار دلیل همکاری‌اش با گورن این بود که خود را در حال خروج از سینما می‌دید به قصد اینکه به یک فعال سیاسی شود و همزمان گورن هم در حال خروج از جبهه سیاسی برای ورود به سینما بود. گورن در مصاحبه‌ای در سال ۱۹۷۴ می‌گوید: «من برای مدت زیادی می‌خواستم فیلم بسازم اما نمیخواستم وارد نظام سنتی فیلمسازی شوم. بنابراین شروع کردم به تحلیل آنچه که در فرانسه تولید میشد و اینکه چه نوع استتیکی مناسب مسائلی بود که من در صدد حل و فصل آنها بودم. این امر بدیهی بود که نمی‌توانستم با کسی به‌ جز ژان-لوک کار کنم».

همکاری میان گدار و گورن و دیگر همفکران آن‌ها در آن سال‌ها منجر به تولید فیلم‌هایی شد که همچنان از منظر تاریخ‌نگاری رسمی سینما جای تردید و شبهه است. جنجال‌های بسیاری بر سر این امر به راه افتاد که آیا این فیلم‌ها به معنی واقعی فیلم هستند؟ یا فیلم-مقاله هستند؟ یا اصلا می‌توانند ارتباطی با مخاطبان خود برقرار کنند؟ اگرچه همچنان پاسخ به این سوالات خالی از تناقضات و تبارزات نیست اما آنچه روشن است این است که فیلم‌های گروه ژیگا-ورتف تلاش برای یافتن «یک سینمای نو» بود که حدود و ثغور فرمال و استتیکی خود را بیرون از فرم‌های رایج سینمایی می‌جست.

اینکه این تلاش تا چه حد موفقیت‌آمیز بود یا به شکست منجر شد نیاز به موشکافی دقیق در سیاست استتیکی این فیلم‌ها و تأثیراتی که بر سینمای انقلابی و میلیتانت عصر خود و پس از آن گذاشتند، دارد. از این رهگذر، کتاب «پایان یک آغاز» به کوشش اردوان تراکمه و کیانوش اخباری در جمع‌آوری و گزینش مقالات، تفحصی در این دوره تاریخی، طرح پرسش‌ها و روشن کردن ابهامات موجود در آن است.

این کتاب که اخیراً از سوی انتشارات علمی-فرهنگی منتشر شده است، مشتمل بر ۱۵ مقاله‌ی انتخابی از زبان‌های انگلیسی و فرانسوی است که متفکران و سینه‌فیل‌هایی مثل سرژ دَنه، پیتر وولِن، آلن بدیو، ژاک رانسیر، جولیا لوساژ، جیمز روی مک‌بین، آلبرتو توسکانو، اِرمگارد اِمِل‌هاینتس و راین بابولا را کنار هم قرار می‌دهد تا بتواند صورت‌بندی کلی‌ای از این دوره مهجورمانده در تاریخ سینما ارائه کند.

مقالات این کتاب توسط مترجمانی چون صالح نجفی، فرزام امین صالحی، سارا دهقان، تایماز افسری، مهدیس محمدی، فرید دبیرمقدم، آلما بهمن‌پور، زنده‌یاد آرش طالبی، اردوان تراکمه و کیانوش اخباری به فارسی برگردانده شده است.

یکی از مزایای این کتاب به نقل از خود گردآورندگان آن وجود مقالاتی است که به یکدیگر ارجاع می‌دهند و این امکان را فراهم می‌کنند که بررسی جامع‌تری نسبت به بحث مورد نظر وجود داشته باشد. علاوه بر مقالات ترجمه‌شده، مصاحبه با ژان پی‌یر گورن، مانیفست گروه ژیگا-ورتف و مقالات تألیفی نیز در کتاب وجود دارد که سبب جامع‌‎تر شدن کتاب گردیده و آن را به صورت یک «شناخت‌نامه» درمی‌آورد.

انتهای پیام //

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فرهنگ و هنر معرفی کتاب فرانسه مصاحبه جهان فرانسه فرهنگ و هنر مصاحبه معرفی کتاب پایان یک آغاز پایان یک آغاز فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۹۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت سفارش کتاب‌های درسی آغاز شد

ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم، نهم، یازدهم و دوازدهم از امروز (۵ اردیبهشت) آغاز شد.

به گزارش مشرق، ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ برای دانش‌آموزان پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنایی)، اول ۲ (استثنایی)، اول ۳ (استثنایی) و اول تکمیلی (استثنایی)، دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم که پیشتر قرار بود ۲۸ فروردین آغاز شود اما زمانش به تعویق افتاد؛ از امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز شد.

ثبت سفارش و توزیع کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید تمامی دوره‌های تحصیلی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی my.gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir یا سامانه irtextbook.ir انجام می‌شود.

دانش‌آموزان و اولیا آنان، در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، رمز عبور ورود به سامانه است.

لازم به ذکر است ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه اول دبستان، آمادگی ۱ (استثنایی)، اول ۱ (استثنایی) و اول مقدماتی (استثنایی) از دهم تیر آغاز شده و تا ۹ شهریور ۱۴۰۳ ادامه دارد.

کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می‌شود.

ورود مدارس به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، از طریق سامانه سیدا انجام می‌شود.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از ۱۷ سالن سینما در استان فارس
  • پایان کار نوبت نخست کنکور ۱۴۰۳؛ آغاز شلوغ ترین روز با رقابت تجربی ها
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی در یزد
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه‌های مختلف تحصیلی
  • کتاب‌های کارآفرینان که باید قبل از تأسیس استارت‌آپ بخوانند
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی
  • ثبت سفارش کتاب‌های درسی آغاز شد
  • عبور «مست عشق» از هفت خان