Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@04:01:21 GMT

فیلم | جنایت رژیم پهلوی در قیام مسجد گوهرشاد منحصر به فرد بوده است

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۲۶۶۶

فیلم | جنایت رژیم پهلوی در قیام مسجد گوهرشاد منحصر به فرد بوده است

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، چند روزی است که شایعه کشف محل دفن دسته جمعی شهدای واقعه گوهرشاد، در شبکه های اجتماعی مطرح شده است. شایعه ای که حتی در حد گمانه زنی، موجب شد افکار عمومی این واقعه مهم تاریخی را یادآوری کنند و به همین مناسبت، تحلیل ها و بازخوانی هایی از این واقعه توسط کارشناسان مختلف صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری فارس نیز بر مبنای رسالت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، در گفت و گو با کارشناسان، به ابعاد این واقعه مهم تاریخی پراخته است.

«جواد نوائیان رودسری» دانشجوی دکتری تاریخ، روزنامه نگار و نویسنده کتاب «قیام فیروزه‌ای» با موضوع قیام مسجد گوهرشاد است که پاسخگوی پرسشهای خبرنگار فارس درباره موضوع شهدای واقعه گوهرشاد است.

به عقیده وی، با وجود این که بسیاری از مطالب مربوط به قیام گوهرشاد به عنوان یک واقعه غیر قابل انکار تاریخی هنوز ابهاماتی دارد، اما در اصل وقوع ماجرا و کشتار مردم در مسجد گوهرشاد تردیدی نیست و این جنایت در نوع خود منحصر به فرد بوده است.

نوائیان خاطرنشان می کند: البته در مورد تعداد شهدای واقعه گوهرشاد و محل دفن آنها ابهامات و نظرات متعددی وجود دارد. اما این نکات مبهم، چیزی از اهمیت اصل وقوع موضوع کم نمی کند.

وی می افزاید: روایت های گوناگونی در مورد محل و کیفیت دفن شهدای واقعه گوهرشاد وجود دارد. اما آنچه که در مورد محل دفن شهدای گوهرشاد به عنوان خاطرات و تاریخ شفاهی نقل می شود، فاقد استنادات تاریخی است و فقط در یک مکان به صورت قطعی می توان گفت تعداد ۲۰ شهید این واقعه دفن شده اند.

نوائیان در ادامه می گوید: رژیم وقت آمار این شهدا را ۵۴ نفر اعلام کرده بود که به نظر صحیح نیست. چون با توجه به حمله شبانه شواهد موجود و نقل قول های خادمان وقت حرم مطهر و حتی حمله کنندگان به مسجد، تعداد شهدا بسیار بیشتر از این عدد بوده است. منطقی این است که بر اساس شواهد تعداد ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر در این واقعه به شهادت رسیده اند و شاید در مورد عدد ۷۰۰  نفر شهید بیشتر میتوان صحبت کرد.

گفت وگوی جواد نوائیان رودسری با خبرنگار فارس را در این ویدئو ببینید:

 

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۹

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز شهدای واقعه گوهرشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۲۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت یاد خبرنگاران کشته شده فلسطینی در روز جهانی آزادی مطبوعات

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در روز جهانی آزادی مطبوعات، یاد خبرنگاران کشته شده فلسطینی در جریان جنایت‌های رژیم صهیونسیتی در غزه را گرامی داشت.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در صفحه اجتماعی ایکس در این ارتباط نوشت: «در ‎روز جهانی آزادی مطبوعات، یاد خبرنگاران شجاع و پرافتخار فلسطینی که جان خود را در مسیر انعکاس واقعیت‌ها و تاباندن نور به صحنه‌های تاریک جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نوار ‎غزه فدا کردند، گرامی می‌داریم.»

وی با بیان این که تنها طی هفت ماه و در سکوت کر کننده کشورهای غربی مدعی آزادی مطبوعات و بی‌تفاوتی سازمانها و نهادهای بین‌المللی، بیش از ۱۴۰ خبرنگار فلسطینی راوی حقیقت، قربانی جنایت بی‌سابقه رژیم صهیونیستی علیه رسانه‌ها و آزادی بیان شدند، تصریح کرد: «مدعیان دروغین آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات، نه‌ تنها در مقابل کشتار این همه خبرنگار طی هفت ماه سکوت کرده‌اند، بلکه حمایت از قاتلان آنان را با تمام توان ادامه می‌دهند!»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گرامیداشت یاد خبرنگاران کشته شده فلسطینی در روز جهانی آزادی مطبوعات
  • گشایش نمایشگاه موزه عبرت در شیروان
  • مسجد کبود تبریز؛ معماری زیبا و تاریخی ایران
  • رسانه‌های صهیونیستی: نتانیاهو از ترس نمی‌تواند تصمیم بگیرد
  • کاریکاتور/ خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ایران
  • قتل زن ٨٢ ساله و سرقت طلاهای او در این شهر
  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • فیلم/ حضور خادمین مسجد جمکران در معراج شهدای تهران
  • شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۵۶۸ نفر افزایش یافت
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام